[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Actie FNV om 'uitbuiting' truckers


Wilbert

Recommended Posts

  • Forumlid

wat er gebeurd is wel goed. je moet ergens beginnen met het redden van de nl transportmarkt. wat er gebeurd is de afgelopen jaren: degene die bepaalde marktem grotendeels in handen hadden gingen om hun marge te vergroten over op goedkoper personeel, ze verziekten langzamerhand allerlei markten dusdanig dat degene die aam de onderkant vam die respectievelijke markten, wel mee moesten. uiteindelijk moesten ook de ejd's van de transportwereld mee om de markt te volgen. noodgedwongen misschien. nu gaat het fnv proberen degene aan te pakken die het verziekt hebben, en zo moet het ook. als marktleiders omhoog

gaan met de loonkosten gaan ritprijzen omhoog, waardoor de kleinere ook mee kunnen. als het fnv maar volhoud eerst de grote verziekers op te rollen. daarna kunnen de ejds weer hollanders laten sturen.

maar iets in mij zegt dat het wel weer bij de kleintjes vandaan moet komen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Reacties 362
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • Forumlid

Maar is er iemand die ook weet hoe lang die actie nu precies geduurd heeft?

Wel bijzonder die directeur van Van den Bosch die heel verbaasd reageerde tegen de FNV-man: "Waarom moet dit op deze manier? We spreken mekaar iedere maand ..." :confused:

Waaruit ik concludeer dat Van den Bosch in de onderhandelingsdelegatie van de CAO zit ......... Hmmm ... , benieuwd tot wanneer deze actie gaat duren. Als het bericht van Omroep Brabant klopt was het al snel weer achter de rug daar in Erp. Het lijkt er vooralsnog op dat het allemaal zo'n vaart niet loopt en dat het slechts een promotiestunt was om vanmiddag even naar Erp te rijden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het is goed dat wanpraktijken worden aangepakt.

Als het daadwerkelijk wanpraktijken zijn. En geen verhalen van, ik denk....., ik vermoed....

Maar... is er ook goed nagedacht over de gevolgen?

Stel dat van de bosch schuldig zou zijn, of andere grote bedrijven.

Hoe gaan die dan daarop reageren?

Het zou natuurlijk mooi zijn als de oostblokker netjes nederlands CAO krijgt, of dat men de oostblokker gaat vervangen door nederlanders.

Maar, en nu komt die, wat als die bedrijven reageren door daadwerkelijk uittevlaggen. dus helemaal weg uit NL.

Dan zijn de verliezen voor NL nog groter.

Niemand kan voorspellen wat die (grote) bedrijven gaan doen.

Ik hoop voor jullie dat het laatste geen waarheid gaat worden, want dan kan Nederland wel opdoeken als transportland.

Ik zou me geld echter wel inzitten op de laatste optie. Ze trekken weg uit NL.

Maar de tijd zal het leren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Maar is er iemand die ook weet hoe lang die actie nu precies geduurd heeft?

Wel bijzonder die directeur van Van den Bosch die heel verbaasd reageerde tegen de FNV-man: "Waarom moet dit op deze manier? We spreken mekaar iedere maand ..." :confused:

Waaruit ik concludeer dat Van den Bosch in de onderhandelingsdelegatie van de CAO zit ......... Hmmm ... , benieuwd tot wanneer deze actie gaat duren. Als het bericht van Omroep Brabant klopt was het al snel weer achter de rug daar in Erp. Het lijkt er vooralsnog op dat het allemaal zo'n vaart niet loopt en dat het slechts een promotiestunt was om vanmiddag even naar Erp te rijden.

Zal te maken hebben met de diverse afdelingen binnen de F.N.V. En waar ik van meet af aan al voor vrees, is dat ze Edwin Atema op de één of andere manier stuk zullen laten lopen. Maar ik hoop echt dat mijn vrees niet uit komt en dat er op deze manier succesvol kan worden doorgegaan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Het is goed dat wanpraktijken worden aangepakt.

Als het daadwerkelijk wanpraktijken zijn. En geen verhalen van, ik denk....., ik vermoed....

Maar... is er ook goed nagedacht over de gevolgen?

Stel dat van de bosch schuldig zou zijn, of andere grote bedrijven.

Hoe gaan die dan daarop reageren?

Het zou natuurlijk mooi zijn als de oostblokker netjes nederlands CAO krijgt, of dat men de oostblokker gaat vervangen door nederlanders.

Maar, en nu komt die, wat als die bedrijven reageren door daadwerkelijk uittevlaggen. dus helemaal weg uit NL.

Dan zijn de verliezen voor NL nog groter.

Niemand kan voorspellen wat die (grote) bedrijven gaan doen.

Ik hoop voor jullie dat het laatste geen waarheid gaat worden, want dan kan Nederland wel opdoeken als transportland.

Ik zou me geld echter wel inzitten op de laatste optie. Ze trekken weg uit NL.

Maar de tijd zal het leren.

tja, ik zou zeggen, dat moet dan maar. hoewel ik denk dat het niet zo'n vaart gaat lopen In Duitsland is er voor deze misselijke praktijken al een celstraf uitgedeeld en in de overige lidstaten zullen vermoedelijk wel maatregelen worden getroffen. Hoorde net van iemand, die bij een Shipyard werkt, dat er ook via een Pools uitzendbureau Poolse lassers werken voor 4 euro per uur. Ik zou zeggen: Ook aanpakken die uitbuiterij.

Het is dan ook onzin om te denken dat ALLE Nederlandse werkgevers dan verdwijnen uit Nederland omdat het in Polen toch zo lekker goedkoop is!

Trouwens, als die maffe werkgevers doorgaan met ultra-lage salarissen te betalen, iets, wat overal aan het ontstaan is, valt er straks geen reet meer te vervoeren omdat niemand meer poen heeft iets te kopen. Dus is het niet alleen uitbuiterij wat die stakkers doen, maar ook nog verschrikkelijk dom.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
trouwens, dat ze het nu aanpakken, komt vermoedelijk omdat het F.N.V. door actieve leden goed op de vingers werd getikt, mede door acties van kleine spontane clubjes,

Dat bedoel ik, jaren terug had men al tot actie over moeten gaan. Het FNV dan want je mag toch verwachten dat ze, zonder daartoe aangespoord hoeven te worden(!) voor de belangen van hun leden opkomen. A la minute. Of werkt het zo niet?

@the Duke: ik vermoed ook dat de ejd's op termijn geslagofferd gaan worden. Andere ejd's, deze niet. ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Dat bedoel ik, jaren terug had men al tot actie over moeten gaan. Het FNV dan want je mag toch verwachten dat ze, zonder daartoe aangespoord hoeven te worden(!) voor de belangen van hun leden opkomen. A la minute. Of werkt het zo niet?

@the Duke: ik vermoed ook dat de ejd's op termijn geslagofferd gaan worden. Andere ejd's, deze niet. ;)

Ze hadden jaren geleden al in actie moeten komen, maar de chauffeur moet de hand dan ook in eigen boezem steken. We hebben het allemaal zien aankomen en laten gebeuren. Weliswaar "dachten" we dat "men"wel goed voor ons zou zorgen, maar dat doet men alleen als de chauffeur zelf in beweging komt.

Maar goed, in de achteruitkijkspiegel kijken heeft weinig zin meer. Vooruit met de geit!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb dat filmpje gezien: en dan die reactie van Dhr. Van den Bosch! Dat hij al dat gebeuren aldaar niet snapt.

Nee, als je al jaren lang willens en wetens de markt verziekt, is het dan raar dat men op de 1 of andere manier moet aankloppen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

tja, ik zou zeggen, dat moet dan maar. hoewel ik denk dat het niet zo'n vaart gaat lopen In Duitsland is er voor deze misselijke praktijken al een celstraf uitgedeeld en in de overige lidstaten zullen vermoedelijk wel maatregelen worden getroffen. Hoorde net van iemand, die bij een Shipyard werkt, dat er ook via een Pools uitzendbureau Poolse lassers werken voor 4 euro per uur. Ik zou zeggen: Ook aanpakken die uitbuiterij.

Het is dan ook onzin om te denken dat ALLE Nederlandse werkgevers dan verdwijnen uit Nederland omdat het in Polen toch zo lekker goedkoop is!

Trouwens, als die maffe werkgevers doorgaan met ultra-lage salarissen te betalen, iets, wat overal aan het ontstaan is, valt er straks geen reet meer te vervoeren omdat niemand meer poen heeft iets te kopen. Dus is het niet alleen uitbuiterij wat die stakkers doen, maar ook nog verschrikkelijk dom.

Toch zou ik maar uitkijken met die gedachten.

Nee, niet alle bedrijven zullen uit nederland vertrekken, maar een groot deel MISSCHIEN wel.

Als voorbeeld: hoeveel mijnbouw is er nog in NL? Wat maakt bv philips nog in NL? Welke scheepswerf is er nog in NL? De tuinbouw heeft ook een groot deel zien verdwijnen naar Spanje.

Roep dingen daarom niet tehard. Je weet immers nooit hoe gevolgen uitpakken in de toekomst.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
@the Duke: ik vermoed ook dat de ejd's op termijn geslagofferd gaan worden. Andere ejd's, deze niet. ;)

Als ik HIER ( << klik !! < ) de bijdrage van Hendrikus goed interpreteer, zou dat wel het "gemakkelijkste" zijn ... En dat is eigenlijk een strategie die ik al enige malen eerder op dit forum beschreef.

De groten hebben inmiddels hun zaakjes op orde kunnen krijgen in het buitenland. Of het zou TE veel arbeidsplaatsen kosten en TE veel negatieve publiciteit als die toch echt in één keer iedere Nederlandse chauffeur consequent de wacht aan zouden zeggen.

Dus dan pakken we die grote alleen maar een beetje aan "voor de bühne", zoals Vos uiteindelijk ook altijd gewoon z'n gang heeft kunnen gaan. Met nu nog, las ik ergens, een stuk of 20 Nederlandse chauffeurs in dienst. De rest is allemaal zachtjes aan via de zijdeur afgevoerd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Toch zou ik maar uitkijken met die gedachten.

Nee, niet alle bedrijven zullen uit nederland vertrekken, maar een groot deel MISSCHIEN wel.

Als voorbeeld: hoeveel mijnbouw is er nog in NL? Wat maakt bv philips nog in NL? Welke scheepswerf is er nog in NL? De tuinbouw heeft ook een groot deel zien verdwijnen naar Spanje.

Roep dingen daarom niet tehard. Je weet immers nooit hoe gevolgen uitpakken in de toekomst.

Dat is appels met peren vergelijken. Een tv. hoeft niet perse in NL gemaakt te worden. Idem dito met een schip.

Beiden zijn niet per definitie van een land afhankelijk om gebouwd te worden.

Transport dient hier echter wel gedaan te worden. Als een pallet van R.dam naar A.dam vervoerd moet worden, heeft geen zin, als dat tussen Bejing en Hong-Kong gebeurd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Dat is appels met peren vergelijken. Een tv. hoeft niet perse in NL gemaakt te worden. Idem dito met een schip.

Beiden zijn niet per definitie van een land afhankelijk om gebouwd te worden.

Transport dient hier echter wel gedaan te worden. Als een pallet van R.dam naar A.dam vervoerd moet worden, heeft geen zin, als dat tussen Bejing en Hong-Kong gebeurd.

Dus een tv die in een lage lonenland wordt gemaakt mag hier wél verkocht worden, maar voor het vervoer vanaf de containerterminal naar de loods mag het weer níet met een goedkope lage lonenland vervoerder?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dus een tv die in een lage lonenland wordt gemaakt mag wél hier verkocht worden, maar voor het vervoer vanaf de containerterminal naar de loods mag het weer níet met een goedkope buitenlandse vervoerder?

Lees mijn stelling nog eens.....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Je weet niet waar je over praat..................

Nee?

Scania974 schreef het ergens. Wat er nu nog rond liep aan Nederlanders. Als het me lukt om de bijdrage terug te zoeken zal ik een linkje plaatsen.

Het was ergens waar, ik dacht Schots en Scheef op reageerde met: "dan hebben wij zelfs nog meer Nederlandse chauffeurs" ...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Lees mijn stelling nog eens.....

Dat had ik al een paar keer gedaan voordat ik er op reageerde.

Ik vind het een kromme stelling, inconsequent om beter te zeggen. Als consument wél profiteren van een goedkoper product maar je mag dan weer niet profiteren van goedkoper vervoer. Waarom niet als ik vragen mag? Of zou het zijn omdat we hier op een chauffeursforum zitten?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Nee?

Scania974 schreef het ergens. Wat er nu nog rond liep aan Nederlanders. Als het me lukt om de bijdrage terug te zoeken zal ik een linkje plaatsen.

Het was ergens waar, ik dacht Schots en Scheef op reageerde met: "dan hebben wij zelfs nog meer Nederlandse chauffeurs" ...

De vestiging waar ik werk heeft alleen maar Nederlandse chauffeurs............en meer dan 20

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb er genoeg brieven over geschreven hoe het er aan toe ging jaren geleden, aan FNV maar ook SBS dat ze zondag middag maar eens moeten komen met een camaraploeg zo dat heel NL kon zien hoe de Polen aankomen en met ons werk wegrijden, nooit enig reaktie op gehad.

Ongetwijfeld! Maar was de ernst net zo erg, als heden ten dage? Nee, Vos was voorheen een pionier, en 1 van de weinige die dit deed.

Nu zo ongeveer heel de NL transport markt verziekt is, moet men wel.

Natuurlijk is het te laat, maar wat Kenavo al heeft gezegd: niet in de achteruitkijkspiegel kijken, maar voorruit met die geit!:ok:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
omdat het een vergelijking is die kant noch wal raakt.

Dat vinden jij en een boel anderen hier. Maar als je dezelfde vraag, dus over een goedkope tv uit China die hier goedkoop vervoerd gaat worden aan een buitenstaander stelt zul je toch wat anders horen.

En daar zit em ook het probleem: alles moet goedkoper. De producten die je allemaal koopt én het vervoer. Wil je dat niet wees dan ook consequent en ijver er met z'n allen voor de productie van vanalles en nog wat terug naar Nederland te halen. Maar dat is onbegonnen werk, net zoals het buiten de deur houden van goedkope vervoerders uit lage lonenlanden.

Ik heb het niet over NL vervoerders die met een goedkoop chauffeurtje hier de markt verzieken!!! En ja, met die uitspraak begeef ik me op glad ijs. ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Dat weet ik niet, dat is een afdeling waar ik totaal geen zicht op heb, maar dat heb ik ook nooit vernoemd. Ik heb ooit iets gezegd dat er in Oss van de ik dacht ca 250 NLers nog maar 13 over zijn. in totaal zijn er met Maastricht en Uithoorn dus de Cetra groep natuurlijk veel meer Nederlanders over.

Zo krijgt Karel65 toch een verkeerde indruk van wat er bij Vos aan Nederlands personeel werkt. 25 en 26 is nog best wel een grote groep met alleen maar Nederlandse chauffeurs.....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
13 nederlandse chauffeurs bij bulk 02 en 24 dat zijn Oss en Uithoorn food samen wel te verstaan.

Als ik iets verkeerd onthouden heb, dan bij voorbaat mijn excuses. Ook aan Roadtrain.

Ik had pas DEZE discussie ( << klik !! < ) zitten doorlezen en dat getal was bij mij blijven hangen.

Ik heb dan ook maar eens even mijn collega's in de directe omgeving geteld waarvan ik zeker weet dat ze er niet uitvliegen, daarbij kom ik op minstens 11 Nederlanders en een paar Duitsers die er al een jaar of 10 werken.

En verderop in die discussie is het niet Scania974 die met getallen komt, maar dhr Klaassen. waarop vervolgens AngeliqueBS weer reageert en dan pas Schots en Scheef.

Oude discussie en dus mogelijk verouderde informatie die ik in mijn hoofd had.

Jullie beiden in ieder geval bedankt voor wat actuelere info. ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden