Spring naar bijdragen
  • 0
Nevada74

1e keer Internationaal

Vraag

Ik ben sinds kort chauffeur op trekker/oplegger en ga voor het eerst internationaal.

Zou graag tips willen over waar je kan overnachten,douchen en dergelijke?

Hoe vind je die adressen per land?

Wat neem je allemaal mee in je cabine?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Recommended Posts

• 0
1 uur geleden zei Nevada74:

....

Overnachten, hmmmm, was dat voor een matras achter je rug? Douchen bij de klant of restaurant.

Kaart, kompas en navi op de voorruit, kom je aardig ver mee.

In het begin, zeker wanneer je geen vaste wagen hebt, zo min mogelijk. Later sta je er versteld van hoeveel troep je meesleurt!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 0
Ik ben sinds kort chauffeur op trekker/oplegger en ga voor het eerst internationaal.
TruckFly even downloaden op je telefoon

okdoei

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 0
1 uur geleden zei shompie:

Wij gingen vroeger met een kaart. En als je dan in het dorp was vroeg je het...

En deed je nog niet de helft van wat je nu doet op een dag...

Vroeger is al lang niet meer. De tijd die je kwijt was met zoeken, uitstappen, vragen, verkeerd rijden, opnieuw vragen, zoeken enz. was op zich altijd al een hoop verloren tijd.
Tegenwoordig word men haast feilloos voor de deur gebracht door navigatiesystemen, en kan men ruim tevoren al met satellietbeelden zoals Google Maps of Streetview zien of er bijvoorbeeld wél of niet bij een adres te komen is met een vrachtwagen, waar de parkeerplaats of ingang voor vrachtverkeer is bij een bedrijf, hoe men het beste aan kan rijden etc. Daar win je écht een heleboel tijd mee ten opzichte van de ouderwetse manier, ook al is het ook op deze manier nog steeds zoeken, opletten en dingen uitproberen. Eigenlijk hetzelfde als vroeger, maar dan op een andere manier met andere en moderne middelen.

Ook ik heb met kaart en stratenboek op m'n knie in de rondte gereden, en met m'n allerberoerdste Duits en Frans de weg proberen te vragen.
Sommigen noemen het nu 'de romantiek' van het vak en zeggen het te missen, ik verkies dan toch de hedendaagse manier. En ik kom eigenlijk zomaar weinig oudere collega's tegen onderweg die zich nog steeds bedienen op de ouderwetse manier met de kaart op het stuur.

De lat is door de jaren ook steeds hoger komen te liggen; waar men 'vroeger' bijvoorbeeld drie dagen onderweg was met een rit naar Luxemburg, staat men tegenwoordig 's avonds gewoon weer thuis. Vroeger..."toen Bordeaux nog tegen de Spaanse grens lag, nu tegenwoordig nét achter Parijs" zoals men wel eens zegt. Het gaat allemaal veel sneller, het materiaal waar we tegenwoordig mee onderweg zijn is dan ook vele malen beter en comfortabeler geworden, de mogelijkheden m.b.t. snel navigeren is daar zeker deel van. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 0
5 uur geleden zei Pierre:

En deed je nog niet de helft van wat je nu doet op een dag...

. Het gaat allemaal veel sneller, het materiaal waar we tegenwoordig mee onderweg zijn is dan ook vele malen beter en comfortabeler geworden, de mogelijkheden m.b.t. snel navigeren is daar zeker deel van. 

Je doet t een stuk gemakkelijker de dag van vandaag,maar waarom moet t beslist altijd veel zijn?

"vroegâhh, reed je i.d.d. met de kaart op de knieën en ging je de weg vragen in dat kroegetje dat daar was op een kruispunt,

Je maakte daar  wat sociale contacten en trainde er gelijk de spreekvaardigheden van je buitenlandse talen .

Je kwam toch wel aan je wekelijks aantal uren,nu maak je er niks meer.

En wat zal er gebeuren ,denk je, als de satelieten eens uit zou vallen? als de verschillende navigatie systemen uit zouden vallen,dat word lachen denk ik.:ja:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 0
2 minuten geleden zei europeaan:

Je doet t een stuk gemakkelijker de dag van vandaag, maar waarom moet t beslist altijd veel zijn?

Het hoeft niet beslist altijd veel te zijn. Je doet veel meer op een dag met de hedendaagse techniek en mogelijkheden.

3 minuten geleden zei europeaan:

"vroegâhh, reed je i.d.d. met de kaart op de knieën en ging je de weg vragen in dat kroegetje dat daar was op een kruispunt.

Je maakte daar  wat sociale contacten en trainde er gelijk de spreekvaardigheden van je buitenlandse talen .

Sociale contacten maken, de spreekvaardigheid trainen doen we nog steeds iedere dag. Tenminste ik wel.
Weliswaar 's avonds in de routier, overdag in de kroeg hangen is eigenlijk niet meer van deze tijd, op een uitzondering na misschien.

9 minuten geleden zei europeaan:

En wat zal er gebeuren, denk je, als de satellieten eens uit zou vallen? Als de verschillende navigatie systemen uit zouden vallen, dat word lachen denk ik.

Dan pakken we de kaart of het Michelin boek, rijden naar het dorp en lopen de kroeg in om de weg te vragen. Een beetje de spreekvaardigheid trainen en misschien wat sociale contacten maken... :D

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 0
1 minuut geleden zei Pierre:

Hoezo dat. Is het in poedervorm i.p.v. vloeibaar op die leeftijd? :D

Het hoeft niet beslist altijd veel te zijn. Je doet veel meer op een dag met de hedendaagse techniek en mogelijkheden.

jouw woorden @Pierre LOL

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 0
21 uur geleden zei Nevada74:

Hoe internationaal ga je rijden?lijndienst of stukgoed waarbij je smorgens niet weet waar je savonds uitkomt.

Overnachten kan op elke Pplaats in de loop der jaren ga je de betere en onbekende plaatsen ontdekken. Douchen kan zowat bij elke benzine pomp of truckstop waarbij ik duitsland boven alle andere landen verkies ivm schoonheid.

Adressen vind je gewoon via navigatiesystemen en desnoods google maps.

Meenemen: bedgoed toilettas gevuld voor een week kleren jerrycan water voldoende eten en drinken telefoon met abonnement goede zin en iets om je in vrije tijd te vermaken 

Er zal best meer zijn maar dat ga je vanzelf ontdekken 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 0

Genoeg kleren. Reken op 5 overnachtingen, heb je altijd genoeg.

Douchen in D, zorg dat je kleingeld heb.
Toilet kun je tegenwoordig bijna overal contactloos doen. Maar is meestal 50 of 70 cent

Goede kaart van waar je heen gaat. In D bij de grotere tankstation heb je overzicht kaarten. In a3 of a4 formaat
Enne houd vooral in D de postcode in de gaten. Sommige plaatsen komen wel 7 keer voor.

Paar cd's mee, usb met muziek.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 0

Wat kleren betreft wil ik wel nog aanmerken dat het sterk afhangt wat voor werk je doet en WAAR je heen rijdt.

Een regenpak is overal wel handig, maar een isolatie overal zal je richting Spanje geregeld niet nodig hebben….

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 0

Kaarten kopen is zo 1900 .... heb alleen een (verouderd) boek van duitsland en Frankrijk in auto liggen waar ik nooit in kijk.

Toch vind ik het wel makkelijk(en zeker als je net begint)
Al die mooie systemen kunnen ook uitvallen,kun je altijd ff globaal kijken welke kant je op moet.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 0
19 minuten geleden zei andremast:

Al die mooie systemen kunnen ook uitvallen,kun je altijd ff globaal kijken welke kant je op moet.

Tuurlijk maar een kaart op schoot vind ik niet meer van deze tijd met het drukke verkeer.

En mochten de satellieten uitvallen dan rijd iedereen de verkeerde kant op:rolleyes: ......val ik tenminste ook niet op 🤣

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 0
4 minuten geleden zei Murphy:

Nee, maar "routevoorbereiding" was een leuk vak vroeger, is zeker ook niet meer van de tijd?

Kunt toch op navi kijken en google maps waar hij je langs stuurt en eventueel route aanpassen? 

Ervaring doet natuurlijk ook een hoop.

^^Ben ik nou zo nieuwerwets of sommige zo ouderwets? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 0
49 minuten geleden zei andremast:

Het behoort eigenlijk zo te zijn dat iedere chauffeur op elk willekeurig moment op een kaart kan aanwijzen waar hij zich bevind.
Het overgrote deel wat nog met een kaart en het stratenboek gewerkt heeft kan dat feilloos, kan ook niet anders want er was niks anders als een kaart. 

Bij de jongere generatie heb ik daar mijn twijfels bij, en dat is ze ook niet helemaal aan te rekenen.

De meeste werkgevers voorzien tegenwoordig hun chauffeurs of de boordcomputers van een navigatiesysteem en daar kunnen ze het mee doen. Kaarten, stratenboek of wegenatlas word niet vergoed of is eigen aanschaf.
Ook op die manier lukt dat best natuurlijk; volg een navigatiesysteem met een beetje gezond verstand en je komt er vanzelf. Alleen voor topografische kennis op te doen heeft het weinig toegevoegde waarde.

Ik zelf werk nog steeds iedere dag met kaart en het bekende Michelin-boek. Probeer de wegennummers te onthouden, schrijf de dingen op en gebruik het navigatiesysteem als een soort stratenplan om globaal te zien waar mijn klant ergens zit en laat hem daar daarna naar toe navigeren.
Verders zeker een prima middel om exact uit te kunnen rekenen hoe lang je nog nodig hebt om binnen de gestelde rijtijd ergens bij een parking of routier uit te komen, snel een alternatieve route te kunnen kiezen en te zien hoe laat je bij een klant verwacht te zijn, maar zo'n Michelin-boek is en blijft voor mij gewoon onmisbaar, ondanks TomTom, Google Maps en al die andere fijne navigatiemiddelen.

bewerkt door Pierre

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden