[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Failliet gegaan in laatste weken


Gast

Recommended Posts

Het is rustig hier in de rubriek faillissementen. Lijkt het dan goed te gaan? Nee, Cortrans is hier geen lid meer, en daardoor minder postings. Maar effe een overzichtje van wat er de laatste 2 weken failliet is gegaan wat zich met vervoer bezig hield:

24-05-2011 Shandell Francis Ettienne Etten-Leur / Verhuisvervoer : Faillissement

24-05-2011 DFS Daily Freight Service B.V.Breda / Vrachtauto-, afhaal : Faillissement

24-05-2011 Meerveen Transport V.O.F.Berkel en Roden / Vrachtauto-, afhaal : Faillissement

24-05-2011 Slik Transport B.V.Aduard / Overig goederenvervo : Faillissement

24-05-2011 Van den Velden Trucking B.V.Rijen / Overig goederenvervo : Faillissement

24-05-2011 C&W Transport B.V.Eygelshoven / Overig goederenvervo : Faillissement

24-05-2011 Dedem Diensten Barneveld B.V.Barneveld / Overig goederenvervo : Faillissement

17-05-2011 H. B. Transport B.V.Groningen / Ongeregeld personenv : Faillissement

17-05-2011 Tapken Internationaal Transpor / Overig goederenvervo : Faillissement

17-05-2011 Internationale Transporten Th.Landgraaf / Overig goederenvervo : Faillissement

17-05-2011 Ets Verskoeriers B.V.Amersfoort / Overig goederenvervo : Faillissement

11-05-2011 Sbdcargo / Vrachtauto-, afhaal : Faillissement

10-05-2011 Chined Transport B.V.Nieuwegein / Vrachtauto-, afhaal :Faillissement

10-05-2011 TWO M Trans LimitedHoek / Overig goederenvervo : Faillissement

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En u mag allen de andere kant op kijken, maar de realiteit zegt toch 14 bedrijven in 2 weken. Daar staan de bedrijven die bijvoorbeeld landbouw CAO hanteren maar toch gewoon transporten doen niet eens bij.

7 bedrijven per week. Zet het zo door, dan zitten we rond de 350-400 transportbedrijfjes die in een jaar failliet gaan. Dan is er in 2020 geen enkel transportbedrijf meer over in NL.

Effe serieus: zouden er in bijvoorbeeld Polen ook zoveel transportbedrijfjes failliet gaan? Geen idee hoe je aan die informatie komt. Buiten Nederland weten we eigenlijk niet zoveel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik bedoel het niet verkeert, maar leeft Cortrans nog dan ?

Ja Cortrans leeft zeker nog :D.

Ondanks zijn gemekker steeds dat het altijd Eindhoven was waar de zeilensnijders actief waren, vond ik Cortrans toch wel een gewaardeerde poster hier op het forum. Wat dat betreft mis ik hem hier wel. Hoop dat hij het leest en misschien toch eens overweegt om weer terug te komen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

24-05-2011 C&W Transport B.V.Eygelshoven / Overig goederenvervo : Faillissement

En daar hebben we nummer 4 in regio Heerlen. Als het zo doorgaat zitten wij veel eerder zonder transportbedrijven.

Is dit trouwens niet het oude Souren? Dan zit die volgende week weer op de weg, dat heeft hij al eerder laten zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zo korten de transportbedrijven heel hart in ik hoop dat het niet in dit tempo blijft door gaan.

Ja dit lijstje staat eigenlijk niet zo goed bij dit topic. Maar 14 bedrijven in 2 weken. Gaat hard he. En zoals ik al schreef, deze bedrijven hadden het vorig jaar al lastig. Je bent niet 1-2-3 failliet. Eerst betalingsregelingen, daarna incassobureau, dan faillissementsaanvraag. Ben je al enkele maanden verder. De dure diesel gaat pas over enkele weken / maanden uitwerkingen hebben.

By the way: zat weer effe te kijken op de pagina's van transport-online en vern. Hoeveel charters er wel niet gezocht worden op het moment. Ook door veel onbekende gasten. Nooit van gehoord, en die hebben charters nodig. En dan 6-7 weken op je geld wachten. Let op, let op. Niets makkelijker als je het moeilijk hebt om charters te laten rijden en het probleem op hun verschuiven. En ze bijkomend nog mooi een beetje als bank gebruiken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Ja dit lijstje staat eigenlijk niet zo goed bij dit topic. Maar 14 bedrijven in 2 weken. Gaat hard he. En zoals ik al schreef, deze bedrijven hadden het vorig jaar al lastig. Je bent niet 1-2-3 failliet. Eerst betalingsregelingen, daarna incassobureau, dan faillissementsaanvraag. Ben je al enkele maanden verder. De dure diesel gaat pas over enkele weken / maanden uitwerkingen hebben.

By the way: zat weer effe te kijken op de pagina's van transport-online en vern. Hoeveel charters er wel niet gezocht worden op het moment. Ook door veel onbekende gasten. Nooit van gehoord, en die hebben charters nodig. En dan 6-7 weken op je geld wachten. Let op, let op. Niets makkelijker als je het moeilijk hebt om charters te laten rijden en het probleem op hun verschuiven. En ze bijkomend nog mooi een beetje als bank gebruiken.

En die jongens er ook nog FF bij in trekken lekker:mad:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En die jongens er ook nog FF bij in trekken lekker:mad:

Ja, en dan krijg je kettingreactie. Net zoals bijvoorbeeld met Janiko. Die gaat failliet, maar daardoor ook ondervervoerders van Janiko, zoals Driver Wimpy hier op het forum. En ik ken verder geen andere ondervervoerders van Janiko, maar er zullen er wel meer door gedupeerd zijn. Zeker als je maar 1 auto hebt, en met die ene voor zo'n opdrachtgever rijd.

Ben benieuwd wat de komende weken gaat brengen. Het is nog steeds niet zo geweldig op de markt. En de diesel blijft te duur.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

En wat ik niet snap is dat nieuw materiaal op dit moment als warme broodjes op de weg gezet word .. , eigenrijders met het dikste materiaal ( scania's en volvo's met 550 pk plus ) ,transport bedrijven die auto 's per 2 , 5 of 10 aanschaffen ??? Let er maar eens op gaat weer de zelfde kant op als in 2008 alles klapt straks weer. Ging toen precies zo . Veel auto's , dure diesel , geen spaarpot , in de wereld banken die weer instabiel zijn , landen die er zeer slecht voor staan en steun willen , wacht maar af . Het is op dit moment geen vetpot het gaat bij sommige even weer te mooi . schijn bedriegt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Ja Cortrans leeft zeker nog :D.

Ondanks zijn gemekker steeds dat het altijd Eindhoven was waar de zeilensnijders actief waren, vond ik Cortrans toch wel een gewaardeerde poster hier op het forum. Wat dat betreft mis ik hem hier wel. Hoop dat hij het leest en misschien toch eens overweegt om weer terug te komen.

Dat hoop ik ook,Cortrans en ik waren het niet altijd eens,maar Cor had,net als ik ,wel een mening,en dat mis ik nu wel eens op t forum.

Garoetten Peter.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En wat ik niet snap is dat nieuw materiaal op dit moment als warme broodjes op de weg gezet word .. , eigenrijders met het dikste materiaal ( scania's en volvo's met 550 pk plus ) ,transport bedrijven die auto 's per 2 , 5 of 10 aanschaffen ??? Let er maar eens op gaat weer de zelfde kant op als in 2008 alles klapt straks weer. Ging toen precies zo . Veel auto's , dure diesel , geen spaarpot , in de wereld banken die weer instabiel zijn , landen die er zeer slecht voor staan en steun willen , wacht maar af . Het is op dit moment geen vetpot het gaat bij sommige even weer te mooi . schijn bedriegt.

Dat snap ik inderdaad ook niet. Geen vet op de botten, maar wel flink investeren in nieuw materiaal, in plaats van eerst nog effe de kat uit de boom kijken. Ik weet niet hoeveel procent meer nieuw materiaal er was verkocht ten op zichte van 1e kwartaal 2010. Aan de andere kant willen de dealers natuurlijk ook verkopen, die zetten ook meer druk op hun verkopers.

Maar aan de andere kant: meestal gaan auto's in aparte BV. Gaat de toko failliet met de chauffeurs en de tankpassen erin, kunnnen ze met de andere BV nog gewoon doorstarten, schuldenvrij. Da's het mooie van de wetgeving.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik snap het zo wie zo niet, want waar blijven ze met de vrachtwagens die door de bank of leasemaatschappij zijn teruggenomen ? Verschrotten ?????????

@ Frans. Ja, en dan heb je nog de "doorstarters" die hun auto's in een aparte holding hebben zitten, kijk maar naar "jouw boerke".

Maar snappen jullie dan de tank- en leasemaatschappijen en autodealers?

Bedrijf gaat failliet, met een hoop schuld, het tanken, het maand leasebedrag en de reparatierekeningen worden niet betaald. En toch gaan ze weer even zo vrolijk verder met deze transportbedrijven. Wie gaat dit betalen ??????????????

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik snap het zo wie zo niet, want waar blijven ze met de vrachtwagens die door de bank of leasemaatschappij zijn teruggenomen ? Verschrotten ?????????

@ Frans. Ja, en dan heb je nog de "doorstarters" die hun auto's in een aparte holding hebben zitten, kijk maar naar "jouw boerke".

Maar snappen jullie dan de tank- en leasemaatschappijen en autodealers?

Bedrijf gaat failliet, met een hoop schuld, het tanken, het maand leasebedrag en de reparatierekeningen worden niet betaald. En toch gaan ze weer even zo vrolijk verder met deze transportbedrijven. Wie gaat dit betalen ??????????????

Dat toch niet altijd. Als de plaatselijke DAF dealer ook gedupeerd is, zal deze de gefailleerde geen auto's meer leveren. Dan moet de gefailleerde opzoek naar een andere dealer of ander merk. Maar heeft hij bijvoorbeeld DAF, Volvo en Mercedes, dan kijkt hij in de regel dat hij er één te vriend houd. Dus DAF en Volvo niet betalen, Mercedes wel, en kan hij met de doorstart met Mercedes verder.

Met tankkaarten hetzelfde: De IDS moet hij betalen, maar gaat failliet, IDS is daar voor verzekerd dus krijgt hun geld toch, dan gaat hij met AS24 of EuroShell weer verder. Vergeet niet dat in de BV waar mee doorgegaan wordt vaak een redelijk kapitaal zit, want ondanks dat de ondernemer in NL volgens sommigen niet kan rekenen, weet hij in de regel wel hoe hij het een beetje legaal moet beflessen.

En de regelgeving maakt het ook mogelijk. Ik ben sowieso geen voorstander van een BV. Dat nodigt uit om de zaak te beflessen. Maar oké, als de BV dan toch moet blijven, maak dan een regel dat je maar 1 keer failliet mag gaan. En het zou ook aangepakt moeten worden om een BV overtenemen, daarna als bestuurder uitschrijven en een kansloze gast 1.000 euro geven en zich inlaten schrijven als bestuurder, maar de vorige bestuurder dan vrachten verkopen, en er met de centen van door gaan. De kansloze gast die zich als bestuurder in heeft laten schrijven krijgt dan de curator op z'n dak, maar die heeft niks, ook al wordt hij privé failliet verklaard, boeit het hem niet.

Legio voorbeelden voorhanden van bedrijven die het in het verleden zo hebben gedaan. En je komt ze nog elke dag tegen, met mooie nieuwe auto's. Betaald van het geld van ondervervoerders die ze hebben opgelicht.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Met tankkaarten hetzelfde: De IDS moet hij betalen, maar gaat failliet, IDS is daar voor verzekerd dus krijgt hun geld toch, dan gaat hij met AS24 of EuroShell weer verder. Vergeet niet dat in de BV waar mee doorgegaan wordt vaak een redelijk kapitaal zit, want ondanks dat de ondernemer in NL volgens sommigen niet kan rekenen, weet hij in de regel wel hoe hij het een beetje legaal moet beflessen.

.

Neem van mij aan dat er niet veel transportbedrijven meer te verzekeren zijn. Alleen de goede maar daar is het nu net niet nodig om een dure kredietverzekering te sluiten. 100 % dekking lukt vrijwel nergens. Brandstofmaatschappijen vragen tegenwoordig vaker en vaker een borg of bankgarantie. M.a.w. failliet gaan kan maar bij een doorstart is het geen ABC om een tankpas te krijgen. Dan moeten er toch echt pegeltjes op voorhand komen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Ik snap het zo wie zo niet, want waar blijven ze met de vrachtwagens die door de bank of leasemaatschappij zijn teruggenomen ? Verschrotten ?????????

(..)

Maar snappen jullie dan de tank- en leasemaatschappijen en autodealers?

Als je het eenmaal snapt is het eigenlijk heel simpel.

De grootste aanjager voor een doorstart is JUIST bijna altijd de dealer in samenwerking met de leasemaatschappij. Bij een "normaal" faillissement zijn die al weken voor het naderende "onheil" nauw betrokken bij de gang van zaken. Het slechtste wat een lease-/financieringsmaatschappij zich namelijk kan veroorloven is dat ze opeens met een flink aantal auto's komen te zitten. Definitief de boel laten klappen betekent zowiezo dat ze altijd een flink bedrag kunnen afboeken. En dat kan natuurlijk nooit de bedoeling zijn. Dus alles wordt er op ingezet om te zorgen dat de objecten naadloos doorlopen, hetzij in een doorstart van degene die faillissement gaat aanvragen, hetzij bij zijn opdrachtgever of andere betrokken ondernemingen. Daar heeft men graag een afgesproken "rustpauze" of "adempauze" van enkele maanden in de leastermijnen voor over.

Naast de dealers en de leasemaatschappij zijn er ook reeds enkele andere belangrijke leveranciers betrokken bij het aanstaande faillissement. Dat mogen er nooit teveel zijn, want het gevaar dat iemand zijn mond voorbij praat moet zoveel mogelijk worden beperkt. Deze leveranciers worden betrokken bij het aanstaande faillissement en krijgen de belofte dat hun vorderingen (deels of helemaal) "over het faillissement" worden heengetrokken. Zodat ze alleen een bepaald renteverlies lijden. Wat vaak ook nog beloofd wordt om in de toekomst met nieuwe (goedbetaalde, voorkeurs) )opdrachten te compenenseren.

Van dit kleine clubje leveranciers (vaak een paar besprekingen in een afgehuurd zaaltje in een Hotel/Motel of elders) wordt wel stalen zenuwen verwacht en "vertrouwen". ook is een voorwaarde dat deze leveranciers redelijk kapitaalkrachtig zijn om de overbrugging mee te kunnen financieren. Niet zozeer in de zin dat ze met geld over de brug moeten komen, maar juist dat ze even niet lastig gaan doen met beslagen of aanmaningen. Dat ze genoeg financiële ruggengraat hebben om nog een paar maanden langer op hun centjes te wachten zonder dat ze zelf "kopje onder zullen gaan".

Een mooi voorbeeld is een bericht over het wegnemen van de auto's bij SK & Bok, elders op het forum. 99 op 100 dat het onderhoudsbedrijf voorzichtig betrokken is bij dergelijke besprekingen, maar bang is geworden, of het principe niet helemaal snapte. Of gewoon heel simpel .., zelf niet kapitaalkrachtig genoeg bleek te zijn en het geld gewoon keihard nodig had. In blinde paniek heeft dat bedrijf toen de "vertrouwelijkheids code" verbroken en is zijn eigen weg gegaan om NU reeds de centjes veilig te stellen vóór het aanstaande faillissement. (Ik ben geen ingewijde, maar pak dit erbij omdat het een perfect voorbeeld is om duidelijk te maken hoe zulke zorgvuldige voorbereidingen naar een faillissementsaanvraag soms ook fout kunnen lopen. Ik zeg dus absoluut niet dat dit bij SK & Bok aan de hand is, want dat weet ik niet, maar het past - meer dan - uitstekend in mijn voorbeeld wat ik geef.)

Welnu .., dan de veelbesproken dieselleverancier. Als dat een grote speler is (BP, Shell, Q8, etc) die gaat echt maar amper "het schip in". Dat zou ook heel dom zijn, want die heb je juist in de doorstart (of bij andere bedrijven in de toekomst) weer heel hard nodig. Dus daar hoeft niemand zich (meestal) zorgen over te maken, die krijgt de centjes wel binnen. Vaak staat men zelfs al op een betalingstermijn van 8 dagen met een borg. Wat overigens bijna gemeengoed is tegenwoordig bij elke grote diesel(passen)leverancier. Dus dat valt echt wel mee.

Problematischer is het als het een kleine(re, lokale) dieselleverancier betreft die in vertrouwen de betalingen heeft laten oplopen en die in een doorstart goed gemist kan worden. Zo iemand gaat er meestal met huid en haar in. En is na een eventuele doorstart puur afhankelijk van de menselijkheid en de emotionele betrokkenheid van de (inmiddels) gefailleerde. Mogelijk dat die hem in de toekomst nog wat toestopt uit "wroeging". Of .., omdat hij het niet kan maken om helemaal niks te doen omdat hij diezelfde man iedere zaterdagmiddag tegenkomt in de kroeg, of beter nog, iedere zondag in de kerk.

Hoe zoiets werkt met de belastingdiens/UWV, Personeel etc bewaar ik nog even voor een volgende keer .. :cool:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Dennis
Ja, en dan krijg je kettingreactie. Net zoals bijvoorbeeld met Janiko. Die gaat failliet, maar daardoor ook ondervervoerders van Janiko, zoals Driver Wimpy hier op het forum. En ik ken verder geen andere ondervervoerders van Janiko, maar er zullen er wel meer door gedupeerd zijn. Zeker als je maar 1 auto hebt, en met die ene voor zo'n opdrachtgever rijd.

Ben benieuwd wat de komende weken gaat brengen. Het is nog steeds niet zo geweldig op de markt. En de diesel blijft te duur.

Ik heb zelf ook met 2 wagens voor Janiko gereden, maar heb altijd keurig mijn centjes op de bank gekregen en dat ook nog eens keurig op tijd. Maar ik moet wel zeggen dat het al ruim twee jaar geleden is en ik weet natuurlijk niet wat er in die twee jaar allemaal is veranderd voor Jan Koolmees?! Ik vind het overigens wel heel erg wat hem is overkomen, met name voor zijn vroeu en kinderen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Vergeet niet dat in de BV waar mee doorgegaan wordt vaak een redelijk kapitaal zit,

Dat is toch wel iets te positief ingeschat hoor.

U doelt op die enkeling die wellicht de boel bewust van plan is om te flessen. Maar vergeet niet dat het ECHT SLECHT gesteld is met de kapitaalkrachtigheid van transportbedrijven in het algemeen.

In vrijwel alle gevallen is er sprake van een werkelijk doodzieke patient, welke - simpelgezegd - gereanimeerd moet worden. Of een vrijwel afgestorven ledemaat wat geamputeerd moet worden om te voorkomen dat het gehele lichaam wordt aangetast. Vaak door een samenloop van omstandigheden. In de eerste plaats tegenvallende rendementen en te weinig vet op de botten. Maar dat is het probleem bij vrijwel iedere transportonderneming. Veel sterker speelt vaak "slecht", of "te duur" personeel, vaak door relatief veel (langdurig) zieken of gewoon mensen die de kont tegen de krib gooien en bij van alles en nog wat met een CAO-boekje komen aandraven. Of de vakbond erbij slepen. Meestal tenkoste van een clubje mensen wat nog wel hart heeft voor "de zaak" en er ook hard voor wil werken. De kunst bij een faillissement met doorstart is altijd om de "tegenwerkers" (die je in ieder bedrijf vindt) op een zo goedkoop mogelijke manier van de medewerkers te scheiden. Het huidige ontslagrecht geeft (slechte, calculerende) werknemers gewoon veel te macht om te eisen en procedures te rekken. Dat is geen kritiek, maar zo zit de wet nu een keer in elkaar. Er ziten vaak werknemers in het bestand waar een bedrijf anders op geen enkele "normale" manier vanaf kan komen, tegen aanvaardbare kosten.

Dit samen met (meestal) nog wat onverwachte zaken als onterecht ervaren, hoge boetes, of claims van tegenpartijen en/of leveranciers, maar ook soms opdrachtgevers (een ladingdiefstal bijvoorbeeld), of een fikse naheffingsaanslag van de belastingdienst, vormt de mix om te kiezen voor "de botte bijl".

Voor iedere ondernemer ZELF vrijwel altijd een "bittere pil" en gevoelsmatig toch een vorm van gezichtsverlies. Vandaar dat de meesten zoiets ook veel te lang uit stellen of voor zich uit te schuiven. Maar in feite voor bijne iedere onedrnemer een gebeurtenis die net zo bij zijn "werk" hoort als eens in de zoveel tijd een werknemer aannemen, of een nieuwe auto aanschaffen. Ik noem maar wat.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Oorzaak van alles: de slechte prijzen.

Met bakken goedkope oostblokkers erbij gaan die ook niet omhoog.

Face it: we rijden inmiddels voor oostblokprijzen met westerse kosten.

Macro-economisch vast wel een goed idee hoor, die EU. Micro-economisch is het een ramp voor de NL transportsector.

Voorlopig betalen wij voor de eenwording.

-

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

" dat ze zelf niet kop je onder gaan ? " Ik ben niet de bank voor een ander die een slechte bedrijfsvoering heeft . Stel dat ik nou 100 klanten heb die bij mij hun rekeningen niet betalen @ 10.000 euro per klant even ruw weg . Ik moet mijn leveranciers toch ook betalen en mijn personeel ( vaste lasten ) . Als ik elke keer naar zo'n achterkamertjes vergadering zou moeten om een faillisement voor tebereiden met een doorstart zou ik nooit weer aan het werk kunnen met m'n bedrijf en bovendien een doorstart vind ik gewoon dat je voor de schulden weg loopt , economisch delict .

Failliet is failliet en geen doorstart .

Als het zo al niet wil dan wil het dan ook niet met een doorstart , de prijzen zijn echt niet beter dan .

En dan nog snap ik niet dat bedrijven keer op keer met zulke criminelen in zee gaan en keer op keer opgelicht worden , sukkels , net als personeel ze krijgen geen geld een trap na maar gaan wel mee in de doorstart , nou ik wist het wel wegwezen daar .

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Oorzaak van alles: de slechte prijzen.

Met bakken goedkope oostblokkers erbij gaan die ook niet omhoog.

Face it: we rijden inmiddels voor oostblokprijzen met westerse kosten.

Macro-economisch vast wel een goed idee hoor, die EU. Micro-economisch is het een ramp voor de NL transportsector.

Voorlopig betalen wij voor de eenwording.

-

Helemaal mee eens, de efficiency is alleen nog te halen bij het reduceren van de loonkosten, dwz goedkope chauffeurs.

Maar dat het blijkbaar ook zo op de langere termijn niet werkt zie je wel bij Vos logistics.

(te) Lage prijzen, dus alleen te doen door goedkope chauffeurs, maar op lange termijn blijkt daar zelfs dat de prijzen veel te laag zijn.

Heel transport ondernemend nederland gaat helemaal naar de kloten.

Schitterend één E.U.

Chauffeurs tekort???? Lees: Goedkope chauffeurs tekort

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
de prijzen zijn echt niet beter dan .

Helemaal met u eens.

Daarom is een faillissement ook een manier om "redelijk goedkoop" de kosten te structureren. De tarieven en omzet staan redelijk vast in het vervoer. Het is het verschil in (loon-)KOSTEN (en vaak een portie oud zeer uit het verleden) wat transportbedrijven van elkaar onderscheidt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden