[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Paspoort/id-kaart afleveren


Spitzer

Recommended Posts

  • Forumlid

Bij steeds meer bedrijven moet men om binnen te komen zijn/haar id-kaart danwel paspoort afgeven. Sommige bedrijven scannen je paspoort/id-kaart in om in hun systeem te zetten, als toegangscontrole. Ik begreep dat dit helemaal niet mag, zeker niet het (tijdelijk) afgeven van je paspoort/id-kaart. Hoe kijken jullie hier tegen?

Of doen we het toch maar ter voorkoming dat je heibel maakt en uiteindelijk het terrein helemaal niet op mag, en je jezelf en het bedrijf in de problemen brengt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Wettelijk mag er geen kopie van je paspoort of id kaart gemaakt worden maar wordt door bedrijven gewoon gevraagd anders kom je het terrein niet op.Of bij uitzendburo,s wordt dit ook gedaan anders schrijven ze je niet in.Spreek uit ervaring heb mij eens in willen schrijven bij een uitzendburo en had zelf kopies gemaakt en de idnummers verwijderd maar men nam daar geen genoegen mee toen heb ik maar gezegd dat ik er van afzag.Echter bij overheids instanties zoals het UVW moet je ook je id-kaart of paspoort laten kopierenanders wordt je niet geholpen en wordt je uitkering gestopt.Wordt tijd dat de heren en dames in Den Haag en Brussel daar nu eens tegen optreden doen ze eindelijk eens iets waar ze zwaar voor betaald worden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Inzien mag, afgeven of kopiëren niet.

Als ze daar moeilijk over doen even beginnen over de wet bescherming persoonsgegevens en/of het college bescherming persoonsgegevens en ze praten nergens meer over.

Hier het richtsnoer van het college bescherming persoonsgegevens over het maken van een kopietje.

http://www.cbpweb.nl/downloads_rs/rs_kopie-identiteitsbewijs.pdf

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De meeste bedrijven sturen je dan vrolijk van het terrein af, dat terzijde.

Je kan alleen maar een melding ervan neerleggen bij het CBP, daadwerkelijk actie word er niet tegen ondernomen.

Want een bedrijf wat zich houd aan de regelgeving omtrent het opslaan van deze gegevens volgens de richtlijnen van hetzelfde CBPvoldoet dus aan dezelfde eisen wat de overheid hanteert, dus zeer dubieus, maar dus wel simpel de regelgeving omzeilt.

Ik wil een signaal geven

http://www.mijnprivacy.nl/Nieuws/Documents/jv_2012_kort.pdf en dan even zoeken naar pagina 14.

Misschien wel handig om ergens bovenin een aparte topic aan te maken op het forum met de link erbij, van ik wil een signaal geven, als chauffeurs een melding willen maken van een bedrijf waar men een kopie moet achterlaten, zelf vermoed ik dat de weg om een melding te doen te ingewikkeld is.

Reden waarom ik deze URL toevallig weet was dat ik bij UPS moest laden..;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De meeste bedrijven sturen je dan vrolijk van het terrein af, dat terzijde.

Je kan alleen maar een melding ervan neerleggen bij het CBP, daadwerkelijk actie word er niet tegen ondernomen.

Want een bedrijf wat zich houd aan de regelgeving omtrent het opslaan van deze gegevens volgens de richtlijnen van hetzelfde CBPvoldoet dus aan dezelfde eisen wat de overheid hanteert, dus zeer dubieus, maar dus wel simpel de regelgeving omzeilt.

Ik wil een signaal geven

http://www.mijnprivacy.nl/Nieuws/Documents/jv_2012_kort.pdf en dan even zoeken naar pagina 14.

Misschien wel handig om ergens bovenin een aparte topic aan te maken op het forum met de link erbij, van ik wil een signaal geven, als chauffeurs een melding willen maken van een bedrijf waar men een kopie moet achterlaten, zelf vermoed ik dat de weg om een melding te doen te ingewikkeld is.

Reden waarom ik deze URL toevallig weet was dat ik bij UPS moest laden..;)

Maar als de meeste chauffeurs weigeren hun paspoort af te geven duurt dat hooguit 1 dag.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik heb een kopie gemaakt van mijn paspoort,

uit die kopie heb ik de laatste 4 cijfers van het paspoortnummer en de laatste 5 cijfers van het bsn eruit geknipt en daar heb ik meerdere kopie's van iop zak.

Vragen ze om m'n paspoort dan geef ik ze zo'n kopie en toon het originele paspoort zodat ze wel kunnen zien dat ik de boel niet aan het foppen ben maar afgeven doe ik het NIET!!

Het is natuurlijk zéér begrijpelijk dat afzenders van dure diefstalgevoelige lading met zekerheid vastgesteld willen met wie ze van doen hebben

maar daar heb je ook referentienummers voor die in vergelijk met kenteken gebracht kunnen worden wat al gebeurd bij lading computers of autobanden of accijns-plichtige handel.

Maar de laatste spaanse citroenenboer die voor het laden van 8 pallets perssinasappelen mijn paspoort een ½ uur lang in zijn kantoor wil kon van mij naar de klote lopen!!

Kreeg die handel wel mee maar dat na een uur veel lawaai door de telefoon etc...... en ik hamerde er wel op dat ik i.d.-fraude tegen wil gaan en bij beetje fruit niet de noodzaak ervan in kan zien!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als men even goed de regelgeving leest, dan mag een bedrijf gerust jouw gegevens kopiëren dan wel opslaan.

Bron : Mijn Privacy

In zeer uitzonderlijke gevallen kan sprake zijn van het overnemen van gegevens van een identiteits*

document of het kopiëren of scannen ervan. Een bedrijf of organisatie moet de noodzaak daartoe dan

wel gedocumenteerd kunnen onderbouwen. In de praktijk zal een dergelijke situatie zich niet vaak

voordoen, omdat bij een behoefte aan legitimatie het tonen van een identiteitsdocument in beginsel

voldoende is

Dus mocht jij voor die balie staan en dit bedrijf heeft dit reeds aangemeld bij het CBP mag dit bedrijf dus jouw gegevens gewoon overnemen, dan wel inscannen.

De link dat jij een signaal wilt afgeven gebruikt het CBP om dit bedrijf te controleren of deze zich aan de regelgeving houd wat betreft het opslaan en bewaren van deze gegevens.

Als individu kan men aan de hand van een voorbeeld brief die ook staat vermeld op de site van Mijn Privacy het bedrijf aanschrijven met het verzoek om jouw persoonlijke gegevens te verwijderen.

Let wel even goed op: IK spreek hier dus wel over bedrijven die dus in Nederland gevestigd zijn, wat in het buitenland gebeurd, daar is andere wetgeving van op toepassing.

Dus indien jij met je grote roeptoeter aan de balie stennis staat te schoppen, dat mag niet, dat is tegen de wet, dan kan je dus met je eigen roeptoeter dus nog al eens flink op je muil gaan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Van de week op de boot moest ik mijn paspoort inleveren in ruil voor de sleutel van de hut. Ik ben het daar niet mee eens maar ga er niet tegenin. Uiteindelijk win je de discussie misschien maar wat schiet je daar mee op.

Verspilde energie die ik veel liever ergens anders in steek.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ben er niet op tegen om paspoort/indentieteitskaart te laten zien.........alleen om hem achter te laten tot je weer terug komt.....in die tijd ben je in principe strafbaar omdat je geen geldig legitimatie bewijs kunt tonen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Met het afgeven van je paspoort geef je eigenlijk je identiteit weg, en aan wie of waarvoor??, aan een wildvreemde van een bedrijf die het nergens voor nodig heeft, of denk je dat ze voor ze je toelaten gaan controleren of je geen crimineel verleden hebt of zo, welnee, het is alleen een verboden verzameldrift van gegevens wat alleen maar nadelig voor je kan uitpakken.

En wat er na afgifte mee gebeurd, daar heb je al helemaal geen zicht meer op, je weet niet eens of je het überhaupt terugkrijgt, want stel dat ze zeggen dat ze het nooit gehad hebben of kwijt zijn, wat ga je dan doen???

En wat geef je eigenlijk weg?,niet alleen het zichtbare deel, maar ook het biometrische deel waar ook alles opstaat wat je kunt zien of dacht afgeschermd te hebben, en dat niet alleen, ook je vingerafdrukken staan in de chip opgeslagen en kunnen op afstand uitgelezen worden, en als kwaadwillenden dat te pakken krijgen ben jij de pineut.

Als je werkgever zaken doet met bedrijven waar jij je moet identificeren zouden ze moeten zorgen voor ID bewijzen zoals de politie of zelfs de meteropnemer jou laat zien als ze je aanspreken.

Op deze bewijzen staat alleen de naam en een dienstnummer, en meer heeft een klant ook niet nodig om te zien of jij bent wie je zegt te zijn, bij twijfel neemt hij maar contact op met je werkgever voor verificatie.

Eigenlijk wel een goed punt voor de CAO onderhandelingen, maar dat zullen de werkgevers wel te duur vinden, die laten liever jou het risico lopen op identiteitsdiefstal met de bijbehorende gevolgen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

voor sommige vrachten (waardevol) is het nu eenmaal nodig om een indentieteits controle te doen.....je staat aangemeld met je eigen naam....auto en oplegger kenteken daar moet de firma al voor zorgen er zijn in het verleden al teveel waardevolle vrachten verdwenen......en denk dat het ook een eis is van de verzekering.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Is de Cargocard misschien 'n oplossing???

Zeer twijfelachtig, want hoewel hier de gegevens in principe volgens de regels verwerkt en beheerd worden, worden ze ook verstrekt aan de deelnemende bedrijven die ze willen controleren en ben je eigenlijk net zo ver als het direct afgeven van je paspoort aan het bedrijf, met dat verschil dat er nu nog een partij meer is die de gegevens heeft.

De beste privacy beveiliging is volgens mij niets afgeven aan bedrijven want ze hebben het nergens voor nodig.

Inzage identiteitsbewijs of paspoort is voldoende om je identiteit vast te stellen, de politie maakt toch ook geen kopietje als ze je identiteit willen vaststellen??

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Inzage identiteitsbewijs of paspoort is voldoende om je identiteit vast te stellen, de politie maakt toch ook geen kopietje als ze je identiteit willen vaststellen??

Ik ben het helemaal met jouw eens, maar zoals gewoonlijk werkt de praktijk dus weer eens anders dan de theorie.

Bijvoorbeeld UPS, geef jij je id niet af zodat deze dus de gegevens niet kunnen opslaan, maken ze zelfs van jouw geen foto ( ja serieus, ze maken zelfs nog een foto van je koppie die ook bewaard word) en mag je dus hoppa, linea recta naar de uitgang.

In theorie sta ik dus in mijn gelijk, mijn werkgever kan mij hier niet om ontslaan, daar dit geen werkweigering betreft, ik weiger dus om mijn gegevens achter te laten, ik weiger niet om daar niet te laden, ik word verwijderd van het terrein omdat ik niet mijn gegevens wens achter te laten, dus dan zou mijn werkgever dus wel iemand moeten sturen die dus wel bereid is om zijn gegevens achter te laten.

Kan je hem nog volgen ?

Dus in de praktijk is het dus een beetje lastig om dus aan de balie te roepen, dat mag niet.

Ik meen mij te herinneren dat in de haven van Rotterdam toen hierover ook een enorme rel is ontstaan.

Misschien wel eens interessant om eens een lijst op te stellen van bedrijven die een kopie maken van je id, en/ of gegevens opslaan van jouw.

UPS te Herkenbosch

UPS te Roermond

Flextronics te Oostrum.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedrijven zijn in sommige gevallen verplicht om te registreren wie er komen laden / lossen. Wij zijn bekende afzender in de luchtvracht. Dit houdt in dat je product met luchtvracht verstuurd en dat dit op de luchthaven niet gescand hoeft te worden. Vanuit tijd en kosten oogpunt hebben wij de status bekende afzender aangevraagd. Om hier aan te voldoen dien je aan allerlei eisen te voldoen, één ervan is dat je registreert wie er op je terrein komen.

In eerste instantie hadden we een lijst liggen waar men naam, firmanaam, kenteken, BSN en paraaf diende te zetten. Dit was echter te vrijblijvend, waardoor we het strakker zijn gaan zetten, dmv een scan van je paspoort te maken.

Ik weet ook dat er bedrijven zijn die de ID vragen ivm calamiteiten zoals bijv brand. Of in ruil voor je ID krijg je een pompwagen sleutel.

Nu is mijn mening dat de laatste geen legitieme reden is, hier zou ik de discussie van het afgeven van de ID kunnen begrijpen.

Veel bedrijven stoeien met de situatie, hoe men e.e.a. op een humane en werkbare manier aan kunnen pakken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De praktijk is dus anders dan de theorie, dat weet ik natuurlijk ook wel want ik kom niet net uit het ei gekropen.

Maar waarom moet de chauffeur het risico lopen dat iemand er met zijn identiteit vandoor gaat?

Wat is er tegen een ID systeem zoals bedrijven als politie, nutsbedrijven en vele anderen hanteren? , bedrijfs-badge met je naam en een nummer?

Daar kan het blijkbaar wel en zien ze er het nut van in, maar bij transportbedrijven en hun chauffeurs kan het natuurlijk weer niet, waarom niet??

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Eerlijk antwoord hierop ?

Dit is de weg van de goedkoopste oplossing.

Zet een richtlijn op binnen een firma, stel dit als eis, anders geen verlading of lossing, een ID heeft toch al iedereen, en de firma hoeft alleen aan te tonen dat het zorgvuldig omgaat met onze gegevens.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Eerlijk antwoord hierop ?

Dit is de weg van de goedkoopste oplossing.

Zet een richtlijn op binnen een firma, stel dit als eis, anders geen verlading of lossing, een ID heeft toch al iedereen, en de firma hoeft alleen aan te tonen dat het zorgvuldig omgaat met onze gegevens.

Het is zeker de goedkoopste oplossing voor de werkgevers en hun klanten, maar is het voor jou veilig? ik denk het niet, en regelingen voor privacy hebben bedrijven zelden , ze doen maar wat.

Ik zal een voorbeeld geven uit mijn eigen praktijk, ik hoefde zelf geen ID te tonen maar ik moest er juist om vragen en er zelfs kopieën van maken.

In mijn werk bij een bergingsbedrijf moest ik meerdere keren per dag een zogenaamde vervangauto uitgeven aan klanten, voor dat de klant de auto meekreeg moest er een huurcontract gemaakt worden en moest er een kopie van het rijbewijs en de creditcard van de klant gemaakt worden, en ik kan je verzekeren dat dat niet altijd zonder slag of stoot ging, maar net als de chauffeur stond de klant met zijn rug tegen de muur, immers geen kopie, jammer dan ook geen auto, en ja wat doe je dan als klant als je met pech midden in de nacht staat....

Juist, onder luid protest de kopie toestaan en maar hopen dat het goed afloopt, en als het bedrijf dan maar zorgvuldig met de gegevens om zou gaan....,helaas was de praktijk dat de kopieën in een bak op het bureau terecht kwamen waar iedereen er op zijn gemak in kon neuzen, en reken erop dat dat ook gebeurde, en niet alleen door personeel, zelfs politieagenten snuffelden wel eens in de bak of er iets in de ,,aanbieding,, was.

En daarom zeg ik dat je er geen enkel zicht op hebt wat er met je persoonsgegevens uitgespookt wordt, je moet maar hopen dat het goed gaat, en dat moet je volgens mij niet willen, en daarom geef ik onder geen enkel beding mijn gegevens af want de gevaren zijn zeker niet ondenkbeeldig, ik ken de praktijk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Echt, ik spreek je in geen enkel opzicht tegen, alleen voor de ene chauffeur, afhankelijk in welke tak transport hij zit, is het makkelijker of moeilijker om Ja of Nee te zeggen.

Ik geef je een grappig voorbeeld toen ik bij UPS moest laden, ik vroeg of ik zijn paspoort mocht inkijken en kopiëren aan de persoon die mij om mijn gegevens vroeg

Zijn blik stond op oneindig, echt zo`n blik van, wat lul jij nu.

Waarop ik droog zei, wie weet wat voor rare achtergrond jij wel niet hebt.

Echt, de humor was ver te zoeken daar.

Even toevoegen, hetzelfde als je moet tekenen voor correcte lading terwijl je niet eens aanwezig mag zijn bij de verlading, ook zoiets aparts.

Plaats je een opmerking op je CMR erover gaan ze ook door het lint, of weiger je zoiets te tekenen, zo`n apart formulier of wil je dat erbij vermelden, echt, dan gaan bedrijven heel raar doen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Doorgaans doe ik er ook niet moeilijk over, want zoals Shompie zegt, het kost je vaak veel energie en het lost niks op.

Maar soms is het gewoon leuk om even te jennen:D.

Zoals een tijdje terug in Frankrijk, moest ik 's nachts groente lossen bij een of ander DC, weet niet eens meer hoe het heette. Daar zat zo een dikke portier in een hokje, althans hij hoorde er te zitten maar kwam pas na een kwartier opdraven. En toen moest hij m'n paspoort. Dus ik laat m'n paspoort zien, opengeklapt, en op het moment dat hij het wil aanpakken, trek ik het terug. Dat vinden portiers niet leuk:nee:.

De beste man werd enigszins agressief, dus uiteindelijk geef ik toch m'n paspoort, hij doet de slagboom omhoog, zegt mij welk dok ik moet zijn en ik rijd het terrein op. Vervolgens stop ik 30 meter verder, loop terug z'n hok in en gris m'n paspoort uit het vakje achter z'n rug. Vervolgens ff een sprintje naar m'n auto en naar het dok gereden.

Daar stonden ze al met smart op me te wachten. Ja groente he, dat willen ze graag op tijd.

Dus ik sta op m'n gemak de eerste pallets er uit te trekken, komt de portier witheet binnenlopen:D.

Dat werd dus een felle discussie tussen de losmeester en de portier. De portier sommeerde mij ogenblikkelijk te vertrekken en de losmeester smeekte mij te blijven om de rest te lossenLOL.

Uiteindelijk droop de portier af.

Terwijl ik de laatste pallets er uit trek, merk ik dat het ineens wel heel stil is in de hal. Zeker pauze of ploegenwissel ofzo, denk ik, ik had wel een sirene gehoord trouwens.

Dan komt er ineens een mijnheer met stropdas naar me toe en vraagt wat ik in vredesnaam doe. Er is een evacuatie-oefening aan de gang.

Samen met hem loop ik naar buiten, daar staat al het personeel bij de verzamelplaatsen terwijl ik als laatste kom aansjouwen:cool:.

Krijgt me die portier toch nog even ongelofelijk op z'n kloten dat ik niet geregistreerd stond als 'bezoeker'...

evacuatie-oefening mislukt:stom:.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden