[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Chauffeurstekort bijna 50.000 tot 2015


Gast sjoeke

Recommended Posts

  • Reacties 130
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • Forumlid
Duitsers beginnen chauffeurstekort te merken30-06-2010Thumb_5656302010101424.jpgBinnen vier maanden is in Duitsland het overschot aan chauffeurs omgeslagen in een tekort. De roep om meer opleidingscapaciteit voor chauffeurs wordt luider.

Ik heb het hier gistereravond nog met een Duitse chauffeur over gehad, het chauffeurstekort en hij zei inderdaad dat dit in Duitsland is gaan spelen.

Zijn oplossing = verhoog de lonen!!!

Want in Duitsland is het bij zeer veel bedrijven bar en boos === 1200 BRUTO per maand .... 1600 per maand + nog wat specen / en wat bij eengeraapte andere vergoedingen.

* Deze verhalen kun je overigens ook lezen in Fehrnfahrer *

Zelf rijdt hij bij een Nederlandse firma als ZZP'er.

Voor een bedrag van rond de 20 euro ... het exacte bedrag wilde hij niet noemen.

Maar in ieder geval dus eigenlijk te laag.

Ook hij kent de klappen van de zweep === opdrachtgevers die veel te laat betalen of niet compleet de factuur voldoen.

Door middel van het chauffeurstekort hoopt hij dat de tarieven / lonen beter zullen worden.

Hij zei ook zoals het er nu naar uit ziet weinig mensen chauffeur willen worden =

* lonen

* kosten van het behalen en behouden (code95) van je groot rijbewijs

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ook ik ben sinds kort in het bezit van alle papieren en wil graag aan de slag.

Heb alles zelf betaald en dat kost tegenwoordig idd bakken met geld.

Druk aan het solliciteren geslagen, maar krijg overal hetzelfde antwoord: geen ervaring!!!

Als je nieuwe chauffeurs geen kansen bied om in te stromen dan sterft de branche volgens mij uit.

En dan liggen de banen al niet voor het oprapen hier in friesland....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Dat zou kunnen door af te stappen van de lange eenzame ritten tussen bijvoorbeeld Amsterdam en Madrid en weer terug. Ceelen: "Je kunt ook halverwege een Franse chauffeur laten instappen voor het tweede deel van de reis. Zo hoeven truckers minder ver en lang van huis. Voor bedrijven is het efficiënter omdat de lading in een ruk door kan, zonder oponthoud door rusttijden."

ja mooi niet dat zijn juist de ritjes die menig volbloed chauffeur wel wil doen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Transportsector: Door ede recessie 9000 trucks van de weg, Vrachtvervoer trekt weer aan.

Den Haag: Door de recessie 9000 vrachtwagens van de weg verdwenen. Dat is een forse vermindering van de transportcapaciteit. Nederland telt momenteel zo'n 96.000 zware trucks.

Door de vermindering dreigt op korte termijn een tekort aan trucks en chauffeurs. Dat zegt voorzitter Klaas de waardt van de vereniging Eigen Rijders Nederland en bestuurslid van de Nationale en Internationale wegvervoer Organisatie (Niwo).

Volgens de Waardt leverden ondernemers tussen 1 januari 2009 en afgelopen mei 9000 truckvergunningen in bij de NIWO. Bedrijven gingen failliet of zelfstandige chauffeurs gaven de pijp aan Maarten.

Nu trekt de hoeveelheid vracht weer aan. Onderzoeksbureau NEA rekent voor dit jaar op een groei van een kleine drie procent ten opzichte van het beroerde 2009. In vergelijking met voorig jaar is er behoorlijk wat werk. tijdens de crisis stonden veel vrachtwagens stil, nu rijdt alles weer. Allen de rit-tarieven zijn nog beroerd, aldus de Waardt. Maar dat verandert wel als de schaarste toelaat. Het bedrijfsleven gaat echt last krijgen van een vervoerstekort. Ook de luchtvrachtsector rond schiphol klaagt hier en daar al weer over krapte op de arbeidsmarkt. planners en douane-afhandelaars zijn al moeilijk te krijgen, aldus directeur ben Radstaak van branchevereniging ACN. de hoeveelheid luchtvracht is aardig hersteld, maar zit nog niet op het niveau van voor de crisis. De uitzendkrachten zijn ook weer terug op schiphol. Radstaak: de flexwerkers verloren in oktober 2008 als eerste hun baan.

Die banen zijn grotendeels weer terug, maar nog niet allemaal.

Toch is niet iedereen volledig overtuigd van het herstel in de transportsector. zo is directeur Jan Westerhoud van het grootste containeroverslagbedrijf ECT nog erg voorzichtig, hij waagt zich niet aan voorspellingen voor 2011. Bij het moederbedrijf van ECT, Hutchison in hongkong, is de onzekerheid groot. Aklles hangt af van de Westerse consument en die zou wel eens kunnen schrikken van alle bezuinigingen die de overheden over hun uitstrooien.

Ook bij de binnenschippers kan de vlag nog lang niet uit. Sinds het uitbreken van de crisis varen de meeste schippers met verlies. Te weinig lading en daardoor veel te lagen vrachtprijzen. Het aantal containers trekt aan en langzaam ook de hoeveelheid droge bulk. Maar je kan na twee maanden niet zeggen of dit blijvend is, meent adjunct-directeur Jan Vogelaar van het Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart (CBRB). Het is een begin.

Bron: De Limburger.

WWW.limburger.nl

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Hoezo chauffeurs tekort. Als de werkgevers eens normaal betaalden en niet uren wegstreepten, dan is er weer animo genoeg om chauffeur te worden.

Zit zelf al meer als 30 jaar op de bok.

Dat transportbedrijven (intern) niet meer dan D1-D2 willen betalen, dan vind ik het niet gek dat ze geen chauffeurs meer kunnen krijgen.

De oostblokkers willen ook niet meer rijden voor 1200-1300 euro in de maand met 60-70 uur.

Dit is geen gekheid, maar keiharde werkelijdheid.

Ik ken verschillende Int. chauffeurs die tijdens de crises hun baan hebben verloren, en nu door hun vorige werkgever gebeld worden, je kunt weer beginnen, maar wel in schaal D1.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast routier

Ach, geloof maar niet dat er enige verbetering in het loon komt.

Er komen binnenkort massa's werkloze postbode's en bouwvakers aan.

Door middel van valse propaganda en romantische verhaaltjes worden die mensen binnenkort het transport ingelokt.

Deze mensen zullen een tijdje blij zijn met dit beroep, immers altijd beter dan werkloos zijn.

Na een tijdje zal ook hun mond openvallen van de bedrogwereld die transport heet.

Maar zolang dit niet gebeurt, lachen de werkgevers in hun vuistje: M.a.w: zo, weer een stel sukkels die voor een paar rotcenten dag en nacht in de weer zijn, en waar wij alle verantwoording op af kunnen schuiven.

En dat voor een basis-loon dat bijna gelijk is aan het bijstand-niveau.

Ja, de werkgevers hebben dit allang bekokstoofd, het wachten is op de nieuwe lading werklozen.

En daarom kan er geen 1 cent bij, ze zijn wel wijzer.

Ik zie net op het nieuws dat 2/3 van het bijzonder taxi vervoer zich niet aan de cao houdt.

In het transport blijkt het 80 procent te zijn: en dat zonder enige schaamte.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

er is geen gebrek en er komt geen gebrek aan chauffeurs, er komt/is allen een gebrek aan goedkope chauffeurs, en door nu als een dolle te kraaien op allerlei media dat er een gebrek aan chauffeurs komt, legitimeren ze zich voor het geen wat ze willen gaan doen, goedkope (oostblok) chauffeurs importeren, met het excuus dat ze in deze tijd (crisis) al riepen dat ze tekort zouden hebben, maar waar is het allemaal om te doen, om goedkoper te kunnen rijden als de concurent, want ook bedrijven met goedkope chauffeurs gaan over de kop dus daar is de marge ook gewoon klote................ maar hoeveel zijn die eigenlijk goedkoper....... truck is even duur.......banden zijn even duur, maut is het zelfde........ verzekering zal zeker niet lager zijn............diesel is hetzelfde......processen zijn ook niet goedkoper.......al bij al lijkt het me een gekloot in de marge.....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
er is geen gebrek en er komt geen gebrek aan chauffeurs, er komt/is allen een gebrek aan goedkope chauffeurs, en door nu als een dolle te kraaien op allerlei media dat er een gebrek aan chauffeurs komt.

wat je nu zegt is gewoon niet waar!!!! Lijkt me sterk dat je dit serieus hebt uitgezocht. Komt wel degelijk een groot chauffeurs tekort aan. En aan dat onbeperkt aannemen van oostblokkers komt ook een einde. Want in het eigen land worden de lonen ook al hoger, en in andere landen worden ze ook ingezet. Als duitsland 250.000 chaufeurs in 2020 tekort komt en nederland 50.000 over 5 jaar. en andere landen in europa ook nog wat kun je niet zomaar een half miljoen polen tevoorschijn toveren. Want in hun eigen land trekt het werk ook goed aan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast edwin 30

als de eerst de lonen doen stijgen en dan de opleidingen wat goedkoper maken zal je meer mensen krijgen die het vak weer aantrekkelijker maken.

als ik nu naar ons basis uurloon kijk en dat van een kantooryub dan is er weldegelijk verschil.

en als we dan ook nog eens minder moeten gaan werken door de 48 uurs werkweek denk je dan dat het aantrekkelijk om nu nog chauffeur te worden?

of je moet een bedrijf zoeken waar je niet onder het transport cao valt.

edwin

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
wat je nu zegt is gewoon niet waar!!!! Lijkt me sterk dat je dit serieus hebt uitgezocht. Komt wel degelijk een groot chauffeurs tekort aan. En .

Men praat al jaren en jaren over het chauffeurstekort.

Voor de crisis had men het telkens weer over 6000 chauffeurs te kort ... hetgeen toen ook niet waar bleek te zijn.

50.000 tekort === dat zou betekenen dat tussen nu en anno 2015 één op de drie (1/3) van de huidige chauffeurs ermee gaat stoppen.

1 op 3

Hoeveel chauffeurs zijn op dit moment 56 jaar en ouder?

1 op 3 ???

* men krakeelt en krakeelt ... vreemd genoeg wil men het vak niet aantrekkelijker maken door de lonen te verhogen. De werkgeversorganisatie heeft zelf een onderzoek naar die lonen gedaan en hieruit bleek (tegen hun eigen verwachting in zeer waarschijnlijk) dat de lonen lager liggen zo'n 15 a 20% lager dan in soort gelijke banen.

De éne procent kan er deze CAO onderhandeling nog geeneens vanaf !!!

ALS er een groot chauffeurstekort op komst zou zijn dan zouden we in ieder geval de door de vakbonden gevraagde verhoging (inflatie correctie want meer is het echt niet) KRIJGEN.

De werkgeverszijde is dus niet zo bevreesd als ze zeggen dat ze zijn ...

Kortom hier worden zeer zeker politieke spelletjes gespeeld.

= Om bijvoorbeeld inderdaad via het UWV aan zij-instroom ==== GOEDKOPER te kunnen komen. Dat zit er ongetwijfeld achter.

Ga je nu ergens solliciteren dan biedt men hooguit D2 !!!

ADR tankbanen ==== D - loonschaal (hier ook in dit onderwerp genoemd, de werkgever wil niet meer betalen dan d5!!! ... en dat is dus internationaal!!! Heb zelf geïnformeerd en dit per email ontvangen .. dus kan ik het bewijzen! ... ;)indien freddIE daarom zou vragen <grapje>

**** Wat doet onze Regering die verhoogd nog even de opleidingskosten met 19% (BTW) zo wordt het nog aantrekkelijker om je grootrijbewijs te gaan halen.

Dit alles is toch niet in samenspraak denk ik dan met het streven om meer chauffeurs te gaan opleiden ... ???

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Cortrans
Regeltje uit het eerste bericht op pagina 1:

''Het aandeel van het Nederlands kenteken is bijna gehalveerd van 16 procent in 1999 naar 8 procent in 2006'',

Alleen het kenteken....:ok:

Goed bezig daar in Nederland:D

Zie je het nou, zelfs de Belgen lachen ons al uit:mad:

Gr. Cor

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Cortrans
wat je nu zegt is gewoon niet waar!!!! Lijkt me sterk dat je dit serieus hebt uitgezocht. Komt wel degelijk een groot chauffeurs tekort aan. En aan dat onbeperkt aannemen van oostblokkers komt ook een einde. Want in het eigen land worden de lonen ook al hoger, en in andere landen worden ze ook ingezet. Als Duitsland 250.000 chauffeurs in 2020 tekort komt en Nederland 50.000 over 5 jaar. en andere landen in Europa ook nog wat kun je niet zomaar een half miljoen polen tevoorschijn toveren. Want in hun eigen land trekt het werk ook goed aan.

Daar komt nog bij, dat steeds meer Oostblokkers niet meer kiezen voor meer dan een week van huis, en ook steeds vaker bij hun gezin willen zijn. Toen de werkeloosheid in Polen schikbarend was, ja toen waren ze blij met elk beetje werk, maar ook bij hun zijn de tijden veranderd. Door het grote werk aanbod, kunnen de oostblokkers ook eisen gaan stellen, en willen ze ook vaker thuis zijn. Waar ze gelijk in hebben, lijkt mij.

Gr. Cor

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast routier
Want in hun eigen land trekt het werk ook goed aan.

Hoe kom je daar nu bij?

Blijkbaar lees jij de financieële pagina's van de kranten niet, want het tegendeel blijkt waar.

Er stond vorige week nog in de krant dat massa Polen in Nederland willen blijven wonen, omdat er nog niet genoeg werk is in Polen, en wat er is, wordt maar slecht betaald.

Zo verdiend de gemiddelde kantoorklerk gemiddeld 300 euro, en aangezien de meeste Polen niet lui zijn, gaan ze liever hier in de tuinbouw werken.

Het is misschien wat viezer, en zeker zwaarder werk, maar ze doen het wel.

Polen is wel 1 van de landen die verhoudingsgewijs het minste te lijden heeft gehad van de crisis, maar ja, wat je niet hebt kun je ook niet verliezen.

Die mening die jij beschrijft komt vast nog wel, maar is nu helaas nog niet aan de orde.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast routier

Rood is mijn reactie!

De Belgische buitenlandchauffeur is net zo ver uitgedund als zijn Nederlandse collega.

Ik denk dat het in België nog erger is. Als je al een Belgische vervoerder in bijv. Dld tegenkomt, staat er meestal een Slowaakse trekker voor.

Maar als iedereen die een vrachtwagen bestuurd een collega is, wie is dan de concurent? Ik zie het iets anders blijkbaar.

Eerlijk gezegt zie ik het ook zo Herman![/QUOTE]

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Cortrans
De Belgische buitenlandchauffeur is net zo ver uitgedund als zijn Nederlandse collega.

Maar als iedereen die een vrachtwagen bestuurd een collega is, wie is dan de concurent? Ik zie het iets anders blijkbaar.

Het is een collega, omdat hij ook een vrachtwagen bestuurd, die toevallig in dienst is bij de concurrent????;) (potjandorie, hoe lul ik me hier nu weer uit:p)

Gr. Cor

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Goed zo Edwin, ik zeg niets :D:p;):zegtniets: (maar je slaat de spijker op zijn kop)

Gr. Cor

Ik denk dat als je onder 'eigen cao' valt het verschil in loon allemaal wel meevalt. Bedrijven als Blokker, van Oers Boxtel lopen niet ver van de transportcao vandaan. Het verschil zit hem dikwijls in iets andere voorwaarden overuren allemaal 150, reiskostenvergoeding ed. Een ander pensioenfonds ook iets wat in de transportcao er knap inhakt. Nee, grote distributiedrijven zijn ook niet gek! Ongetwijfeld zullen er eigen vervoerders zijn 1 of 2 vrachtautoos die knap zullen betalen, maar dat je een honderd of 3 netto meer hebt in de vier weken geloof ik niet. Oja....bij blokker krijg je personeelskorting zal bij Hema ook wel zo zijn......hiep hoi 10% korting op een kleffe worst.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Rood is mijn reactie!
De Belgische buitenlandchauffeur is net zo ver uitgedund als zijn Nederlandse collega.

Ik denk dat het in België nog erger is. Als je al een Belgische vervoerder in bijv. Dld tegenkomt, staat er meestal een Slowaakse trekker voor.

[/QUOTE]

Dat zie je verkeerd Routier.

Dat zijn Slowaakse dochterbedrijven, dat zijn op zichzelf staande bedrijven met een eigen kantoor/planning/loodsen etcetera. Jullie zien dat veel te negatief...

Zie je niet hoe druk die mannen zijn met naar Slowakije te vervoeren?

Of dacht je dat die alleen in B, F, NL en D rondreden?

:D

(bij vdPoel zitten Roemeense chauffeurs op de Slowaakse wagens)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Cortrans
Ik denk dat als je onder 'eigen cao' valt het verschil in loon allemaal wel meevalt. Bedrijven als Blokker, van Oers Boxtel lopen niet ver van de transportcao vandaan. Het verschil zit hem dikwijls in iets andere voorwaarden overuren allemaal 150, reiskostenvergoeding ed. Een ander pensioenfonds ook iets wat in de transportcao er knap inhakt. Nee, grote distributiedrijven zijn ook niet gek! Ongetwijfeld zullen er eigen vervoerders zijn 1 of 2 vrachtautoos die knap zullen betalen, maar dat je een honderd of 3 netto meer hebt in de vier weken geloof ik niet. Oja....bij blokker krijg je personeelskorting zal bij Hema ook wel zo zijn......hiep hoi 10% korting op een kleffe worst.

Doen "wij" het toch weer beter dan Blokker:D, wat dacht je van 15% korting op het:D hel assortiment. En verder véél betere voorwaarden dan de transport CAO. Nieuwsgierig geworden??? mail me maar.

Gr. Cor

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden