[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Vrachtwagen rijdt op rijdende afzetting A32 Akkrum (+video)


ErikB

Recommended Posts

  • Forumlid
en toch twijfel ik aan het verhaal want, net als HIT zegt .in het midden vangt die TMA de meeste kracht op 1.waarom draait ze dan weg ?

echter als ze op rijstrook 2 staat en ze ziet de beton pomp aankomen zoals ze zegt in een interview had ik toch blijven staan en de klap opvangen

en buiten dat als ze ook bekent is met de CROW richtlijnen 2.moet ze ook aan de juiste kleding houden dit kwam ook niet overeen!

1. Ze is bezig met een rijdende afzetting, dan staan de wielen dus in de rijrichting want anders rijdt ze rondjes.

2. Je informatie is niet helemaal juist. Een TMA chauffeur wordt door de overheid niet gezien als iemand die daadwerkelijk op de weg aan het werk is, daarom hoeven ze ook niet de volledige cursus BRL9101 te volgen en kunnen ze volstaan met alleen dag 1 (veilig werken aan de weg). Dit houdt dus in dat je gewoon in je kloffie achter het stuur mag gaan zitten om een TMA te besturen, als ze wanneer ze buiten het voertuig komt maar wel een juist hesje aan heeft.

Voor IM bedrijven of speciale contracten van RWS geldt weer een andere regel, maar dat is niet vanuit de wetgever maar vanuit het bestek geregeld. In elk contract van RWS staat welke kleding er moet worden gedragen.

zo`n TMA of botsabsorber is eigenlijk 3.niks anders dan een grote alluminium kist die gevuld is met een alluminium honingraat (het zelfde waar bijen hun honing in opslaan) deze zijn gevuld met lucht en kunnen heel veel krachten op vangen. De kist wordt hydraulisch bediend op of neer met als de pijl die er op zit en de D01 bord die er onder hangt . deze worden o.a. geleverd door 4.EBO Rhoon (deze gebruiken wij ) of Verdegro

3. aanvulling, Aan de twee zijden van het kussen zitten ook nog twee schokbrekers die door een kabelsysteem in W vorm naar het midden zijn geleid. Tevens zijn er diverse kussen soorten, idd zoals herbie het omschrijft met mijn aanvulling. Echter ook met een soort wafelplaten in het kussen waarvan er meerdere via punt lassen aan elkaar zijn verbonden (zie het als een soort eierdoos die verkeerd is gestapeld) maar je hebt ook nog het scorpion system, hierbij staan er vier onder spanning gedraaide buizen naar een opvangkussentje toe welke deze naar achter duwen en bij impact zo de klap opvangen.

4. psst Silca, Wagenaar, Brimos, JD enz..... je vergeet er een heleboel hoor. Maar ik heb ook een EBO en ehm..... sorry nooit weer.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
kom ik ook in de krant als ik me werk een dag goed doe?

Ik ben van alle 6 aanrijdingen in 18 jaar ook maar 1 keer in het nieuws geweest hoor, maar dat kwam meer omdat de journalist een avondje mee was. En ja hoor net die avond een aanrijding...... shit happens.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators
kom ik ook in de krant als ik me werk een dag goed doe?

En al die ambulance medewerkers die DAGELIJKS levens redden?

Ja, sorry hoor, maar als chauf op een botsabsorber WEET je wat je taak is........Dus deze dame in kwestie heeft enkel haar werk gedaan!

Maar is het nu al zo erg in Nederland, dat indien je je werk doet, dit in de media komt....?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

hallo collega's ,er is zeker onduidelijkheid in dit hele gebeuren. de kranten schrijven maar wat. ik begrijp het ook wel van hun, het is te moeilijk om het iemand uit te leggen die nog nooit iets met afzettingen te maken heeft gehad.

de betonwagen had meteen al bij de vooraanduiding(rijdende afzetting) naar links moeten gaan. dit heeft hij over het hoofd gezien. zodat hij bleef rijden op dezelfde rijstrook als van de botsabsorber. een luxe wagen die erop knalt zal de botser niet merken, die kan gewoon op de remmen blijven staan. maar een dikke betonwagen zal de botser een speelgoed auto worden. de cabine zou zijn weggevaagd. en de chauffeur had het met de dood moeten bekopen. en de chauffeur van de botser had het ook niet kunnen navertellen. en die twee maaiers? daar hadden beide wagens overheen gegaan.

het is goed afgekomen, en naar eer en geweten gehandeld. ik kan het weten, de chauffeuse dat was ik. grt agnes

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

alle hulpverleners staan met met de stuur naar rechts dit heet vend off moet je maar eens opletten als ik langs de weg sta ivm pech of word aan gehoude door de politie sttur ik direct m,n naar rechts. heb dit geleerd toen ik bij een bergingsbedrijf heb gewerkt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Leuk dat je je hier ff meld Agnes. Inderdaad is het allemaal best afgelopen voor iedereen!

Had je zelf nog schade aan de auto? Afgezien van het materiele kan ik me voorstellen dat het ongeluk ook nog wel n's door je hoofd schiet?

Maar je kwam wel over als een nuchter typ moet ik zeggen;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
alle hulpverleners staan met met de stuur naar rechts dit heet vend off moet je maar eens opletten als ik langs de weg sta ivm pech of word aan gehoude door de politie sttur ik direct m,n naar rechts. heb dit geleerd toen ik bij een bergingsbedrijf heb gewerkt.

Freekv8 dit is bij ons een discussie punt, als je je wielen in fend off zet wat gebeurt er met de TMA als er tegen aan gereden wordt?? gaat hij rechtdoor of de kant waar de wielen naar toe staan.?. bij ons is de ervaring de wielen recht want als de chauffeur naar zijn wagen gaat heeft hij een moment dat hij het verkeer niet in de gaten heeft en kan overreden worden door zijn eigen voertuig als het mis gaat. staan wielen recht dan niet. en als het goed is hou je de vrije ruimte aan die nodig is en kan er eigenlijk binnen het werkvak niks gebeuren. bij ons zijn er al 4 TMA`s kort gereden en en iedere keer gelukkig alleen materiele schade ook een goede voltreffer gehad met een tankwagen, 45 ton terrein gewicht bestuurder kwam er helemaal heel uit TMA 25 meter verder en het chassis van de tankwagen (trekker) had een z profiel gekregen maar verder alles goed .

en verder wil ik tegen Ladyscania zeggen dat ze een goede botspiloot is en mijn respect verdient heeft ik weet wat een inpact het heeft als zoiets gebeurt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Freekv8 dit is bij ons een discussie punt, als je je wielen in fend off zet wat gebeurt er met de TMA als er tegen aan gereden wordt?? gaat hij rechtdoor of de kant waar de wielen naar toe staan.?. bij ons is de ervaring de wielen recht want als de chauffeur naar zijn wagen gaat heeft hij een moment dat hij het verkeer niet in de gaten heeft en kan overreden worden door zijn eigen voertuig als het mis gaat. staan wielen recht dan niet. en als het goed is hou je de vrije ruimte aan die nodig is en kan er eigenlijk binnen het werkvak niks gebeuren. bij ons zijn er al 4 TMA`s kort gereden en en iedere keer gelukkig alleen materiele schade ook een goede voltreffer gehad met een tankwagen, 45 ton terrein gewicht bestuurder kwam er helemaal heel uit TMA 25 meter verder en het chassis van de tankwagen (trekker) had een z profiel gekregen maar verder alles goed .

en verder wil ik tegen Ladyscania zeggen dat ze een goede botspiloot is en mijn respect verdient heeft ik weet wat een inpact het heeft als zoiets gebeurt.

dit heb ik ook alleen maar geleerd uir een boekje en heb gelukkig nog ervaring mee gehad. maar in theorie moet de achteropkomende auto de 1ste auto volgen net als een aanhangwagen.

(in theorie maar in praktijk is het vaak anders)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

Dat is geen nieuws...

Toen ik begon met lessen leerde de instructeur mij ook bij het voorsorteren naar links, de wielen ook recht te laten staan, TOTDAT ik daadwerkelijk aan de draai begon. Dit om te voorkomen dat je bij een eventuele aanrijding van achteren de verkeerde weghelft op zou vliegen...

Hier in de bergen zet bijna iedereen ook zijn wielen schuin naar rechts bij parkeren, dit ter voorkoming van onaangename verassingen indien de handrem het zou begeven....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Je hebt het gewoon goed aangepakt Agnes!

Ik heb zelf twee vrachtauto's mogen stoppen en ik kan je verzekeren dat Fend-Off helpt heren. Want niets garandeert je dat die vrije ruimte ook genoeg is.

De laatste vrachtauto die ik heb mogen stoppen had 30t. staal geladen en duwde het voertuig met vier aslijnen gewoon 115m verder op zijn kant! De berekende snelheid van de vrachtauto was ook 93km/h op moment van impact. Als ik toen de wielen niet had afgedraaid had de auto op zijn wielen blijven staan en dus rechtdoor gegaan..... ik ga ervan uit dat hij dan veel verder was gekomen.

In principe btw herbie, is dit:

als de chauffeur naar zijn wagen gaat heeft hij een moment dat hij het verkeer niet in de gaten heeft en kan overreden worden door zijn eigen voertuig als het mis gaa
ook juist de reden dat de TMA chauffeur niet uit zijn voertuig mag tijdens de afzetting en ook de reden dat in veel regio's de TMA ook niet langer mag blijven staan dan nodig is voor het plaatsen van een actiewagen.

Bij veel bedrijven stapt de TMAchauffeur wel over in de bus om zo met maar twee man een afzetting te plaatsen, dit is niet volgens de CROW richtlijnen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Er zijn ook bedrijven die plaatsen een afzetting in hun eentje HIt

Weet ik, en ik doe het zelf ook op andere wegen dan een autosnelweg. Als de situatie het toelaat, echter het mag niet officieel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden