Spring naar bijdragen
GlobetrotterXL

Hoe streng is België werkelijk.

Recommended Posts

Ik had een paar jaar geleden in Italie nogal stinkzooi geladen,gelost bij Keulen en ook daar gespoeld.Ik mocht bij Luik in de buurt zeep gaan laden en had alle deksels open gelaten om toch vooral de tank maar geurvrij te krijgen!

Ik wordt bij Luik bijna van de weg gereden door een motormuis die me naar de laatste vrachtbrief vraagd.Die afgegeven en hij pakt een heel dik boek uit zijn koffer en begint erin te bladeren.Ik stap uit en vraag wat het probleem is? Wel,als het een ADR stof is krijgt u een bekeuring!Waarom is mijn vraag,mag je niet met ADR stoffen in Belgie rijden?????? Jawel zegt ie,maar niet met de deksels open! OOOOOOO is mijn antwoord en laat hem mijn reinigings bon zien............Allez,dat kan natuurlijk ook,goede reis dan maar weer :D

Ik bedoel maar,er zitten ook wel goede tussen in Belgie! (of ze hebben bij bepaalde lessen zitten pitten!)

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Collega van mij word niet zo lang geleden aangehouden bij arlon,op zaterdagmiddag toen hij op ging.

Geen volledige voornaam op de schijf-250 euro.

Bijna 11 uur gereden om thuis te komen,de week ervoor-250euro.

Binnen 10 minuten was hij 500 euro lichter,en toen moest hij nog naar italie,fijn begin van de week.

Heeft hij nog geluk gehad dat de boete terug betaald is,maar toch.

Belachelijke bedragen mischien hadden ze ook 1 boete kunnen opleggen.

Andere collega word aangehouden bij de betaling van geneve,hij rijdt digitaal,alles was goed,rijuren-rusturen-weekendrust,krijgt hij een boete van 300 euro omdat hij 3 uur over zijn 2 wekelijkse rijtijd zat.

Rondtuit belacheljk,de chauffeur als melkkoe.

Ik zit elke week in belgie en frankrijk ook maar om me heen te kijken of ik geen politie zie,want bij mij gaat het nog steeds goed,maar ik ben blij als ik de monte bianco weer over ben, als ze willen vinden ze altijd wel wat,en dan heb ik het alleen nog maar over de rijtijdenwet,want daar komen wij niet meer uit met dit werk.

Gr. johannes

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik vrees van wel.

Wat je volgens die agent wel mag doen (dat zou hij voldoende vinden) is alvast het laadadres en de gegevens die je al weet op de CMR invullen.

Dan kan op het laadadres na belading de rest worden ingevuld.

Zo heb je toch een CMR voor het vervoer van die container naar het laadadres. En kost het je geen extra lege CMR (want dat vond hij ook verspilling).

Het verhaal van de vrachtbrief voor lege containers die geen eigendom zijn van het eigen bedrijf klopt inderdaad. Maar dan zou ik toch van meneer de politieagent eens willen weten in welk vak ik het laadadres moet invullen op de cmr. Want feitelijk is het laadadres de ontvanger van de container, en kan ik de cmr niet op de juiste manier invullen, als ik het doe zoals de agent het jou heeft uitgelegd.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast routier
Collega van mij word niet zo lang geleden aangehouden bij arlon,op zaterdagmiddag toen hij op ging.

Geen volledige voornaam op de schijf-250 euro.

Bijna 11 uur gereden om thuis te komen,de week ervoor-250euro.

Binnen 10 minuten was hij 500 euro lichter,en toen moest hij nog naar italie,fijn begin van de week.

Heeft hij nog geluk gehad dat de boete terug betaald is,maar toch.

Belachelijke bedragen mischien hadden ze ook 1 boete kunnen opleggen.

Andere collega word aangehouden bij de betaling van geneve,hij rijdt digitaal,alles was goed,rijuren-rusturen-weekendrust,krijgt hij een boete van 300 euro omdat hij 3 uur over zijn 2 wekelijkse rijtijd zat.

Rondtuit belacheljk,de chauffeur als melkkoe.

Ik zit elke week in belgie en frankrijk ook maar om me heen te kijken of ik geen politie zie,want bij mij gaat het nog steeds goed,maar ik ben blij als ik de monte bianco weer over ben, als ze willen vinden ze altijd wel wat,en dan heb ik het alleen nog maar over de rijtijdenwet,want daar komen wij niet meer uit met dit werk.

Gr. johannes

En dit is dus typisch zo'n voorbeeld, waarom chauffeurs het stuur aan de wilgen hangen, en waarom er zo weinig nieuwe chauffeurs op de auto willen.

Dit soort %$&^* van een 'agenten'verzieken dus de hele boel!Barf

Bah!:mad:

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
als ze willen vinden ze altijd wel wat,en dan heb ik het alleen nog maar over de rijtijdenwet,want daar komen wij niet meer uit met dit werk.

Gr. johannes

Hoe zit het precies met pauzes? Is het nou 15-30 of 45 na 4 1/2 uur totale rijtijd vanaf vertrek, of 15-30 of 45 na 4 1/2 uur diensttijd? Dus als ik van Tilburg naar Roeselare rijd (2 1/2 uur) en ik los daar twee adressen ( totaal 2 uur) moet ik dan al aan de kant 45 minuten pakken of doorgaan tot dat ik totaal 4 1/2 gereden heb.

Ik heb hem gewoon altijd op bedje staan, maar daar schrijven ze ook voor .

Ik rijd bijna nooit langer dan een uur of 2-3 ononderbroken, en sta vaak genoeg een half uur of langer bij de klant te wachten of laden/lossen.

Ik maak, net als iedereen denk ik gemiddeld toch een uurtje of 12-13 per dag.

Dus aan het eind van de week zit ik toch zeker boven de 60 -65 uur. Mijn nachtrust houd ik wel goed aan, altijd 11 uur en af en toe een keer wat korter, maar zeker niet minder dan 9 uur. NOOIT !!

Maar in principe kunnen ze mij dus voor die 60-65 uur ook beboeten. Maximaal 56 uur dienst in de week. Of is het pure rijtijd?

Je kan 10 man vragen om uitleg, maar altijd 10 verschillende verhalen.

Collega's van me rijden 6 dagen aan een stuk, en zeggen dat het allemaal niks uitmaakt, als je maar niet boven je 10 uur uitkomt en je nachtrust in orde is.

Ze hebben me in België een paar keer langs de kant gezet, maar vroegen alleen vergunningen en eurovignet. Dus tot nou toe gaat het (nog) goed.

Ik probeer de zaakjes dan toch maar goed op orde te hebben, daarom wie legt het nou eens een keer goed uit?

Inderdaad Johannes, ik zie door de bomen het bos ook niet meer.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Peterrr
Hoe zit het precies met pauzes? Is het nou 15-30 of 45 na 4 1/2 uur totale rijtijd vanaf vertrek, of 15-30 of 45 na 4 1/2 uur diensttijd? Dus als ik van Tilburg naar Roeselare rijd (2 1/2 uur) en ik los daar twee adressen ( totaal 2 uur) moet ik dan al aan de kant 45 minuten pakken of doorgaan tot dat ik totaal 4 1/2 gereden heb.

Ik heb hem gewoon altijd op bedje staan, maar daar schrijven ze ook voor .

Ik rijd bijna nooit langer dan een uur of 2-3 ononderbroken, en sta vaak genoeg een half uur of langer bij de klant te wachten of laden/lossen.

Ik maak, net als iedereen denk ik gemiddeld toch een uurtje of 12-13 per dag.

Dus aan het eind van de week zit ik toch zeker boven de 60 -65 uur. Mijn nachtrust houd ik wel goed aan, altijd 11 uur en af en toe een keer wat korter, maar zeker niet minder dan 9 uur. NOOIT !!

Maar in principe kunnen ze mij dus voor die 60-65 uur ook beboeten. Maximaal 56 uur dienst in de week. Of is het pure rijtijd?

Je kan 10 man vragen om uitleg, maar altijd 10 verschillende verhalen.

Collega's van me rijden 6 dagen aan een stuk, en zeggen dat het allemaal niks uitmaakt, als je maar niet boven je 10 uur uitkomt en je nachtrust in orde is.

Ze hebben me in België een paar keer langs de kant gezet, maar vroegen alleen vergunningen en eurovignet. Dus tot nou toe gaat het (nog) goed.

Ik probeer de zaakjes dan toch maar goed op orde te hebben, daarom wie legt het nou eens een keer goed uit?

Inderdaad Johannes, ik zie door de bomen het bos ook niet meer.

Dat is dus de reden dat men tegenwoordig soms de schijven van 2 weken wil zien.

Over het algemeen telt men bij een uitgebreide controle onderweg de rijuren bij elkaar op. In die 2 weken mag je maximaal 90 rijuren maken.

De meeste chauffeurs komen hier wel aan. Na een drukke week heb je wel eens een wat mindere week met wat meer laden en lossen en wat minder rijuren. Tenzij je elke week dezelfde rit hebt, bijvoorbeeld een rondritje Frankrijk in de groepage.

De opgesplitste pauze moet zijn 15 plus 30. Beter is het om 1 uur onafgebroken te maken. Rijd je wekelijks naar Frankrijk dan is 1 uur het beste. Met de digitale moet je pas gaan rijden als je 46 minuten hebt stilgestaan. 45 minuten is niet genoeg.

Over de boetes in Belgie; zorg dat al je lampjes branden, voor elk lampje dat stuk is mag de Belg 200 euro boete rekenen...

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Over giga belgische naai streken gesproken....!

Ik ben eens geladen in Diksmuide bij Roeselare voor Tilburg en dit was op een donderdag, planning gebeld en kreeg te horen 'rij maar lekker naar huis met de truck, maandagochtend lossen want het magazijn in Tilburg zit vol, goed weekend!' Hartstikke mooi, toch? Affijn maandag morgen meld ik me leeg en krijg opdracht om te gaan laden in Aalter bij Gent. Tweehonderd meter voor m'n adres word ik aan de kant gezet door zo'n viezerik die ik gelegaliseerde criminelen noem. 'Awel chauffeur, controle'. Ik gaf hem de hele ratteplan en ben erg vriendelijk maar al wat je terug krijgt is gebrom, meneer had vast geen fijn weekend gehad? Alles dik in orde, op één ding na, 'Uw laatste schijf van vorige week alstublieft'. Ik vertel hem dat hij die al in de handen heeft, namelijk die van donderdag. 'Uw verlof brief dan!' Ik vertel hem het verhaal van het volle magazijn en dat ik 40 kilometer van de zaak woon en wijs hem op de kilometerstanden omdat ik natuurlijk geen verlofbrief had. 'Niks mee te maken, U gaat hier 2500€ achterlaten!' In nog geen 2500 jaar...! Deze man ook maar meteen duidelijk gemaakt dat ik ook geen 80 kilometer ging rijden in m'n vrije tijd voor zo'n dom a4-tje, waar hij het wonder boven wonder mee eens was. Toch bleef hij het bedrag van mij verlangen. Toen ik hem maar vertelde dat hij heel graag voor de gek gehouden wilde worden, begreep hij het niet. Ik leg hem dus uit: wanneer ik U hier nu een verlof brief zóu tonen, dan zou U me laten rijden terwijl het dan zelfs voor een leek loepzuivere fraude is, ik had hem dan immers zelf gemaakt! Stoom uit z'n oren, kop bijna (helaas bijna) ontploft en ik mocht verder,:tu:! Heel dit verhaal kostte me dus wel 1.5 uur maar geen knaken! Chauffeurs die ooit wat met dit soort figuren te maken krijgen dienen wel een beetje strak in de klompen te staan want ze proberen je echt een beetje te 'overmannen' ofwel te intimideren. Hou je knip zo lang mogelijk dicht als je denkt dat je in je recht staat!!!

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Peterrr
Over giga belgische naai streken gesproken....!

Ik ben eens geladen in Diksmuide bij Roeselare voor Tilburg en dit was op een donderdag, planning gebeld en kreeg te horen 'rij maar lekker naar huis met de truck, maandagochtend lossen want het magazijn in Tilburg zit vol, goed weekend!' Hartstikke mooi, toch? Affijn maandag morgen meld ik me leeg en krijg opdracht om te gaan laden in Aalter bij Gent. Tweehonderd meter voor m'n adres word ik aan de kant gezet door zo'n viezerik die ik gelegaliseerde criminelen noem. 'Awel chauffeur, controle'. Ik gaf hem de hele ratteplan en ben erg vriendelijk maar al wat je terug krijgt is gebrom, meneer had vast geen fijn weekend gehad? Alles dik in orde, op één ding na, 'Uw laatste schijf van vorige week alstublieft'. Ik vertel hem dat hij die al in de handen heeft, namelijk die van donderdag. 'Uw verlof brief dan!' Ik vertel hem het verhaal van het volle magazijn en dat ik 40 kilometer van de zaak woon en wijs hem op de kilometerstanden omdat ik natuurlijk geen verlofbrief had. 'Niks mee te maken, U gaat hier 2500€ achterlaten!' In nog geen 2500 jaar...! Deze man ook maar meteen duidelijk gemaakt dat ik ook geen 80 kilometer ging rijden in m'n vrije tijd voor zo'n dom a4-tje, waar hij het wonder boven wonder mee eens was. Toch bleef hij het bedrag van mij verlangen. Toen ik hem maar vertelde dat hij heel graag voor de gek gehouden wilde worden, begreep hij het niet. Ik leg hem dus uit: wanneer ik U hier nu een verlof brief zóu tonen, dan zou U me laten rijden terwijl het dan zelfs voor een leek loepzuivere fraude is, ik had hem dan immers zelf gemaakt! Stoom uit z'n oren, kop bijna (helaas bijna) ontploft en ik mocht verder,:tu:! Heel dit verhaal kostte me dus wel 1.5 uur maar geen knaken! Chauffeurs die ooit wat met dit soort figuren te maken krijgen dienen wel een beetje strak in de klompen te staan want ze proberen je echt een beetje te 'overmannen' ofwel te intimideren. Hou je knip zo lang mogelijk dicht als je denkt dat je in je recht staat!!!

Als je truck niet bij je woonhuis staat geparkeerd, maar op een daarvoor bestemde parking, kun je op zo'n vrije dag je trekker(in mijn geval) even voor een paar uurtjes voor je huis parkeren om hem van binnen grondig te reinigen. Dan heb je dus geen verlofbrief nodig en heb je volgens je schijven toch die dag gewerkt.

Ik ben doordeweek wel eens een dag thuis geweest. Mijn werkgever zit 44 km bij mij vandaan maar mijn werkplek is de haven van Antwerpen. Dan rijd ik savonds met de trekker naar huis en de volgende dag van mijn huis naar de speciaal daarvoor bestemde parking, 20 meter buiten het dorp. Zo is dat probleem met de verlofbrief opgelost.

Mischien een tip voor iedereen die de truck bij huis heeft staan en doordeweek onverwacht een dag vrij heeft.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat je zegt klopt wel, alleen stond de mijne mooi 3 complete dagen stil. Kun je wel gaan strooien met wat wel en niet mag maar daar trekken die gore kl..tz..ken zich toch niks van af, zijn een beetje van die ouwe figuren uit de films, je weet wel convoy en smokie and the bandit, ....I am the law, and i say....enz....

Waardeloos volk.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Peterrr
Wat je zegt klopt wel, alleen stond de mijne mooi 3 complete dagen stil.

Ik begrijp uit je verhaal dat je wagen van vrijdag tot en met maandag heeft stil gestaan. Het weekend telt normaal gesproken niet mee, dus alleen van vrijdag had je even een schrijf moeten hebben met wat krassen er op.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik rij ook veel door belgie,en heb 4 controles gehad.. Nog nooit moeten betalen.Als je maar vriendelijk blijft,probeer het al kost het moeite,dat scheelt al een hoop..

Wat ik wel in belgie vind,is dat ze NIET vriendelijk overkomen als ze horen dat je een Ollander bent.niet allemaal natuurlijk... Dat moest ik even kwijt.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Kom zelf ook regelmatig in Belgie, ben er ook regelmatig aangehouden, zowel door politie, als douane als de mensen van het ministerie, alles gecontroleerd en nog nooit een cent betaald. Nog eens 's avonds van de weg gehaald bij Gent om oom agent te volgen naar een weegbrug, waarbij bleek dat ik ruim onder de maximum toegestane totaal gewicht zat. De heren dachten dat ik staal had geladen, maar het was aluminium en dit netjes uitgelegd en dat tussen die twee wezenlijk verschil bestaat, kortom even de tijd genomen voor een praatje en zij hebben verder nergens naar gevraagd en ik kreeg zelfs nog excuses aangeboden voor het oponthoud.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Wat je zegt klopt wel, alleen stond de mijne mooi 3 complete dagen stil. Kun je wel gaan strooien met wat wel en niet mag maar daar trekken die gore kl..tz..ken zich toch niks van af, zijn een beetje van die ouwe figuren uit de films, je weet wel convoy en smokie and the bandit, ....I am the law, and i say....enz....

Waardeloos volk.

bedankt

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Wat je zegt klopt wel, alleen stond de mijne mooi 3 complete dagen stil. Kun je wel gaan strooien met wat wel en niet mag maar daar trekken die gore kl..tz..ken zich toch niks van af, zijn een beetje van die ouwe figuren uit de films, je weet wel convoy en smokie and the bandit, ....I am the law, and i say....enz....

Waardeloos volk.

Kunnen ze je geen verlofbrief per email toezenden dan?

Die print jij dan uit en dan heb je tenminste nog iets bij je ...

Of laten FAXEN.

Ook niet de meest mooie methode ... maar iets is beter dan niets!

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast routier
Kunnen ze je geen verlofbrief per email toezenden dan?

Die print jij dan uit en dan heb je tenminste nog iets bij je ...

Of laten FAXEN.

Ook niet de meest mooie methode ... maar iets is beter dan niets!

Waar zijn we dan mee bezig???

Als je in je privé tijd, moet gaan faxen om je onschuld te bewijzen.

Het begint steeds meer op een kleuterschool te lijken, met al die controles!Barf

Gek hé, dat niemand chauffeur meer wilt worden......:mad:

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Peterrr
Kunnen ze je geen verlofbrief per email toezenden dan?

Die print jij dan uit en dan heb je tenminste nog iets bij je ...

Of laten FAXEN.

Ook niet de meest mooie methode ... maar iets is beter dan niets!

op de achterkant moet ook een stempel staan met handtekening.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
op de achterkant moet ook een stempel staan met handtekening.

Is dit nieuw dan??? Ik weet alleen dat er bij TLN ofzo een standaardinvulformulier staat, die kunnen ze mop de computer invullen op de planning en dan printen, een handtekening en stempel op de voorkant en dat is het. Zo krijgen wij ze tenminste mee, na drie weken vrij en ze worden overal geaccepteerd, nog nooit problemen mee gehad, alleen moet het wel origineel briefpapier van de zaak zijn en volledig in kleur. Dus niet van de rol....;)

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Peterrr
Is dit nieuw dan??? Ik weet alleen dat er bij TLN ofzo een standaardinvulformulier staat, die kunnen ze mop de computer invullen op de planning en dan printen, een handtekening en stempel op de voorkant en dat is het. Zo krijgen wij ze tenminste mee, na drie weken vrij en ze worden overal geaccepteerd, nog nooit problemen mee gehad, alleen moet het wel origineel briefpapier van de zaak zijn en volledig in kleur. Dus niet van de rol....;)

Of het nieuw is weet ik niet, zo krijg ik ze altijd.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Het is hier in NL net zo hoor: het volk is wel goed, maar we stemmen met z'n allen verkeerd!:mad:

Of stemmen wel goed, maar worden daarna belazerd door de heren:kill:

Zullen we het dan maar op het laatste houden??

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast rik.bos

Rijtijd:

Tussen twee rusttijden 9 uur.

2x per week 10 uur

per week maximaal 56 uur

per 2 weken maximaal 90 uur

Onderbreking ( pauze)

45 minuten na 4,5 uur rijden of in een periode van 4,5 uur rijden eerst een onderbreking vanminimaal 15 minuten en daarna een onderbreking van 30 minuten en wel in deze volgorde dus geen 30 en dan 15 dit is niet toegestaan.

Rusttijd

11 uur aaneengesloten

dagelijks 3x per week 9 uur toegestaan

of 12 uur rust waarvan een aaneengesloten periode van 3 uur en een tweede van tenminste 9 uur.

bij dubbel bemand moet de rusttijd in elke periode van 30 uur minimaal 9 uur bedragen bij stilstaande wagen.

wekelijkse rusttijd

45 uur aaneengesloten

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Nou, afgelopen maandag was het dan zover....

Waar ik al lang op wachtte, voor vreesde of op hoopte, vul het zelf maar in.

Aan de kant gezet en controle in Belgieë.

Op dit forum had ik al wel eens het een en ander gelezen, maar pas (of in de tussentijd 15 en een keer 30 minuten.

Sinds eind vorig jaar goed gebruik gemaakt van de knopjes van de tacho, en op tijd, dus daadwerkelijk na 4,5 uur effe drie kwartier op rusten.

(voorheen nooit zo mee bezig geweest, maar dit forum heeft me toch op andere gedachten gebracht, knopje op "rusten" €110,- per schijf)

Ik reed Brugge in en ik zag ze al staan aan de linkerzijde van de weg. Oranje pak aan, paar vrachtwagens erbij. Och God, het is zover dacht ik.

Effe m'n dingetje gedaan, en of ik het aan voelde komen, alle schijven nog effe nagekeken of ik geen datum o.i.d. vergeten was.

Nou, op de gok dan maar....

En ja hoor, meneer agent kwam me al vriendelijk zwaaiend tegemoet gelopen toen ik optrok bij de stoplichten, op weg naar Roeselare.

Auto aan de kant gezet, een andere agent kwam naar me toe gelopen. Goedemorgen agent...

Vervoersvergunning, CMR van Uwen volgende klant en schijven van de laatste tien dagen en die van vandaag a.u.b.

Hij nam de spullen even mee om na te kijken.

Even daarna kwam hij teruggelopen.

Awel meneer, 't ies ien orde hè. Stempeltje erop.

Ja, klopte het allemaal, vroeg ik?

Ge zijt goed bezig meneer, antwoordde hij. Maar blijf er op letten ,de boetes zijn erg hoog hier.

Dat ontkennen ze dus toch niet.

Dus mijn ervaring in België...maak dat je zaakjes kloppen, dan valt het volgens mij best mee.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...

×
×
  • Nieuwe aanmaken...