[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Cursus en de ATW/RTW


Murphy

Recommended Posts

  • Administrators

Nou heb ik eens zitten denken....

Ook ik moet er aan geloven, komende vrijdag, zaterdag en zondag en de week erop vrijdag en zaterdag ga ik mijn verplichte 35 uur slap"#¤# uh, aanwezig zijn.

Maar, die 2 weekenden, vallen die onder werktijd"? Dus "overige werkzaamheden? Met andere woorden, zou ik theoretisch in de knoop komen met die 24 uurs regel en die 45 uur? Want ik werk van maandag t/m donderdag, heb dan 3 dagen cursus en heb dan van maandag t/m donderdag en heb dan 2 dagen cursus..zijn 13 dagen zonder 24 uur onderbreking....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

Dat bedoel ik dus ook, Ger...

Je bent bezig, voor je werk, krijgt betaald door je werk = werktijd! Zal morgen op de zaak eens vragen wanneer ik mijn roostervrije dagen kan opnemen..... :D

Ik bedoel, wanneer ik een weekend moet draaien heb ik ook de vrijdag ervoor vrij ivm max aantal van 6 dagen.... Helaas werk ik er dan wel, incl. dat weekend 7 erna....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
komende vrijdag, zaterdag en zondag en de week erop vrijdag en zaterdag ga ik mijn verplichte 35 uur slap"#¤# uh, aanwezig zijn.

Maar, die 2 weekenden, vallen die onder werktijd"? Dus "overige werkzaamheden? Met andere woorden, zou ik theoretisch in de knoop komen met die 24 uurs regel en die 45 uur?

Neen ......, neen ......... en wederom nee op uw laatste vraag, u komt hierdoor vanzelsprekend dus ook niet in de knoei met de 24/45 uurs regels.

De Nederlandse ATW definieert arbeid als volgt:

k. arbeidstijd: de tijd dat de werknemer onder gezag van de werkgever arbeid verricht;

Bron: ATW, Artikel 1:7, onder k ( << klik !! < )

Ook de RTW (Vo. 561/2006) ziet (na-)scholing niet als arbeidstijd voor de mobiele werknemer.

We kunnen het er, denk ik, over eens zijn dat (na-)scholing in ieder geval niet onder "rijtijd" valt. Via Vo. 561/2006 ( << !! < ) worden we voor de definitie van "overige werkzaamheden" verwezen naar Richtlijn 2002/15/EG Artikel 2 onder a) ( << !! < ).

En daar wordt de (na-)scholing ook niet als "arbeid" gedefinieerd.

Dit is ook precies de reden waarom cao-partijen, van werkgeverskant en van werknemerskant, er beiden een eigen lezing op kunnen nahouden hoe dat artikel in de cao (over die betaling van de scholingsuren) nu precies gelezen moet worden.

De tijd besteed aan (na-)scholing dient dus niet meegenomen, of verantwoord, te worden in het kader van de ATW/RTW. In de zin van de wetgeving (noch in de zin van de cao) wordt het gedefinieerd als "arbeidstijd" of "werktijd". ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Je bent bezig, voor je werk, krijgt betaald door je werk = werktijd!

Niet om nu lullig te doen, maar in mijn ogen loopt u nu toch iets te hard van stapel.

Het is persoonlijke vorming. Wie zou er met een probleem zitten als u straks uw functie niet meer zou kunnen uitoefenen, omdat u uw (na-)scholing niet op tijd heeft gevolgd en daarmee niet meer gekwalificeerd bent voor uw huidige functie.

U ........ , of uw werkgever die u nota bene ook nog in de gelegenheid heeft gesteld om bepaalde cursussen te volgen?

:angel:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
uit de EG 561-2006 geknipt:

rust: iedere ononderbroken periode waarin een bestuurder vrijelijk over zijn tijd kan beschikken;

Als u op zondag naar de kerk gaat voor de eerste communie van uw neefje, kunt u ook niet "vrijelijk over die tijd beschikken". Wanneer u afspreekt met uw vrouw om op zaterdag de personenauto te gaan wassen, kunt u ook niet vrijelijk over die tijd beschikken.

De crux is dat dit allemaal niet onder het gezag van de werkgever plaatsvindt. Zo ook de "verplichte" scholing niet. Die scholing is voor uzelf (voor uw persoonlijke vorming) "verplicht". Uw werkgever geeft u in het beste geval de gelegenheid om zo'n cursus na-scholing te volgen, maar hij kan u niet dwingen (kan/zal z'n gezag in het kader van het werkgeverschap niet laten gelden).

Het "verplichte" van de na-scholing slaat op u (persoonlijk). Niet op de werkgever.

Het is trouwens inderdaad een grijs gebied. Zeker gevoelsmatig.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Volgens mijn cursus leider moest zelfs de tijd die je besteed aan woon werkverkeer ingevoerd worden in de tacho, het is nl geen tijd waar je vrijelijk over kunt beschikken, maar hij gaf zelf al aan dat dit wel een beetje doorgedraafd is.

Die man is inderdaad aardig doorgedraafd.

Dat zit zo: Stel u woont in Helmond, uw standplaats is Oss, en u parkeert uw vrachtwagen op last van uw werkgever in Arnhem (in plaats van op de standplaats Oss). Vervolgens reist u op eigen gelegenheid heen en weer tussen Arnhem en Helmond. In dat geval moet formeel de fictieve reisduur voor de afstand Arnhem - Oss ingegeven worden. Ook al zou u rechtstreeks tussen Arnhem en Helmond (huis) heen en weer reizen.

Zou u op last van uw werkgever de vrachtwagen in Weert parkeren, dan dient de werkelijke reistijd tussen Weert en Helmond (extra) ingevoerd te worden. Wordt u opgehaald door een collega uit Oss en rijdt u vervolgens samen naar Weert, dan geldt voor uw collega de tijdsduur vanaf Oss en voor u de tijdsduur vanaf Helmond die formeel zou moeten worden opgetekend. Voor de collega uit Oss maakt het daarbij niet uit of hij de afstand aflegt met eigen vervoer, of met een vrachtwagen vanaf de standplaats.

Ik denk dat die cursusleider het één en ander door elkaar heeft gehaald, of zich niet duidelijk genoeg heeft uitgedrukt. Of deze cursusleider heeft vanuit het busvervoer wel eens iets over het zogenaamde Skills Arrest ( << klik !! < ) opgevangen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Wordt u opgehaald door een collega uit Oss en rijdt u vervolgens samen naar Weert, dan geldt voor uw collega de tijdsduur vanaf Oss en voor u de tijdsduur vanaf Helmond die formeel zou moeten worden opgetekend.

In dit geval kan trouwens de discussie nog oplaaien of u niet geacht wordt (op gezag van uw werkgever) om gewoon vanaf de standplaats Oss te beginnen. Dan zou u zich dus eerst met eigen vervoer (in uw "eigen tijd"), op eigen gelegenheid van Helmond naar Oss moeten verplaatsen, om dan in Oss op de standplaats bij uw collega in te stappen en samen (terug) naar Weert te rijden.

In dat specifieke geval dient u - net als uw collega - de reisduur tussen Oss en Weert nog (extra) in te voeren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Ik weet hoe het zit Karel, ik heb me er voldoende in verdiept ;)

Dan hebben wij daar in ieder geval geen verschil van mening over.

maar die man beweerde stellig dat woon werkverkeer er ook onder viel.

Toch geen bijklussende ILenT-er?

Dat soort ambtenaren redeneert vaak vanuit hun eigen (bekrompen) perspectief inzake arbeidsomstandigheden en arbeidsvoorwaarden. Over de rug van de belastingbetalers hebben die mensen "een baas" waar het geld niet verdiend hoeft te worden, en eigenlijk ook nooit op raakt. Daar kan werkelijk 'vrijwel alles'.

Ze houden bij de dienst ook geen echt kantoor meer aan, want bijna iedereen werkt vanuit huis. De overheid huurt een slaapkamer als "kantoor-/werkruimte" en zodra ze de deur uitstappen in hun "auto van de zaak" loopt de teller al enige tijd. Dat begint zo'n beetje vanaf het moment dat ze uit bed stappen en aan hun werk beginnen te denken.

:p

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Waarom hebben we het over nascholing, scholing kun je toetsen.

Het gaat niet over scholing, maar of je aanwezig bent.

Alleen met de praktijk uren doe je wat zelf, de rest als je maar aanwezig bent is het voldoende.

Voor het chauffeursdiploma kon je zakken, voor de nascholing niet.

Vorig jaar, cursus 3uur afgelopen en verplicht blijven zitten tot 4 uur.....

Dat hebben we gedaan, maar goed ook om 15:45 controle.

Dus Karel "persoonlijke vorming" is ambtenaartje spelen ( een dag niks doen)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators
Waarom hebben we het over nascholing, scholing kun je toetsen.

Het gaat niet over scholing, maar of je aanwezig bent.

Alleen met de praktijk uren doe je wat zelf, de rest als je maar aanwezig bent is het voldoende.

Voor het chauffeursdiploma kon je zakken, voor de nascholing niet.

Vorig jaar, cursus 3uur afgelopen en verplicht blijven zitten tot 4 uur.....

Dat hebben we gedaan, maar goed ook om 15:45 controle.

Dus Karel "persoonlijke vorming" is ambtenaartje spelen ( een dag niks doen)

Hou je mond!:zegtniets:

Straks krijgen ze nog het idee dat er een examen aan moet worden verbonden....

Nog meer ellende...

Dit hele circus hebben we te danken aan dat geschreeuw!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zou er niet aan moeten denken dat ik na een cursus die door mijn werkgever betaald is naar die zelfde werkgever te moeten stappen met het verhaal dat ik aan mijn uren zit omdat ik naar school ben geweest.

Ik kan me eerlijk gezegd ook niet voorstellen dat er chauffeurs zijn die dit met droge ogen doen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
  • Forumlid

Wanneer u een opleiding volgt voor de code 95, en u rijdt daarbij op de vrachtwagen, dan bent u vrijgesteld van het gebruik van uw chauffeurspas. Op grond van artikel 13 van verordening 561 mag u 'out of scope' rijden. Ook wanneer u een nascholingstraining in uw eigen vrachtwagen volgt!

Aan de hand van de CCV presentielijst kunt u aantonen dat u een training voor uw vakbekwaamheid volgt. Wel valt het aan te bevelen, wanneer u in de 28 daaropvolgende dagen grensoverschrijdend werk verricht, een door u en uw werkgever ondertekende verklaring van activiteiten (punt 17) bij u te hebben.

Het rijden op de chauffeurspas van de trainer is beslist niet toegestaan. Dit staat gelijk aan frauduleus handelen!

Een praktijktraining voor uw code 95 hoeft dus niet ten koste van uw 'weekendrust' te gaan!

Met vriendelijke groet,

Mijnopleider

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators
Wanneer u een opleiding volgt voor de code 95, en u rijdt daarbij op de vrachtwagen, dan bent u vrijgesteld van het gebruik van uw chauffeurspas. Op grond van artikel 13 van verordening 561 mag u 'out of scope' rijden. Ook wanneer u een nascholingstraining in uw eigen vrachtwagen volgt!

Aan de hand van de CCV presentielijst kunt u aantonen dat u een training voor uw vakbekwaamheid volgt. Wel valt het aan te bevelen, wanneer u in de 28 daaropvolgende dagen grensoverschrijdend werk verricht, een door u en uw werkgever ondertekende verklaring van activiteiten (punt 17) bij u te hebben.

Het rijden op de chauffeurspas van de trainer is beslist niet toegestaan. Dit staat gelijk aan frauduleus handelen!

Een praktijktraining voor uw code 95 hoeft dus niet ten koste van uw 'weekendrust' te gaan!

Met vriendelijke groet,

Mijnopleider

Klopt helemaal.

De rijinstructeur vertelde hetzelfde. Voor de zaterdag moesten er 13 wagens gereden worden en de bestuurders/eigenaren hadden dezelfde vragen.

Maar "mijn" wagen was een bus van de rijschool en daar zat gewoon de schijf van de instructeur in......

(voor het hoofdstuk zuinig rijden zouden we een verbruikscomputer nodig hebben en onze bussen hebben die niet...)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb mezelf echt nog niet verdiept in die hele code 95 onzin. Wel kreeg ik van mijn werkgever een brief dat ik vrijgesteld ben tot 2016. Ook hoor ik steeds meer werkgevers er over dat als het zover is alles word afgeschoten.

Mocht het toch overeind blijven neem ik wel een week vrij en doe ik het allemaal in een keer. Ook ga ik dit zelf bekostigen, ik wil bij niemand mijn handje ophouden of enige verplichting aangaan met wie dan ook.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast combidriver
Ik heb mezelf echt nog niet verdiept in die hele code 95 onzin. Wel kreeg ik van mijn werkgever een brief dat ik vrijgesteld ben tot 2016. Ook hoor ik steeds meer werkgevers er over dat als het zover is alles word afgeschoten.

Mocht het toch overeind blijven neem ik wel een week vrij en doe ik het allemaal in een keer. Ook ga ik dit zelf bekostigen, ik wil bij niemand mijn handje ophouden of enige verplichting aangaan met wie dan ook.

Dit is dus ieders eigen vrije keuze..........

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden