[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Mijnders Transport wil dat personeel salaris inlevert .......


AngeliqueBS

Recommended Posts

  • Reacties 302
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

  • Forumlid
Op het punt dat de CAO voorschrijft dat chauffeurs eerst hun overuren moeten inleveren tot maximaal 5 per week, voordat er over ontslagen gesproken kan worden, gaat u overigens niet in. Als FNV wil dat de CAO wordt nageleefd, dan moeten ze de chauffeurs daarvoor op de barricaden zien te krijgen. Dan zouden ze "open kaart spelen", als ze het stipt conform CAO willen.

Tja, ik zou liever wat minder overuren maken, maar de gewerkte uren netjes betaald krijgen. Er zullen best chauffeurs zijn die erg gewend zijn aan de overuren. Maar de term "overuren" heeft te maken met "overwerk" en overwerk zou slechts incidenteel moeten zijn. Kijk de Wikipedia definitie er maar op na.

Een werknemer kan ook geen rechten opbouwen om overuren te "mogen" werken. Een werknemer bouwt wel rechten op om volgens zijn contract te worden uitbetaald.

En als ik al als werknemer zou toestaan om in uurloon gekort te worden wegens de slechte economische omstandigheden, dan zou ik toch wel eerst alle financiele stukken van de afgelopen 10 jaar willen inzien. Gewoon een gezond stukje wantrouwen naar werkgevers in het algemeen, en werkgevers in het transport in het bijzonder:ja:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Dat gaat het FNV zich niet afvragen want dat interesseert ze niets. Publiciteit, daar gaat het hun om: v.d. Bosch, Nico Mooy, bij Beyer wat Polen voor hun karretje spannen en nu dit bij Mijnders.

Mijnders is toch hét voorbeeld van een nette zaak die het goed met hun personeel en leveranciers voorheeft. Zoals velen in de sector hebben ze het zwaar en moeten om te overleven in de kosten snijden. Alle chauffeurs krijgen een brief dat ze teruggeschaald worden en waarin uitgelegd wordt waarom. En vervolgens gaan er een paar man de bond bellen. Die ruiken bloed en het is bingo. Ik durf er wel wat onder te verwedden dat het grootste deel van de chauffeurs achter het beleid van het bedrijf staat en slechts een kleine minderheid via het FNV hun "gelijk" willen halen. Ik praat terugschalen niet schoon maar wat moet je anders? Tent meteen maar laten klappen? Of kijken of je kunt overleven?

@Freddie als een D3 salaris + overuren + verblijskostenvergoeding voor jou onvoldoende is om je vaste lasten te betalen dan zou ik als ik jou was je tweede huis in St Tropez van de hand doen. ;)

Dat is toch wat het merendeel hier wil zien........een vakbond die tegen elke onrechtmatigheid actie onderneemt. we willen toch niet meer hoeven roepen dat bonden niets doen?! Zodra een werkgever gaat vragen aan zijn werknemers om minder geld te willen vor hun wqerkzaamheden dan is dat wat mij betreft een zinkend schip......Niet meer te redden dus.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
U zult het wellicht anders bedoelen dan het (op mij) overkomt.

Ik zou hier in ieder geval niet "trots" op zijn. Er zijn vele mogelijkheden (nu de regels weer wat zijn aangepast voor WW) om als werkgever en werknemer op een correcte manier uit elkaar te gaan en recht te krijgen op een WW-uitkering (mocht dat nodig zijn). Waarom dan de kont tegen de krib gooien? Met een faillissement (of halen wat er nog te halen valt, ten koste van alles) is ook niemand gediend.

Maar ik ken uw omstandigheden van destijds natuurlijk niet.

Ook ik ben ooit een faillissementsaanvraag begonnen en ik ben daar nog trots op. Dat was voor mij de manier om alsnog aan mijn geld te komen. Ik was er ook verdomd snel bij. Bij het eerste voorschotje heb ik meteen de bond ingeschakeld.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Werkgever mag best een beroep doen op haar werknemers, daar is niets mis mee. Moet dan wel gelden voor iedereen, directie, kantoor en werkvloer.

Regeling zou dan wel tijdelijk moeten zijn en er zal een gefundeerd plan moeten liggen hoe de problemen te lijf te gaan. Als er dan wel degelijk uitzicht is , schouders eronder en werken. Alles beter dan thuis zitten. Probleem is wel dat er nog zeer lastige tijden aan gaan komen. Is het realiteit om te veronderstellen dat een transportbedrijf in problemen nog boven Jan gaat komen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dan ga ik toch lekker de ww in !!!!!!!

En zeg niet dat ik dat niet doe, heb al 2x mede gezorgt dat een werkgever failliet wetd verklaard

Ik ook, heb er al 5 failliet laten gaan. Ik tip m'n vrienden altijd als we waardevolle lading hebben. En rij elke week een keer schade. Jaja, we straffen ze af hij die klote werkgevers. Wij zijn de beste. Superchauffeurs.

Of als ik van de baas kwartiertje door moet rijden, rij ik bewust een BAG controle in daarna. Spanbanden gooi ik onderweg weg. Moet ik dan afspannen, scheld ik de planner uit en naai m'n collega eraan dat hij de spanbanden niet in de truck heeft gelaten.

En nu wil ik 6% loonsverhoging, anders ga ik diesel door verkopen. Ja we zijn goeie chauffeurs. Egwel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast peter-opc

Er zijn hier mensen op het forum die het blijkbaar normaal vinden dat werknemers maar salaris moeten inleveren.

Is dit ook normaal in andere sectoren van het bedrijfsleven.

B.v De haven of voedings of metaal, electro, ambtenaren?

Als een bedrijf slecht gaat dan is er iets mis met dat bedrijf.

Ze hebben vast geen buffers opgebouwd om door moeilijke tijden heen te komen.

Ahhh.. ik weet het al de marges zijn te klein daarvoor?

Nee daar geloof ik niets van als ik zo een aantal transporteurs zie die hele leuke en dure hobby"s hebben.

Als je een bedrijf runt dan behoor je verantwoordelijkheids gevoel te hebben zodat je je personeel ook door mindere tijden kan heen lootsen.

Maar je personeel vragen in te leveren en zelf in weelde te leven is zielig.

Gr.Peter.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Er zijn hier mensen op het forum die het blijkbaar normaal vinden dat werknemers maar salaris moeten inleveren.

Is dit ook normaal in andere sectoren van het bedrijfsleven.

B.v De haven of voedings of metaal, electro, ambtenaren?

Als een bedrijf slecht gaat dan is er iets mis met dat bedrijf.

Ze hebben vast geen buffers opgebouwd om door moeilijke tijden heen te komen.

Ahhh.. ik weet het al de marges zijn te klein daarvoor?

Nee daar geloof ik niets van als ik zo een aantal transporteurs zie die hele leuke en dure hobby"s hebben.

Als je een bedrijf runt dan behoor je verantwoordelijkheids gevoel te hebben zodat je je personeel ook door mindere tijden kan heen lootsen.

Maar je personeel vragen in te leveren en zelf in weelde te leven is zielig.

Gr.Peter.

Ik denk dat dat bij de meeste andere bedrijven niet is. Was laatst bij een vestiging van Arcelor Mital in Zwitserland. De hele hal waar ik moest lossen inclusief voorman was Pools. Ik was paar weken terug bij Van Moer in Antwerpen, alle heftruckchauffeurs in die loods waren Polen. Moest lossen bij Albert Heijn Geldermalsen, denk de helft van de orderpickers waren Polen.

Zo kan het ook. Niet vragen of personeel loon wil inleveren, nee gewoon stug vervangen door goedkopere krachten.

Wat wil je dus horen?

Ik ken het bedrijf Mijnders verder niet. Heb ze wel eens zien rijden, maar inhoudelijk weet ik er niets van. In principe ga ik niet akkoord met loonsverlaging. Zoals ik al eerder schreef: zie Van den Ham/Seneca. Lever je loon in, gaat het daarna alsnog failliet. Ben je dubbel genaaid. Eerst minder loon, daarna ook nog minder uitkering.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast peter-opc

Een transport bedrijf komt er niet bovenop door zomaar loon in te leveren.

Er zou eerst eens gekeken moeten worden waar het probleem zit en hoe je dit structureel kan op lossen zonder loon in te leveren,.

Zoals mijn vraag al was! Waar gebeurt dit meer welke sector?

Levert de boekhouder salaris in? De planner? de Directeur.de kantoor juffrouw? Vergeet het maar gebeurt niet.

Waarom denken jullie ?

Dat er zo weinig ondernemingsraden zijn in het transport?

Nee transport is een hele vreemde eend in de beit van ondernemers nederland.

Er is geen sector waar het zo vreemd toe gaat als in het transport.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Dat is toch simpel, als de werkgever daar 15 minuten voor rekent, dan zorg ik wel dat ik die tijd weer terug pak.

Ik ben goudeerlijk, ik verwacht dat ook van een werkgever.

Vraag me af hoe jouw werkgever de tijd rekent met wachten bij een losadres, laten we zeggen 3 kwartier?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Is allemaal leuk en aardig Pierre, maar als het koppelen haastwerk wordt, dan moet de werkgever niet verwachten dat alles vetvrij blijft. Sommige collega's nemen dan niet de moeite om bij afkoppelen eerst de schotel te laten zakken en te kijken of de oplegger op de goede hoogte blijft staan. Vervolgens schuiven ze al het schotelvet naar voren en laten de oplegger in een (te) lage stand achter. Het bekende probleem met een grote vette bende waar jij als n's tegenaan liep geloof ik.

Bovendien, een chauffeur die het gevoel heeft tekort gedaan te worden, zal die tijd natuurlijk dubbel en dwars terugpakken op andere momenten. Mijn probleem met normeren is dat het eigenlijk stuksloon is. Voor een bepaalde handeling krijg je (max) een bepaalde tijd betaald. En volgens mij is het gebruik van stuksloon maar in heel weinig omstandigheden wettelijk toegestaan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Onderstaand heb ik in een ander topic ook gepost maar vind het hier eigenlijk ook wel van toepassing:

Transporterend Nederland staat al jaren aan een comatueus paard te trekken en probeert via faillissementen gevolgd door een doorstart, Cao ontduiking en terugschaling te redden wat er te redden valt maar eigenlijk is dat allemaal tot mislukken gedoemd. Zeker internationaal gezien is de sector in Nederland "overbodig" geworden want te duur. Tijd voor een grote sanering dus en dan ben ikzelf van de korte pijn.

Een forse loonsverhoging voor het personeel er zo snel mogelijk doorvoeren en geholpen door de hoge dieselprijs zal er zeer fors in het aantal bedrijven gesneden gaan worden. Personeel de ww in en omscholen en dan hebben we over een jaar of twee weer een gezonde sector waar de bedrijven die zich op bijv. binnenlands distributiewerk richten of zich specialiseren een goede boterham verdienen (en hun personeel ook). Dat betekent natuurlijk dat er misschien wel 50.000 man wat anders zal moeten gaan doen (of bij een Roemeen of zo in dienst treden, dat kan natuurlijk ook) maar dat is niet anders. Beroepen sterven uit en dat is van alle tijden. Koste wat kost tegen beter weten in maar door blijven gaan met het proberen in stand houden van wat ooit was maar niet meer is is tegen alle natuurwetten in.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast peter-opc

Kijk!!! Dat is nu eens top.

Een eerlijk en rechtstreeks antwoord.

Dus inderdaad salarissen omhoog en kijken wie het wel en niet red zodat je weer een gezonde bedrijfstak krijgt.

En niet meer dat onder de maats geknoei van transporteurs.

Ik ben het er zelf ook allang over eens dat we het op deze manier niet gaan redden zoals we het nu doen,

De overvloed aan goedkoop personeel in de ex GOS landen kunnen en moeten we niet tegen houden willen we in de toekomst

een gezond europa krijgen.

Het is een pijnlijke sanering maar we kunnen met onze zware salarissen niet tegen het oost-blok op boxen.

Vele chauffeurs weten best wel dat het internationale werk niet meer met ons salaris kan.

Eigenlijk moeten we ons gaan specialiceren waar we erg goed in zijn. (Logistiek)met alles daar om heen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ook bij Appel krijgen ze gedonder als de blackbox drie kwartier op koppelen staat. Elke chauffeur van Appel die zegt dat dat niet zo is daag ik uit om dat te bewijzen.Trouwens ik gebruik nu even de naam Appel maar dat had net zo goed een andere naam kunnen zijn. Ik weet dat het merendeel van de chauffeurs roepen dat ze goudeerlijk zijn maar meteen de zaak wel bedonderen. Klein voorbeeldje. Bij ons kregen wij om twee bakken af te zetten en twee bakken af te zetten een uur betaald. Meestal was je na een half uur al klaar. Wat deden de meesten? Juist de rest van dat uur aan de koffie gaan. Behalve op vrijdag op de zaak. Dan waren ze meestal binnen 20 minuten klaar daarmee. Raar dat de baas dan na verloop van tijd gaat zeggen dat dat ook anders kan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Het is een pijnlijke sanering maar we kunnen met onze zware salarissen niet tegen het oost-blok op boxen.

Vele chauffeurs weten best wel dat het internationale werk niet meer met ons salaris kan.

Peter, weet je hoeveel mensen er nog oostelijker wonen dan de huidige oostelijke EU lidstaten? En wat de expansiedrang van de EU is??

En wat daar het huidig uurloon is? Wie gaat er goed garen bij spinnen, de werknemer in ieder geval niet.

We kunnen gaan doen waar we goed in zijn, logistiek voeren met goedkoop personeel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
10 Minuten om een trailer aan te koppelen is geen haastwerk hoor.

Hoe is dat dan bij Appel geregeld? Kun je daar wel de black box op tanken zetten, 100 liter tanken en dan rustig een half uur de krant gaan lezen?

Ik noem zo maar een voorbeeldje.....

Ook bij Appel krijgen ze gedonder als de blackbox drie kwartier op koppelen staat. Elke chauffeur van Appel die zegt dat dat niet zo is daag ik uit om dat te bewijzen.Trouwens ik gebruik nu even de naam Appel maar dat had net zo goed een andere naam kunnen zijn.

Naar eer en geweten splits ik de tijd op, bijv 10 min tanken, 10 minuten koffie (als ik ook echt 10 minuten bij dat tafeltje heb gestaan).

Het verhaal ging dat meer dan 15 minuten tanken niet werd gerekend, maar ik heb dat nooit uitgeprobeerd.

Pas moest ik een oplegger aankoppelen bij het FC Zwolle stadion. Kon hem tussen 18:00 en 19:00 aankoppelen, parkeerterrein kon je binnen het uur gratis weer af. Dus eerst op dc Zwolle de eigen oplegger gedropt en pauze genomen, om 18:10 bij het stadion. Daar moest de laatste bak nog in de oplegger gezet en was ik tijd kwijt met aankoppelen. Dat ding stond zo dat er maar 2 parkeervakken in de breedte ruimte voor was, en het ding te laag stond. Dus file parkeren eronder om met de schotel en luchtvering de oplegger hoger te krijgen. Daarna nog weer steken om goed voor de pin uit te komen. Dus 25 minuten bezig. Toen heb ik toch de bc maar die tijd op "laden" gezet. Daarna het ding afkoppelen in Arnhem. Daar was ik 60 min kwijt voordat de bewaking wist waar het ding moest staan. Dat heb ik verantwoord met "wachten lossen", en de planner was op de hoogte want die had ik 3x aan de lijn gehad.

Ofwel, er is altijd wel een manier om de tijd te verantwoorden. Maar zou dat niet geaccepteerd worden, dan had men aan mij een verkeerde!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden