Spring naar bijdragen
zweden

Prive gebruik vrachtauto.

Recommended Posts

Verordening (EEG) 3820/85.

12.

Art. 4, lid 12. Voertuigen die worden gebruikt voor niet-commercieel goederenvervoer voor privédoeleinden.

Ik heb er zelf niks mee te maken (ben elke avond thuis), maar ik vind het toch wel leuk om jullie mening hier over te horen.

Stel je staat een weekend over, zou je dan op grond van dit artikel, zonder tacho/digi, met bijv. de losse trekker naar een winkel of eetgelegenheid mogen rijden.

Marcel

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Nee dat mag in principe niet. Ik heb het 1 keer gehad en omdat ik toevallig de kassabon had bewaard kon ik bewijzen dat ik inderdaad even naar de winkel was geweest. Ik kreeg een waarschuwing maar als je een controleur met slechte zin hebt denk ik dat je er niet mee wegkomt.

Ook is het later bij een bedrijfscontrole voor je werkgever niet meer te achterhalen c.q. rechtvaardigen.

Zie ook het topic over truckruns voor meer info en uitleg hierover.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Maar in je vrije weekend naar de winkel gaan is toch echt een prive aangelegenheid, of zie ik het verkeerd.

Dat het later slecht te bewijzen is, is erg vervelen, maar prive blijft prive.

Marcel

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Maar in je vrije weekend naar de winkel gaan is toch echt een prive aangelegenheid, of zie ik het verkeerd.

Dat het later slecht te bewijzen is, is erg vervelen, maar prive blijft prive.

Marcel

Ik ben het volledig met je eens. Helaas is de werkelijkheid anders.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb de topic over truckruns gelezen, en daarin wordt gesteld dat vrijwilligers werk niet onder de uitzondering valt. En dat doet prive gebruik wel.

Blijft het wel vervelend als je aangehouden wordt.

Marcel

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Voertuigen die worden gebruikt voor niet-commercieel goederenvervoer voor privédoeleinden.
Je kunt dat niet per ritje bekijken.

Anders zou je de volgende "ongewenste" situatie kunnen krijgen;

Je hebt gelost in verweggistan en moet leeg naar je standplaats.

Dan koop je in de buurt van het los adres, van je prive geld een kokosnoot.

Je brengt deze kokosnoot eerst naar huis en gaat daarna pas naar je standplaats.

Dan zou je het grootste deel van de terugreis geen tachograaf hoeven te gebruiken. :confused:

kokos.gif

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

ik denk dat de truk (in de regelgeving) zit in het feit, dat de vrachtwagen wel voor commericele doeleinde is.

zoals zweden nu even voorstelt, is dat je die commerciele auto even wil gebruiken voor prive gebruik, omdat dat "toevallig" even zo uitkomt.;)

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Je kunt dat niet per ritje bekijken.

Anders zou je de volgende "ongewenste" situatie kunnen krijgen;

Je hebt gelost in verweggistan en moet leeg naar je standplaats.

Dan koop je in de buurt van het los adres, van je prive geld een kokosnoot.

Je brengt deze kokosnoot eerst naar huis en gaat daarna pas naar je standplaats.

Dan zou je het grootste deel van de terugreis geen tachograaf hoeven te gebruiken. :confused:

kokos.gif

Tussen mijn en jouw voorbeeld zit wel een verschil, als jij leeg terug rijd met die kokosnoot krijg jij betaalt. En in mijn voorbeeld krijg je niet betaalt.

Marcel

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
ik denk dat de truk (in de regelgeving) zit in het feit, dat de vrachtwagen wel voor commericele doeleinde is.

zoals zweden nu even voorstelt, is dat je die commerciele auto even wil gebruiken voor prive gebruik, omdat dat "toevallig" even zo uitkomt.;)

Maar wanneer ben je prive en niet commerciele bezig?

Ik kan zelf wel iets bedenken.

Een camper boven de 3500 kg.

Prive een vrachtauto er op na houden en op zondag met je gezin op stap.

En de situatie uit mijn eerste voor beeld (weekend overstaan) vind ik toch ook wel in dit rijtje thuis horen.

Of zijn er nog andere opties

Marcel

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Toch moet het mogen om bv even "boodschappen" te doen.

Als ik commercieel met paarden op weg ben moet ik een schijf voeren.

Ruiters die naar een concours gaan of even naar het bos om zich daar uit te leven en het is niet voor een commercicieel doeleinde, dan hoeft het niet.

Als je ff naar een concoursje gaat in zuid-spanje hoeft het dus geloof ik ook niet......:stom:

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Verordening (EEG) 3820/85.

12.

Art. 4, lid 12. Voertuigen die worden gebruikt voor niet-commercieel goederenvervoer voor privédoeleinden.

Ik heb er zelf niks mee te maken (ben elke avond thuis), maar ik vind het toch wel leuk om jullie mening hier over te horen.

Stel je staat een weekend over, zou je dan op grond van dit artikel, zonder tacho/digi, met bijv. de losse trekker naar een winkel of eetgelegenheid mogen rijden.

Marcel

De grap is dat wat je schrijft helemaal klopt. Voertuigen die voor niet commercieel goederenvervoer worden gebruikt zijn vrijgesteld.

Probleem is dat in 2006 een nieuwe verordening is aangenomen, 561 die in de plaats van verordening 3820/85 is gekomen. De vrijstelling is nu beperkt tot auto's met een totaal gewicht van maximaal 7.500 kilo.

Argus.

Wie zijn billen brandt, mag blij zijn dat hij niet andersom stond.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
De grap is dat wat je schrijft helemaal klopt. Voertuigen die voor niet commercieel goederenvervoer worden gebruikt zijn vrijgesteld.

Probleem is dat in 2006 een nieuwe verordening is aangenomen, 561 die in de plaats van verordening 3820/85 is gekomen. De vrijstelling is nu beperkt tot auto's met een totaal gewicht van maximaal 7.500 kilo.

Argus.

Wie zijn billen brandt, mag blij zijn dat hij niet andersom stond.

Dus met een losse trekker mag je wel boodschappen gaan doen en met een motorwagen niet? Raar, we staan hetzelfde weekend over, naast elkaar en de een mag wel shoppen en de ander niet? :stom:

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Dus met een losse trekker mag je wel boodschappen gaan doen en met een motorwagen niet? Raar, we staan hetzelfde weekend over, naast elkaar en de een mag wel shoppen en de ander niet? :stom:

Het gaat hier om totaal gewicht dat is dus met laadvermogen.

Of rij jij met een hele kleine trekker;)

Marcel

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Het gaat hier om totaal gewicht dat is dus met laadvermogen.

Of rij jij met een hele kleine trekker;)

Marcel

Hoeveel laadvermogen heeft een trekker dan volgens jou? ik kan op een trekker niets laden............

Met een losse trekker mag je op zondag ook rijden in Duitsland, als ie maar onder de 7.5 ton blijft!

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

met een losse trekker mag je op zondag niet rijden in duitsland. het totaalgewicht op het kentekenbewijs bepaald dat.

anders zouden die 12ton's combi's ook leeg/ of heel licht geladen mogen rijden op zondag.

jij mag met een kale trekker ook geen 90km/u over de bundesstrasse.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
met een losse trekker mag je op zondag niet rijden in duitsland. het totaalgewicht op het kentekenbewijs bepaald dat.

anders zouden die 12ton's combi's ook leeg/ of heel licht geladen mogen rijden op zondag.

jij mag met een kale trekker ook geen 90km/u over de bundesstrasse.

Het rijverbod is vanaf 7.5 ton, en ongeladen dus. Wat jij wilt is iets vervoeren en met een losse trekker vervoer je niets.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Hoeveel laadvermogen heeft een trekker dan volgens jou? ik kan op een trekker niets laden............

Met een losse trekker mag je op zondag ook rijden in Duitsland, als ie maar onder de 7.5 ton blijft!

Op de schotel mag toch een bepaalt gewicht rusten en dat is dus het laadvermogen, of zie jij het anders.

Marcel

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik zie het anders en je mocht altijd met een losse trekker rijden in Germany omdat je onder de 7,5 ton zit.

Misschien kan Argus het verlossende antwoord geven? (of iemand anders)

Waar zijn we mee begonnen?

"Prive gebruik vrachtauto.

Verordening (EEG) 3820/85.

12.

Art. 4, lid 12. Voertuigen die worden gebruikt voor niet-commercieel goederenvervoer voor privédoeleinden.

Ik heb er zelf niks mee te maken (ben elke avond thuis), maar ik vind het toch wel leuk om jullie mening hier over te horen."

Hiermee is dit onderwerp begonnen. Verordening 3820/85 is vervangen en daarmee ook de vrijstelling van artikel 14.

Als die vrijstelling nog in dezelfde omvang had bestaan was ook al het gedoe over de truckruns niet nodig geweest want dan was dat gewoon vrijgesteld.

De vrijstelling geldt nu voor niet commercieel goederenvervoer met voetuigen waarvan het maximum toegestaan gewicht niet meer dan 7500 kilo bedraagt.

Als we uitgaan van een gemiddelde trekker met een stuuras van maximaal 8000 kilo dan zitten we er al ruimschoots overheen en helemaal als we van een standaard trekas uitgaan van 11.500 kilo.

Het gaat dus om het maximum toegetsaan gewicht.

Hoe de wetgeving in Duitsland is weet ik niet, tenminste niet als het gaat om de Strassenverkehrsordnung. Als we teruggaan naar waar het mee begonnen is, de vrijstelling, die is opgenomen in verordening EEG 561/2006 en geldt dus ook voor Duitsland.

Argus

Als pasen in september valt zijn je hersenen goed verknald.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Ha ha ha

wat een moeilijke materie he?

de oplossing is simpeler dan je in eerste instantie zou denken

Als jij een weekend over sta in het buitenland of waar dan ook, blijf jij nog steeds in dienst van je werkgever.

Je hebt jouw auto van je werkgever meegekregen als een stuk gereedschap, en die functie houdt niet op te bestaan in het weekend.

Je kunt pas van prive gebruik spreken als jij een huur-overeenkomst kan tonen van jouw auto, waarin duidelijk de data staan vermeld waarin jij de auto hebt gehuurd van je werkgever.

In die huurovereenkomst moet minimaal de huurprijs staan, en wie aansprakelijk is voor eventueel gemaakte schade.

Daarin zit hem nu precies de kneep.

Op het moment dat jij overtsaat in het weekend, en je zou met een "gemaakte huurovereenkomst" de auto prive gaan gebruiken, en je zou schade rijden gaat de verzekering best wel moeilijk doen.

want.... het voertuig waar jij in rijdt is geen huurauto, maar een voertuig waarin goederen worden vervoerd in opdracht van derden.

In het weekend ben jij en je auto dus verzekerd via de werkgever (als zijnde een voertuig ingericht voor het vervoer van goederen voor derden)

Dan kan dat voertuig dus niet even in het weekend worden verhuurd aan de chauffeur om er broodjes o.i.d. mee te halen.

Ik hoop dat ik het zo een beetje duidelijk heb uitgelegd

Groeten

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

×