[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

Benodigdheden voor transportbedrijf


ElGreco

Vraag

  • Forumlid

Dag allen

Ik rijd dagelijks voor mijn werk (ICT) van Enkhuizen naar Leiden en terug (in een personenauto). Dat is 200km op en neer. Ik kom dagelijks tientallen vrachtwagens tegen. Ik zet mijn cruise control aan op 95/100km p/u en blijf dus vaak bij ze in de buurt. Ik heb respect voor de mensen die uren lang op de weg zitten en geef altijd te ruimte. De welbekkende links-rechts-links knipperlichtje wardeer ik ook altijd.

Van veel beroepen weet ik het een en ander, ook door mijn werk. Als ICT'er kom je bij veel verschillende organisaties over de vloer kijken. Maar de transport wereld is voor mij een zwarte doos.

De meeste wagen op de weg die ik tegenkom zijn grotere transportmaatschappijen waar de chauffeurs in dienst zijn. Ik denk dat mijn vragen en interesse meer beantwoordt kan worden door eigenrijders al mag natuurlijk iedereen reageren.

Ik vroeg mij af wat er allemaal bij komt kijken bij het werken als transporteur.

Hoe duur zijn die wagens nou eigenlijk?

En welke merk/type wagen geniet jullie voorkeur? Om het wat specifieker te maken, laten we zeggen dat ik meer geinteresseerd ben in de combinatie trekker/oplegger.

Wat is aantrekkelijker rijden, nationaal of internationaal?

Hoe zit het met opleidingen? Velen denken dat chauffeurs ongeschoolde, ongewassen mensen zijn en hoor ook vaak dat zij blijkbaar niets anders kunnen vandaar dat ze vrachtwagen rijden. Maar volgens mij moet je een behoorlijke rits aan opleidingen volgen en certificaten halen voor dat je uberhaupt mag rijden, laat staan een eigen bedrijf kan runnen.

Heb hier ook termen voorbij zien vliegen als charters en ook informatie gezien over bedrijven/websites als Teleroute vrachtuitwisseling. Hoe zit het daarmee?

Alvast bedankt voor jullie reacties, aan de hand daarvan zal ik waarschijnlijk met meer vragen komen.

Groet

Philip

Link naar opmerking
Deel via andere websites

16 antwoorden op deze vraag

Recommended Posts

  • 0
  • Forumlid

De meeste chauffeurs zijn chauffeur omdat ze dat al wisten lang voordat ze een rijbewijs mochten halen. Er zijn er ook waar het een soort laatste oplossing was, ontslagen of zoiets.

Weet zeker als je een chauffeur aan spreekt dat hij je alles verteld, ook kun je dan constateren dat ze vrijwel altijd schoon zijn en geen vreemd geurtje om zich heen hebben, behalve de drentse dan natuurlijk, en zich beschaafd gedragen en uit drukken. behalve de drentse alweer.....

Een truck kost denk ik ongeveer 100.000 euro, maar daar heb ik eerlijk gezegd geen verstand van, ga bij een dealer langs en vertel gewoon eerlijk dat je belangstelling hebt, maar er geen koopt. De meeste verkopers hebben wel een paar minuten voor je.

Merk voorkeur is net als met alle andere dingen in het leven, ieder heeft zijn of haar voorkeur. Maar als je voor een baas werkt krijg je wat hij koopt natuurlijk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Ik vroeg mij af wat er allemaal bij komt kijken bij het werken als transporteur.

Hoe duur zijn die wagens nou eigenlijk?

- Je hebt het over flinke investeringen.

De meeste worden tegenwoordig geleast ik denk dat je voor een trekker al snel zo'n 1500 euro per maand kwijt bent aan leasetermijn. Dit is echter een ruwe schatting van mij, de laatste twee jaar heb ik eigenlijk helemaal niet meer naar prijzen gekeken.

Daarnaast heb je natuurlijk ook nog je getrokken materiaal; afhankelijk van waarmee je rijdt van huiftrailer tot tankoplegger zit daar natuurlijk ook een verschillend prijskaartje aan. Koelopleggers zijn ook aan de 'dure' kant ... tankopleggers waar wij in de brandstoffen mee rijden zijn ook behoorlijk prijzig.

De tarieven waarvoor je rijdt zullen daar ook naar zijn! (behoren daar naar te zijn anders ga je het financieel niet redden immers)

* paar jaar terug zou ik voor een nieuwe DAF trekker zo'n 86.000 euro hebben moeten neertellen. De huidige prijzen weet ik niet ... als ook zijn er veel extra opties die je erbij kunt bestellen hetgeen de prijs natuurlijk hoger maakt.

Ga maar eens op het internet zoeken naar tweedehands vrachtwagens ... niet ouder dan 2jr bijvoorbeeld EURO5 (ivm de maut in duitsland bijvoorbeeld). Dan krijg je wel een goed beeld van de prijzen. Ook is er genoeg getrokken materiaal te vinden. Als het goed is kun je ook een "Truckblad" kopen in NL (tankstations) die vol staan met te koop zijnde vrachtwagen en getrokken materiaal. (dan heb ik het niet over de Trucks en de Truckstar overigens)

- En welke merk/type wagen geniet jullie voorkeur? Om het wat specifieker te maken, laten we zeggen dat ik meer geinteresseerd ben in de combinatie trekker/oplegger.

DAF (liefst een schakelbak .. van de DAF automaat ben ik niet zo gecharmeerd)

VOLVO ook lang niet gek ... maar qua cabineruimte laat die nog wat te wensen over.

De MAN waarmee ik tegenwoordig veel rij is ook niet onaardig.

Maar het liefst een DAF Superspace cabine 430 pk HANDgeschakeld.

- Wat is aantrekkelijker rijden, nationaal of internationaal?

Dat hangt helemaal van de chauffeur af. Als ook mogelijk de periode in je leven ...

Alles heeft zijn voor's en tegens.

Over het algemeen kom je internationaal (meerdaagse ritten) toch wat meer aan je rust toe ... nationaal = + woonwerktijd. En dan kan er best wel weinig tijd overblijven voor je prive leven.

- Hoe zit het met opleidingen?

CODE95 === zie site van het CBR / CCV of van een rijschool.

En om chauffeur te kunnen blijven moet je tegenwoordig je CODE95 bijhouden door nascholing te volgen 35 uur in 5 jaar tijd ... iedere 5 jaar opnieuw!

Veel van die nascholing zal door de werkgever betaald worden ... maar er zullen zeer veel chauffeurs tussen de wal en het schip gaan vallen = mogen het zelf regelen en betalen!

(veel slechte werkgevers dus in het goederenvervoer // urenschrappers etc etc etc)

- Heb hier ook termen voorbij zien vliegen als charters en ook informatie gezien over bedrijven/websites als Teleroute vrachtuitwisseling. Hoe zit het daarmee?

hahaha .. sorry ff lachen hoor ... maar je vraagt wel heel erg naar de bekende weg.

Zo ook met je andere vragen want heus ik denk dat je er al meer van weet!

* Charter === die wordt ingehuurd door een transportbedrijf. Kan een eigen rijder zijn maar ook andere wat grotere transportbedrijven die een paar auto's inzetten voor een bepaalde opdrachtgever (zijnde ook een transportbedrijf).

* teleroute = gewoon ff info opzoeken over die site. het woordje 'vrachtuitwisseling' zegt al voldoende toch?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Rij/rust & boetes

Ook hebben wij in de dagelijkse praktijk te maken met verschillende wetgevingen.

De Rij&Rusttijden ... maar ook de arbeidstijdenwetgeving ... als nu ook dat je gemiddeld gezien niet meer mag werken dan 48 uur per week.

Dat zijn dus al 3 verschillende wetgevingen/regelingen waarmee je rekening dient te houden. En anders volgen er hoge boetes = zelfs bij geringe overtredingen!!!

Onderweg kun je beboet worden op je rij&rusttijden over de afgelopen 28 dagen!!!

(+ lopende dag natuurlijk)

15 dagen geleden 4uur&33minuten gereden ... da's dan dus 3 minuten teveel kan je in een ander land een boete opleveren van maar liefst € 250,=

Ook zijn de mogelijke boetebedragen per EU land verschillend!!!

Deze boetes zijn 9 van de 10 keer voor de chauffeur zelf!

Met en ADR(gevaarlijkestoffen)tankwagen in winterssneeuwweer terecht komen kan je een boete opleveren van meer dan 1000 euro in NL in Belgie mag gewoon gereden worden. NL heeft in het VLG weer aanvullende wetgeving met oa zo'n slecht weer regeling.

Waar ik werk is deze boete voor rekening van de chauffeur!

Bij LPG en routeplicht heb je te maken met nog hogere boetes die kunnen oplopen tot 25.000 euro!!! (voor het niet volgen van de routeplicht) (het fijne weet ik hiervan niet omdat ik zelf geen LPG rijdt)

Drugs in je lading ... ? In Frankrijk wordt je gewoon maandenlang opgesloten en kun je veroordeeld worden tot een lange gevangenisstraf ... === ONSCHULDIG wel te verstaan!!! Want als jij 33 pallets met dozen moet laden, welke zijn geseald hoe kun jij weten wat er nou precies in die dozen zit??? Dat kun je dus niet, en sterker JE MAG geen dozen (colli genaamd) openen!!! Toch ga je voor de bijl als chauffeur in vele europese landen!!!

Weten wat een chauffeur verdient?

www.jaclang.nl en bekijk de TLN en KNV CAO eens === loonschalen C, D en E (hoewel E een echte uitzondering aan het worden is)

Kijk eens naar de bruto uurbedagen voor het basissalaris en zie dat een chauffeur het echt wel moet hebben van zijn overuren.

Overuren die nu door die 48 uur worden ingeperkt ... hoewel we wel weer een regeling hebben ten aanzien van wachturen etc Gemiddeld gezien zou je m.i. (ook afhankelijk in welk werk je zit hoeveel van die wachturen/laad-los-uren er zijn die toch betaald kunnen worden maar niet binnen die 48u meetellen) er zijn .. uitkomen rond de 55 betaalde uren per week.

Bestaat je werk hoofdzakelijk (internationaal) uit veel dagelijkse rijuren .. dan heb je weinig profijt van die regeling dus. Hoe ze dat allemaal gaan controleren is nog ff de vraag.

Maar in de toekomst zal er nog heel veel nieuwe regelingen op de chauffeur afkomen.

Maar ook de oneerlijke concurrentie met bedrijven (of NL bedrijven met vestigingen in het voormalig) oostblok ... zullen leiden tot veel baanverlies voor 'zogenaamd te dure' west europese chauffeurs.

Er zullen nog veel veranderingen komen ... en het werk is al vergeleken met 10 jaar terug erg veranderd (m.i. minder aantrekkelijk geworden).

begrenzer

In Nederland (en veel andere EUlanden) is een vrachtwagen begrensd.

Dat wil zeggen hij kan niet harder dan bijvoorbeeld 85 km/uur ... of 89 km/uur!

Daarbij kan het zijn dat er een geringe afwijking mogelijk is ... en je dus begrensd op 89 .. in het echt 91 km/uur zou kunnen halen!

ADR Tankwagens van bijvoorbeeld de BP en Esso zijn begrensd op 83km/uur === maar komen in werkelijkheid nauwelijks boven de 81 km/uur uit (snelheidsinfo navigatie met al zijn satellieten)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Qua uurloon en priveleven, hoef je er in de meeste gevallen geen medelijden mee te hebben hoor;)

Qua uurloon ga ik niet klagen.... Ik zou niet durven. Je hebt wel "bureaustoelenvolk" dat evengoed niet heel veel verdiend. En qua uren... Tja, ik ga elke ochtend weg om 7.00 en ben nooit thuis voor 19.30... Wel weekend vrij.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

AngeliqueBS (en alle anderen) bedankt voor je reactie.

Wat een ellende. Je moet er een secretaresse naast je hebben in de wagen om al deze ellende bij te houden zeg.... Het lijkt wel alsof een leuke grapjas regels bedenkt die volgens de theorie en andere aanverwante wetgevingen noodzakelijk zijn in "het belang van de chauffeur", maar als je naar de praktijk kijkt, lijkt het helemaal niet handig.

Als je op 4.30 rijuren komt en je hoeft nog maar 10 minuten te rijden om de boot in te rijden bij Ancona richting Griekenland (jaarlijkse rit voor mij), dan maar de boot laten schieten en vervolgens 18 uur wachten op de volgende boot de volgende dag???!?!! En wat nou als je in een file terecht komt waardoor je de parkeerplaats 10 min laten haalt?

Is snap dat er regels moeten komen tegen uitbuiting van de werknemers, maar je kan het ook te gek maken.

Maar is het nog rendabel om als eigenrijder rond te tuffen? Brandstofprijzen hoog, oostblokkers in overvloed, een enorme investering voor aanschaf wagen+trekmateriaal (en onderhoud), boetes, toll, belastingen, veerbootgeld etcetcetcetc...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

om het een beetje ingewikkelder te maken.........

naar een beetje rondsnuffelen op internet heb ik een oproep gevonden van een transporteur die charters (weet inmiddels wat dit is, hoera) zoekt. een beetje verder zoeken vond ik een beschikbare vrachten pagina op zijn website.

voorbeeld:

Van: Rotterdam

Naar: Barcelona

KM: 1536km

Aangeboden vergoeding: 1966,-

Type transport: tilt/taut (na enig zoekwerk ben ik er achter gekomen dat dit de opleggers zijn met "rolgordijnen"" aan de zijkanten, toch?...)

Als je een beetje weet wat je wagen gemiddeld gebruikt kun je je diesel kosten er af trekken. Op basis van 1 op 3 = 512 liters * 1,256 euro (landelijke gemiddelde diesel prijs volgens unitedconsumers website) = 643,-

Kosten als afschrijving en reserves opbouwen voor onderhoud e.d. hoe worden deze meestal berekend? Eigenlijk de kostprijs per kilometer, alles bij elkaar. is daar een rekenmodule voor?...

En dan maar hopen dat je een vracht terug naar NL kan nemen uit Barcelona of daar ergens in de buurt ander heb je voor dezelfde prijs stookkosten * 2....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
om het een beetje ingewikkelder te maken.........

naar een beetje rondsnuffelen op internet heb ik een oproep gevonden van een transporteur die charters (weet inmiddels wat dit is, hoera) zoekt. een beetje verder zoeken vond ik een beschikbare vrachten pagina op zijn website.

voorbeeld:

Van: Rotterdam

Naar: Barcelona

KM: 1536km

Aangeboden vergoeding: 1966,-

Type transport: tilt/taut (na enig zoekwerk ben ik er achter gekomen dat dit de opleggers zijn met "rolgordijnen"" aan de zijkanten, toch?...)

Als je een beetje weet wat je wagen gemiddeld gebruikt kun je je diesel kosten er af trekken. Op basis van 1 op 3 = 512 liters * 1,256 euro (landelijke gemiddelde diesel prijs volgens unitedconsumers website) = 643,-

Kosten als afschrijving en reserves opbouwen voor onderhoud e.d. hoe worden deze meestal berekend? Eigenlijk de kostprijs per kilometer, alles bij elkaar. is daar een rekenmodule voor?...

En dan maar hopen dat je een vracht terug naar NL kan nemen uit Barcelona of daar ergens in de buurt ander heb je voor dezelfde prijs stookkosten * 2....

Zo, minder dan 900 euro, en nu moet je alle andere vaste lasten betalen, onderhoud, tol tax.truck EN oplegger moeten ook betaald worden, verzekering voor materiaal en personeel, jijzelf dus. potje maken voor als je stukken hebt, en last but not least, een loon......

En nog honderd andere dingen, zoals eten onderweg, beveiligde pakeer plaats.

Denk dat je meer bij Mc Donald maakt..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Dat van ongeschoolde mensen is direct al niet waar. Er zijn genoeg hoogopgeleide mensen onderweg die de muren op zich af zagen komen op kantoor.

Ikzelf studeer nu Logistiek & Technische Vervoerskunde op het hbo. Maar aangezien de halve familie chauffeur is zit het toch in het bloed zoals ze dat zeggen.

Eventueel beschik ik nog over een excel sheetje van school die je in kan vullen en er uiteindelijk een (redelijke) kostprijs uitrolt. Voor je enig inzicht te geven.

De meeste chauffeurs zijn ook erg schoon wat dat betreft. Vooral de schoenen komen over het algemeen niet de auto in. Die blijven op het trapje :p.

Internationaal of nationaal, dit hangt af van een aantal factoren als:

1. Weekenden weg of overnachtingen doordeweeks

2. Op tijd thuis

3. Veel of weinig laden/lossen

4. Veel snelweg werk of keutelen door de polder

5. Al rijdend stressen om op tijd te komen (meestal inter-) of juist tijdens het laden/lossen (nationaal)

etc etc

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Dat van ongeschoolde mensen is direct al niet waar. Er zijn genoeg hoogopgeleide mensen onderweg die de muren op zich af zagen komen op kantoor.

Ikzelf studeer nu Logistiek & Technische Vervoerskunde op het hbo. Maar aangezien de halve familie chauffeur is zit het toch in het bloed zoals ze dat zeggen.

Eventueel beschik ik nog over een excel sheetje van school die je in kan vullen en er uiteindelijk een (redelijke) kostprijs uitrolt. Voor je enig inzicht te geven.

De meeste chauffeurs zijn ook erg schoon wat dat betreft. Vooral de schoenen komen over het algemeen niet de auto in. Die blijven op het trapje :p.

Internationaal of nationaal, dit hangt af van een aantal factoren als:

1. Weekenden weg of overnachtingen doordeweeks

2. Op tijd thuis

3. Veel of weinig laden/lossen

4. Veel snelweg werk of keutelen door de polder

5. Al rijdend stressen om op tijd te komen (meestal inter-) of juist tijdens het laden/lossen (nationaal)

etc etc

6. Lastige/moeilijke vrouw:D:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Een vriend van mij heeft alles op orde om eigen rijder te worden, alle benodigde papieren en bankgaranties etc. Hij heeft al met verschillende Ned. vervoerders om de tafel gezeten maar wat ze je bieden per km. daar kan je na een week werken net nog twee bruine broden van kopen voor de volgende week! Het is eigenlijk heel simpel, de man maakt een kostenplaatje wat het hem kost met eigen wagen en chauffeur, als jij het voor flink minder kan doen mag jij het doen.

Op dit moment zou ik het een ieder afraden om eigen rijder te worden, bij je begin teken je eigenlijk meteen ook al voor je aanstaande faillisement.

Misschien in de toekomst als de economie er weer wat beter voorstaat, nu zeker niet! :bey:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden