[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

chauffeurstoekomst.nl


Spieker

Vraag

  • Forumlid

Vrijdag 30 oktober waren de oprichters van chauffeurstoekomst.nl aanwezig in het radioprogramma 'Onderweg' van de Wereldomroep.

Deze ‘club’ van betrokken chauffeurs maakt zich ernstig zorgen over het beroep van vrachtwagenchauffeur voor de toekomst. Vorig jaar werd er besloten om een webste op te richten waarop vijf actiepunten zijn terug te vinden.

Lees hier verder en heb je nog wat tijd over beluister dan HIER de gehele uitzending. Een helder en duidelijk verhaal :sjalom:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Antwoorden 113
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters For This Question

Recommended Posts

  • 0
  • Forumlid

Ik zat van de week in Frankrijk te eten met 2 Fransen en een Spanjaard, de laatste had het over een auto van Luis Simoes (Portugees) die werd bevolkt door 3 chauffeurs! 1 Litouwer, 1 Georgier en een Braziliaan.... :confused:

Als dit toekomstmuziek is? :stom:

Ik heb de uitzending vrijdag grotendeels geluisterd, ben het volkomen met de mannen eens. We moeten het ook in 40 uur kunnen verdienen!

En een Nederlands kenteken is een Nederlandse CAO. Gevaar is wel dat nog meer bedrijven uitvlaggen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

al vele decennia wordt er gesproken over de toekomst en altijd is er wel een draai aan gegeven.

het zal altijd een touwtrekwedstrijd zijn tussen werknemers en werkgevers.

maar zolang nederlandse kentekens opgestuurd worden naar depots in het buitenland en dan de nieuwe chauffeurs met de nieuwe nummerborden onder de arm terugkomen en hier aan het werk gaan voor weinig geld zullen de werkgevers het prima vinden.

ook ik ben voor genoeg verdienen in de basis 40 uur, maar ik wil ook graag door europa rondtoeren net als op dit moment de vele nieuwe eu landen chauffeurs.

alleen denk ik dat het niet gaat gebeuren, omdat ik niet voor zulke lage salarissen kan rijden en met mij vele anderen, die op dit moment thuis zitten.

alles wat er gezegd wordt en geroepen wordt is helaas waar en dat men zich ervoor wil inzetten is lovenswaardig, maar de praktijk is gewoon dat europa zich overal mee bemoeid en door de openheid in de EU kan nu eerst de bulgaarse en roemeense chauffeur voor weinig geld zijn stuurmanskunsten tonen.

zolang er niet een MINIMUM km of uurtarief komt voor transport en zolang er geen MINIMUM uurloon komt in europa is het een utopie om te geloven dat er wat zal veranderen.

wij zijn nu gewoon te duur.

verplaats je eens in de werkgever....wat zou jij doen om je zakken te vullen???

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Ik zat van de week in Frankrijk te eten met 2 Fransen en een Spanjaard, de laatste had het over een auto van Luis Simoes (Portugees) die werd bevolkt door 3 chauffeurs! 1 Litouwer, 1 Georgier en een Braziliaan.... :confused:

Als dit toekomstmuziek is? :stom:

Ik heb de uitzending vrijdag grotendeels geluisterd, ben het volkomen met de mannen eens. We moeten het ook in 40 uur kunnen verdienen!

En een Nederlands kenteken is een Nederlandse CAO. Gevaar is wel dat nog meer bedrijven uitvlaggen.

dat is de toekomstmuziek herman vrees ik.

al op redelijk wat portugeese wagens zijn die ook spaans sprekende chauffeurs te vinden en die jongens vinden het best.

ze verdienen goed en het maakt hun niks uit want in hun ogen worden ze niet uitgebuit. Hun zakgeld is ruim voldoende om van te leven en nog geld op te sturen naar zuid-amerika.

er is niet te concureren tegen de lage lonen landen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Ik zat van de week in Frankrijk te eten met 2 Fransen en een Spanjaard, de laatste had het over een auto van Luis Simoes (Portugees) die werd bevolkt door 3 chauffeurs! 1 Litouwer, 1 Georgier en een Braziliaan.... :confused:

Als dit toekomstmuziek is? :stom:

Ik heb de uitzending vrijdag grotendeels geluisterd, ben het volkomen met de mannen eens. We moeten het ook in 40 uur kunnen verdienen!

En een Nederlands kenteken is een Nederlandse CAO. Gevaar is wel dat nog meer bedrijven uitvlaggen.

Om een eind te maken aan deze neerwaartse spiraal moeten de chauffeurslonen ge-harmoniseerd worden.

Dus 1 vastgesteld minimumloon voor alle chauffeurs in de EU.

En iedereen verplicht lid van een chauffeursvakbond.

Dus niet een afsplitsing van een grote vakbond voor alle beroepen maar zoiets als wat ze vroeger in Amerika hadden(of hebben?) de Teamsters.

1 controlerende instantie voor héél Europa of nog beter; een speciaal Europees ministerie van wegtransport

http://www.een.be/programmas/koppen/koppen-22-oktober-2009-3

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Ik ben het niet met je eens dat men tien jaar te laat is met dit verhaal , het is namelijk (helaas) bijna exact hetzelfde verhaal als tien en twintig jaar geleden met toentertijd net zo veel (lees weinig) respons als dat men nu krijgt.

En zo lang het overgrote merendeel van de chauffeurs niet kan/durft/wil zal er als dit zo blijft bitter weinig veranderen , eerder verslechteren. :mad:

Men heeft het goed en duidelijk uitgelegd in de reportage , maar om daadwerkelijk een gezamenlijke vuist te kunnen maken zal er eerst een mentaliteitsmetaformose moeten plaatsvinden bij de nog immer afwachtenden in de transportwereld.

Gé

je hebt helemaal gelijk, maar wie kan en wil een vuist maken en opstaan tegen de gevestigde orde.

als je gaat staken zijn er genoeg anderen die je baan overnemen en dan heb ik het niet over alleen nederlandse chauffeurs die klaar staan om je baan over te nemen. ( er zijn er zeker op dit moment genoeg die in de WW zitten. )

ik denk dat er eerst een zeer grote mentaliteitsverandering moet plaatsvinden bij de werkgevers.

maar dat zie ik niet zitten, want die kiest ook gewoon voor winst en niet alleen kwaliteit.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

Eigenlijk zouden alle werknemers en werkgevers organisaties gewoon naar Brussel moeten stappen, om voor eens en voor altijd de wantoestanden een halt aan te roepen.

De hoge heren in Brussel zijn immers de enige die de belachelijke wantoestanden in het Europesche transport een halt toe kunnen roepen.

En dat verhaal van marktwerking, de deur uit te schoppen, want oostblok-chauffeurs 3 weken in een hok van 2,5 bij 2 Meter te laten verblijven op een ranzige pisparking, al eetend vanaf een gasbrander, en schijtend onder de trailer, is ook verre van humaan, maar vind door deze zogenoemde marktwerking-mogelijkheid wel dagenlijks in heel Europa plaats.

Europa is een gelukkig een welvaart-werelddeel, maar we glijden op zo'n manier steeds meer af, naar 1 of ander 3e wereldland, zoals Congo, India of weet ik niet wat....

Ik neem aan dat dit ook niet de bedoeling was, van 1 Europa.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

En dat verhaal van marktwerking, de deur uit te schoppen, want oostblok-chauffeurs 3 weken in een hok van 2,5 bij 2 Meter te laten verblijven op een ranzige pisparking, al eetend vanaf een gasbrander, en schijtend onder de trailer, is ook verre van humaan, maar vind door deze zogenoemde marktwerking-mogelijkheid wel dagenlijks in heel Europa plaats.

Europa is een gelukkig een welvaart-werelddeel, maar we glijden op zo'n manier steeds meer af, naar 1 of ander 3e wereldland, zoals Congo, India of weet ik niet wat....

Ik neem aan dat dit ook niet de bedoeling was, van 1 Europa.

Ik denk dat je hier de kern van het probleem te pakken hebt. De MARKTWERKING die voor iedereen voordeel op zou moeten leveren volgens de overheid. Nou ik heb er nog geen kunnen ontdekken. Ja, alleen voordeel voor diezelfde overheid.

Hoe kun je ooit concurreren met landen en mensen die geen enkel normbesef of eigenwaarde hebben, nou ja, weinig in ieder geval. De Oost Europese collega's pikken onmenselijke zaken die wij ondenkbaar vinden. Hoezo één Europa :hamer:

Ik denk zelf, hoe kloten het ook is, dat we alleen nog kans hebben op gespecialiseerd gebied, distributie, Eurogroupage en zwaar transport e.d. De gewone internationale blokvrachten zijn (nu al) niet meer aantrekkelijk meer voor de NL markt als er geen tijdsdruk aan vast hangt. Alleen het systeem wat hierboven al wordt genoemd, een bodemprijs, zou er nog wat aan kunnen doen. Dat wordt ook geroepen in de scheepvaart, maar 10 euro is hier nog steeds minder waard dan in Slowakije... :o

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

Hoe kun je ooit concurreren met landen en mensen die geen enkel normbesef of eigenwaarde hebben, nou ja, weinig in ieder geval. De Oost Europese collega's pikken onmenselijke zaken die wij ondenkbaar vinden.

Precies, en daarom zou Brussel hier paal en perk aan moeten stellen.

De transportsector is helaas blijkbaar, zelf niet bij machte, het onhumaane systeem uit de wereld te helpen, en er is maar 1 orgaan die dit wel kan......

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Heb de uitzending ook gehoord. Wat ze zeiden kan iedereen roepen, maar nu graag even wat resultaten.

Dat zal nog een hele kluif worden!

Hoe realistisch ook, het was vooral een hele gezellige uitzending:D

Wat hier in die 2 uurtjes is geroepen, dat roepen we eigenlijk altijd al, maar eigenlijk hadden de 3 wijzen dit in een vergaderzaal ergens in Brussel moeten vertellen.

Het was een beetje oud nieuws voor ons, maar toch een onvergetelijke uitzending:tu:

Méér van dit soort studiogasten graag.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

oke we zijn het wel met zijn alle eens dat deze jongens de gevoelige snaar hebben geraakt en al onze ellende uitstekend hebben verwoord

kunnen we 2 dingen doen

1 is concluderen dat het vechten tegen de bierkaai is moedeloos het koppie laten hangen en in de al jaren durende modus blijven hangen van het zal mijn tijd wel duren het komt nooit meer goed en het is allemaal de schuld van hullie

2 wakker worden boosworden met zijn allen naar den haag naar brussel en de bonden er met hun haren bijslepen en goede wetgeving afdwingen

de aansteker is er het lontje is lang genoeg geweest wordt het een sisser of komt er een boem

welke gezaghebbende instantie geeft het startschot

dat zou toch een transportbond moeten zijn zou je denken

alleen hebben we die hier niet in NL

zoals de jongens al zeiden de bond dat ben jezelf

WAAR ZIJN WE DAN :confused:

bewerkt door bollo
typefoutje
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

er word hier gezegt dat brussel er iets aan moet doen.

maar als brussel met een regel komt, dan hoor je, waar bemoeit brussel ze eigen mee.

brussel is alleen goed als het ons uitkomt?

de west europeaan vind dat het beter moet. de oostblokker is het zeker met je eens. die worden er immers beter van. :tu:

de prijzen moeten omhoog. die oostblokker zal je zeker steunen. :tu:

ook moeten ze een west europees salais krijgen. nederlandse auto=nederlandse cao. wederom is de oostblokker het helemaal met je eens. :tu:

maar 1 ding vergeet je, die oostblokker woont in een goedkoper land.

maar willen we die dingen alleen voor het transport, of voor alle oostblokkers die in west europa werken?

de wc schoonmakers, de bollenpellers, de werkers in de land en tuinbouw, de bouw etc etc.

want wat zal het leven dan een stuk duurder gaan worden in west europa.

de oostblokkers zijn dan ineens niet meer intresant, en kan het werk door de werkelozen west europeen gedaan worden.

of zijn die mensen er niet eens in west europa. buiten het feit dat men dat vieze/zware werk niet eens willen doen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Wat hier word geroepen , hebben we op de laaste cao vergadering ook gezegt , maar op 1 of andere manier word er niet naar geluisterd

Ik heb van oude vakbonds leden (nu met pensioen ) gehoord dat ze er 10/ 15 jaar geleden al deze dingen hebben geroepen , er word niks aan gedaan .

Erg vaag al zeg ik dat zelf

vind de ideen wel goed . :tu:

laat ze maar eens wakker worden

en lid worden van een bond mensen

samen staan we sterk !

of het nu FNV CNV UT of wat dan ook is

maak een vuist

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

hallo allemaal

ik heb jullie meningen ook door zitten lezen en ook ik kan er met veel dingen mee eens zijn.ik heb ook al jaren en roep nog steeds dat wij nooit en te nimmer kunnen concureren met deze lage lonen landen en als men dan in de europese commissie roept laat de marktwerking zijn werk doen rijzen bij mij alle haren naar boven!!!:stom:

want werd er niet al jaren kwaliteit en veiligheid gepredikt??ik dacht het wel en daar liepen de nederlanders in voorop.maar wat is er van over ik mag me zelf dan ook nog best gelukkig prijzen dat ik bij n bedrijf werk die niet de strategie volgt zoals jammer genoeg heel veel bedrijven maar hoe lang nog vraag ik mezelf wel eens af want ik ben wel van mening dat kwaliteit het gaat winnen van kwantiteit en hopelijk goedkoop maar zo heel zeker kan ik dat ook niet zeggen.maar goed hoe we dit veranderen kunnen zal niet gemakkelijk zijn kijk wat er nu in belgie aan de gang is :eek:want op dit moment vind ik het in Nederland enigsins gestagneerd (met de buitenlanders)maar nu schieten de bedrijven weer de grond uit in Belgie met diverse lagelonenlanden kentekens en dit komt alles niet ten goede en de bedrijven die nu nog netjes betalen krijgen het waarschijnlijk ook heel moeilijk en dan willen wij juist nu de basislonen omhoog krijgen?? nou ik kan best wat voorspellen dat gaat niet in een keer lukken en nog maar te zwijgen over de chauffeurs die er rond rijden in de verkeerde loonschaal daarom de naleving van onze C.A.O die moet wel aangepakt worden vind ik.en ik zit ook al 34 jaar op de weg en ben ook n vaste luisteraar van onderweg en heb de mannen ook gehoord van chauffeurstoekomst.nl

en natuurlijk ondersteun ik veel van hun punten en ook ik ben lid van n bond want ook ik vind het noodzaak want alleen bereik je niets.

maar ik zit er weleens over te denken want nu met de huidige loonschalen die massaal ontdoken worden (ik sta wel in E6)is het misschien wel tijd om heel die cao op te doeken en naar vaste betaling per werkdag af te spreken ik had ook gereageerd in het programma van 100euro per dag dan uitgaande van 22 werkdagen per maand heb je 2200 euro en indien je je dan aan de huidige rijtijden houdt (wat ik wel doe) vind ik dit niet eens n gek idee gelijk 48uur probleem opgelost en geen gezeik over inschaling cq terug schaling en je weet waar je aan toe bent en indien je ook op zaterdagen werkt dan extra 50 euro en op zondag 100euro toeslag ja het is zo maar n idee maar het zou toch werkbaar moeten kunnen zijn en wel is dit ex vergoeding natuurlijk misschien is die 100 per dag wat aan de lage kant maar je moet ergens beginnen en je kan de werkgevers ook niet in een keer te hoog belasten en dan kun je wel zeggen dan staken enz maar zonder werkgever ook geen werk dat is ook duidelijk dacht ik zo nou ik wacht jullie reactie weer af.

bvb dank en groeten van henki;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

We kunnen natuurlijk ook in één klap van de hele EU een socialistische heilstaat maken.;)

Marktwerking is én goed én een groot goed. Dat dat tot gevolg heeft dat er meerdere sectoren het niet meer redden is heel erg jammer maar het is niets anders.

Zeg nou eens eerlijk, waar doen jullie je boodschappen? Bij de plaatselijke bakker, groentenboer, kaaszaak en slager? Of gaan jullie voor het gros van de boodschappen naar Aldi, Lidl en consorten?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
We kunnen natuurlijk ook in één klap van de hele EU een socialistische heilstaat maken.;)

Marktwerking is én goed én een groot goed. Dat dat tot gevolg heeft dat er meerdere sectoren het niet meer redden is heel erg jammer maar het is niets anders.

Zeg nou eens eerlijk, waar doen jullie je boodschappen? Bij de plaatselijke bakker, groentenboer, kaaszaak en slager? Of gaan jullie voor het gros van de boodschappen naar Aldi, Lidl en consorten?

Beetje vreemd om dan te concluderen dat marktwerking goed is. En dan ook nog een groot goed. Markwerking heeft volgens mij nog helemaal niets goeds gebracht. Je moet oorzaak en gevolg niet omdraaien. Hoe ver rijkt jou visie? Van 12 uur tot de middag volgens mij. biertje

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
. biertje

U bent Willem de tweede?;)

Het is geen visie, meer een constatering of wil jij beweren dat een centraal geleide economie met vastgestelde prijzen voor diensten en ook goederen een goed alternatief is?

De landen waar men daar mee geexperimenteerd heeft zijn er vanaf gestapt en daar waar men er nog aan vasthoudt heerst gebrek aan alles.

Leg jouw standpunt eens wat nader uit als je wilt, liefst met een voorbeeld.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
U bent Willem de tweede?;)

Het is geen visie, meer een constatering of wil jij beweren dat een centraal geleide economie met vastgestelde prijzen voor diensten en ook goederen een goed alternatief is?

De landen waar men daar mee geexperimenteerd heeft zijn er vanaf gestapt en daar waar men er nog aan vasthoudt heerst gebrek aan alles.

Leg jouw standpunt eens wat nader uit als je wilt, liefst met een voorbeeld.

Visie of constatering, in dit geval is de conclusie dat -U- niet doordrongen bent van het feit dat er nog GEEN ENKEL voordeel voor een arbeider is gekomen uit de vrije marktwerking. Om het dan direct maar 180 graden om te draaien en mij dat toe te dichten is wel erg kort door de bocht. Makkelijk is om op iemand te schieten die het niet eens is met uw mening.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Je mag wel jij zeggen hoor en om in arbeiderstaal te spreken, U zeg je tegen je baas (hedentendage werkgever genoemd).

Ik schiet niet, nog niet in ieder geval ;) maar vraag je om jouw standpunt met een voorbeeld te staven. Schijnbaar is dat er niet want anders zou je het wel vermeldt hebben, toch?

Een voorbeeld van een voordeel van vrije marktwerking voor een werknemer, een arbeider in jouw woorden? De mogelijkheid bijvoorbeeld dat iemand ontslag kan nemen om ergens anders waar de verdiensten beter zijn aan de slag te gaan om zo de eigen financieele situatie te verbeteren.

Dank zij de vrije marktwerking heeft men het nog nooit zo goed gehad. Nu moeten sommigen een stapje terug doen, dat klopt maar die stap vooruit komt er ook wel weer. Tenzij we er hier een socialistische heilstaat van gaan maken zoals deze en gene voor ogen staat.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Om de marktwerking heilig te verklaren gaat mij te ver. Dat is het niet. Net zomin als dat de socialistische heilstaat dat was. Werkte ook niet. Er moet een tussenweg worden bewandeld naar mijn idee.



Want het klopt zeker dat voor 'de arbeider', zoals dat hierboven werd genoemd, de liberalisering van de laatste 20 jaar niet gunstig heeft uitgepakt. In ieder geval niet voor de arbeider in W-Europa.

Het is mij opgevallen dat de massale introductie van 'de markt' en de uitbreiding van de EU voor een bepaalde categorieën werknemers - zeg maar de gene in de beter banen/hogeropgeleide - het wél uitstekend heeft gefunctioneerd. Concreet: de bankmanager heeft z'n bonussen fijn zien stijgen en z'n grachtenhuis lekker goedkoop laten vertimmeren door Poolse bouwvakkers.

Dat daar een scheefgroei zit, valt niet te ontkennen.

En ik ken het veel gepredikte antwoord: iedereen moet hogeropgeleid in NL. Maar iedereen weet dat dat natuurlijk onzin is. Lang niet iedereen is tenslotte geschikt om te studeren. Los van het feit dat er dan niet voldoende banen zijn voor al die afgestudeerden.

Er wordt al wat langer voor gewaarschuwd: er ontstaat in NL een onderklasse van werkenden armen. Een tijdbom onder onze welvaart.

Als je iets wilt begrijpen van het succes van Wilders, moet je daar zijn. (hij maakte er een moslim-circus van, onzin, de werkelijke onvrede zit daar niet).

Werk moet lonen. Voor een Oost-Europeaan, maar óók voor een West-Europeaan.

Kapitalisme is okay, maar moet gelimiteerd worden. Dat kan alleen gedaan worden door overheden., Idd, dus ook de EU.

Als ze ons aan de digitale-tacho-ketting kunnen hangen, moeten ze ons ook kunnen beschermen. Morele verplichting zou ik zeggen.

-

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden