[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

Staking 7 april


Gast

Vraag

Recommended Posts

  • 0
  • Forumlid

Peter, ik waardeer je echt als collega, ook als ex-collega, ook hier op het forum, maar welke oplossing zie jij dan ?

Hoe denk jij er dan over ?

Zelf verkas jij naar het eigen vervoer en deel je ons mede, blij dat ik van dit gezeik af ben, daar het eigen vervoer zijn eigen cao heeft.

Moet even de quote opzoeken als het nodig moet zijn.

 

Maar ondertussen zat ook jij toe te kijken aan de zijkant van de lijn omdat je geen werk vond.

Waar jij ook zeer verbolgen over was.

Maar wat als elke chauffeur nu kiest om zijn diensten aan te bieden in het eigen vervoer ?

Daar de banen niet meer voor het oprapen liggen ?

Daarnaast, onder welke bepalingen ga je werken in het eigen vervoer, ga je dan ook verplicht werken op de zondag of zaterdag, doordeweeks maar even naar huis gestuurd worden omdat de wet dit eist ?

Heb je nog wel wat te vertellen over hoe jij je leven indeelt ?

Je prive tijd ?

 

Sorry Peter, hier ben ik het met je oneens, in zijn geheel, de werkgevers, ongeacht of het nu in de ene tak van transport is of de andere, hun beginnen wel te bepalen wanneer wij vrij mogen hebben, hoe wij ons leven moeten indelen, hoe wij eens een keer thuis het vlees mogen snijden.

 

Daarnaast, je krijgt de groetjes van de oude meute hiero en we moeten ook maar weer eens een bakkie doen samen.. ;)

 

 

 

Nou ben ik niet echt verbolgen dat er geen werk was op het moment dat ik het nodig had, waar ik meer over verbolgen ben is dat werkgevers je er uit trappen omdat je 3 contracten heb gehad en dan zeggen we doen het met een chauffeur minder en je bent amper het hek uit voor de laatste keer en er staat een nieuwe die met jou oude wagen rond gaat rijden, vind ik prima maar wees gewoon eerlijk, dan begrijp ik het wel in deze onzekere tijd.

En dan te bedenken dat ik Oud Gastel gewoon een vaste aanstelling had gekregen na mijn eerste jaarcontract, gewoon zoals afgesproken, dus Ome Jan, in de volksmond, heb hem 1 keer ontmoet en wat Meneer De Rooy nu zei weet ik nog niet.(dit om RobNiat tevreden te houden) houd wel zijn woord, en ik geloof dat die hier niet zo geliefd is.

 

En ja het gezeik onder de chauffeurs, de onenigheid over hoe een probleem in loon op te lossen, de non bereidheid om een actie te voeren, maar wel het eeuwige geklaag van een hoop dat er wat moet moet gebeuren, en zodra er wat gebeurt staat er niemand, dat ben ik best een beetje zat, ooit was er eens een actie in het transport en waarvoor, voor die rot 8 cent accijns die er bij de diesel op ging, de chauffeurs blokkeerde massaal de snelwegen of deden langzaam aan actie's omdat hun werkgever dat de kop zou kosten, nu kost het hun zelf bijna de kop en steken ze hem in het zand.

 

En de werkgever bepaald niet wanneer jij vrij mag zijn, dat bepaald de opdrachtgever in steeds groter mate, waarom, omdat de keten steeds korter word, nog even en er moet een vracht gelijk met de klanten bij de winkels staan, en veel bedrijven geen voorraad meer aanhouden, dus word er iets verkocht of geproduceerd dan moet die vracht er zijn, voorheen had men bij alles een werkvoorraad van dagen, nu van uren.

 

Dan de oplossing voor het loonprobleem, ik zie geen oplossing zoals de chauffeurs er over denken, de werkgevers hebben macht richting de politiek, dus wil men het aan die kant er bij krijgen zullen de werkgevers de handen ineen moeten slaan, niet alleen het transsport maar de gehele natie, zie ik niet gebeuren, maar zou kunnen zodat wij voor een verdiende euro weer 1.5 brood kunnen halen ipv 1,25 brood, probleem opgelost.

 

Aan de andere kant, als dat niet gaat lukken, dus zullen de werknemers wat moeten wat doen en die hebben de macht om het de werkgever dan maar uit de zak te kloppen, nadeel, alles word weer duurder, dus voor elke euro die je erbij krijgt kun je minder kopen dan voor elke euro die je nu al hebt, maar zoals het nu doorgaat worden we steeds armer, en niet onbelangrijk steeds ongelukkiger.

 

Maar nu het grootste probleem, men verenigt zich niet, er gebeurt dus eigenlijk niets, van geen enkele kant, de werkgevers zijn te druk om heelhuids uit de crisis te komen, moeilijk genoeg al zeker met het kabinet wat we nu hebben.

De werknemers willen schijnbaar ook niet iets van compensatie hebben om de teruggang in hun besteding op te vangen, men stevend steeds dichter op het miniumloon af en men klaagt eigenlijk alleen maar er over dat men te weinig uren kan maken, het is zo rustig.

 

Vroeger werkten we 60/70 uur in de week, nu mag men nog maar 48 uur maken en er zijn er zat die de 40 niet halen, de werkgevers hebben massaal groot de streep pen ingevoerd, waar vroeger zonder morren alles werd betaald word nu regelmatig wat weggestreept, niet alle bedrijven maar een groot deel wel.

Dan de opstelling van de werkgevers, 1 voorbeeld zit hier op het forum, die vind het maar belachelijk dat de code 95 en de chauffeurspas door hen betaald dient te worden, is toch jou zaak dat je bij blijft, nou volgens mij is er geen ander beroep waar dat geld, zelfs de metselaar en kabelgraver krijgt de cursus en de tijd gewoon vergoed als die er 1 moet volgen voor zijn werk.

En dan nog het risico dat als je een fout maakt jij de kosten mag betalen die aardig hoog op kunnen lopen, zoals een10 minuten te lang rijden, dan zit je 4 weken met geknepen billetjes achter het stuur, dat risico word ook in geen enkel ander vak genomen.

 

En dan nemen wij, ja ik schaar me er ook onder, genoegen met een loon waar een gemiddelde werknemer lekker op zijn gemakje voor aan het werk gaat, geen onregelmatig werk, lekker op tijd thuis voor de warme hap.

 

En ja ik ga nu in het eigen vervoer aan de gang, ook heel onregelmatig, ik ga vaak op zondagavond beginnen, slaap veel overdag, meeste is nachtwerk, maar het betaald beter per uur en de werkgever die ik heb heeft 1 regel, we betalen alles op 1 uur na die we als rust aanmerken, en of je wel of geen uur rust neemt of er twee neemt, 1 uur is een uur, voor de rest zoek je het zelf maar uit, je krijgt een planning hoe laat je ergens moet wezen en je gaat wanneer jij denk dat je moet gaan.

 

 

 

En Ron, ik zou best eens in Oud Gastel langs willen, voor mijn vorige werkgever ben ik er nog regelmatig wezen laden, en ik had regelmatig heimwee naar die tijd, voor mijn eigen gesteldheid moest ik weg waar ik woonde, en dan is de keuze of naar Brabant of de plek waar mijn roots liggen niet zo moeilijk, zeker niet als je weet wat ik de laatste jaren heb meegemaakt.

 

 

@LZV prutser, is het niet zo dat er eigenlijk gewoon teveel laadvolume is in het transport, waardoor de prijzen die men nog betaald voor het vervoer te laag ligt om een gezond rendement te behalen, zit er maar 2 dingen op lijkt me, nog meer bedrijven die verdwijnen, of meer laadaanbod zodat de prijs omhoog kan, laten we maar van het tweede uitgaan, en het loon gewoon iets omhoog en Den Haag iets minder zodat we het weer snel een beetje in verhouding trekken.

Maar nu betalen we ons blauw aan de belasting, en ergeren we on groen en geel aan de te lage verdienste.

bewerkt door Doornekamp33
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Gast henk driehoek

@Doornekamp

 

Je verwoord de problemen precies goed. Het wordt voor werknemers steeds moeilijker om het hooft boven water te houden. Ik weet het, ook een werkGEVER heeft het niet makkelijk tegenwoordig. Maar het lijkt mij toch de taak van een werkGEVER om actie te ondernemen voor betere vracht prijzen, zodat een werkNEMER er een betere betaling aan over houd. Zolang de werkGEVER geen betere prijzen voor elkaar krijgt, valt er aan de werkNEMER niet meer te geven. Ik laad maar even in het midden wie er nu wel het groet geld verdiend aan de transport, wand het gaat niet iedereen slecht of op de transport ladder. Ik zie maar weinig verladers failliet gaan (om maar wat te noemen) Zelf heb ik mijn "risico" al aardig gespreid. In plaats van 1 werkgever heb ik 2 parttime banen. Ik toer op een streekbus rond, en deels op een truck. Op deze manier heb ik het risico van inkomsten derving aardig opgevangen. Oke, dit kan niet iedereen. Nogmaals, mijns inziens zijn het niet de chauffeurs die moeten gaan staken, maar de werkgevers. Zij hebben de macht, laten ze die nu eens gebruiken.......

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Daarom stelde ik dat ook, als je lagere lasten wil moet er wat vanuit de werkgevers kant gebeuren, die hebben die macht, en die kunnen eventueel ook de chauffeurs laten staken.

 

Neem nu Arne, die geeft zijn chauffeurs gewoon opdracht om blokkades en langzaam aan acties te doorbreken, en zijn er die doen het ook, als er een actie is die ik niet steun dan ga ik hem in ieder geval niet breken,

het is hun recht om actie te voeren en wie ben ik om dat te gaan dwarsbomen, zeker niet in opdracht van mijn werkgever, oké als ik een andere route zou kunnen nemen om de boel te omzeilen doe ik dat, maar moet ik er langzaam achteraan of blijven staan ook prima.

 

Maar als de werkgevers nu eens gaan voor goede prijzen, en voor lastenverlichting, en wij er een paar procent bij krijgen zitten we op een normaal niveau wat het werk dat we doen ook verdient.

bewerkt door Doornekamp33
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

Werkgevers komen pas in actie als zij het in de eigen portemonnee gaan voelen, en zolang zij dit kunnen voorkomen met gemakkelijke middelen zoals besparen op arbeidsvoorwaarden komen zij niet in actie, zeker niet omdat dan de relatie met hun opdrachtgevers onder druk komt te staan.

 

Het is immers veel gemakkelijker om een nieuwe (goedkope) chauffeur te vinden dan een nieuwe opdrachtgever.

 

Van werkgevers verwacht ik (voorlopig) dus niets, de werknemer zal in deze de kar moeten trekken.

bewerkt door maarten/andre
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Het is erg gemakkelijk om goedkope slechte chauffeurs te vinden.maar dan doet een werkgever zich te kort aan want dan zijn de schades die gereden vaak hoger en de snelheid van het werk ligt ook stuk lager dus zie niet echt in wat voor voordeel je kan eruit halen.misschien over 50 auto's wel maar zoals ik over 5 auto's niet.heb alleen maar Nederlandse goede chauffeurs in dienst.deze kunnen zelfstandig werken.goedkoop is duurkoop.maar 3% verhoging zit er niet in nu op dit moment.eerst zouden we allemaal eerst andere dingen moeten aanpakken zoals soobfonds, pensioenen, loonbelasting want met deze kosten zijn de moelanders goedkoper.diesel en lease is voor hun gelijk als voor ons.

Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

En ja ik heb 2 auto's van mijn vestiging Rotterdam op buitenlandskenteken rijden, dit alleen voor cabotage probleem op te lossen.die staan op Duits kenteken met Duitse chauffeurs erop maar die komen maar 1x per maand in Nederland want die rijden lijndienst in Duitsland. Dit ga ik ook doen met 2 andere auto's alleen dan op Frans kenteken.

Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

En ja ik heb 2 auto's van mijn vestiging Rotterdam op buitenlandskenteken rijden, dit alleen voor cabotage probleem op te lossen.die staan op Duits kenteken met Duitse chauffeurs erop maar die komen maar 1x per maand in Nederland want die rijden lijndienst in Duitsland. Dit ga ik ook doen met 2 andere auto's alleen dan op Frans kenteken.

Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk

Waar een wil is

 

Is ook een weg

 

Jij rijd niet voor niks buitenlands kenteken

 

Huub

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Gast shompie

 Ze ontslaan zonder met de ogen te knipperen honderden mensen en voelen zich er niet beroerd bij, nu komen er een paar mensen de vergadering verstoren en nu verschuilen ze zich achter een dikke boom en roepen dat ze zich geïntimideerd voelen, ba.

 

 

 

Hier wil ik toch even op reageren. Het gaat namelijk nergens over. Kijk eens naar het verhaal van Goes en wie hier de uiteindelijke opdracht heeft gegeven om goedkoper te gaan werken.

 

Dit zijn opmerkingen van mensen die niet weten wat er aan de hand is in het transport. Het probleem gaat veel verder dan de lease bak van de manager.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

 

 

Zorg dat de sociale lasten minder worden 

 

 

Hoe stel je je dat voor??? minder AWBZ premie?minder WW??of toch minder belasting?

 

Je netto loon is toch onlosmakelijk verbonden met wat je brutto verdient.

Indien je in de sociale lasten wilt ingrijpen moet je het gehele Nederlandse stelsel ter discussie stellen,afschaffen en een nieuw scenario schrijven,niet alleen voor t transport(wat nu 3 % bijwilt) maar voor heel werkend Nederland.

 

En ,als je die sociale lasten wilt verminderen is het toch nog geen gelopen race dat je dan,per uur,goedkoper bent?

De sociale lasten worden vanuit het brutto loon berekend,en dat blijft toch t zelfde voorlopig? of wil je loonsvermindering dan?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Morgenochtend moet ik in R'dam zijn en voorafgaand aan die afspraak ga ik een kijkje nemen bij het verzamelpunt. En ik weet nu al dat de aldaar verzamelde "stakers" een hilarisch schouwspel zullen opleveren. Bejaarden (hé, Peter en Huub ;) ) en beroepswerklozen die een "uitje" hebben incl koffie en een bal gehakt. Het zal mij trouwens niets verbazen als er op de eindlocatie ook dekens en spreien worden verkocht

 

 

O ja, ga je staken en is jouw werkgever geen lid van TLN dan heb je, als je werkgever op z'n strepen gaat staan een groot probleem.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

 

Nee EJD, in Nederland is een stakingsrecht, ook als je werkgever geen lid is mag je staken.

 

 

Jij je zin. En misschien meldt zich hier ooit nog iemand die werkzaam was bij een niet TLN lid, is gaan staken en vervolgens eruit is geknikkerd.

 

In de oproep van de bonden staat overigens dat als iemand wil gaan staken en zijn werkgever is geen TLN lid dat hij/zij éérst even de bond moet bellen. Maar dat is natuurlijk voor een praatje pot.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Gast routier

EJD, was het maar zo dat er een legertje beroepswerkelozen zouden staan.

Mijn ervaring is juist dat de chauffeurs die het meest van het uitvlaggen etc. hebben gemerkt, het op het moment dat ze zich kunnen uiten, het massaal laten afweten.

Juist zij, zoeken de dikste bomen op, om achter te gaan staan.

Veelal zie ik chauffeurs van gerenomeerde bedrijven, juist wel voor zichzelf opkomen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Gast shompie

Die staking in Rotterdam is in ieder geval een groot succes. Goed idee trouwens om de brugwachter van de van brieneroordbrug om te kopen.

Ik ben maar ff door de stad gereden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Op dit moment zijn er acties voor een betere chauffeurs-cao. Stakers uit verschillende bedrijven zijn bij elkaar gekomen om te laten zien dat ze niet met zich laten sollen. Bij onder meer Vos, Sita, Peter Appel en Sent Waninge is een slot aan de port gehangen zodat de trucks niet uit kunnen rijden, dit onder het motto ‘cao op slot, bedrijven op slot’.

 

 

 

http://alexmiedema.nl/2014/04/07/live-verslag-fnv-actiedag/

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

Iedereen die aanwezig was vandaag!! bij de acties voor een gezondere eerlijkere sector en een goed loon, bedankt!! Alle betrokkenen van de organisatie die net als vele leden en kaderleden al vroeg aan de poorten stonden bedankt!! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden