[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

transmissiestoring. oorzaak onbekend


1001nacht

Recommended Posts

  • Reacties 97
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • Forumlid

Ik neem wel altijd een extra kussentje mee als ik met de Volvo die ( voor ons ) lange rit moet doen. Krijg een harde kont wanneer ik 2uur aan één stuk moet rijden...

Maar die Volvo doet het ook niet altijd zoals ik het zou willen zien. Leeg optrekken bij een verkeerslicht duurt in mijn ogen veel te lang. Je rijdt weg in een bepaalde versnelling. Hij schakelt op, wacht 3 à 4 seconden en gaat dan pas verder maar eigenlijk staat ie dan weer bijna stil. Hij wil een te grote stap nemen terwijl ik echt niet plankgas wegrijd om dat juist te voorkomen.

Maar zo heeft elk merk wel zijn voors en tegens. Alleen rust er op de mijne een vloek denk ik. Het stuurgedrag is niet wat ik goed kan keuren, er reed een tijd terug een auto mijn linkerinstap en bumper in puin. Moest ikzelf laatst echt centimetervreten in een straatje waar ook een vrachtwagen van de gemeente vuilcontainers aan het legen was. Net op het laatste stukje dat we elkaar aan het passeren waren ( +/- 5cm tussenruimte ) ging mijn wagen teveel op het gas terwijl ik net met de voorwielen naar links ingestuurd stond om een lantaarnpaal te kunnen ontwijken. Ik meteen op de rem maar ik kwam net met het zeil tegen de punt van zijn opbouw aan. Gat in het zeil.

En nu dit weer...

Maar ja, je doet je werk er toch maar weer mee... Ik ben aan het afstrepen, nog 4 jaar als ik geluk heb. Mijn vorige wagen is 3 keer een jaar langer in dienst gehouden en daar gaf ik helemaal niks om. Ik zou hem zo nu nog willen hebben.

gr Jeroen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Hmm, dat valt wel mee hoor. Niet meer dan nodig is.

Ik ben wel fanatieker geweest maar dat was bij mijn vorige wagen. Elk half uurtje dat over was gebruikte ik om de onderzijde te wassen. Dan ziet het er al meteen heel anders uit. Nu is ie geloof ik al 5 maanden niet meer gewassen... Dichtstbijzijnde wasstraat voor ons is in Venlo op de veiling. Wij schuiven nogal eens met de routes om alles op een nette gelijkwaardige manier weg te krijgen en daardoor ben ik een stuk van de route tot en met de veiling vaak kwijt. Kan ik het niet maken om dan maar naar de veiling te rijden terwijl mijn collega daar net is geweest bij enkele adressen. En 's morgens is het nét te druk om 'effe' te gaan kijken of er plaats is. Je bent al snel een half uur/3 kwartier verder en dat gaat ten koste van de beschikbare tijd 's middags. Iedereen wil het liefst als eerste geleverd krijgen maar dat lukt toch niet.

Wel laatst eindelijk nog eens een keer tijd gehad om een spatscherm te vervangen wat er al 4 maanden lag om te vervangen. 'Niemand' had namelijk voor de tweede keer een spatscherm kromgereden. En omdat mijn route toen met een bus kon had ik ook nog genoeg tijd om de hele laadbak eens uit te zuigen, vooral in de stangenrails, andere collega's doen daar niks aan als ze eens knoeien...

De cabine van binnen ziet er ook netjes genoeg uit, daar zit ik dus ook de hele dag dus dat is belangrijker dan de buitenkant.

Maar goed, hij is weer terug zag ik toen ik met de Volvo terugkwam. Eens kijken of ik iets merk dat er anders is of klinkt...

Het was inderdaad een elektronische storing in de aansturingskast van de versnellingsbak.

gr Jeroen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Wat is balen? Mijn collega heeft precies dezelfde wagen en type en dezelfde versnellingsbakupdates. Ik merk wel verschillen tijdens het rijden. Zijn wagen doet het netter. Maar ook hij heeft dezelfde problemen als ik. Hij belde meteen op om te zeggen dat hij het de dag ervoor ook nog had. Moest ik maar een paar keer proberen. Ik zeg 'ik heb al 25 keer geprobeerd'. Toen wist hij het ook niet meer.

Wat ik wel weet is dat deze 6-bak niet goed overweg kan in het werk wat ik doe. Zo moest ik bij een preiteler achterom komen om te lossen. Een zandpad à la gatenkaas. Aangezien ik nog vol was reed ik zo goed als stationair naar achteren toe. Door de gaten ging mijn voet op en neer op het gaspedaal. Maar als je weinig tot geen gas geeft ontkoppelt de bak. Rijd ik door zo'n gat dan geef ik weer wat gas. Je hoort en voelt de versnellingsbak steeds koppelen/ontkoppelen en bonken en doen. Op de terugweg ook weer. Kan toch echt niet harder over dat zandpad gaan rijden... Maar volgens de monteur moet de bak ertegen kunnen. Ik heb er zo mijn twijfels over. Als vanaf het begin.

Nu is dit een elektronicaprobleem dus ik reken het mij niet aan maar ik heb al vaker gezegd dat die versnellingsbak het niet zou overleven. Daarom wil ik nu op voorhand op een nieuwe wagen zeker géén 6-bak automaat. Dan maar handgeschakeld. Dan ben ik met veel meer vertrouwen aan het rijden. Ben ik volgens mij ook nog een stuk vlotter. En daar gaat het ook om in mijn werk. Veel adressen, weinig kilometers.

Morgen dus maar met een Volvo I-shift op pad op de lange baan.

gr Jeroen

de bak misschien wel maar de koppeling niet. hoeveel wordt er bij daf gezegd dat de koppeling meegaat? iets van 8 ton of zo? nou de mijne was na 380 toch gaar. kan ook niet anders met o.a. dat gebonk. ook ik ken die achteruitmanouvreer problemen. moet je eens met een volle hanger er achter achteruit een hellinkje op duwen. dan zit je op een gegeven moment te springen in de cabine....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
de bak misschien wel maar de koppeling niet. hoeveel wordt er bij daf gezegd dat de koppeling meegaat? iets van 8 ton of zo? nou de mijne was na 380 toch gaar. kan ook niet anders met o.a. dat gebonk. ook ik ken die achteruitmanouvreer problemen. moet je eens met een volle hanger er achter achteruit een hellinkje op duwen. dan zit je op een gegeven moment te springen in de cabine....

Zulke fratsen moeten ze in Eindhoven toch ook merken als ze gaan testen.:(:(:(:(:(:(:(. Kan me niet voor stellen dat ze van da gebonk niks afweten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Stationair toerental verhogen kan niet bij een DAF CF65, behalve met je rechtervoet.

Vandaag dus weer gereden met 'mijn' wagen en ik moet zeggen dat ie nu echt wel anders doet dan voorheen.

Een tijdje terug was er een personenauto linksvoor onder mijn wagen gegleden en toen ik een dag later bij de dealer/garage stond om diverse spullen over te laden in de ( precies dezelfde ) wagen van mijn collega ben ik even wezen vragen hoe het zat met de versnellingsbak. Ik vond de mijne minder fijn reageren dan die van mijn collega. Zeker met wegrijden doet die van mijn collega het beter omdat die eerder opschakelt van 1 naar 2. Net of de mijne de regelsensor voorbij schoot waardoor ie veel te ver doorschoot in toeren.

Nu rijdt de mijne zoals die van mijn collega en dat voelt prettiger. Niet dat het nu allemaal rozegeur en maneschijn is want bokken kan ie nog steeds en te ver in toeren doortrekken ook. Maar de overgangen lijken nu vloeiender te gaan alhoewel ie zich ook 2 of 3 keer verslikte en met slippende koppeling een hele gang door liep.

Maar het lijkt er nu wel een beetje op dat er misschien al langer iets niet helemaal goed zat. Tenzij ze nu meteen weer een versnellingsbakup-date hebben toegepast. Kan ik morgen mooi navragen want nu heb ik weer dat de MIL-indicator ( dat omgevallen ijshoorntje ) blijft branden op het dashboard ( wat eerst uit moet gaan voor je mag starten, wat ik wel eens vergeet... ), voor de 6de keer ondertussen. De eerste keren was niks speciaals maar de laatste keer bleek het een storing te zijn die, wanneer je er te lang mee doorrijdt, ervoor zorgt dat je vermogen gehalveerd wordt en dat is niet goed...

Op het display worden geen storingen gemeld dus moet ie weer aan de computer. Zullen ze morgen weer staan te kijken van daar heb je hem weer...

gr Jeroen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

ach, bij daf in den bosch zeggen ze gewoon dat zo'n automaat eigenlijk niet geschikt is voor mijn werk. ik los het deels op door de handrem erop te zetten, dan met het schildpadje gas geven en vervolgens door de handrem zoetjesaan te lossen proberen vloeiender achteruit te manouvreren. niet de manier maarja je moet wat.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik heb die problemen ook gehad. Was ook de printplaat die bovenop de bak zit. Het werd steeds erger en 1 keer moest ik het ook tig keer proberen. Of bij het stoplicht kon je gas geven wat je wilde, maar hij kwam geen cm vooruit. Ik was het toen zo ontzettend zat dat ik boos heb opgebeld dat er nu echt wat met die auto moest gebeuren. Dat is later ook gebeurd. Toen schakelde hij een stuk beter :)

Ik rij nu een scania P230 en ik vind die persoonlijk mooier schakelen als een Daf. Maar zo heeft ieder merk wel z'n voors en tegens

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
De wagen waar ik dagelijks mee rijd is nu goed 2 jaren oud. In die 2 jaar heb ik diverse keren gehad dat de versnellingsbak een storing aangeeft.

Hey Jeroen, is ie nu nog niet goed ?? Jee man schiet niet op met die bak, hoe is't met het sturen ??

Dus overmorgen een afgefikte DAF. Als je immers een keer met I-shift hebt gereden, steek je z`n Ass-tronic in brand:p
Dat dan weer wel :ja::ja::ja:
Jammer dat het zo moet lopen Jeroen. op de foto`s te zien ben je zuinig op je spullen:ok:

Had je zijn vorige moeten zien. Net nieuw :ja:

Bouwmodel al klaar van je oude DAF Jeroen ??

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Ik heb die problemen ook gehad. Was ook de printplaat die bovenop de bak zit. Het werd steeds erger en 1 keer moest ik het ook tig keer proberen. Of bij het stoplicht kon je gas geven wat je wilde, maar hij kwam geen cm vooruit. Ik was het toen zo ontzettend zat dat ik boos heb opgebeld dat er nu echt wat met die auto moest gebeuren. Dat is later ook gebeurd. Toen schakelde hij een stuk beter :)

Ik rij nu een scania P230 en ik vind die persoonlijk mooier schakelen als een Daf. Maar zo heeft ieder merk wel z'n voors en tegens

Tsja, ik heb dan ook een handbak in mijn DAF:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:angel:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 5 months later...
  • Forumlid

eventjes topic omhoog schoppen....

slippend in de 5e betekent gewoon dat de bestuurder geen zin heeft om terug te schakelen naar de lage groep. (2x4 plus splitten)

storingen in de automaat, bij het wakker maken van de truck 's ochtends wel eens transmissie storing. Dit bleek verholpen na het vervangen van een schakelrelais dat de automaat van stroom voorziet.

je kunt een goede chauffeur met een handbak niet vergelijken met een 'gewone' chauffeur met een automaat. de beste met de beste vergelijken of helemaal niet.

met volvo had ik jaren geleden ook last van een trage bak, je mocht blij zijn dat je weg was bij stoplichten voor het op oranje sprong.

hoe het nu is, weet ik niet, heb al jaren geen volvo meer gereden.

als de automaat aan de kook gaat, weet je hoeveel je handbak vroeger op zijn donder kreeg.

als je niet met een automaat wilt leren omgaan, zoek een andere vak of werkgever. je kunt tegenwoordig les krijgen in het rijden met automaat als onderdeel van code-95. Voor sommigen een leerzame dag op kosten van de werkgever.

De reden dat ik Daf rijd, heeft te maken met de service van mijn dealer. Mercedes met haar flipperkasten hebben bij mij nooit een kans gehad, ook wegens dealerservice.

Scaniadealer is te ver weg.

Zo, al met al redelijk wat kritiek op alles en iedereen, maar wel een heel boeiend onderwerp. veel lees- en rijplezier.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
:ja::ja::ja:

Als het aan mij ligt mogen alle automatieken wieberen. Uitzonderingen daar gelaten zoals bv iemand met lichamelijke beperkingen zoals in de laatste Truckstar te lezen is.

Straks krijg je een generatie `chauffeurs` die niet meer met handbak kunnen rijden.

Vind dat er nu al een grote 2-deling aan het vormen is. Nl.; chauffeurs en mensen met een groot rijbewijs.

Maar dat is misschien mijn te nuchtere mening:(

MMMMM ik heb een nieuw rijbewijs zo'n creditcard formaat ding? Waar ga ik dan bij horen ik heb geen ouderwets (zo noemen ze het tegenwoordig al) papieren"groot rijbewijs" meer maar ik rij in zowel handgeschakelde als automaat vrachtauto's. :confused:

grtz marco

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
eventjes topic omhoog schoppen....

slippend in de 5e betekent gewoon dat de bestuurder geen zin heeft om terug te schakelen naar de lage groep. (2x4 plus splitten)

storingen in de automaat, bij het wakker maken van de truck 's ochtends wel eens transmissie storing. Dit bleek verholpen na het vervangen van een schakelrelais dat de automaat van stroom voorziet.

je kunt een goede chauffeur met een handbak niet vergelijken met een 'gewone' chauffeur met een automaat. de beste met de beste vergelijken of helemaal niet.

met volvo had ik jaren geleden ook last van een trage bak, je mocht blij zijn dat je weg was bij stoplichten voor het op oranje sprong.

hoe het nu is, weet ik niet, heb al jaren geen volvo meer gereden.

als de automaat aan de kook gaat, weet je hoeveel je handbak vroeger op zijn donder kreeg.

als je niet met een automaat wilt leren omgaan, zoek een andere vak of werkgever. je kunt tegenwoordig les krijgen in het rijden met automaat als onderdeel van code-95. Voor sommigen een leerzame dag op kosten van de werkgever.

De reden dat ik Daf rijd, heeft te maken met de service van mijn dealer. Mercedes met haar flipperkasten hebben bij mij nooit een kans gehad, ook wegens dealerservice.

Scaniadealer is te ver weg.

Zo, al met al redelijk wat kritiek op alles en iedereen, maar wel een heel boeiend onderwerp. veel lees- en rijplezier.

zo, wat een makkelijke veroordeling zeg. het zal je toch wel duidelijk zijn blijkens dit topic dat er veel ontevredenheid heerst over de diverse automaten. ik rijd vrijwel altijd met een wat oudere cf automaat. op zich wel relaxed rijden maar dat ding doet vaak niet wat ik wil dat ie zou moeten doen. dat heeft niets te maken met het willen leren omgaan ermee! je voelt je echt niet happy als je vlot een kruispunt of wat dan ook over wilt en een andere verkeersdeelnemer gaat maar vast omdat jouw automaat nog aan het twijfelen is welke versnelling hij zal gaan pakken en je auto dus mooi blijft staan. laatst in een stuk jongere cf automaat gereden, nou daarvan kan ik zeggen dat die toch een heel stuk alerter reageert, gewoon een fijne bak. maar er gaat niets boven een handbak al is het grote nadeel natuurlijk wel het vele koppelen (in mijn werk dan). een automaat aan de kook?? bedoel je daar de transmissiestoring mee? heeft puur te maken met de constructie en slijtage-gevoelige onderdelen. als je de melding koppeling overbelast bedoelt: tja, soms moet er krap gemanouvreerd worden en waarmee moet je dat doseren? juist, met de koppeling. als men dan een automaat bouwt met de mededeling dat de koppeling zeker een ton of 8 mee moet kunnen, en deze na 4,5 ton de geest geeft, heeft men toch niet helemaal goed het huiswerk gedaan. tenzij men er van uit gaat dat je elke dag weer alleen maar op de snelweg op de cc vooruit rijdt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Toevallig had ik vandaag ook weer zo`n `afvraagmomentje`...

Ik moest een bak op een fabriek waar een stop aan de gang is leeg maken en terug zetten. Het stond daar helemaal vol met kranen, busjes, hoogwerkers en vacuümwagens. Zonder al die obstakels is het al geen fijne fabriek, dus nu al helemaal niet. Ik kon alleen maar achteruit 2x rechtsaf en vervolgens 2x linksaf om voor de bak te komen en gewoon echt milimeterwerk weet je wel. Op zulke momenten vraag ik me dan echt af hoe dat met dat geschok van de automaat zou moeten gaan. Als je echt moet friemelen en de plaat wordt een beetje warm gaat die auto bokken en rijdt je zo een spiegel aan gort tegen een stelling oid. Ik heb het dan wel over de DAF automaat. De Volvo automaat doet het in zulke situaties vele malen beter en ik denk zelfs dat de Renault het nog beter doet...

Doe mij maar lekker een pook, baas over eigen auto ipv de computer;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Wbt de Daf automaat bij rangeren, aankoppelen of gewoon als het heel langzaam moet.

De bak op het schildpadje zetten, de motorrem op de vloer intrappen en gas geven.

Je zult merken dat het dan wel goed te doseren is.

Zal hier vast al wel ergens staan maar kon het zo snel effe niet vinden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

software updates zijn verre van standaard bij daf. Wat windows uit zijn eigen doet, kost veel geld bij daf. verbeteringen in de aansturing van de bak zou voor alle gebruikers beschikbaar moeten zijn. Onze bak is van 2007, heb er persoonlijk geen hinder van. Maar onze daf95 uit 1994 trekt hem er op de binnenwegen er strak uit. maar koffie drinken en rijden gaat beter samen in de 105

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden