[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

O, o, o, wat was het toch moeilijk.


reposte

Vraag

  • Forumlid

L.S.

Jawel, het is zo ver. Ik heb voldoende bij elkander gespaard voor mijn C-rijbewijs! En zelfs een afspraak gemaakt met mijn rijschool om in de herfstvakantie op te gaan voor mijn theorie en begin januari te gaan lessen, en natuurlijk zo snel mogelijk door te crossen naar het praktijkexamen.

Ik kan niet wachten! En toen vroeg ik mij af: wat vonden jullie nou het allermoeilijkste van de lessen? En wat maakt vrachtwagenrijden dan zo verschillend ten opzichte van personenautorijden?

Groetjes,

Reposte

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Recommended Posts

  • 0
  • Forumlid
L.S.

Jawel, het is zo ver. Ik heb voldoende bij elkander gespaard voor mijn C-rijbewijs! En zelfs een afspraak gemaakt met mijn rijschool om in de herfstvakantie op te gaan voor mijn theorie en begin januari te gaan lessen, en natuurlijk zo snel mogelijk door te crossen naar het praktijkexamen.

Ik kan niet wachten! En toen vroeg ik mij af: wat vonden jullie nou het allermoeilijkste van de lessen? En wat maakt vrachtwagenrijden dan zo verschillend ten opzichte van personenautorijden?

Groetjes,

Reposte

Het grote verschil is natuurlijk de breedte en de lengte van je lesauto, de een heeft daar in het begin meer moeite mee als de ander. Dat is een stukje inzicht en inschattingsvermogen wat je al hebt of anders nog moet ontwikkelen. Wat ook een wereld van verschil is dat je veel meer vooruit moet gaan kijken en denken. Met een personenauto rij je gewoon op een rotonde of stoplicht af en je ziet het daar wel, met een vrachtauto kijk je al veel verder van tevoren, hoe is de situatie? kan ik gelijk doorrijden? hoe ga ik die bocht nemen? kan ik daar wel in? etc. en hiermee bepaal je hoe je die situatie in gaat. Het moeilijkste vond ik zelf de rust vinden om bijvoorbeeld bochten en rotondes goed te nemen. In het begin wou ik dit nogal snel afraffelen, waardoor je uiteindelijk veel te hard gaat en je je eigen tempo niet meer kan bijbenen. Goed kijken en rustig blijven dan kom je er wel, de rest leer je allemaal vanzelf. Ik wens je veel succes met het halen van alles wat je tegenwoordig nodig hebt om het rijbewijs te bemachtigen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Het grote verschil is natuurlijk de breedte en de lengte van je lesauto

Vergeet de hoogte niet:D

Ook moet je werken met splitten en de hoog+laag op de versnellingsbak, dit is ook anders dan in een personenwagen.

Dat verschilt per lesauto. Voor C had ik een 6x2 splitterbak en voor CE een 4x2x2 stapel+splitter bak. Waar bij het knopje vooraan de pook bij C nog diende voor splitter en bij CE voor "stapelen" en daar zat een extra knopje bovenop de pook voor splitteren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Ook moet je werken met splitten en de hoog+laag op de versnellingsbak, dit is ook anders dan in een personenwagen.
Kan ook, maar dan krijg je een ´aantekening´op het rijbewijs.

Maar vind dat je als beroepschauffeur toch moet kunnen schakelen, al zal dat in de toekomst niet veel meer voorkomen.

Hoe oud ben jij eigenlijk ?

Ik begreep uit een eerder bericht dat jij de leeftijd om een rijbewijs te mogen halen nog niet bereikt hebt, of post je samen met jouw vader onder dezelfde account hier op het forum ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Gast Don Melvino

het verschil mag duidelijk zijn:D

veel succes met lessen , en inderdaad over tempo .... de kracht van de chauffeur is de rust hea , je moet het niet willen overhaasten:cool:

mvg melvin

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Hoe oud ben jij eigenlijk ?

Ik begreep uit een eerder bericht dat jij de leeftijd om een rijbewijs te mogen halen nog niet bereikt hebt, of post je samen met jouw vader onder dezelfde account hier op het forum ?

kevin mag af en toe als springer invallen ....:Dvolgens hem toch is misschien die 17 jarige die ze opgepakt hebben LOL
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Gast Don Melvino

lekker verantwoordelijk ....:hamer:

probeer jij maar eens dan uit te leggen aan de ouders als jij een ongeluk hebt veroorzaakt zonder rijbewijs.....:bey:

weet niet of je ook daadwerkelijk ritjes doet met de vrachtwagen maar hoop dat je dan toch langs de kant wordt gezet met zo'n gedrag

mvg!:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Gast Don Melvino

ja dat begrijp ik wel , is ook heel mooi de motivatie maar moet toch ook wel de verantwoordelijk hebben om ff te wachten tot het roze pasje binnen is .

ook voor jezelf , dan ga je toch het jezelf verwijten en dergelijke neem ik aan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
lekker verantwoordelijk ....:hamer:

probeer jij maar eens dan uit te leggen aan de ouders als jij een ongeluk hebt veroorzaakt zonder rijbewijs.....:bey:

weet niet of je ook daadwerkelijk ritjes doet met de vrachtwagen maar hoop dat je dan toch langs de kant wordt gezet met zo'n gedrag

mvg!:D

ALS ik rijd,rijd ik op eigen terrein, dus NIET op de weg, daarbij is me pa altijd of naast me of op een plek waar hij me goed kan zien en roepen als het evt (bijna) fout kan gaan, al is dit nog nooit gebeurt. Een ongeluk zit in een klein hoekje dat weet ik, al kijk ik dondersgoed uit,maar ik denk dat het meerendeel dat hier op ´t forum zit, eerder is begonnen met ´lessen´ dan 18 jaar...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Gast Don Melvino

ik niet:D

maar goed dat het op eigen terrein gaat in ieder geval ;)

en heel goed dat je pa in de buurt is , ook zoizo voor tips , scheelt weer een aantal lessen in ieder gevaL!

ciao

melvino:cool:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
A ik denk dat het meerendeel dat hier op ´t forum zit, eerder is begonnen met ´lessen´ dan 18 jaar...

:ja:

M'n eerste bekeuring in Nederland voor het rijden zonder rijbewijs op de openbare weg toen zat ik zelfs nog op de lagere school ..... Ik kon ook maar moeilijk het geduld opbrengen tot ik 18 was .. ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Ik was ook pas 16 jaar toen ik een beetje heb leren rijden met een vrachtwagen?! :D Ik werkte bij een bedrijf dat vrachtwagens waste op

locatie, en mocht op een gegeven moment bij de klanten op het terrein de auto's heen en weer rijden naar de wasplaats, en weer wegzetten. :ok: Alleen de ellende was dat ik met lessen weer een hoop dingen af moest leren die ik mezelf in de 2,5 jaar rijden zonder (vrachtwagen) rijbewijs had aangeleerd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Gast Don Melvino

ja ... dat is wel mooi geleerd van tevoren! , scheelt toch weer lessen een hoop centen , is toch weer een set aan lampen extra op je wagen wat je eraan over hou (A):D:angel:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Mag toch al vanaf je 15de:confused::confused::confused::D:D:D:D:D:D

LOL Ik ken 2 broertjes, die al rond reden toen ze nog lang geen 15 waren, en ook gewoon op de openbare weg!

Papa eigen transportbedrijf, dus die zaten al in de vrachtwagen voordat ze uberhaupt konden lopen?! :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden