[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

VVD: Trucker mag rijtijdenwet breken


mark

Recommended Posts

  • Forumlid

Doorrijden naar thuishaven verkleint risico overvallen

VENLO - Een overschrijding van de rijtijdenlimiet moet voor vrachtwagenchauffeurs worden toegestaan als ze daarmee een beveiligde parkeerplaats of de thuishaven kunnen bereiken.

Volgens VVD-Kamerlid Fred Teeven moet er een 'oranje zone' komen in het rijtijdenbesluit waarin dat wordt geregeld. De veiligheid van chauffeurs is volgens hem ernstiger in het geding dan de verkeersveiligheid nu het aantal ladingdiefstallen en overvallen op chauffeurs hard stijgt. "In sommige situaties is duidelijk dat we zijn doorgeslagen in de rijtijdenlimiet. Je legt nu de nadruk op de verkeerde veiligheid", zegt Teeven, die gisteren verschillende transportbedrijven in het zuiden van het land bezocht om te praten over de toenemende criminaliteit.

"Ik denk daarbij aan een oranje zone voor de rijtijden. Natuurlijk moet je goed uitzoeken hoe dat uitgewerkt kan worden, maar als ze bijvoorbeeld met een uurtje rijden veilig kunnen parkeren, dan moet dat mogelijk zijn."

Teeven hoorde in gesprekken met de bedrijven Daris Expeditie uit Bergeijk en Van der Heijden uit Bladel dat bij verschillende gelegenheden 1150 euro boete moest worden betaald omdat de chauffeurs de maximaal toegestane rijtijd hadden overschreden.

Parkeerplaats

"We laten chauffeurs bewust doorrijden naar ons bedrijf of een veilige parkeerplaats, omdat het risico dat de lading wordt gestolen of de chauffeur wordt overvallen te groot is geworden. Als ze een dag later bijvoorbeeld in België worden gecontroleerd en de tachograaf aangeeft dat er te lang achtereen is gereden, dan volgt een fikse boete", zegt directeur Gert-Jan van der Heijden.

Uit cijfers van het Verbond van Verzekeraars is gebleken dat vorig jaar een verviervoudiging plaatsvond van de schade door transportdieven van 75 miljoen naar ruim 300 miljoen.

De bezochte bedrijven hadden naast schade door diefstallen overigens ook fikse schade door zeilensnijders, waarbij dieven sneeën in de huif maken om de inhoud te bekijken. Van der Heijden transportbedrijf was alleen al aan de reparatie van doorgesneden zeilen vorig jaar 15.000 euro kwijt, 75 euro per snee.

bron: telegraaf

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Alleen ben ik bang dat als het door gaat, menig chauffeur dat uurtje gaat zien als zijnde werk/rijtijd en er misbruik van gaat maken.

Stel, je zit aan je uren, moet stoppen en hebt een uur om een parkeerplaats te zoeken/thuis te komen. Je hebt al een parkeerplaats gevonden. Je moet je dus stoppen. Maar dan... hebt je nog een uur extra. Wie controleerd dat. Het werk gaat dan toch gewoon door in het oranje gebied. Of zie ik dat verkeerd!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Alleen ben ik bang dat als het door gaat, menig chauffeur dat uurtje gaat zien als zijnde werk/rijtijd en er misbruik van gaat maken.

Stel, je zit aan je uren, moet stoppen en hebt een uur om een parkeerplaats te zoeken/thuis te komen. Je hebt al een parkeerplaats gevonden. Je moet je dus stoppen. Maar dan... hebt je nog een uur extra. Wie controleerd dat. Het werk gaat dan toch gewoon door in het oranje gebied. Of zie ik dat verkeerd!

Gelukkig hebben jullie daar z'n grijs gebiedje in de wet.

En paar jaar geleden had ik z'n kontroleur van de Department of Transportation op bezoek bij ons op kantoor en ik legde dit onderwerk aan hem voor want hij zat te zeuren over de logboeken die we hier moeten invullen inplaats van tacho's.

Ik zij tegen hem, waar moet die chauffeur dan stoppen? De laatste mogelijkheid om te stoppen en te rusten is 100 kilometer buiten New York vandaan?

Wel dan moet je daar stoppen, zei hij, ook al zijn je uren niet op. Daar houd dus niemand zich aan. Je wilt toch wel in je eigen bed slapen, en wel thuis, niet dat eigen bed achter je stoel.

Dus in mijn mening is die regel nog zo gek niet.:tu:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Alleen ben ik bang dat als het door gaat, menig chauffeur dat uurtje gaat zien als zijnde werk/rijtijd en er misbruik van gaat maken.

Stel, je zit aan je uren, moet stoppen en hebt een uur om een parkeerplaats te zoeken/thuis te komen. Je hebt al een parkeerplaats gevonden. Je moet je dus stoppen. Maar dan... hebt je nog een uur extra. Wie controleerd dat. Het werk gaat dan toch gewoon door in het oranje gebied. Of zie ik dat verkeerd!

Heb de RVI gebeld.Die zeggen Gewoon aan de regels houden.

Moet je maar eerder een parkeer plaats op zoeken.

Als we dit toe laten is het einde zoek.Dit is er mij gezegt

En jullie moeten zelf weten wat je er mee doet.Hwm

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Heb de RVI gebeld.Die zeggen Gewoon aan de regels houden.

Moet je maar eerder een parkeer plaats op zoeken.

Als we dit toe laten is het einde zoek.Dit is er mij gezegt

En jullie moeten zelf weten wat je er mee doet.Hwm

Hoe kan dat nou,dat de RVI dat zegt?:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Heb de RVI gebeld.Die zeggen Gewoon aan de regels houden.

Moet je maar eerder een parkeer plaats op zoeken.

Als we dit toe laten is het einde zoek.Dit is er mij gezegt

En jullie moeten zelf weten wat je er mee doet.Hwm

Het is ook een voorstel dus die wet is er nog niet?!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

altijd weer mensen die alles letterlijk nemen , rondjes gaan bellen enz enz.

denk als zoiets er door komt dat je baas je dat wel meteen zal vertellen want niet alleen jou belang is er mee gepaard maar ook die van de baas.

gr. mart

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
altijd weer mensen die alles letterlijk nemen , rondjes gaan bellen enz enz.

denk als zoiets er door komt dat je baas je dat wel meteen zal vertellen want niet alleen jou belang is er mee gepaard maar ook die van de baas.

gr. mart

Er zijn veel bazen hebben er geen belang bij.

Want die berekend de kosten wel door.Hwm

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
welke kosten kun je dan doorberekenen, in dit geval?

:confused:

Of die auto nu 10 of 8 uur weg is Ik weet van een werkgever

en die zit naast mij Die berekent het door.Moet er bij zeggen maakt geen groote vere ritten.En gaat ook niet verder als 6 ton met lading

En hij heeft vast werk Een chauffeur en een bij rijder op een Bus met aanhanger.Heeft er vier van.Maar jij berekent vertraging of te lang staan

toch ook door.Of niet dan.Ik moet er bij zeggen ben slecht op de hoogte met prijzen.Weet er wel wat van meer ook niet.Hwm

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
toch niet blauwe busjes met gele beletering d8 ik?

Nee Het is van een Boer.Heeft alles verkocht

En is met busjes begonnen Omdat die niks te doen hadt

Wilde eerst een Transprot bedrijf kopen.

Kwam er achter dat met klein vervoer beter was als

groot.Zet gerust de auto een week stil.

Hij heeft de Bank niet nodig.Wat jij bedoelt

Van Mill Uit landweert.Dat is zijn naam.

Werkt met andere naam Hwm

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Trucklily

Ik vind het een goed plan. Kijk, ik rij natuurlijk binnenland en nooit meer dan 9 uur. Maar ook ik kan niet de auto op het erf van een klant neerzetten. En als ik nog een half uurtje moet voor ik thuis ben en de digi begint te piepen, dan rij ik gewoon door naar de zaak hoor. Hoe dan ook, ik lig beter in mijn bed dan in de dagcabine van mijn auto!

Maar veiligheid voor alles, ik ben benieuwd hoe deze discussie in Den Haag gaat lopen en wat het op gaat brengen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

Het is zoals je er zelf mee omgaat... Gesteld dat dit verhaal doorgaat (vlgs mij gaat dat fijne Brussel hier NOOIT mee accoord), ben je er altijd nog zelf bij toch? Meestal is dit bij ons niet aan de orde, maar ook nu pak ik er weleens een kwartiertje bij om veilig of rustig te staan. Wél op eigen risico, maar gaat het fout dan zien we wel weer.

Maar inderdaad zijn er planners die de rit dan standaard groter gaan maken: korte metten mee maken! Stuur maar een opdracht per fax naar een klant of zo; zo niet gewoon op tijd stoppen!:rolleyes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

denk dat een baas er financieel niet op achter uit gaat , als een chauffeur in rheine moet blijven staan en woont in enschede dan moet er vergoedingen betaald worden aan de chauffeur en zaterdag uren .

vind het een goede zaak als het door zou gaan , als chauffeur is het ook niet prettig om 45 km van huis te moeten overnachten.

ik reed zowiso wel door naar huis maar dat is dan eigen risico.

gr.mart

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
denk dat een baas er financieel niet op achter uit gaat , als een chauffeur in rheine moet blijven staan en woont in enschede dan moet er vergoedingen betaald worden aan de chauffeur en zaterdag uren .

vind het een goede zaak als het door zou gaan , als chauffeur is het ook niet prettig om 45 km van huis te moeten overnachten.

ik reed zowiso wel door naar huis maar dat is dan eigen risico.

gr.mart

Beter met trein of bus of huur auto naar huis gaan is goed koper

als zelf door rijden.Ik Rijde vroeger veel naar Nuth (zuid limburg)

En daar stond een huur auto kom je mee naar huis rijden.

Was goed koper als zelf met vrachtauto door te rijden.

Jullie maken een fout De Baas rekent ook.En beter als jij

Zuid Frankrijk naar huis vliegtuig 60 Euro. Weekent blijven staan kost

meer als 200 Euro voor de baas.Ik heb het zo veel mee gemaakt

En je doet er niks tegen.Hwm

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beter met trein of bus of huur auto naar huis gaan is goed koper

als zelf door rijden.Ik Rijde vroeger veel naar Nuth (zuid limburg)

En daar stond een huur auto kom je mee naar huis rijden.

Was goed koper als zelf met vrachtauto door te rijden.

Jullie maken een fout De Baas rekent ook.En beter als jij

Zuid Frankrijk naar huis vliegtuig 60 Euro. Weekent blijven staan kost

meer als 200 Euro voor de baas.Ik heb het zo veel mee gemaakt

En je doet er niks tegen.Hwm

@hmw.klaassen,

denk dat je eens moet goed moet lezen wat ik schrijf ,

heb het niet over zuid frankrijk .

maar over een stukje van 45 km , daar gaat die eventuele nieuwe regeling ook over om thuis te kunnen komen binnen een bepaalde tijd of om een goede parking te vinden.

gr.mart

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden