[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Jaap


Gast johannes70

Recommended Posts

Gast jan putter
wat moet ik vertellen johannes, dat ik duitsland helemaal niet een klotenland vind om te rijden?

ik heb geen hekel aan duitsland rijden, maar ik heb dan ook geen valse sentimenten en vooroordelen overgehouden aan de oorlog.

sterker nog toen was ik nog niet eens geboren!

ik persoonlijk vind duitsland het meest ideale land om als chauffeur te rijden.

ik bedoel maar, in welk land kun je 24/7 warm eten krijgen?

juist ja in duitsland!

waar zijn de bekeuring nog redelijk te noemen?

juist ja in duitsland!

waar word je normaal behandeld?

juist ja in duitsland!

Denk na,waar komt alle ellende vandaan zoals ;inhaalverboden,rijverboden

als er 1 soort volk in Europa is die schijt aan chauffeurs heeft.juist jou favourite land

een groter misselijk soort mensen ben ik nog nergens tegen gekomen

waarom moet je 24/7 warm eten

als je je aan de wet houd. ook geen bekeuring

als je ergens NIET normaal behandeld wordt

juist ja DAAR

zo ik krijg het land zelfs niet op mn toetsenbord

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Dennis410
wat moet ik vertellen johannes, dat ik duitsland helemaal niet een klotenland vind om te rijden?

ik heb geen hekel aan duitsland rijden, maar ik heb dan ook geen valse sentimenten en vooroordelen overgehouden aan de oorlog.

sterker nog toen was ik nog niet eens geboren!

ik persoonlijk vind duitsland het meest ideale land om als chauffeur te rijden.

ik bedoel maar, in welk land kun je 24/7 warm eten krijgen? zal wel moeten met die achterlijke laad-en lostijden daar!

juist ja in duitsland!

waar zijn de bekeuring nog redelijk te noemen? tja trek maar eens een spanbandje te weinig........

juist ja in duitsland!

waar word je normaal behandeld? rij jij een ander Duitsland als ik denk ik....:stom:

juist ja in duitsland!

en de rest van de vooroordelen, ach over het algemeen gewoon stoere praat.

files heb je in elk europees land.

een grote bek, krijg je in elk europees land.

onbeschoft volk heb je in elk europees land.

het enigste waar ik me aan erger is die achterlijke 60kmu op de normale wegen

gr.Den

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Waarom zijn sommigen hier zo bevooroordeeld over Duitsland?:angel: Als jij al denkt van : Duitsland is slecht, Duitsland is waardeloos, In Duitsland woont dom volk etc. Zal dat beeld nooit veranderen:rolleyes: Misschien heb je de ene keer een minder leuke ervaring in Duitsland, ga dan de volgende keer weer zonder vooroordelen Duitsland in. Anders blijf jij alleen maar afstandelijk tegenover de Duitsers en zou 't contact nooit soepel verlopen;)

Ik zelf woon in een grensregio en ja ook ik was gister op Nederlands grondgebied nog "onderhelms:D" in mezelf aan 't mopperen op een Duitser die mij de weg afsneed;) Maar toch zelf heb ik niks tegen Duitsland, kom er ook graag en meerdere malen per week:ja: Als ik dan eens mee moet winkelen ga ik liever naar een Duitse stad. Vind ik vaak gezelliger ( en ze hebben broodjes koude Duitse frikandel:D:ja::angel:)

Je moet niet naar het land als geheel kijken, maar iedereen per persoon beoordelen:ok:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast jan putter
Waarom zijn sommigen hier zo bevooroordeeld over Duitsland?:angel: Als jij al denkt van : Duitsland is slecht, Duitsland is waardeloos, In Duitsland woont dom volk etc. Zal dat beeld nooit veranderen:rolleyes: Misschien heb je de ene keer een minder leuke ervaring in Duitsland, ga dan de volgende keer weer zonder vooroordelen Duitsland in. Anders blijf jij alleen maar afstandelijk tegenover de Duitsers en zou 't contact nooit soepel verlopen;)

Ik zelf woon in een grensregio en ja ook ik was gister op Nederlands grondgebied nog "onderhelms:D" in mezelf aan 't mopperen op een Duitser die mij de weg afsneed;) Maar toch zelf heb ik niks tegen Duitsland, kom er ook graag en meerdere malen per week:ja: Als ik dan eens mee moet winkelen ga ik liever naar een Duitse stad. Vind ik vaak gezelliger ( en ze hebben broodjes koude Duitse frikandel:D:ja::angel:)

Je moet niet naar het land als geheel kijken, maar iedereen per persoon beoordelen:ok:

Heb absoluut geen voor oordeel,eerder een oordeel

Nee mijn beeld zal nooit veranderen,dat gaan ze niet meer redden

Minder leuke ervaring,tja ik ken niet anders daar

vooroordeel er na toe,ik heb het je al uitgelegd

ik heb alle 82.329.758 (2009)hehe google.duitsers al beoordeeld

ps vraag een andere naam aan hier:D

ik weet er nog wel 1

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Heb absoluut geen voor oordeel,eerder een oordeel

Nee mijn beeld zal nooit veranderen,dat gaan ze niet meer redden

Minder leuke ervaring,tja ik ken niet anders daar

vooroordeel er na toe,ik heb het je al uitgelegd

ik heb alle 82.329.758 (2009)hehe google.duitsers al beoordeeld

ps vraag een andere naam aan hier:D

ik weet er nog wel 1

Heel gemakkelijk Jan Sputter. :zegtniets:

Gr. Harrie

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Als je ergens bevooroordeeld over bent dan ken je het nog niet. Ik (we) rijden al een paar weken op of door dat land. We weten heus wel waar we over praten.

Oké bevooroordeeld is misschien niet het juiste woord:angel: Maar je snapt wel waar ik op doel denk ik. Als jij je vast houd aan die oordelen, zullen ze nooit veranderen:angel:

ps vraag een andere naam aan hier:D

ik weet er nog wel 1

Nee, liever toch maar niet.:angel::D:D:D:D:D

Ik heb 't al eens eerder benoemd hier op 't forum. Het lijkt wel hoe verder je van de grens afkomt in Nederland des te negatiever men over Duitsers praat:( Terwijl de meesten er niet eens dagelijks mee te maken hebben:stom:Ik ben er zelfs wel een beetje trots op dat wij hier 't Eurregionale leven hebben en zo goed samenwerken met de Duitsers.:ja:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

wat moet ik vertellen johannes, dat ik duitsland helemaal niet een klotenland vind om te rijden?

ik heb geen hekel aan duitsland rijden, maar ik heb dan ook geen valse sentimenten en vooroordelen overgehouden aan de oorlog.

sterker nog toen was ik nog niet eens geboren!

ik persoonlijk vind duitsland het meest ideale land om als chauffeur te rijden.

ik bedoel maar, in welk land kun je 24/7 warm eten krijgen?

juist ja in duitsland!

waar zijn de bekeuring nog redelijk te noemen?

juist ja in duitsland!

waar word je normaal behandeld?

juist ja in duitsland!

en de rest van de vooroordelen, ach over het algemeen gewoon stoere praat.

files heb je in elk europees land.

een grote bek, krijg je in elk europees land.

onbeschoft volk heb je in elk europees land.

het enigste waar ik me aan erger is die achterlijke 60kmu op de normale wegen

Ja, ik ben het ook helemaal met Freddie eens, liever achteruit naar Duitsland dan vooruit naar Frankrijk :zegtniets:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wees dan zuinig op je (brom) fiets en blijf lekker Euregionaal rondtuffen. ;)

Met alle respect, ik denk dat een "ander" op dit moment hier in NL meer (brom)fietsen "leent" dan een Duitser :zegtniets:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Ja, ik ben het ook helemaal met Freddie eens, liever achteruit naar Duitsland dan vooruit naar Frankrijk :zegtniets:

Daar kunnen de meesten nog wel de weg vragen en eten bestellen..... :D

Met alle respect, ik denk dat een "ander" op dit moment hier in NL meer (brom)fietsen "leent" dan een Duitser :zegtniets:

Met alle respect Cor, Holland mag nog niet groter dan (brom) fiets rijden, vandaar mijn advies om er zuinig op te zijn........:zegtniets:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Dit schijnt geen Duitser te zijn.........:D

Vreemd, z'n bakkes is groot genoeg.

Wel bizar... en makkelijk bij de tandarts.

Stel je voor, iemand krijgt ruzie met hem en wilt een klap op zijn tanden geven. Hij opent zijn mond en bijt zo een heele hand eraf.:(

Ben vaak wel blij dat ik normaal ben.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast johannes70
Altijd grappen maken over oudere mensen die ver weg zijn......

Maak volgende keer eens een filmpje als je weer zoo een duitser, of hollander natuurlijk, of wat dan ook, tegenkomt.

Heb al eens foto van zoon (Nederlandse:mad:) mafketel gemaakt en geplaatst, die midden op de autobaan stil ging staan en wou vechten.

Heb later wel de foto's laten verwijderen want ik vond toch dat het niet echt kon:hamer::hamer:.

bewerkt door johannes70
faut
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 months later...
Gast johannes70

Zo door de jaren heen zijn er al heel wat mensen met me mee geweest, maar mijn zwager spande toch wel de kroon! Hij wou al jaren met me mee en ondanks dat ik altijd gezegd heb; als ik vertrek van huis weet ik niet wanneer ik weer thuis kom, was voor hem geen probleem.

Goed het komt dus zover dat hij een week vrij heeft en met alle geweld een week mee wil want het lijkt hem schitterend mooi……..

Maandagmorgen gaan we laden hier in de buurt voor een ritje naar Zuid Duitsland en voor de middag komen we al weg dus kan ik mooi nog een eind doen. Als we nog maar net Bergh Autobaan de grens over zijn komt de eerste (verwachte) vraag al van mijn zwager; wanneer zijn we weer terug dan???

Ja hoor, daar begint het al dacht ik en vertelde dus dat ik niet wist en dat hij gewaarschuwd was.

We lossen de volgende dag en laden terug en gaan weer richting Nederland maar niet naar huis want we moeten lossen omgeving Rotterdam. Als we Woensdag leeg zijn moeten we laden in Gorinchem en dan weer naar Duitsland maar mijn zwager ziet dat niet meer zo zitten en wil ook wel graag (zelfs heel graag) naar huis. Hij moet thuis nog zoveel doen en ook nog bij zoveel mensen langs, ja jongens ik had het wel verwacht maar toe maar het had ook anders kunnen verlopen. Maar na 3 dagen ben ik er ook wel flauw van en denk dan ook; tsja, ga dan niet mee of een dagritje of zo maar ga in ieder geval niet zo lopen klagen.

Als we in Gorinchem geladen zijn zeg ik tegen mijn zwager; joh ik rij voor het station langs dus als je naar huis wil moet je het nu zeggen…Nou kan ik je zeggen ik had de zin nog niet uitgesproken of we waren het eens en met zijn tasje stapte meneer op de trein richting het noorden en was ik lekker weer alleen…….

Dit is nu zo’n 20 jaar geleden en nog nooit heeft mijn zwager er weer een woord over gerept, hij houd het wel bij het lezen van de truckstar dan is hij niet zo lang weg………………………………………..

Ook mijn kameraad ging eens mee want die had een week vrij, mooi man kan je mooi eens een weekje mee, dus zogezegd zo gedaan. De auto afgeladen met bier en chips want we moesten wel wat te drinken en te knabbelen hebben natuurlijk als we stilstonden. En wij crossen mooi op ons gemak naar het zuiden want we hebben een mooi ritje en daar zijn we nog wel even zoet mee en we laden terug voor Engeland, lossen daar weer en ja dan komt het, ik moet weer laden voor Frankrijk dus weer terug naar dezelfde plek. Pfffff, dat word dan krap om een Zondag weer thuis te komen want mijn maat moet Maandag ook weer werken natuurlijk. Maar we nemen de gok en keren om terug naar Frankrijk en lossen daar weer op Zaterdag en kunnen dan in de buurt een kraantje laden en naar huis dus alles komt goed.

Maar door pech en allerlei gedoe, want alles gaat fout wat maar fout kan gaan komen we stil te staan en moeten afgesleept worden naar een garage en die kunnen niet repareren omdat juist die onderdelen er niet waren. Dus Maandagmorgen kunnen ze pas wat doen, niet dat wij ons niet vermaakt hebben want we zijn uiteraard lekker op stap geweest en kunnen nog uitslapen ook. Zondag belt mijn maat maar eens naar zijn baas dat hij Maandag even niet komt en legt uit waar hij zit en hoe dat komt maar zijn baas kan er wel om lachen en vind dat daar snipperdagen voor uitgevonden zijn.

Ja, een baas had ook anders kunnen reageren, bijvoorbeeld je ziet maar hoe je hier komt of zo….

Maandagmorgen is alles dan klaar en racen we op huis aan en Dinsdag kan hij dan toch naar zijn werk, maar ook hij is nooit weer mee geweest.

 

 

Mijn vader is weer een heel ander verhaal want toen die met de vut ging wou hij haast elke week wel mee maar dat zag ik niet zo erg zitten natuurlijk. Maar toch is hij erg vaak mee geweest en nu hij wat ouder word wordt dat minder want mijn moeder vind het helemaal niks dat die ouwe zolang weg is.

Nog een ander zwager is ook een week mee geweest in Oost Duitsland op en neer pendelen en vond het schitterend en heeft het er nog steeds over. Ook andere maten zijn wel eens dagjes mee geweest en de ene vond het geweldig en de ander vind het juist helemaal niks. Maar goed ook als we allemaal chauffeur gaan worden kunnen we in Nederland helemaal niet meer doorrijden……..

Mijn dochter is 2 keer mee geweest naar Italië en had het toen wel gezien, want madam is te bang dat ze thuis te veel mist en mijn zoon ja ook dat is weer een heel ander verhaal want die wil alle vakanties mee of met mij of met Opa (Mijn schoonvader) want die vind het schitterend en weet al wat hij later word…….

Mijn vrouw ging ook wel eens mee want die ging vroeger vaak met haar vader mee en vond het ook leuk maar is sinds de kleinste geboren is ook niet meer mee geweest, dus wie weet in de toekomst….

Wel gezellig trouwens want het is toch heel iets anders als je zoon mee gaat of je dochter of je vrouw dan iemand anders.

 

 

Ook nam ik wel eens een boerenzoon mee naar Noord Denemarken die daar familie had wonen op een mega boerderij. Dan zette ik hem daar af en haalde hem eind van de week of 1 van de collega’s weer op, die jonge blij dat hij geen kosten had en wij hadden wat te lullen op dat dooie stuk. Tegenwoordig is het allemaal niet meer zo verstandig om zomaar iemand mee te nemen met alle regeltjes en wetten. En er zijn natuurlijk ook al heel wat bazen die het gewoon niet willen hebben, dus dan houd het al helemaal op.

 

Ik sta laatst eens op Karlslunde mijn 24 uur te maken en de parking is goed vol. Zo tegen de avond komt er een Deen die een plek zoekt en maar achteruit naar de Luxe autoplekken wil want daar is nog wel wat plek. Het duurt maar even of er staat uiteraard een luxe auto achter te toeteren, want die mensen denken echt niet na en gaan er gewoon achter staan. De chauffeur loopt naar achteren en vraagt: joh, rij er nou even omheen want ik wil achteruit! Ja, dan hebben ze het in de gaten en gaan even een stukje om. De chauffeur stapt weer in en gelijk herhaalt zich de hele film weer want er staat gelijk weer een auto. De chauffeur weer naar achteren na een poosje en ook die auto rijdt weg. De chauffeur weer in de truck en achteruit en jawel, weer een auto erachter te toeteren maar de chauffeur denkt (begrijpelijk) bekijk het nu maar en rijd gewoon achteruit. Ja, dan moet de terreinauto toch aan de kant en de man denkt waarschijnlijk als ik nu eens even hier gewoon door het gras heen knal kom ik er ook langs maar na een meter of 20 graaft hij zichzelf vast in het zeiknatte gras. Geen probleem denkt hij, 4 wielaandrijving erop en gas en hij graaft zich nog verder in totdat hij met de bumper en de bodemplaat op de grond ligt.

Dan stapt hij eindelijk eens uit om te kijken, beetje laat maar ach wat maakt het uit en gaat druk zitten bellen en gebaren. De chauffeur staat ondertussen lachend op zijn parkeerplek en denkt; de mazzel en trekt de gordijnen dicht. Het duurt een half uurtje voor dat er nog een terreinauto ter plaatse komt en dat is waarschijnlijk een vriend die hem eruit gaat trekken. Maar die moet wel op de weg blijven staan voor zijn grip dus zetten ze hem er haaks voor en hij trekt hem dan ook haaks uit het gras. Dat lukt wel maar van het gazon blijft niks over en word compleet overhoop gewoeld. De auto zit dan ook onder de bagger en vooral zijn achterwiel zit helemaal vol modder maar hij stapt er een rondje omheen en stapt in scheurt een rondje over de parking terwijl de modder alle kanten opvliegt. Ik loop eens even naar het gazon om te kijken, nou alsof er een vrachtauto door aan het woelen geweest is…….

Je maakt wat rare mensen mee hoor onderweg………….

Ik zat laatst eens een keer op de TT-line om 03.00 ‘s nachts en zit met een hapje en een drankje nog even te relaxen en zie dat er wat Westlanders mot hebben met de vent die achter de kassa staat. Dat loopt af met wat gescheld en gedoe maar het gaat goed en de mannen gaan zitten.

Nou moet ik wel even zeggen dat die vent van de kassa een draak van een vent is en altijd loopt te ouwehoeren over van alles en nog wat. Als je maar iets teveel hebt wat niet voor je ticket geld moet je het betalen en dat is tegenwoordig nogal snel wat.

Diegene die wel een TT vaart wie ik bedoel!

Opeens komt er een gozer die voor de 3e keer water haalt en wat er gebeurd of gezegd word weet ik niet maar opeens vliegt die pipo achter de kassa vandaan. Alleen niet lopend maar echt vliegend want hij kreeg een slag op zijn muil waardoor hij ineens dus niet meer achter de kassa staat maar er naast ligt…

Hij krabbelt weer in de benen en wil diegene die hem geslagen heeft wel eens de les lezen maar als hij voor hem staat en erachter komt dat hij wel een kop kleiner is als die kale die hem op zijn smoel sloeg aarzelt hij. Maar hij probeert het en haalt uit en komt nog niet eens in de buurt en het duurt dan ook niet erg lang of die kabouter vliegt zo voor mijn tafel langs en land onzacht op de vloerbedekking en brult het uit. Nu is hij helemaal over de pis en probeert het nog maar eens en ligt nu nog sneller gestrekt dan daarvoor. Hahaha, ik zit er bij en kijk er naar, het lijkt wel of ik op de eerste rang van een kickboksgala zit alleen is de strijd niet echt eerlijk. Weer krabbelt hij overeind en pakt de telefoon en gaat bellen terwijl de Westlander gaat zitten want die is er klaar mee en heeft dan ook niks in tegenstelling tot die kassakabouter waar we de ogen en lippen kunnen zien groeien.

Dit alles gebeurt echt in een minuut of 2 en nergens is ook iemand van de bemanning te zien maar die komen nu van alle kanten en even lijkt het nog dat het helemaal uit de hand gaat lopen maar de kapitein arriveert gelukkig op tijd en sust de boel. Maar de kapitein stuurt de boot terug naar de haven waar we al zo’n 15 minuten uit zijn en beslist dat de politie er aan te pas komt, dus dat word een late grap denk ik. De gewone politie maar ook de waterpolitie komt aan boord en zoeken de zaak uit hoe en wat en wie maar eind van het liedje doet niemand aangifte want het is woord tegen woord. Nou heeft die westlander geluk dat hij in het midden van de boot staat want anders had hij er af gemoeten van de kapitein maar omdat dat te lang gaat duren varen we toch weer uit. De westlander mag in ieder geval nooit weer met de TT-line mee in de toekomst omdat hij iemand van de bemanning geslagen heeft.

Hij vind het niet echt erg en zit verder ook nergens mee en is ook wel een beetje de man want nog veel meer mensen aan boord hadden die vent graag op zijn grote smoel gelagen maar ja denken en doen …..

De volgende morgen leggen we natuurlijk met een uur of 2 vertraging pas aan in Zweden.

Achteraf hoor ik wel dat hij bij zijn werkgever ook op staande ontslag kreeg want ze rijden toch wekelijks Zweden en dan werkt dat niet echt als je een boot niet meer op mag.

Dus ja moet je nou blij zijn dat je zo’n iemand een lesje geleerd hebt of moet je nou huilen dat je baan kwijt raakt??

Je mag tegenwoordig ook niks meer……….

 

 

Ik heb naar het noorden gereden en naar het zuiden en zo zijn de verschillen natuurlijk levensgroot.

Vooral de mentaliteit is in het noorden stukken beter en de mensen zijn veel relaxter en denken veel makkelijker. In het zuiden is het allemaal stress en alles en iedereen moet zo hard mogelijk over de weg waar ze in het noorden eigenlijk overal lijken te keutelen en waar ik me zelfs wel eens erger aan het rijden met een slakkegangetje en je kunt er niet omheen. In het zuiden gaan ze er hoe dan ook omheen als het nu kan of niet.

Zo sta je in het noorden in de file en duurt het een eeuwigheid, in het zuiden scheuren ze links en rechts voorbij, over de vluchtstrook, door de berm alles als ze er maar langs kunnen, en toch loopt het allemaal door. Vooral de grote steden in het zuiden is soms een grote puinhoop in het verkeer, in het noorden gaat alles strak georganiseerd en wacht (bijna) iedereen zijn beurt af.

Het eten in het noorden is slecht en vooral vet (vind ik dan), daarentegen is het eten in

zuid natuurlijk helemaal fantastisch (mijn mening!!)

Waar je in het noorden in 3 kwartier kan douchen en eten heb je in het zuiden voor hetzelfde minimaal 1.5 uur nodig, en dan doe je het snel!

Douchen in het noorden zijn vaak schoon en gratis, in het zuiden vaak duur, kapot en

vies. Of je nu bij bedrijven bent of langs de autobaan of bij de restaurants het is allemaal 1 pot nat. De betere plekken uitgezonderd dan.

In het noorden spreken ze overal Engels en/of Duits en in het zuiden moet je jezelf maar zien te redden met handen en voeten voor zover je de taal niet machtig bent.

Kom je in het noorden net tegen sluitingstijd met een paar pallets helpen ze je er meestal wel vanaf, in het zuiden (vooral Italie) hebben ze schijt aan je en zeggen keihard; morgen, ook al is het nog geen sluitingstijd, maar ze zijn bang dat ze dan nog wat moeten doen.

Waar het in het noorden vaak kloteweer is met regen en sneeuw en ijs en zulke prut is het in het zuiden vaak weer zo stikheet dat je niet fatsoenlijk slapen kunt. In het noorden kun je overal gaan staan en gebeurt er niet veel, in het zuiden altijd uitkijken waar je gaat staan om te overnachten. Diesel weg of andere spullen, in de zeilen snijden, berovingen, plat gespoten worden, het is schering en inslag.

Waar je in het zuiden nog wel eens wegkomt ( wegkwam) met een kleine boete betaal je in het noorden vaak het zelfde 5 keer zoveel.

Het eten is in het zuiden dan wel weer veel goedkoper en uitgebreider dan in het noorden.

De enigste overeenkomst is dat zowel in het zuiden als in het noorden het stikt van de Oostblokkers en allerlei ander gepeupel, waar je meer last dan gemak van hebt.

Hoe dan ook, laat mij toch maar lekker naar het noorden rijden ondanks de nadelen.

Je moet maar zo denken elk nadeel heeft zijn voordeel (ala Cruyff).

Zo en nu een biertje

:bey:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden