[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Wat te doen als een vracht geannuleerd wordt


Gast JvL

Recommended Posts

  • Forumlid

Bovenstaand regel je niet in een weekje maar de kans is groot dat je tegen geringe kosten je gelijk haalt.

U heeft absoluut (ook) het beste met JvL voor.

Maar ik vrees dat we hier dan gaan stranden op een communicatie probleem. Het is bijna ondoenlijk om zulke stappen zelf te nemen in een buitenlandse taal waar ook nog eens wat juridische basis onder moet liggen.

Maar goed, ik kan me vergissen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Reacties 196
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Normaal is de CMR/lading-verzekering daarvoor niet voor geschikt. Die dekt alleen claims vanuit de opdrachtgever in UW richting mbt uw aansprakelijkheden die de CMR-bepalingen raken.

Hier is het andersom. Er is niets met die lading, dus er zal bij u niets geclaimed worden. U wilt juist een opdrachtgever aansprakelijk stellen (voor de schade die u hebt geleden). Daarvoor komen ook de bepalingen van CMR aan bod, maar U (uw bedrijf !!!!) heeft schade geleden en u wilt deze schade voor uw bedrijf verhalen bij "iemand". Daarom zal de bedrijfsrechtsbijstand verzekering u daarbij (juridisch) moeten bijstaan.

Ben er inderdaad niet zo in thuis, maar dacht omdat het transport onder CMR condities zou plaats

vinden, hier misschien dan ook de CMR voorwaarden van toepassing waren.

Maandag ga ik er mee stoeien, en zal ook TLN raadplegen. Heb op het moment voor maandag nog

geen rit, dus dan even tijd. Ik zal uiteraard hier laten weten hoe en wat verder. Het zal niet

eenvoudig worden, maar dit is geen manier van handelen zo. Als ik een taxi bestel om me weg te

brengen, en hij staat bij me voor de deur, kan ik hem ook niet een uur laten wachten en daarna

zeggen ga maar weer weg, ik heb een andere taxi, die is goedkoper dan jou. Zo werkt het niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Ben er inderdaad niet zo in thuis, maar dacht omdat het transport onder CMR condities zou plaats

vinden, hier misschien dan ook de CMR voorwaarden van toepassing waren.

Dat lijkt inderdaad een beetje verwarrend.

De bepalingen van CMR zijn van toepassing om het het een internationale rit betrof. De bepalingen zijn van toepassing om dat u reeds een opdracht kunt tonen, door die opdracht had u reeds recht op "de vrachtpenningen" (daarmee wordt bedoeld "het geld"). Officieel is "de vracht" (de opdracht) is immers betaalbaar op het moment dat de opdracht is aanvaard/overeengekomen. Dus al staat u bij wijze van spreken nog thuis op de werft. Dan zou u de betaling van "de vracht" al kunnen opeisen, voordat u gaat rijden.

Dat gebeurd natuurlijk nooit, want meestal sukkelen de vervoerders een paar weekje of maanden achter hun centjes aan. Maar zo is het officieel wel en daarom zou u in ieder geval nu ook de gehele afgesproken ritprijs kunnen opeisen.

De CMR bepalingen zijn dus van toepassing (altijd !!! en u hoeft dat niet eens met elkaar af te spreken omdat het een verdrag is) en op basis van die bepalingen èn het Burgerlijk wetboek kan uw rechtsbijstandverzekering aan de slag voor u.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat lijkt inderdaad een beetje verwarrend.

De bepalingen van CMR zijn van toepassing om het het een internationale rit betrof. De bepalingen zijn van toepassing om dat u reeds een opdracht kunt tonen, door die opdracht had u reeds recht op "de vrachtpenningen" (daarmee wordt bedoeld "het geld"). Officieel is "de vracht" (de opdracht) is immers betaalbaar op het moment dat de opdracht is aanvaard/overeengekomen. Dus al staat u bij wijze van spreken nog thuis op de werft. Dan zou u de betaling van "de vracht" al kunnen opeisen, voordat u gaat rijden.

Dat gebeurd natuurlijk nooit, want meestal sukkelen de vervoerders een paar weekje of maanden achter hun centjes aan. Maar zo is het officieel wel en daarom zou u in ieder geval nu ook de gehele afgesproken ritprijs kunnen opeisen.

De CMR bepalingen zijn dus van toepassing (altijd !!! en u hoeft dat niet eens met elkaar af te spreken omdat het een verdrag is) en op basis van die bepalingen èn het Burgerlijk wetboek kan uw rechtsbijstandverzekering aan de slag voor u.

Dus toch wel proberen via CMR verzekering? Een collega van me zei me dat, ik dacht zelf eigenlijk

ook dat dat alleen voor ladingschade was. Ik probeerde slim te doen hier met zijn tip.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Dus toch wel proberen via CMR verzekering?

Volgens mij dus niet.

CMR bepalingen zorgen ervoor dat U aansprakelijk kan worden gesteld. En dat wordt gedekt door uw CMR/-lading verzekering.

CMR bepalingen zorgen er evengoed voor dat u een opdrachtgever aansprakelijk kunt stellen. Voor bijstand daarbij moet u hulp krijgen van uw rechtsbijstand verzekering (dat is mijn logica, dus zo zie ik dat, maar zelf heb ik daar geen ervaring mee).

Ook al bent u met uw personenauto verzekerd voor de schade die u anderen aandoet (WA), als anderen U iets aandoen wat u wilt gaan verhalen dan wordt dat ook niet gedekt door diezelfde WA-verzekering. Uw bijstand om de schade te verhalen moet u dan vragen via uw (aparte) rechtsbijstandverzekering.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het lijkt me beetje David tegen Goliath. Lullig om te lezen hoe de transporteur behandeld wordt momenteel. Denk je een lekker vrachtje te hebben en dan wordt je zo genaaid. Zijn het die met gele zeilen of met blauwe zeilen? Denk met de gele zeilen. Die met blauwe zeilen heeft volgens mij niets naar Griekenland.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Het lijkt me beetje David tegen Goliath. Lullig om te lezen hoe de transporteur behandeld wordt momenteel. Denk je een lekker vrachtje te hebben en dan wordt je zo genaaid. Zijn het die met gele zeilen of met blauwe zeilen? Denk met de gele zeilen. Die met blauwe zeilen heeft volgens mij niets naar Griekenland.

Walter en/of Augustus:ja:

Man, wat een k.. verhaal voor JvL.

Je wordt gewoon een oor aangenaait. Met onbedoelde hulp van onze oosteuropese vrienden die voor een rats ass rijden. (wanneer gaan die mannen eens leren rekenen)

Sterkte JvL.

-

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Met onbedoelde hulp van onze oosteuropese vrienden die voor een rats ass rijden. (wanneer gaan die mannen eens leren rekenen)

Zo zie ik het niet hoor.

Voor hetzelfde geld wordt je misbruikt door zo'n expediteur en gaat er een (collega) Hollandse vervoerder met die rit vandoor. Omdat iemand aan de telefoon bij zo'n expediteur daar net even iets betere connecties mee heeft, of nog wat mee heeft goed te maken, of omdat er iemand anders daar aan de telefoon een fout of miscalculatie heeft gemaakt.

JvL is op de één of andere manier gewoon het "gemakkelijkste slachtoffer" geweest op dat moment. En ze hebben waarschijnlijk de inschatting gemaakt dat-ie zich wel zou redden zonder al te veel kosten. En een opdrachtgever die dan maar met genoeg grote bek die (kwetsbare) eigen rijder probeert te overbluffen, die staat dan al (voorlopig) met 1-0 vóór.

En "jij" staat daar voorlopig in Marseille en moet maar even kijken hoe het weer opgelost wordt en/of een aansluiting vindt, of hoe "je" weer thuiskomt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

@Karel,

Hoe het ook zij - die jongen staat daar wél. Hij had een laadopdracht - kennelijk ook zwart op wit- dus hij wordt gewoon genaaid. Onder het mom: dat eigenrijdertje kunnen we wel hebben.

Het gaat toch ook om hoe je/we met elkaar omgaan? Dát maakt de wereld toch een beetje prettiger.

In mijn ogen gaat het dus om fatsoen.

Ja, dat zal wel ontiegelijk ouderwets, uit de tijd en naïef zijn.

-

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Karel,

Hoe het ook zij - die jongen staat daar wél. Hij had een laadopdracht - kennelijk ook zwart op wit- dus hij wordt gewoon genaaid. Onder het mom: dat eigenrijdertje kunnen we wel hebben.

Het gaat toch ook om hoe je/we met elkaar omgaan? Dát maakt de wereld toch een beetje prettiger.

In mijn ogen gaat het dus om fatsoen.

Ja, dat zal wel ontiegelijk ouderwets, uit de tijd en naïef zijn.

-

Ja dat vind ik ook zo, beetje kwestie van fatsoen. Maar tegenwoordig telt dat niet meer.

Alles draait om de centen. En hoe minder vrachten er zijn, hoe brutaler de bevrachters worden.

Als een vracht gecancelled word voordat je er bent is het al balen, maar ben er dat hele stuk

naartoe gereden en er nog een dag staan wachten ook. Met de hoop op een goede rit, en dan

kun je voor een dump-prijs terug naar NL komen.

Met één sta je inderdaad niet sterk. Jammer dat het zo werkt.

Maandag ga ik er mee stoeien, en ik laat zeker weten hoe het uitpakt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Zo zie ik het niet hoor.

Voor hetzelfde geld wordt je misbruikt door zo'n expediteur en gaat er een (collega) Hollandse vervoerder met die rit vandoor. Omdat iemand aan de telefoon bij zo'n expediteur daar net even iets betere connecties mee heeft, of nog wat mee heeft goed te maken, of omdat er iemand anders daar aan de telefoon een fout of miscalculatie heeft gemaakt.

JvL is op de één of andere manier gewoon het "gemakkelijkste slachtoffer" geweest op dat moment. En ze hebben waarschijnlijk de inschatting gemaakt dat-ie zich wel zou redden zonder al te veel kosten. En een opdrachtgever die dan maar met genoeg grote bek die (kwetsbare) eigen rijder probeert te overbluffen, die staat dan al (voorlopig) met 1-0 vóór.

En "jij" staat daar voorlopig in Marseille en moet maar even kijken hoe het weer opgelost wordt en/of een aansluiting vindt, of hoe "je" weer thuiskomt.

En zo word er geredeneerd bij zo'n bevrachter. Dat eigenrijdertje? Laat maar stikken, want van dat Bulgaarse bedrijf met 80 auto's die in onmogelijke hoeken leegkomen en overal naar toe wil hebben we meer profijt.

@Karel,

Hoe het ook zij - die jongen staat daar wél. Hij had een laadopdracht - kennelijk ook zwart op wit- dus hij wordt gewoon genaaid. Onder het mom: dat eigenrijdertje kunnen we wel hebben.

Het gaat toch ook om hoe je/we met elkaar omgaan? Dát maakt de wereld toch een beetje prettiger.

In mijn ogen gaat het dus om fatsoen.

Ja, dat zal wel ontiegelijk ouderwets, uit de tijd en naïef zijn.

-

Op het moment dat je niet meer fatsoenlijk kunt zijn...........bahbah, moet daar niet aan denken! Liegen, bedriegen en mensen naaien. Lijkt wel schering en inslag!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Op het moment dat je niet meer fatsoenlijk kunt zijn..

Die begrippen die spelen helemaal niet bij (grote) expediteurs.

Daar zitten gewoon poppetjes aan de telefoon die maar 2 dingen moeten doen: voor hun opdrachtgever zorgen dat die vracht zo goedkoop mogelijk wegkomt en .. zorgen dat de marge van het expeditiewerk/bemiddeling bewaakt wordt.

De kleiner vervoerder denkt in "investeren in de toekomst". Voor de goede vrede zou hij zo'n akkefietje als dit nog pikken, in de hoop dat hij er wat credits mee opbouwt voor een eventuele volgende keer. Maar dat gebeurt helemaal niet. Dat poppetje aan de telefoon is dan inmiddels misschien alweer vervangen door een ander poppetje.

Mocht de eigen rijder bij een volgende rit voor diezelfde expediteur bijvoorbeeld een kras op een dockshelter rijden, ook al staan er 5 medewerkers op de laadplaats te roepen dat de chauffeur nog makkelijk achteruit kan rijden, dan wordt de rekening voor een hele nieuwe opslagloods zonder blikken of blozen doorgelegd naar de betreffende vervoerder. Als hij geluk heeft legt de expediteur er bij wijze van coulance nog net geen provisie op. De schade/rekening is al wel even betaald en/of erkend. De vervoerder hoeft alleen nog maar te zorgen dat het geld er komt. Als er genoeg facturen nog openstaan bij die expediteur, zijn ze niet eens te beroerd om de schade meteen maar even met de uitstaande vrachtpenningen te verrekenen.

Het mag niet, het gebeurt maar al te vaak. Net als nu in dit geval JvL aanspraak kan maken op de afgesproken vrachtprijs of in ieder geval een fikse schadevergoeding. De vervoerder is uiteindelijk vaak te netjes/fatsoenlijk en hoopt op die volgende "goeie opdracht", om "het weer goed te kunnen maken".

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik denk dat je helemaal gelijk hebt Karel.

Maar het blijft treurig dat er een dergelijke mentaliteit heerst. Je kan zeggen: ze zouden een voorbeeld kunnen nemen aan vervoerders hoe het wel moet.

Het enige wat echt verandering zou kunnen brengen is een werkelijk chauffeurstekort. Oftewel: een werkelijk tekort aan wielen. (dus ook 'goedkope' wielen) Al het andere is zinloos.

Wat ik trouwens overeind houdt is: zonder de toestroom van zoveel spotgoedkope Oosterblokkers zou het niet zo erg geweest zijn (even los van een recessie/economische toestand). Iedereen weet dat die bedrijven voor dumpprijzen rijden, omdat het levensonderhoud in Bulgarije (ik noem maar een land) onvergelijkbaar is met die in NL.

Natuurlijk: voor de Bulgaar is het een prima prijsje.

En dat is ook mijn kritiek op de politici binnen de EU die verantwoordelijk waren/zijn voor de toenmalige uitbreiding. Die hebben onvoldoende rekening gehouden met 'ons'. Iets wat naar mijn idee wél had gemoeten; ze zitten er tenslotte ook voor en namens ons.

Daar zullen ze 1. geen seconde over gedacht hebben, of 2. het hebben ingecalculeerd. Dit laatste dan naar alle waarschijnlijkheid onder invloed van lobbygroepen die in opdracht van die grote expediteurs daar hard aan hebben getrokken. (De eerste reden sluit ik trouwens ook niet geheel uit. Er wordt heel slecht gewerkt).

Want het staat buiten kijf dat expediteurs - de LKW Walters van deze wereld - er alle baat bij hebben de wielen goedkoop te houden.

-

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Die begrippen die spelen helemaal niet bij (grote) expediteurs.

Daar zitten gewoon poppetjes aan de telefoon die maar 2 dingen moeten doen: voor hun opdrachtgever zorgen dat die vracht zo goedkoop mogelijk wegkomt en .. zorgen dat de marge van het expeditiewerk/bemiddeling bewaakt wordt.

De kleiner vervoerder denkt in "investeren in de toekomst". Voor de goede vrede zou hij zo'n akkefietje als dit nog pikken, in de hoop dat hij er wat credits mee opbouwt voor een eventuele volgende keer. Maar dat gebeurt helemaal niet. Dat poppetje aan de telefoon is dan inmiddels misschien alweer vervangen door een ander poppetje.

Mocht de eigen rijder bij een volgende rit voor diezelfde expediteur bijvoorbeeld een kras op een dockshelter rijden, ook al staan er 5 medewerkers op de laadplaats te roepen dat de chauffeur nog makkelijk achteruit kan rijden, dan wordt de rekening voor een hele nieuwe opslagloods zonder blikken of blozen doorgelegd naar de betreffende vervoerder. Als hij geluk heeft legt de expediteur er bij wijze van coulance nog net geen provisie op. De schade/rekening is al wel even betaald en/of erkend. De vervoerder hoeft alleen nog maar te zorgen dat het geld er komt. Als er genoeg facturen nog openstaan bij die expediteur, zijn ze niet eens te beroerd om de schade meteen maar even met de uitstaande vrachtpenningen te verrekenen.

Het mag niet, het gebeurt maar al te vaak. Net als nu in dit geval JvL aanspraak kan maken op de afgesproken vrachtprijs of in ieder geval een fikse schadevergoeding. De vervoerder is uiteindelijk vaak te netjes/fatsoenlijk en hoopt op die volgende "goeie opdracht", om "het weer goed te kunnen maken".

Dit benaderd schrikbarend echt de werkelijkheid. Credits bouw je niet meer op nee met de expediteur.

Je krijgt simpel te horen dat je een vracht voor een bepaalde prijs mag doen, en als je om wat extra's vracht,

krijg je standaard als antwoord dat andere vervoerders het wel voor hun prijs doen.

Ook met het wisselen van de poppetjes klopt. Heb voor deze expediteur al vaker wat gedaan, maar dan

voor andere poppetjes. Dit poppetje van deze vracht was nieuw, heb ik nog nooit mee gesproken hiervoor.

Het zou ook kunnen zijn dat het poppetje mij de verkeerde prijs heeft gegeven, de prijs die hun hebben.

Beginnersfout. En dat dat dan op deze manier opgelost wordt. Dat ze daar gewoon de houding hebben van:

"die kleine eigen rijder maakt ons toch niks".

Over schade verrekenen met vrachtpenningen, dat klopt ook. Heb ik ook al gehad. Was wel geen echte

schade, het ging om europallets. Vracht op 33 europallets. Moest ik ruilen. Zei ik door de telefoon voor ik

de vracht aannam dat ik geen pallets bij me had. Zei de expediteur dat dat geen probleem was, dan lieten

ze dat wel een auto van hun doen. Krijg ik de opdracht per fax, staat er in dat er 33 pallets geruild moeten

worden. Ik nog een keer bellen. Zegt de expediteur dat dat er standaard in staat, ik hoef niet te ruilen,

dat is wel goed zo. Vracht gedaan. Papieren opgestuurd. Komt er geen geld. Na een dag of 70 eens bellen,

hun betalingstermijn was 60 dagen. Zeggen ze dat ze niet betalen omdat ik geen palletbon heb meegestuurd

waarop staat dat ik de pallets heb geruild bij laden. Tsja, ik zeg dat ik dat met de planner heb afgesproken

dat dat niet hoefde, dat een auto van hun die zou meebrengen. Vraagt de boekhouding of ik daar een

bewijs van heb op papier. Nee, heb ik niet, was mondelinge afspraak. Zo werkte het niet zeiden ze, en ik

moest eerst 33 pallets betalen (dacht dat ze 15 euro per pallet vroegen), en daarna betaalden ze mijn factuur

pas. De pallets kosten meer dan de vracht opleverde trouwens. Dus had beter leeg naar huis kunnen rijden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Frans1960 kan je ook wat 'pallets' verhalen vertellen.

Het is wat mij betreft gewoon oplichting. Het gebeurd je in ieder geval nooit meer.

De volgende keer retourneer je de fax, met daarop de aantekening dat je hebt afgesproken geen pallets te ruilen. Bij niet akkoord graag even terug faxen aub.

Heb je het in ieder geval zwart op wit.

Zoiets.

Opnieuw: diep triest. Het zal trouwens buiten onze sector ook voorkomen, deze mentaliteit. Die mentaliteit heet bij die mensen trouwens 'slim zaken doen'.

Dat dan weer wel.....

-

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Als ik dat allemaal zo lees vraag ik me toch af waarom mensen nog eigen rijder willen worden.... Als er zo met je omgegaan wordt dan krijg je toch de neiging dat gebouw van die expediteur binnen te rijden en dan dwars over de directie heen...

Precies.

Ik zou het nu ook niet meer doen.

Mij situatie is een iets andere, maar toch. Ook ik ben kwetsbaar en dat weet de opdrachtgever maar al te goed.

Ook ik maak rotgeintjes mee.

Ben je nu Bulgaar met plannen om voor jezelf te beginnen, dan zeg ik: goed idee.

Woon je hier, nou ga lekker iets ver weg van het wegtransport doen.

-

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als ik dat allemaal zo lees vraag ik me toch af waarom mensen nog eigen rijder willen worden.... Als er zo met je omgegaan wordt dan krijg je toch de neiging dat gebouw van die expediteur binnen te rijden en dan dwars over de directie heen...

Waarom ik eigenrijder ben geworden? Was altijd zuinig op m'n auto. Maar als je vakantie had, zat er een ander

op je auto, en kreeg je hem niet zo netjes terug. Reed geen schade. In de vakantie werd er dan met "mijn"

auto wel schade gereden. Was altijd op tijd. Opdrachtgevers tevreden met me. Ik dacht: wat ik voor de baas

nu doe, kan ik ook voor mezelf. En dan rijd er niemand op m'n auto, kan alle spullen er altijd in laten liggen,

kan hem beetje naar mijn smaak inrichten.

Zo ging het. In den beginne was het best leuk en aardig, tot de diesel toen flink ging stijgen en de vrachten

minder werden (2008). 2010 trok het beetje aan, en in ieder geval was de diesel beter van prijs. Met vaste

opdrachtgevers eigenlijk nooit problemen gehad. Teleroute ladingen wel nu en dan. Paar gingen er failliet,

paar deden pas na heel veel bellen betalen. Maar er waren er ook die wel optyd zonder te hoeven bellen

betaalden. De opdrachtgever waar ik de laatste tijd meeste voor heb gereden, heeft vanaf komende week

niks meer. Hij kan amper zijn eigen auto's aan het werk houden, en stuurt alle charters naar huis. Op zich

kan ik daar me leven. Als er geen werk is, en je staat alleen maar te wachten, is het ook niet leuk.

Daarom ben ik zelf al gaan zoeken, en kwam zo op dit mooie ritje naar Griekenland. Leuk zo voor de kerst,

en wou wel eens zien wat die Grieken met onze pensioencenten doen (grapje). Maar dit verhaal liep al

meteen fout dus.

Zoals je op dit moment wordt behandeld (heb de laatste weken al wat rondgebeld), is vrij ongebruikelijk.

Normaal waren expediteuren toch altijd wel vriendelijk tegen je. Maar nu is het echt: take it or leave it.

Een vrij vijandige houding.

Probleem is wel dat auto en oplegger nog tijdje betaald moeten worden, kan ik nu niet vanaf (net als sommige

mensen met een koophuis zag ik gister. 23.000 mensen hebben hun huis al met verlies moeten verkopen).

Als ik het bekijk hoe het nu is, en de verwachting over de toekomst, en ook nog eens kijk wat ik dit jaar

overhou voor loonkosten, kan ik het niemand aan raden nee om eigen rijder te worden. Maar is het nu in

loondienst beter? Mijn vrouw zegt al tijden dat ik dom ben geweest, dat ik gewoon voor een goede baas

had moeten gaan werken. Maar hoeveel goede bazen zijn er nog? Vallen ook met bosjes om he de laatste

tijden. En de meeste goede bazen, die hebben geen verloop, dus geen plaatsen vrij. Lastige tijden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als ik het bekijk hoe het nu is, en de verwachting over de toekomst, en ook nog eens kijk wat ik dit jaar

overhou voor loonkosten, kan ik het niemand aan raden nee om eigen rijder te worden. Maar is het nu in

loondienst beter? Mijn vrouw zegt al tijden dat ik dom ben geweest, dat ik gewoon voor een goede baas

had moeten gaan werken. Maar hoeveel goede bazen zijn er nog? Vallen ook met bosjes om he de laatste

tijden. En de meeste goede bazen, die hebben geen verloop, dus geen plaatsen vrij. Lastige tijden.

Juist omschreven! Daarom zou ik ook niemand een baan in de transportsector aanraden.

Als er 1 tak van sport is, waar geen toekomst in zit, dan is het de transportbranche wel.

Des te jammer is het dan, dat je met enig regelmaat reclame's tegen komt, waarin mensen worden opgroepen chauffeur te worden.

In mijn ogen misleidend, en niets anders dan bedrog.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Sowieso een factuur voor een foutvracht inclusief je wachturen (Neem aan dat ze 2 uur ter 'risicoaanvaarding' hanteren waardoor je nog 15 uur overhoudt.) sturen. Het is simpelweg geen reden om te storneren aangezien je volkomen recht op die wachturen hebt. Altijd een beetje jammer als bedrijven zo ongelofelijk moeilijk doen over wachturen. Veelal omdat ze die uren zelf niet durven door te berekenen aan hun klant of er geen afspraken over gemaakt hebben.

Die begrippen die spelen helemaal niet bij (grote) expediteurs.

Daar zitten gewoon poppetjes aan de telefoon die maar 2 dingen moeten doen: voor hun opdrachtgever zorgen dat die vracht zo goedkoop mogelijk wegkomt en .. zorgen dat de marge van het expeditiewerk/bemiddeling bewaakt wordt.

De kleiner vervoerder denkt in "investeren in de toekomst". Voor de goede vrede zou hij zo'n akkefietje als dit nog pikken, in de hoop dat hij er wat credits mee opbouwt voor een eventuele volgende keer. Maar dat gebeurt helemaal niet. Dat poppetje aan de telefoon is dan inmiddels misschien alweer vervangen door een ander poppetje.

Mocht de eigen rijder bij een volgende rit voor diezelfde expediteur bijvoorbeeld een kras op een dockshelter rijden, ook al staan er 5 medewerkers op de laadplaats te roepen dat de chauffeur nog makkelijk achteruit kan rijden, dan wordt de rekening voor een hele nieuwe opslagloods zonder blikken of blozen doorgelegd naar de betreffende vervoerder. Als hij geluk heeft legt de expediteur er bij wijze van coulance nog net geen provisie op. De schade/rekening is al wel even betaald en/of erkend. De vervoerder hoeft alleen nog maar te zorgen dat het geld er komt. Als er genoeg facturen nog openstaan bij die expediteur, zijn ze niet eens te beroerd om de schade meteen maar even met de uitstaande vrachtpenningen te verrekenen.

Je kan het ook overdrijven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Juist omschreven! Daarom zou ik ook niemand een baan in de transportsector aanraden.

Als er 1 tak van sport is, waar geen toekomst in zit, dan is het de transportbranche wel.

Des te jammer is het dan, dat je met enig regelmaat reclame's tegen komt, waarin mensen worden opgroepen chauffeur te worden.

In mijn ogen misleidend, en niets anders dan bedrog.

Nee, dat ben ik met je eens. Als een jong iemand mij vertelt dat hij/zij chauffeur wil worden geef ik ze altijd 1 tip:"Niet doen!!!"

Ik weet nog niet wat het wel gaat worden, maar ik ga uitzoeken wat ik buiten deze sector kan doen. Gewoon mijn geld in 38 uur verdienen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

En toch zie je links en rechts steeds nieuwe 'eigenrijders'. Op een of andere manier kan je, als je kleinschalig blijft, toch wel je boterham verdienen. Dat het niet in 40 uur kan is wel duidelijk maar als men geen grote broek aantrekt bij de aanschaf van een auto kun je denk ik toch wel je geld verdienen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
En toch zie je links en rechts steeds nieuwe 'eigenrijders'. Op een of andere manier kan je, als je kleinschalig blijft, toch wel je boterham verdienen. Dat het niet in 40 uur kan is wel duidelijk maar als men geen grote broek aantrekt bij de aanschaf van een auto kun je denk ik toch wel je geld verdienen.

Als je maar een beetje gezond mag blijven, dan komt de rest al snel goed hoor.

Hard werken moet je overal, maar ik zie heel veel mensen die het als eigenrijder best leuk doen (financieel). En natuurlijk is het niet in geld uit te drukken als je iedere dag weet dat je met je zelfde, eigen spullen op pad kunt. Voor sommige mensen zal dat helemaal geen enkele waarde hebben, of in ieder geval niet zijn uit te drukken in een soort extra "beloning". Maar toch zijn er nog veel mensen die daar wel veel waarde aan hechten. En een deel van dergelijke chauffeurs kiest er voor om eigenrijder te worden, met dát als hele belangrijke reden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden