[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Rit verslag van een paar kortere ritten


Gast mebo 07

Recommended Posts

Op verzoek van Pierre;)hier een verslag van wat kortere ritten,zal eens kijken wat ik ervan kan maken,ben eigenlijk niet zo’n schrijver.Oke,dinsdag gestart ( ik was Maandag vrij) 7.30 laden in Wesuwermoor(D) voor Grubbenvorst,volgens de planner moest ik om 7.30 laden,maar toen ik aan kwam om 7.20 stond er al een ander onder de molen,dus gelijk al een half uur verspeeld.Uiteindelijk om 9.00 weggereden en maar even een half uur pauze gemaakt op Hoenderloo,rond 13.00 in Grubbenvorst en daar gelost in 45 minuten. Even een belletje naar de planning en ik kon door naar Eisden (B) bij Maasmechelen om een vracht mijnsteen te laden .Rond 15.00 in Eisden en zoals gewoonlijk in 10 minuten geladen,30 ton zijn 5 shovel bakken,2 op de truck en 3 op de aanhanger. Nou maar de terugweg aangevangen en nog even gebeld waar die handel naar toe moest en dat was Winsum (boven Groningen).Onderweg weer even 45 min pauze gemaakt en rond 20.15 geparkeerd voor de nacht op Hoenderloo.

Laden tuinturf in Wesuwermoor

post-2509-1394790162,4449_thumb.jpg

Lossen in Grubbenvorst

post-2509-1394790162,832_thumb.jpg

Laden in Eisden

post-2509-1394790163,0598_thumb.jpg

word vervolgd.

post-2509-1394790163,3117_thumb.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vervolg:

Woensdag morgen gelost in Winsum na wat strubbelingen met een overbuurman(ook een ondernemer op dat industrieterrein!) die een aanhanger precies achter mijn aanhanger had neergezet en aangezien ik de container er aan de achterzijde af moet nemen kon ik er niet bij.Op mijn vraag of hij dat karretje even weg kon zetten omdat ik zo de container niet kon oppakken , kreeg ik als antwoord dat dat mijn probleem was. Nou, maar weer de wijste geweest en mijn aanhanger 20 meter vooruit getrokken.Na het lossen maar weer even overleg met de planning en ik kon naar Valthermond komen om aan de zaak te laden voor Otterloo.

post-2509-1394790163,6056_thumb.jpg

post-2509-1394790163,8117_thumb.jpg

s'Middags Otterloo gelost en toen moest ik laden in Kekerdom,een vracht stenen voor oever bescherming, het waren maar kleine steentjes........ van 5 tot 40 KG per stuk,maar er valt wel gelijk 6 ton.Het moest gelost worden in Midwolda bij Scheemda.

post-2509-1394790163,9938_thumb.jpg

post-2509-1394790164,2004_thumb.jpg

En maar weer naar Hoenderloo voor de nacht.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vervolg:

Donderdag gelost Midwolda en een telefoontje naar de planner het verzoek om maar weer te laden in Wesuwermoor voor Grubbenvorst,Daar was ik ca 16,15 leeg en kon ik veevoer laden in Weert.Ik zegge en schrijve 2800 kg op de truck en 7300 kg op de aanhanger,nou moet ik wel zeggen dat het spul op de aanhanger het lichtste spul was dat ik oot heb geladen: 7300 kg was ruim 40 kubieke meter,container was rondvol!daar moest ik mee naar Laar ( D dat is in feite een internationale rit:ja:,al ligt Laar slechts 3KM over de grens bij Coevorden) en het word eentonig ,weer gestrand op Hoenderloo!

Lossen in Laar.

post-2509-1394790164,4551_thumb.jpg

Na lossen leeg naar Valthermond en daar de containers van een collega erop gezet en nog even weer gelost in Midwolda,leeg terug naar de zaak en nog een vrachtje zand weggebracht,dat was nog een beste rit hoor,het was precies 1,9 km (1900 meter)van de zaak,gelost en eigen containers er weer op aftanken,papieren inleveren digi pas uitlezen en weekend.

Toch met alleen maar binnenland in 4 dagen 2150 km.Dit was dus een verslag van een week en in grote lijnen zijn dit de ritten die we doen,veelal dezelfde ritten om tuinturf / grond weg te brengen en in de terug vrachten zit wat variatie.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

topverslag met foto's

Vroeger toen ik nog een klein menneke was, had ik een vriendje, en zijn opa was meneer Rademaker, zaten toen nog aan de holtstraat in weerdinge, ook uit jullie omgeving.

Ik woonde toen ook in die contreien, later nog een paar keer mee geweest als jochie met een chauffeur van Rengers.

Zag jullie auto's veel rijden vroeger, nu ook nog steeds hoor, denk dan aan die tijd terug.

Later toen ik groot was deed ik ook kipper werk internationaal, blijft mooi werk.

graag meer verhalen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

topverslag met foto's

Vroeger toen ik nog een klein menneke was, had ik een vriendje, en zijn opa was meneer Rademaker, zaten toen nog aan de holtstraat in weerdinge, ook uit jullie omgeving.

Ik woonde toen ook in die contreien, later nog een paar keer mee geweest als jochie met een chauffeur van Rengers.

Zag jullie auto's veel rijden vroeger, nu ook nog steeds hoor, denk dan aan die tijd terug.

Later toen ik groot was deed ik ook kipper werk internationaal, blijft mooi werk.

graag meer verhalen.

Oke,Rademaker is een paar jaar geleden opgehouden met turf rijden en zijn vrijwel alle auto,s verkocht,er rijdt nu nog een van Rademaker in de aardappelcampagne en voor de rest wat in het zand geloof ik. Die scania combi is een paar jaar geleden verkocht aan Jan Oosting ook uit Weerdinge volgens mij.

Ik gooi nooit geen zand op de bodem,met een stalen bak heb je dat niet nodig en wij kunnen met de kipper omhoog nog wat "klapperen"!:p

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Woensdag morgen gelost in Winsum na wat strubbelingen met een overbuurman(ook een ondernemer op dat industrieterrein!) die een aanhanger precies achter mijn aanhanger had neergezet en aangezien ik de container er aan de achterzijde af moet nemen kon ik er niet bij.Op mijn vraag of hij dat karretje even weg kon zetten omdat ik zo de container niet kon oppakken , kreeg ik als antwoord dat dat mijn probleem was. Nou, maar weer de wijste geweest en mijn aanhanger 20 meter vooruit getrokken.

had ik dus echt mijn bak van mn motorwagen voor die galbak zn gezicht gezet...!!

bewerkt door Knoalster
quote iets ingekort
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja, ik had ook dat idee, maar de ervaring leerd dat het een hoop tijd kost en je schiet er niks mee op want dan staat mijn eigen bak ook nog eens in de weg,na heel wat jaren tel ik tot tien en denk ik: laat ik dan maar de verstandigste zijn!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja, soms 3 x in de week,maar ook wel eens een paar weken helemaal niet. Wij rijden daar heel veel tuinturf naar toe en het meeste met kieper trailers,maar die zitten nu allemaal in de bieten dus komen de container auto's daar nu vaker.Ook laden wij bij hun wel vrachten pot grond voor hun klanten wat speciaal met container auto's geleverd moet worden omdat een trailer daar niet kan komen.Zelf hebben ze geloof ik maar 4 combi's, en dan ook nog met vaste opbouw, wij komen op adressen waar je bij wijze van spreken je kont niet kan keren en dat zijn voor hun "container"adressen, want : Met een container auto kun je overal komen!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Toch ook wel fijn werk lijkt me, zo met die bakken. Gewoon vol laten gooien en weer ergens leeg kieperen, een keer de veger erdoor en klaar is kees, of denk ik nu te simpel?

In grote lijnen klopt dat ook wel Pierre,wij kennen weinig wacht tijd,af en toe eens een half tot een uurtje als het toevallig druk is bij meestal een veevoeder fabriek. Een vracht mijnsteen laden zijn 5 shovel bakken,van binnen komst tot vertrek normaal binnen 15 minuten, een vracht tuinturf laden inclusief afzeilen 45 min, lossen is meestal 45 tot 60 minuten voor alle produkten.(incl zeilen open en bakken overtrekken vegen en weer klaar zetten)of het moet over een bandje gelost worden,dan word het zomaar 2 uur.En ja ik vind het leuk werk,doe het ook al meer dan 30 jaar,heb tussendoor een jaartje met opleggers gereden,maar geef mij dit maar.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wij kregen toen die wipkarren omdat allemaal niks meer mocht wegen en je toch normale vrachten mee kon nemen.Moet er wel bij zeggen dat wij 95% duitsland reden en veel los gestort oud papier , dus meestal niet zwaarder dan 44/45 ton of minder.Deze wipkar was slechts 500 kg lichter dan de lichtste 2 asser aanhanger dus zoveel maakte het niet eens uit,punt is dat wij er 3 hadden waarvan toevallig de mijne het beste is uitgevallen.Die andere 2 begonnen na een jaar al uit elkaar te vallen en er moest voortdurend aan gelast worden waardoor er na 2jaar al wel een paar honderd kilo ijzer bij gelast was.Eigenlijk was het spul gewoon te licht gebouwd, je trok ze bij wijze van spreken letterlijk uit elkaar.Er rijden nog wel enkele rond met een kompleet chassis die zullen wel goed zijn,maar dit was slechts een half chassis waarvan je eenvoudig de lichtbak naar de achterkant van de container trok en dmv een span band onder de aanhanger door aan de voor kant strak trok.Deze aanhanger plus nog 1 of 2 rijden echter nog steeds rond en wel bij de Jong in Gameren,bij mijn weten gebruiken die ze alleen voor vervoer van alu schroot(zie ze nog wel eens rijden)

Heb nu geen tijd,maar zal kijken of ik morgen beter uit kan leggen hoe dit werkte,het ging heel apart.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

het grootste nadeel is toch dat je elke keer de wipkar moet afstempelen

dat was bij deze wipkarren nou net het voordeel: er viel niks te stempelen,eenvoudig omdat er geen stempels aan zaten,het was in feite maar een half chassis, achter het tandem stel zat niks meer,dus met kale aanhanger zat de lichtbalk direct achter de achteras en die lichtbalk trok je met een spanband die onder de aanhanger doorliep voorop met een liertje vast.

Het ging als volgt: Je komt leeg zonder container aan rijden om containers op te zetten,je maakt voorop de spanner los van de spanband,je koppelt alle stekkers en slangen los trekt de vang muil open en je rijd weg.De aanhanger valt nu met de trekbalk op de grond.Als je met een container terug komt laat je die op de aanhanger glijden, doordat hij met de trekbalk op de grond ligt loopt hij vanzelf naar achteren. Nu rij je een meter vooruit en loopt naar de achterkant van de aanhanger en trekt de lichtbak zover aan dat je 2 stukjes ketting aan de halve maantjes van de container kunt haken, dan loop je naar de voorkant en gaat de spanband spannen zodat de lichtbak vast hangt.Aanhanger was lucht geveerd en voor elke as een regel ventiel ,om de aanhanger nu weer te kunnen aan koppelen pomte je lucht in de balgen van de voorste as,net zoveel dat je kon aankoppelen. Na het aankoppelen zette je beide ventielen in de rij stand en je kon vertrekken.Dat alles duurde niks langer als met een conventionele aanhanger.Kan het niet beter uitleggen, je moet het eigenlijk zien en dan zeg je "aha simpel".

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden