[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

transmissiestoring. oorzaak onbekend


1001nacht

Recommended Posts

  • Forumlid

Eind 2004 ben ik ook met een AS-Tronic gaan rijden en die had ik na een week al in brand willen steken, man wa een drama die Daf automaat. Viel wat storingen betreft wel mee maar je kon er nooit van op aan wat ie ging doen, levensgevaarlijk op drukke kruisingen:(

In 2007 kreeg ik een Premium met Optidriver, dat ging al een heel stuk beter. Nooit geen problemen mee gehad, ging als de brandweer maar miste nog steeds het zelf schakelen.

Vorig jaar van baan veranderd en rijd nu met haakarm in het schroot. Kwam op een FM met automaat terecht en ondanks dat het best wel fijn rijdt, in dit werk is het helemaal niet zo handig. In oktober staat er een nieuwe CF voor me klaar, met eindelijk weer gewoon lekkker een 16-gangs handbak:D:D:D. Me happy....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Reacties 97
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • Forumlid
Inderdaad doe mij ook maar een schakelpook, die trucks zit mij tegenwoordig te veel shit op wat een probleem kan geven en dan sta je plus de baas een pittige rekening op de mat.

En maakt niet uit welk merk je hebt ik heb al vaker met nieuwe trucks gestaan die nog geen 500 km op de teller hadden staan.

heb anders een handbak die intern er al is wilt uitvallen als hij effe kan vrij lopen zoals net boven komen op een berg of onderin als net voor hij terug moet beginnen werken , ook spook dat ze zelfs niet kennen :rolleyes:

oja pook verspringt NIET zodus ontkoppelen uit versnelling zetten en dan terug opschakelen anders werkt hij niet :eek:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
heb anders een handbak die intern er al is wilt uitvallen als hij effe kan vrij lopen zoals net boven komen op een berg of onderin als net voor hij terug moet beginnen werken , ook spook dat ze zelfs niet kennen :rolleyes:

oja pook verspringt NIET zodus ontkoppelen uit versnelling zetten en dan terug opschakelen anders werkt hij niet :eek:

Zelfs op handbakken zit nog een elektrisch-pneumatisch geschakeld gedeelte (voor of na schakelbak of zelfs beide en er zijn ook nog met een two-speed cardan) dit kan ook voor gekke storingen zorgen .

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Eind 2004 ben ik ook met een AS-Tronic gaan rijden en die had ik na een week al in brand willen steken, man wa een drama die Daf automaat. Viel wat storingen betreft wel mee maar je kon er nooit van op aan wat ie ging doen, levensgevaarlijk op drukke kruisingen:(

In 2007 kreeg ik een Premium met Optidriver, dat ging al een heel stuk beter. Nooit geen problemen mee gehad, ging als de brandweer maar miste nog steeds het zelf schakelen.

Vorig jaar van baan veranderd en rijd nu met haakarm in het schroot. Kwam op een FM met automaat terecht en ondanks dat het best wel fijn rijdt, in dit werk is het helemaal niet zo handig. In oktober staat er een nieuwe CF voor me klaar, met eindelijk weer gewoon lekkker een 16-gangs handbak:D:D:D. Me happy....

gaandeweg hoor ik ook steeds meer ervaringen, de meest gehoorde stelling is toch wel zoals jij het ook omschrijft: je weet niet wat ie gaat doen. hij schakelt te pas en te onpas. als het nodig is, is ie er vaak niet en als er niet geschakeld hoeft te worden, schakelt ie toch nog ff. zoals bijv. met knooppuntlussen, invoegen of bijna boven aan een brug. nu hebben ze er volgens mij ook nieuwe software ingezet. als de sleepas gelift is, schakelt ie al helemaal vroeg op. bij 69 bijv. al naar z'n 12. dat trekt dan ook voor geen meter meer als je vlot wilt acceleren.

maar goed, m'n transmissiestoring heb ik niet meer gehad.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

En eigenlijk is dat toch vreemd, die automaten zouden veiliger moeten zijn in het verkeer omdat de chauffeur zich dan niet meer op het schakelen moet concentreren. Mijn ervaring is echter dat ik de auto veel meer in de gaten moet houden met de automaat dan dat ik zelf schakelen met een handbak, ik moet daar niet bij nadenken, dat gaat `automatisch`:rolleyes:.

Misschien zijn we wel een beetje off-topic aan het gaan nu....

Splitsen misschien:grote smurf:?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Zo heet het wel maar heb zelf daar behoorlijke vraagtekens mee (aan den lijve onder vonden) het is altijd een verrassing in welke versnelling als hij gaat optrekken/over schakelen/ terug schakelen en wanneer doet dit ook nog eens langzamer dan met een handbak.

En kom nu niet met het L:zegtniets:verhaal je kan hem ook in zijn M zetten kan want dan kun je in mij ogen beter een pook hebben want als je hem het zijn geeft terug schakelen is het de vraag wanneer.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

:ja::ja::ja:

Als het aan mij ligt mogen alle automatieken wieberen. Uitzonderingen daar gelaten zoals bv iemand met lichamelijke beperkingen zoals in de laatste Truckstar te lezen is.

Straks krijg je een generatie `chauffeurs` die niet meer met handbak kunnen rijden.

Vind dat er nu al een grote 2-deling aan het vormen is. Nl.; chauffeurs en mensen met een groot rijbewijs.

Maar dat is misschien mijn te nuchtere mening:(

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
mijn vraag is dan hoe zo een slechte chauffeur ben je als niet met een automaat kunt rijden???

Nou, het ligt natuurlijk ook wel aan het werk wat je met een auto moet doen.

Ik ben ook niet echt een fan van de automaat in een DAF als je bijvoorbeeld het werk van (wat ik begrijp) "Haakman" of Schrootmalloot moet doen. En wanneer ik ervaren chauffeurs spreek, geven die toch te kennen (voor dát werk) bij de volgende wagen weer liever een handgeschakelde te hebben. Als de keus daar zou zijn.

Chauffeurs met een Volvo I-shift daarentegen zijn ZEER te spreken over de automatische bak in dat type werk.

En ik ben dan de laatste jaren maar zo'n beetje hobby-chauffeur, maar persoonlijk zou ik zo'n DAF in "de brand steken". Afgelopen winters met sneeuw een paar keer aan het vechten geweest met zo'n ding ... DRAMA ..... !!!

Voor de rest met rijden zal ik er geen verkeerd woord over zeggen, maar manoeuvreren ...? pfffff .. !!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik ben heel blij met mijn automaatje, zeker met die ellendige korte stukken, + dat ik vorig jaar mijn linker been flink had gebroken, met een schakelbak had ik misschien nog thuis gezeten?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
En eigenlijk is dat toch vreemd, die automaten zouden veiliger moeten zijn in het verkeer omdat de chauffeur zich dan niet meer op het schakelen moet concentreren. Mijn ervaring is echter dat ik de auto veel meer in de gaten moet houden met de automaat dan dat ik zelf schakelen met een handbak, ik moet daar niet bij nadenken, dat gaat `automatisch`:rolleyes:.

Misschien zijn we wel een beetje off-topic aan het gaan nu....

Splitsen misschien:grote smurf:?

Herkenbaar...

Ik rijd met een 6-bak automaat ( DAF CF65.250 uit 2009 ). Lange afstanden is te doen en het lijkt alsof de motor bij vollere belading er harder aan trekt dan wanneer de wagen leeg is.

Maar ik rijd 'rond de kerk' en daar is deze versnellingsbak niet geschikt voor. Ik kom van een DAF 65CF.210 ( uit 1999/2000 ) af met een optionele 9-bak. Ik was toen stukken sneller met mijn rondje adressen. De 6-bak heeft veel te grote stappen te maken en als ik een bochtje om moet of rechts- cq linksaf wil slaan dan móet de versnellingsbak eerst terugschakelen naar de 2e versnelling terwijl ikzelf in de 3 de bocht om had gewild. Maar daar deed ik bij de handbak ( ging ik meestal in zijn 5 de hoek om ) effe het koppelingspedaal half intrappen en daarna weer op laten komen met wat gas bij geven. Dan ging het stukken soepeler.

En wat me nu dus ook stoort is dat IK dus weet in welke versnelling ik verder wil rijden in bepaalde situaties. De wagen niet en soms sta je daarom gewoon te wachten totdat er wat gebeurd onder je. Gaspedaal helemaal in of juist niet, gewoon wachten en vaak zijn dan je kansen verkeken om de weg op te rijden.

Wat me ook regelmatig gebeurt is dat ik niet meer terug kan schakelen met de stengel aan het stuur.

Laatst ook gehad dat de versnellingsbak in zijn 'vooruit' blijft hangen terwijl het display aangeeft dat ik achteruit rijd of in neutraal sta... Na 3x proberen lukte het dan toch maar daar sta je dan midden op de weg te stuntelen...

Ook zoiets, rijd ik op een smal buitenweggetje en er komt een tracteur met aanhanger tegemoet. Ik zoek een plekje naast de weg op, geen probleem want plaats zat. Wil ik verder rijden schakelt de bak niet meer op. Bleef in de 1e hangen. Dan maar weer stoppen en wat met de draaiknop spelen en uitproberen. Na diverse keren deed ie het weer...

Nee, geef mij de handbak maar. Zoals hierboven werd gemeld was handmatig schakelen een soort 'automatisme' geworden. Weet ook bijna zeker dat ik daarmee zuiniger kan rijden. Elke keer bij het in de 1e wegrijden ( als ie niet in de 2e blijft hangen... ) trekt ie hem makkelijk door tot de 2500 toeren terwijl ik niet echt plankgas rijd. De dealer zegt dat je dan met de stengel aan het stuur kunt ingrijpen. Maar dan moet je elke versnelling daarna óók handmatig schakelen. Ik heb niet voor niks een automaat gekregen.

Jammer dat de baas geen DAF CF75.250 had gekocht want die hebben 12 versnellingen. Dat geeft toch meer soeplesse.

En in de winter kwam ik ook weer een nadeel tegen. Normaal zou ik laag in toeren willen rijden maar de automaat wil dat niet. Je moet een minimaal toerental hebben wil je kunnen schakelen. Opschakelen lukt wel maar de bak schakelt toch weer terug en daar sta je dan op een gladde weg... weer stil!

Maar ondanks alle negativiteit hierboven merk ik ook wel dat de versnellingsbak regelmatig bijna ongemerkt zijn werk doet. Maar dan alleen tijdens wat langere stukken rijden. Sinds ik de automaat heb heb ik een hekel aan stoppen om maar te voorkomen dat de bak helemaal terug moet naar de 1e versnelling en dan weer vanuit stilstand zijn weg moet vervolgen.

Over het klappen en bonken in de versnellingsbak maar te zwijgen. Laatst wilde ik vanuit een uitrit vlak na een bocht de weg oprijden. Dan weet je dat de versnellingsbak niet meteen reageert. Maar hij trekt toch wel op maar dan komt er natuurlijk nét een auto de bocht om. Dus ik vol op de rem terwijl de versnellingsbak eigenlijk nog denkt dat ik bezig ben met het wegrijden... Dat de versnellingsbak er nog niet onderuit is gevallen. Het lukt hem dan niet om meteen of netjes te ontkoppelen. Maar ja, remmen én wegrijden gaat niet samen.

Maar zoals gezegd, ik heb maar 6 versnellingen en dat is echt te weinig. Voordeel van de automaat is dat ik nu 2 handen kan gebruiken om het stuur rond te krijgen waar sommige anderen met een handpalmpje zie sturen...

gr Jeroen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
De 6-bak heeft veel te grote stappen te maken en als ik een bochtje om moet of rechts- cq linksaf wil slaan dan móet de versnellingsbak eerst terugschakelen naar de 2e versnelling terwijl ikzelf in de 3 de bocht om had gewild. Maar daar deed ik bij de handbak ( ging ik meestal in zijn 5 de hoek om ) effe het koppelingspedaal half intrappen en daarna weer op laten komen met wat gas bij geven. Dan ging het stukken soepeler.

En wat me nu dus ook stoort is dat IK dus weet in welke versnelling ik verder wil rijden in bepaalde situaties. De wagen niet en soms sta je daarom gewoon te wachten totdat er wat gebeurd onder je. Gaspedaal helemaal in of juist niet, gewoon wachten en vaak zijn dan je kansen verkeken om de weg op te rijden.

Dat zal dan het grote verschil zijn, onze CF380's met 12 bak zitten meestal wel in de goede versnelling, of kunnen met subtiel gas geven naar de goede versnelling "gestuurd worden".

Onze Actrossen zitten nog wel n's een versnelling te laag, vooral de nieuwste generatie schakelt te weinig terug.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Maar daar deed ik bij de handbak ( ging ik meestal in zijn 5 de hoek om ) effe het koppelingspedaal half intrappen en daarna weer op laten komen met wat gas bij geven. Dan ging het stukken soepeler.

U zult het wellicht in de praktijk iets anders gedaan hebben dan u hier beschrijft.

Als ik uw zin zo op het eerste gezicht lees, dan ruik ik tegelijkertijd koppelingsplaatjes ..... ;)

Trouwens ..., buiten elke discussie WEL een groot pluspunt van de automaten tegenwoordig. De zogenaamde "pedaalridders" of "woeste rijders" wordt de kans ontnomen om koppelingsplaten of een drukgroep te "verkrachten". De invloed van een chauffeur wordt ingeperkt op een aantal essentiele slijtgevoelige delen van de aandrijflijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Zelfs met de I-shift waar ik nu mee rij gebeuren zulke dingen, al herpakt die zich veel sneller.....

Helemaal met u eens.

Alle merken missen op enig moment wel eens "de riedel". Voor mij steekt de I-shift met kop en schouders boven alles en iedereen uit. En het enige verschil met anderen is dan inderdaad puur de snelheid waarmee hij zichzelf weer corrigeert. Verder speelt gevoelsmatig dan - voor mij - nog mee dat het "versnellingspookje" nog op een herkenbare plaats zit. Naast de stoel.

Het is toch elke keer weer wennen als je twijfelt tussen de knop van de kachel en de versnelling op het dashboard .. :p

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
U zult het wellicht in de praktijk iets anders gedaan hebben dan u hier beschrijft.

Als ik uw zin zo op het eerste gezicht lees, dan ruik ik tegelijkertijd koppelingsplaatjes ..... ;)

Trouwens ..., buiten elke discussie WEL een groot pluspunt van de automaten tegenwoordig. De zogenaamde "pedaalridders" of "woeste rijders" wordt de kans ontnomen om koppelingsplaten of een drukgroep te "verkrachten". De invloed van een chauffeur wordt ingeperkt op een aantal essentiele slijtgevoelige delen van de aandrijflijn.

Het is ondertussen alweer 2 jaren geleden dat ik met een handgeschakelde wagen reed.

Het intrappen en weer op laten komen duurt maar een fractie van een seconde. Als je moest manouvreren met de koppeling heeft dat meer te lijden, denk ik.

Moet er misschien wel bij zeggen dat ik toen zo'n 50 adressen per dag had en dus ook wel 'een vlotte rijder' was. Dat is met de automaat veranderd. Daar moet je je aanpassen aan wat de automaat kan en dat blijft soms vervelend.

Wat mij ook wel eens gebeurd is dat de bak terugschakelt maar dan niet helemaal gekoppeld doortrekt in de versnelling. Dan klinkt ie net als een Allison volautomaat. Dus hij rijdt dan met slippende koppeling. Na het overschakelen naar de volgende versnelling doet ie het weer goed.

gr Jeroen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat ook erg vervelend met een automaat is als je soms een iets hoger toerental nodig hebt om je servopomp op druk te houden bij het manoevreren:ja:.

olie bijvullen!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden