[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

FNV Bondgenoten start cao-campagne “Gelijk werk, gelijk loon� in transport & logistie


Spieker

Vraag

  • Forumlid

Op vrijdag 18 november start FNV Bondgenoten met de cao-campagne "Gelijk werk, gelijk loon. Ik teken ervoor!" Deze campagne ondersteunt de belangrijkste eis die de bond tijdens de komende cao-onderhandelingen op tafel legt: gelijk werk, gelijk loon in het beroepsgoederenvervoer, waardoor uitbuiting van buitenlandse chauffeurs, verdringing van Nederlandse chauffeurs en concurrentievervalsing worden tegengegaan.

[h=1]Verdringing door cao-ontduiking[/h] In de afgelopen maanden heeft FNV Bondgenoten aangetoond dat bedrijven zich bedienen van allerlei constructies die allen tot doel hebben de Nederlandse cao te ontduiken. Via het gebruik van postbusfirma's, het overtreden van de cabotageregels en het misbruik maken van uitzend- en inleenconstructies wordt de betaling volgens de Nederlandse cao omzeild. Hierdoor wordt de buitenlandse chauffeur uitgebuit en verliest de Nederlandse chauffeur zijn werk.

[h=2]Hier moet een einde aan komen[/h] Op donderdag 24 november gaan de onderhandelingen voor een nieuwe cao van start. Leden van FNV Bondgenoten hebben uitgesproken dat zij "Gelijk werk, gelijk loon" het belangrijkste punt vinden bij de onderhandelingen. De vakbond wil daarom strengere regels in de cao opnemen over het aanpakken van werkgevers die eigen of ingeleende werknemers onderbetalen.

Daarnaast wil de bond dat uitzendkrachten vanaf dag één hetzelfde worden betaald als andere transportwerknemers. Hiermee wordt cao-ontduiking en uitbuiting beter bestreden.

Ten slotte wil FNV Bondgenoten bij de overheid afdwingen dat de controle op cabotage gaat worden verscherpt en postbusfirma's worden aangepakt.

[h=2]Werkgevers, beken kleur![/h] Verdringing en uitbuiting is een probleem voor de chauffeurs maar evenzeer een probleem voor goedbedoelende Nederlandse transportondernemingen. Zij zien door oneerlijke concurrentie hun vervoersopdrachten afnemen, met alle gevolgen van dien. Helaas doet werkgeversvereniging TLN het probleem af als lariekoek. Niettemin krijgt FNV Bondgenoten vaak van werkgevers te horen dat de vakbond goed werk verricht.

Vrachtwagenchauffeur en kaderlid Klaas Lingbeek uit Oude Pekela: "Ik krijg wekelijks telefoontjes van kleine en grote vervoerders die het geweldig vinden dat wij de koe nu bij de horens vatten. Daarnaast zeggen ze ook steevast dat ze teleurgesteld zijn in TLN, omdat die de problematiek nog altijd afdoet als lariekoek. Door nu de werkgevers op de man af te vragen hoe ze er over denken, willen we per bedrijf duidelijkheid hebben over hoe zij de toekomst in de sector voor zich zien. Blijven ze via de gekste constructies concurreren over de ruggen van werknemers of gaan ze er samen met ons duidelijke afspraken over maken in de cao. TLN zou dit als een kans moeten zien zodat onze sector ook een keer positief in het nieuws komt".

De kaderleden en leden van FNV Bondgenoten gaan op vrijdag18 november een aantal toonaangevende transportondernemingen in Noord-Nederland bezoeken. Deze werkgevers kunnen dan aangeven of zij FNV Bondgenoten steunen in de strijd tegen dit soort constructies, uitbuiting en verdringing.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Antwoorden 69
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters For This Question

Recommended Posts

  • 0
  • Forumlid

Goede leus! Dat zal iedereen wakker schudden en de transportwereld op zijn grondvesten doen trillen.

Een uurtje 60 op een snelweg gaan rijden of als vakbond de onderhandelingen ingaan met kreten "als gelijk werk gelijk loon" is een doodgeboren kind waar de chauffeur netto niets wijzer van wordt en de werkgever bruto ook niets mee opschiet waardoor er steeds meer dure werknemers aan de kant zullen worden gezet.

Misschien dat de bonden en hun betalende achterban daar eens over na kunnen en willen gaan denken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

Op vrijdag 18 november start FNV Bondgenoten met de cao-campagne "Gelijk werk, gelijk loon. Ik teken ervoor!" Deze campagne ondersteunt de belangrijkste eis die de bond tijdens de komende cao-onderhandelingen op tafel legt: gelijk werk, gelijk loon in het beroepsgoederenvervoer, waardoor uitbuiting van buitenlandse chauffeurs, verdringing van Nederlandse chauffeurs en concurrentievervalsing worden tegengegaan.

Verdringing door cao-ontduiking

In de afgelopen maanden heeft FNV Bondgenoten aangetoond dat bedrijven zich bedienen van allerlei constructies die allen tot doel hebben de Nederlandse cao te ontduiken. Via het gebruik van postbusfirma's, het overtreden van de cabotageregels en het misbruik maken van uitzend- en inleenconstructies wordt de betaling volgens de Nederlandse cao omzeild. Hierdoor wordt de buitenlandse chauffeur uitgebuit en verliest de Nederlandse chauffeur zijn werk.

Hier moet een einde aan komen

Op donderdag 24 november gaan de onderhandelingen voor een nieuwe cao van start. Leden van FNV Bondgenoten hebben uitgesproken dat zij "Gelijk werk, gelijk loon" het belangrijkste punt vinden bij de onderhandelingen. De vakbond wil daarom strengere regels in de cao opnemen over het aanpakken van werkgevers die eigen of ingeleende werknemers onderbetalen.

Daarnaast wil de bond dat uitzendkrachten vanaf dag één hetzelfde worden betaald als andere transportwerknemers. Hiermee wordt cao-ontduiking en uitbuiting beter bestreden.

Ten slotte wil FNV Bondgenoten bij de overheid afdwingen dat de controle op cabotage gaat worden verscherpt en postbusfirma's worden aangepakt.

Werkgevers, beken kleur!

Verdringing en uitbuiting is een probleem voor de chauffeurs maar evenzeer een probleem voor goedbedoelende Nederlandse transportondernemingen. Zij zien door oneerlijke concurrentie hun vervoersopdrachten afnemen, met alle gevolgen van dien. Helaas doet werkgeversvereniging TLN het probleem af als lariekoek. Niettemin krijgt FNV Bondgenoten vaak van werkgevers te horen dat de vakbond goed werk verricht.

Vrachtwagenchauffeur en kaderlid Klaas Lingbeek uit Oude Pekela: "Ik krijg wekelijks telefoontjes van kleine en grote vervoerders die het geweldig vinden dat wij de koe nu bij de horens vatten. Daarnaast zeggen ze ook steevast dat ze teleurgesteld zijn in TLN, omdat die de problematiek nog altijd afdoet als lariekoek. Door nu de werkgevers op de man af te vragen hoe ze er over denken, willen we per bedrijf duidelijkheid hebben over hoe zij de toekomst in de sector voor zich zien. Blijven ze via de gekste constructies concurreren over de ruggen van werknemers of gaan ze er samen met ons duidelijke afspraken over maken in de cao. TLN zou dit als een kans moeten zien zodat onze sector ook een keer positief in het nieuws komt".

De kaderleden en leden van FNV Bondgenoten gaan op vrijdag18 november een aantal toonaangevende transportondernemingen in Noord-Nederland bezoeken. Deze werkgevers kunnen dan aangeven of zij FNV Bondgenoten steunen in de strijd tegen dit soort constructies, uitbuiting en verdringing.

meer knaken in de knip is veel belangrijker.:ok::ja: het transport is voor nederlanders toch niet meer te redden.:ok:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Op vrijdag 18 november start FNV Bondgenoten met de cao-campagne "Gelijk werk, gelijk loon. Ik teken ervoor!" Deze campagne ondersteunt de belangrijkste eis die de bond tijdens de komende cao-onderhandelingen op tafel legt: gelijk werk, gelijk loon in het beroepsgoederenvervoer, waardoor uitbuiting van buitenlandse chauffeurs, verdringing van Nederlandse chauffeurs en concurrentievervalsing worden tegengegaan.

Verdringing door cao-ontduiking

In de afgelopen maanden heeft FNV Bondgenoten aangetoond dat bedrijven zich bedienen van allerlei constructies die allen tot doel hebben de Nederlandse cao te ontduiken. Via het gebruik van postbusfirma's, het overtreden van de cabotageregels en het misbruik maken van uitzend- en inleenconstructies wordt de betaling volgens de Nederlandse cao omzeild. Hierdoor wordt de buitenlandse chauffeur uitgebuit en verliest de Nederlandse chauffeur zijn werk.

Hier moet een einde aan komen

Op donderdag 24 november gaan de onderhandelingen voor een nieuwe cao van start. Leden van FNV Bondgenoten hebben uitgesproken dat zij "Gelijk werk, gelijk loon" het belangrijkste punt vinden bij de onderhandelingen. De vakbond wil daarom strengere regels in de cao opnemen over het aanpakken van werkgevers die eigen of ingeleende werknemers onderbetalen.

Daarnaast wil de bond dat uitzendkrachten vanaf dag één hetzelfde worden betaald als andere transportwerknemers. Hiermee wordt cao-ontduiking en uitbuiting beter bestreden.

Ten slotte wil FNV Bondgenoten bij de overheid afdwingen dat de controle op cabotage gaat worden verscherpt en postbusfirma's worden aangepakt.

Werkgevers, beken kleur!

Verdringing en uitbuiting is een probleem voor de chauffeurs maar evenzeer een probleem voor goedbedoelende Nederlandse transportondernemingen. Zij zien door oneerlijke concurrentie hun vervoersopdrachten afnemen, met alle gevolgen van dien. Helaas doet werkgeversvereniging TLN het probleem af als lariekoek. Niettemin krijgt FNV Bondgenoten vaak van werkgevers te horen dat de vakbond goed werk verricht.

Vrachtwagenchauffeur en kaderlid Klaas Lingbeek uit Oude Pekela: "Ik krijg wekelijks telefoontjes van kleine en grote vervoerders die het geweldig vinden dat wij de koe nu bij de horens vatten. Daarnaast zeggen ze ook steevast dat ze teleurgesteld zijn in TLN, omdat die de problematiek nog altijd afdoet als lariekoek. Door nu de werkgevers op de man af te vragen hoe ze er over denken, willen we per bedrijf duidelijkheid hebben over hoe zij de toekomst in de sector voor zich zien. Blijven ze via de gekste constructies concurreren over de ruggen van werknemers of gaan ze er samen met ons duidelijke afspraken over maken in de cao. TLN zou dit als een kans moeten zien zodat onze sector ook een keer positief in het nieuws komt".

De kaderleden en leden van FNV Bondgenoten gaan op vrijdag18 november een aantal toonaangevende transportondernemingen in Noord-Nederland bezoeken. Deze werkgevers kunnen dan aangeven of zij FNV Bondgenoten steunen in de strijd tegen dit soort constructies, uitbuiting en verdringing.

Spieker vergeet bij te melden Dat een buiten landse werknemer nog altijd een werkvergunning en een verblijfvergunning nodig heeft.Zeker als die buiten lander in Nederland woont.Kan kort verblijf zijn of lang verblijf.

Huub

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Goede leus! Dat zal iedereen wakker schudden en de transportwereld op zijn grondvesten doen trillen.

Een uurtje 60 op een snelweg gaan rijden of als vakbond de onderhandelingen ingaan met kreten "als gelijk werk gelijk loon" is een doodgeboren kind waar de chauffeur netto niets wijzer van wordt en de werkgever bruto ook niets mee opschiet waardoor er steeds meer dure werknemers aan de kant zullen worden gezet.

Misschien dat de bonden en hun betalende achterban daar eens over na kunnen en willen gaan denken.

Om het ene te bewerkstelligen, zul je eerst het andere uit moeten sluiten.

Of het lukt is een andere kwestie.

Naar jouw oplossing in deze kwestie kan ik wel raden, alle chauffeurs moeten het gewoon voor de helft minder doen en voila, we hebben onze concurrentie positie weer terug en onze banen.;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Huub zoek svp eerst eens iets op voor je weer iets roept, wetten en regels veranderen.

Als u de nationaliteit van een lidstaat heeft van de Europese Unie (behalve Roemenië of Bulgarije), de Europese Economische Ruimte of Zwitserland en u wilt langer dan 3 maanden in Nederland verblijven, moet u zich inschrijven bij de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND). U hoeft geen bewijs van rechtmatig verblijf meer aan te vragen en u krijgt ook geen verblijfsdocument meer.

bron -->klik<--

Dat zijn jou woorden

Ben blij dat jij het beter weet dan de IND

Ik heb er dagelijks mee te doen.

Daar zeg jij het al langer als drie maanden.Daarbij hij moet werk in Nederland hebben

Heeft hij of zij het niet Krijgt hij of zij het niet Of het gaat om Familly of ze zijn getrouwt

Dan kun je het aan vragen bij de IND En 1250 Euro betalen Dan krijgje een verblijfvergunning De eerste keer drie maanden Dan vijf jaar.Dan mag je nog niet werken in Nederland

Want dan moet je weer een werkvergunning aan vragen Geloof bij het UWV

Maar een Nederlander om werk gaat altijd voor

Kan jou wat anders zeggen Van de week mee gemaakt Een vrouw uit Rusland Woont nu Vier jaar in Nederland Is op haar partner naar Nederland gekomen Partner staat borg voor haar

De scheiding is in Roermand van de week uit gesprorken.Nu heeft deze vrouw nergens meer recht op in Nederland En moet Nederland verlaten.

Kan het nog mooier vertellen Buiten landse mensen hier in Nederland die een WWB uitkering hebben

Langer dan drie jaar Krijgen geen verblijfvergunning merer En moeten Nederland verlaten

Ja Ger vertel mij er niks over Zit nog altijd in de cliente raad van de wwb

Hoop voor jou dat je er nooit in komt.Daarom heb ik er veel mee te doen

Huub

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Ik geef het op, Huub je hebt het nu ineens over Rusland. Natuurlijk heeft die nergens recht op, had ze maar niet moeten scheiden :pen op je partner van Rusland naar Nederland komen is op zich al een hele prestatie maar verleend je geen rechten :stom:

Kan nog iets anders zeggen MijnVreindin komt uit Cuba Heeft een Spaanse verblijfvergunning

Ze is nu in Nederland en woont bij mij. Ben Nederlads verblijfvergunning aan het vragen

Normaal moet ze binnen Drie maanden het land weer uit. Maar om dat ik borg voor haar sta

Mag ze blijven Tot dat de Ind alles in orde heeft Maar daar gaat een tijd over heen

Vergeet niet ze heeft geen verzekering of niks Alles loopt via spanje.

En af en toe controlle.

Er komt heel veel bij kijken En het wordt nog erger

Huub

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Kan nog iets anders zeggen MijnVreindin komt uit Cuba Heeft een Spaanse verblijfvergunning

Ze is nu in Nederland en woont bij mij. Ben Nederlads verblijfvergunning aan het vragen

Huub

Je kunt zo bij de bonden aan het werk met deze constructie. Oh nee, daar mag je niet meer komen he. :eek:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Nee want er komen minder mensen in Nederland

En in de toekomst komen er mensen te kort

huub

En weer...BULLSHIT

Gelul in de ruimte..

Tegen de bonden afgeven dat zij Polen-voorstander zijn..je bent het zelf meneer Klaassen..en wie gaat dan jouw AOW betalen? Daar al eens over nagedacht? Zal wel niet..

Er zijn vast praatgroepen voor gedesillusioneerde ouderen..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Tegen de bonden afgeven dat zij Polen-voorstander zijn..je bent het zelf meneer Klaassen..en wie gaat dan jouw AOW betalen? Daar al eens over nagedacht?

Niet alleen de AOW, wat te denken van het pensioen. De dekkingsgraad van het pensioenfonds vervoer bedraagt nu zo'n 95%. Dat is te laag (grens is 105% dacht ik) en als er steeds minder chauffeurs zijn die premie betalen dan wordt de situatie nog nijpender en kan meneer Klaassen kortingen tegemoet zien. Laat staan wat er over blijft voor degenen die over 10 of 20 jaar op hun 67ste met pensioen gaan. Daarom moet die Pool eruit of onder Nederlandse CAO.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Niet alleen de AOW, wat te denken van het pensioen. (..) Daarom moet die Pool eruit of onder Nederlandse CAO.

Dat zou toch wel het allerstomste zijn wat men bij de vakbonden ooit zal kunnen bedenken.

Net zo'n naïeve gedachte als in de 70-er jaren om de gastarbeiders volop aanspraken te geven in het Nederlandse stelsel van sociale zekerheid. Wie betaalt, bouwt immers ook rechten/aanspraken op. De gemiddelde leeftijd draagt er aan bij dat ze meteen al meer aan rechten gaan opbouwen, dan ze bijdragen aan premies. Vanaf de eerste dag dat we ze gaan verplichten om mee te doen beginnen ze met het opvreten van de aanspraken van de Nederlanders.

Als ze hun aanspraken dan ook nog eens gaan "exporteren", waardoor er geen enkele controle op is in het thuisland, dan zijn we helemaal klaar met z'n allen. Denk aan de premievrijstelling bij arbeidsongeschiktheid of de diverse invaliditeits uitkeringen die verwerkt zitten in de pensioendeelname. Een controle organisatie van arbo-artsen of UWV in het thuisland (bijvoorbeeld Polen) is er niet, of loopt nog 30 jaar achter bij het systeem hier in Nederland. Vergelijk in dat kader de "vlucht" van WAO-uitkeringen, Kinderbijslag, inkomensafhankelijke subsidies, ziektekosten naar landen als Turkije of Marokko, waar ze niet eens een kadaster kennen, dus dat mensen daar misschien wel een half dorp aan huizen bezitten en verhuren ...

Het klinkt leuk als u het zo vertelt, om ze in het pensioenfonds te halen, maar daarmee spannen we helemaal het paard achter de wagen. Ik hoop dat Nederlandse chauffeurs dergelijke mooie praatjes doorzien en zich herinneren hoe dat ooit met de gastarbeiders is gelopen. Al die fantastische, hemelbestormende ideëen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Je kunt dat hemelbestormend noemen Karel65..

Maar dat is de énige methode om ons éigen pensioen (en overige sociale voorzieningen) op peil te houden..hen mee te laten eten uit onze pensioenpot omdat ze er geld in storten..evenveel als wij.

Zouden we dat met onze steeds kleiner wordende beroepsgroep moeten blijven doen zou dat een indirecte (bruto) loonsverhoging inhouden van 10? 15? misschien wel 20%...en niet 1 keer..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Maar dat is de énige methode om ons éigen pensioen (en overige sociale voorzieningen) op peil te houden..

Ik hoop dat u zich niet laat hersenspoelen.

Ik heb wel eens ergens uitgelegd hoe het allemaal een beetje werkt. Die discussie ga ik hier nu niet opnieuw voeren. Het klinkt leuk, men gaat het ook zeker zo proberen te "verkopen", maar het klopt van geen kant.

Was de oplossing maar zo simpel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Ik hoop dat u zich niet laat hersenspoelen.

Ik kan prima voor mezelf denken, en 1 bij 1 optellen..een niet erg nette insinuatie

Of is het realistisch een dergelijke kostenstijging van de werkgever te verlangen..

De controle op waar en hoeveel er betaald wordt moet beter, daar ben ik het mee eens..maar al wil zo iemand heel Boekarest opkopen en verhuren, zal mij een zorg zijn, net zo min als dat ik verantwoording af hoef/moet/wil leggen over wat ik met mijn verdiende centjes doe.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Andere vraag: Als bv een Pool hier 3 jaar gewerkt heeft via een uitzendburo, hoelang heeft hij dan recht op een uitkering mocht hij werkloos worden?

Hmm .., dat is een goeie.

Ik ben voor een Pools uitzendbureau, want dan heeft-ie helemaal nergens recht op (hier in Nederland dan).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden