[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Kamp voorstander van meer tijdelijke contracten


Barry

Recommended Posts

  • Forumlid

Barry, de verplichte nascholing is een persoonlijke eis, net zoals je chauffeursdiploma, rijbewijs (vervanging), medische keuring etc. Dat betaald(e) je baas toch ook niet allemaal voor je? Bij het transportbedrijf waar ik momenteel bezig ben zijn ze ook met deze vraag bezig. In principe is het de verantwoordelijkheid van de chauffeur, echter moet de werkgever zijn chauffeur is gelegenheid stellen om de verplichte nascholing te behalen. vrij vaag dus, maar nergens is bepaald dat de werkgever dit moet betalen. Wij kiezen waarschijnlijk voor een variant waarbij de chauffeur voor een gereduceerde prijs (en eventueel vakantiedag, overuren etc) de verplichte nascholing in eigen huis kan volgen. Zo loop je geen risico dat je straks chauffeurs hebt die niet meer mogen rijden en voor de chauffeur is het voordeliger of kost het helemaal niets als deze nog veel dagen heeft.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Reacties 72
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • Forumlid

Kevin er staat wel degelijk het een en ander over scholing/opleiding in de CAO!

Lees dat maar eens na.

Artikel 43 Scholing algemeen

Ingeval scholing anders dan bedoeld in artikel 44 wordt gevolgd in opdracht van de werkgever en/of op grond van een aan de functie verbonden wettelijke verplichting, dienen aan de werknemer de cursuskosten, het examengeld en de verblijfskosten (volgens de in dat jaar geldende forfaitaire verblijfskostenvergoeding) te worden vergoed. Voorts zal de werkgever de cursustijd, die overdag wordt gevolgd op de doordeweekse dagen, vergoeden. Deze uren tellen niet mee bij de bepaling van het aantal overuren.

Kevin (TIP) ... ik zou als ik jouw was de CAO maar eens gaan doorlezen!

De kosten van de PMO-keuringen en van eventuele op grond daarvan te treffen maatregelen en de kosten van de gecombineerde rijbewijs/PMO-keuring zijn voor rekening van de werkgever, tenzij daarin wettelijk op andere wijze wordt voorzien. Ten aanzien van de loonbetaling wordt in dit verband verwezen naar artikel 65 lid 1 sub l.

Ik hoop niet dat je ook de bestuurderskaart zelf hebt moeten aanschaffen of vind dat de chauffeur deze zelf moet aanschaffen?

Als het aan de werkgeversorganisatie ligt echter gaat dit wel veranderen === nascholing kosten 50-50 ... zo ook de uren die hieraan worden besteedt!

En da's nog maar een begin zo vrees ik, want kennelijk pikt de chauffeurs alles zomaar .... <waar ik de ' ik wordt er moedeloos van' smiley?> :stom:

Ik had laatst in Gorinchem een hele slimme jonge man bij mijn wagen.

Zijn vader was vrachtwagenchauffeur en hij vind het zelf ook wel gaaf ... zodoende kwam hij dus even bij mij buurten.

Toen ik hem vroeg of hij zelf ook chauffeur ging worden zij hij NEE ... en noemde een aantal zaken op zoals een ' mager ' basisloon maar ook de zaken die nu rondom de nascholingseis spelen.

Hij gaat verder studeren IT ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Weet ...ik ga morgen een contract voor 3 maanden naar den haag sturen ,voor al die witte boorden,die zijn echt aan het doorslaan

maar ja,we hebben ze zelf gekozen hoor,het wordt tijd dat er een stel boeren en chauffeurs ,kruideniers,kroegbazen,

en den haag komen te zitten als baas,misschien wordt het dan nog wat.

nu gaat het echt niks worden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik stel voor de ministers en andere flapdrollen van de politiek ook alleen maar tijdelijke contracten.

En bij niet goed functioneren, contract niet verlengen. Net als bij "de gewone man (en natuurlijk gewone vrouw)".

Dan denk ik dat het hele kabinet Rutte geen contractverlenging krijgt :cool:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Kevin er staat wel degelijk het een en ander over scholing/opleiding in de CAO!

(..)

Kevin (TIP) ... ik zou als ik jouw was de CAO maar eens gaan doorlezen!

Wie zegt dat het transportbedrijf, waar KevinV8 het over heeft, lid is van TLN?

Als ze geen lid zijn, dan geldt er helemaal geen CAO. En dan hoeft KevinV8 zich daar ook niet in te verdiepen (Dat scheelt alvast weer een paar avonden lezen en uitpluizen :D ).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
dus degenen die kwaad willen rondom de CAO hebben vast alweer iets bedacht ;).

Als bedrijven geen lid van TLN/KNV zijn dan zijn ze nu weer wat vrijer om afspraken te maken, zolang ze zich maar aan de wet houden.

Bedrijven die wel lid zijn van TLN/KNV, daarvoor blijft de CAO onverkort van kracht.

Een nieuwe is nog niet in zicht zeker?

Er wordt onderhandeld.

Maar er zijn nogal wat noten te kraken. ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Kevin er staat wel degelijk het een en ander over scholing/opleiding in de CAO!

Lees dat maar eens na.

Kevin (TIP) ... ik zou als ik jouw was de CAO maar eens gaan doorlezen!

Ik hoop niet dat je ook de bestuurderskaart zelf hebt moeten aanschaffen of vind dat de chauffeur deze zelf moet aanschaffen?

Als het aan de werkgeversorganisatie ligt echter gaat dit wel veranderen === nascholing kosten 50-50 ... zo ook de uren die hieraan worden besteedt!

En da's nog maar een begin zo vrees ik, want kennelijk pikt de chauffeurs alles zomaar .... <waar ik de ' ik wordt er moedeloos van' smiley?> :stom:

Ik had laatst in Gorinchem een hele slimme jonge man bij mijn wagen.

Zijn vader was vrachtwagenchauffeur en hij vind het zelf ook wel gaaf ... zodoende kwam hij dus even bij mij buurten.

Toen ik hem vroeg of hij zelf ook chauffeur ging worden zij hij NEE ... en noemde een aantal zaken op zoals een ' mager ' basisloon maar ook de zaken die nu rondom de nascholingseis spelen.

Hij gaat verder studeren IT ;)

Niet dat ik daar over beslis ofzo hoor, maar ik had de discussie binnen het bedrijf hier gevolgd en men zei dat het zo in elkaar zat. Wat mij betreft logisch maar als de CAO dat zegt dan moet dat uiteraard worden nageleefd. Ik ga dit iig even op tafel liggen hier. Echter, het is niet in opdracht van de werkgever, daarentegen is het wel wettelijk verplicht vanuit de EU. Maar nu nog eens wat he, stel de werkgever betaald 2000 euro (voorbeeld) aan kosten voor de bijscholing van de chauffeur. Meneer chauffeur gaat na 3 maanden naar een ander bedrijf, dan heeft zijn oude werkgever veel kosten gehad die even later naar een ander bedrijf gaat die geen kosten meer aan hem heeft voor de komende jaren. Kijk, ik vind die hele bijscholing belachelijk duur voor wat het opbrengt en ik vind ook niet dat de chauffeur dit van zijn eigen loon moet bekostigen. Maar als werkgever zit je er ook niet op te wachten om 1500 a 2000 euro per chauffeur te moeten afrekenen, terwijl ze zo kunnen opstappen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Nog even nagevraagd hoe het er hier voor staat. Men is op de hoogte van de CAO (uiteraard, en lid van TLN) maar de discussie is nog hoe die interpretatie van dat artikel is. Vooralsnog kan niemand direct zeggen de chauffeur of de werkgever moet betalen. de vakbonden hebben (of kunnnen) nog geen antwoord gegeven en de brancheorganisaties ook niet. Vandaar dat er hier is gekozen om zelf een aantal cursussen (inclusief het rijden) te ontwikkelen en deze zijn ook gecertificeerd uiteraard. Hierdoor kunnen de kosten onder controle worden gehouden en weet men zeker dat werkgever en werknemer er iets aan heeft. Het gaat er helemaal niet om dat men niet wil betalen, maar er moet gewoon eerst duidelijkheid komen. Het is een net bedrijf, chauffeurs worden gewoon netjes op tijd in E6 betaald en krijgen elke cent die ze verdienen, dat kan niet van andere transporteurs worden gezegd... Ik had denk ik even het verhaal wat anders moeten plaatsen, voordat er een berggorrila als freddie op je dak komt:p

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Vandaar dat er hier is gekozen om zelf een aantal cursussen (inclusief het rijden) te ontwikkelen en deze zijn ook gecertificeerd uiteraard. Hierdoor kunnen de kosten onder controle worden gehouden en weet men zeker dat werkgever en werknemer er iets aan heeft.

Jullie bedrijf is blijkbaar groot genoeg om zelf een aantal cursussen op te zetten. Nouja, om die te certificeren. Kost ook de wereld niet, trouwens. En aangezien er, behalve voor HNR, geen eisen aan de docent worden gesteld, kan de koffiejuffrouw een uurtje digitale tachograaf behandelen en daarna 6 uur lang Youtube-filmpjes laten zien. Goedkoper kan bijna niet inderdaad. Op maandag zitten de chauffeurs aan de stamtafel te klagen dat ze er niets van hebben geleerd. Hoe zou dat nou komen?

Ik ben niet tegen nascholing, maar zet wel vraagtekens bij de invulling op dit moment. Gelukkig zijn er ook bedrijven die inzien dat scholing wat toe kan voegen en zichzelf terug kan verdienen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
... Ik had denk ik even het verhaal wat anders moeten plaatsen, voordat er een berggorrila als freddie op je dak komt:p
mooi is dat, geef ik je wat nuttige info over de materie, ben ik opeens een berggorilla :mad:;);):D:D

Zie je nu wat er van komt Kevin....nu heb je Freddie de boom ingejaagd.:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Jullie bedrijf is blijkbaar groot genoeg om zelf een aantal cursussen op te zetten. Nouja, om die te certificeren. Kost ook de wereld niet, trouwens. En aangezien er, behalve voor HNR, geen eisen aan de docent worden gesteld, kan de koffiejuffrouw een uurtje digitale tachograaf behandelen en daarna 6 uur lang Youtube-filmpjes laten zien. Goedkoper kan bijna niet inderdaad. Op maandag zitten de chauffeurs aan de stamtafel te klagen dat ze er niets van hebben geleerd. Hoe zou dat nou komen?

Ik ben niet tegen nascholing, maar zet wel vraagtekens bij de invulling op dit moment. Gelukkig zijn er ook bedrijven die inzien dat scholing wat toe kan voegen en zichzelf terug kan verdienen.

Dat is precies waarom we hier geen bakken geld aan private instellingen willen spenderen waar de chauffeur niets leert. Ze willen hier de chauffeur specifieke bijscholing voor het soort werk wat we doen, gegeven door bijv. hoofd wagenpark die ook gecerificeerd docent is. Zo weet je wat je chauffeur leert en hoeveel het je kost. Daarbij komt dat het aantal instructeurs dat die praktijk bijscholing moet gaan geven veel te laag is, en men verwacht daar grote problemen mee.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Niet dat ik daar over beslis ofzo hoor, maar ik had de discussie binnen het bedrijf hier gevolgd en men zei dat het zo in elkaar zat. Wat mij betreft logisch maar als de CAO dat zegt dan moet dat uiteraard worden nageleefd. Ik ga dit iig even op tafel liggen hier. Echter, het is niet in opdracht van de werkgever, daarentegen is het wel wettelijk verplicht vanuit de EU. Maar nu nog eens wat he, stel de werkgever betaald 2000 euro (voorbeeld) aan kosten voor de bijscholing van de chauffeur. Meneer chauffeur gaat na 3 maanden naar een ander bedrijf, dan heeft zijn oude werkgever veel kosten gehad die even later naar een ander bedrijf gaat die geen kosten meer aan hem heeft voor de komende jaren. Kijk, ik vind die hele bijscholing belachelijk duur voor wat het opbrengt en ik vind ook niet dat de chauffeur dit van zijn eigen loon moet bekostigen. Maar als werkgever zit je er ook niet op te wachten om 1500 a 2000 euro per chauffeur te moeten afrekenen, terwijl ze zo kunnen opstappen.

Die 35 uur nascholing zullen wel niet binnen die 3 maanden worden gegeven toch? ;)

Er staat ook iets in de CAO over het moeten terugbetalen van scholing wanneer de werkNemer binnen bepaalde tijd ZELF opstapt.

Dat vind ik redelijk.

Artikel 45

Studiekostenregeling

De werkgever heeft de mogelijkheid terzake van de in de artikelen 43 en 44 genoemde kosten voor aanvang van de opleiding een studiekostenregeling aan z'n werknemers voor te leggen. Deze studiekostenregeling verplicht de werknemer:

  • bij ontslagname van de werknemer binnen een jaar na het behalen van het diploma: 75% van de kosten van de genoten opleiding terug te betalen;
  • bij ontslagname van de werknemer binnen twee jaar na het behalen van het diploma: 50% van de kosten van de genoten opleiding terug te betalen;

Link naar opmerking
Deel via andere websites

SOOB, C95 waar slaat het nou eigenlijk op, velen worden in de WW gedumpt voor een goedkope chauffeur die dat allemaal niet nodig heeft, men heeft helemaal geen behoefte aan geschoolde chauffeurs, die zijn te duur:bey:

De scholing is anders wel Europees.

Dat vadertje staat Nederland het weer zo super heeft ingevult, en 'duur' gemaakt heeft, dat heb je aan vadertje staat Nederland tedanken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Dat vadertje staat Nederland het weer zo super heeft ingevult, en 'duur' gemaakt heeft, dat heb je aan vadertje staat Nederland tedanken.

Volgens mij heeft "vadertje Staat" zich voor de exacte invulling van de wet- en regelgeving helemaal laten leiden door de uitgebrachte adviezen van het bestuur van CBR/CCV ( << klik !! < ).

De betrokkenheid van de sector bij CCV is gewaarborgd door een bestuur waarin de volgende partijen zijn vertegenwoordigd:


    [*=1]CNV
    [*=1]FNV
    [*=1]Transport en Logistiek Nederland (TLN)
    [*=1]EVO
    [*=1]Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV).

Bron ( << klik !! < )

:ja:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vadertje staat bestaat ook niet. Want Vadertje staat ben je zelf.

De scholing heb je trouwens aan je eigen tedanken. (En Frankrijk)

Want dat waren de enige landen waar scholing verplicht was. (Chauffeursdiploma)

En de rest van Europa moest ook zo nodig.

En nou zeikt men weer. Dat had je eerder moeten bedenken.

Maar als ''buitenlander'' kan ik ''bedankt'' zeggen. :hamer:

Blij dat de invulling 'vrij' is, en wij er tot 2016 geen last van hebben.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Daar heeft u weer gelijk in.

Dan moet u eerst in het leger << gaan of als postbode << gaan werken. In een Bijstand-, WW- of WAO-situatie wordt het "opnieuw" aan de slag gaan gesubsidieerd vanuit de gemeentelijke overheid en/of het UWV.

Nou nee. Het UWV heeft daar al twee jaar geen geld meer voor. Twee jaar geleden was ik werkloos en had het UWV een budget van €75,- p.p. om om te scholen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden