[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Europees Parlement tegen wegvervoer


steenhaas1

Recommended Posts

Gast Bert-Vossie

Even de hele tekst om het duidelijker te maken.

Europees Parlement wil 'truckplaag' indammen

Het Europees Parlement heeft met 541 tegen 6 stemmen het voorstel aangenomen om het spoorvervoer en de binnenvaart voortaan absolute voorrang te geven op de vrachtauto. Daarmee grijpt het parlement terug op de oude, wettelijk afgedwongen, ' modal shift', die Europa eerder had losgelaten. Inzet was het rapport 'Toekomstig goederenvervoer in Europa' van de Duitse groene transportexpert Michael Cramer.

Cramer ziet een 'vrachtautoplaag in Europa' en wil alles uit de kast halen om de aantrekkelijkheid van andere vervoerswijzen vergroten. Zo stelt zijn rapport voor, het goederenspoorvervoer bij investeringen, overheidssteun en wetenschappelijk onderzoek flink voor te trekken. Dat kan door de Europese financiële steun voortaan te besteden aan intermodale projecten, goederenspoorlijnen die voorrang hebben en andere maatregelen om de vrachtauto te vervangen.

De massale steun voor dit voorstel van de groenen leert dat het Europees Parlement de vrachtauto ziet als belangrijke veroorzaker van de toenemende wegcongestie. De Çommunity of European Railways' reageert dolgelukkig op de koerswijziging. De 'anti-wegvervoerstemming' heeft overigens niet meteen gevolgen voor de Europese wetgeving. Het gaat om een algemeen advies aan de andere beleidsmakers.

Dus de titel klopt wel, maar zijn verhaal niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Michael Cramer, die zichzelf op zijn eigen website een "gepassioneerd fietser" noemt: "Met de aanname van 'Güterverkehr in Europa' wordt de eerste belangrijke stap gezet om de vrachtautoplaag de baas te worden." Cramer zegt in zijn rapport dat minstens 40% van alle EU investeringen op verkeersgebied in het railvervoer moeten worden gedaan: "Aan het subsidiëren van het milieu belastende vrachtautoverkeer moet een einde komen!"
Laat hem dan ook voortaan al zijn boodschappen op de fiets doen, de hufter...

En laat die dikke leasbak die hij ongetwijfeld voor de deur heeft staan ook maar afslepen.

Man man, wat kan ik pissig worden van dit soort berichten :mad:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Er wordt hier over 'groene' mensen gesproken.

Bij mijn weten is het al menig keer gebleken, dat een schip of trein uiteindelijk milieu-vervuilender is, dan de vrachtauto.

Hoe vreemd dit ook klinkt, dit is uit meerdere onderzoeken gebleken.

Voor de Betuwe-route bleek dit ook het verhaal.

Natuurlijk is het logischer om met een schip naar Mannheim te varen, dan met tig vrachtauto's, denk alleen maar aan de drukte op de weg.

Maar beter voor het milieu is het dus niet, en dat zouden de 'groenen' toch moeten weten.

Bovendien staan er dan ook veel meer banen op het spel, zowel voor chauffeurs, als logistieke dienst-verleners.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

is er eigenlijk al wel ooit uitgezocht of de binnenwateren en de spoorwegen dit aankunnen (qua cappaciteit en onderhoudtechnisch)...

ik kan me voorstellen dat dat in Nederland niet gaat passen aangezien wij al het drukst bezette spoorwegennet van europa (of van de wereld) hebben...als 1 trein 2 minuten vertraging heeft heeft dit al altijd gevolgen voor meer treinen...dus ben benieuwd hoe ze daar nog -tig goederentreinen tussendoor gaan plannen...

en waar halen ze het personeel voor op de treinen en boten vandaan??

kan me voorstellen dat slechts een heel klein prommilage van de chauffeurs bereid is om om te scholen voor zo'n functie...trein en boot moeten, net als de vrachtwagen, in je bloed zitten volgens mij:stom:

m.a.w. dat wordt het volgende personeelstekort...

en als ze dan eingelijk een hoop op het spoor krijgen, krijgen we dan ook reclamespotjes dat we voortaan met de auto naar het werk moeten om file's op de spoorwegen op te lossenLOL

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Wie of wat vervuilender is, is moeilijk te zeggen.

Zet een nieuw schip dat 400 containers kan laden tegenover 400 vrachtwagen van 5 jaar oud en het schip wint makkelijk. Maar, anders dan bij vrachtwagens, is de levensduur van een schip rond de 35-40 jaar. Dus hoe ouder het schip, hoe makkelijker dat de vrachtwagens kunnen winnen. Dat er dus goede subsidie-regels komen voor het versneld verjongen van de scheepvaart is alleen maar goed. En dat soort subsidies zie je ook in het wegtransport.

Knelpunt in het spoorvervoer is het spoor tussen Mainz en Mannheim. Veel transport tussen Noord en Zuid en tussen West en Oost moeten via dit stuk en wachttijden tot 2 dagen zijn ook redelijk normaal. En ook hier geldt dat het materiaal dat gebruikt wordt op het spoor een veel langere levensduur heeft dan een vrachtwagen.

Doordat een vrachtwagen een relatief korte levensduur heeft en dus heel snel milieuvriendelijker zal worden lijkt het mij redelijk logisch om de andere modaliteiten te bevoordelen zodat ook zij sneller milieuvriendelijker kunnen worden.

Wat zeer beslist niet zou mogen gebeuren is het wegvervoer te gaan benadelen en dit ten goede laten komen aan de andere modaliteiten.

Verder vind ik het een beetje vreemd dat 'de Groenen' het hier nu moeten ontgelden terwijl slechts 1% van alle stemmers heeft tegengestemd. En ik kan me niet voorstellen dat die andere 99% allemaal 'Groenen' zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

zij hebben de hele dag niks anders de doen dan dit soort zaken.uit vervelling bedenken ze wel weer wat anders.geef ze allemaal maar een schep en laat ze graven waar ze willen . tot het tijd word voor nieuwe verkiezingen dan eruit trappen en anderen er weer in. of allemaal vast plakken aan de uitlaat van de vrachtwagen zo lost het vanzelf wel op .opzouten dat zooitje uit brussel en den haag .word het dan toch tijd voor een nieuwe pimmetje.Barfgr marcel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden