[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

2 Vragen voor mijn opleiding.


Carlo

Vraag

  • Forumlid

Ik heb even 2 vragen die ik moet invullen in mijn transportboekje voor mijn opleiding, maar ik kom er zelf niet uit dus het zou fijn zijn als jullie me even kunnen helpen.

Vraag 1:

Je vertrekt om 06.00 uit Utrecht naar een bestemming 540KM verderop.

Je rijdt met een gemiddelde snelheid van 60km per uur.

Je werkt volgens de standaardregeling van de cao.

Hoe laat ben je op je bestemming?

Denk aan:

Rusttijden

Hoelang je achter elkaar mag rijden.

Hoeveel uur je mag rijden op één dag.

Dit heb ik op deze manier uitgerekend:

540:60= 9 Je bent dus 9 uur aan het rijden. Je mag toch 9 uur op een dag rijden? En 2x in de week verlengen naar 11 uur?

Om de 4,5 uur een halfuurtje pauze aangezien de rit 9 uur+ duurt. Dan kom ik dus uit op 1 heel uur pauze.

06.00+ 10 uur = 16.00 Volgens mijn berekening zou je dus om 4 uur er moeten zijn, kan dit kloppen?

Vraag 2:

Als een vrachtwagen/tankauto een kemlerbord heeft, hoort er een kaart in de auto bij de autopapieren te zitten.

Hoe heet zo'n kaart en wat zal er zoal op staan?

Dit kon ik dus echt nergens vinden...

In ieder geval bedankt,

Carlo.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Recommended Posts

  • 0
  • Forumlid

@Bas. Daar zat ik ook al een beetje aan te denken... Ik wacht denk ik nog even of de gevaarlijke stoffen rijders hier op het forum me willen helpen, die weten het het beste. :D

Danku Ibo en Matthieu! Ik verander het andtwoord naar minimaal 15:45 vanwege de 45 min pauze.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

vraag 2 is wat hij bedoelt de gevarenkaart of (oficieel de schriftelijke instructie) en een papier waarop staat, wanneer wanneer hij elke keer gekeurd moet worden, en waarop de de stempels en datums van de voorgaande keuringen staan, als een voertuig adr gekeurd is.

gr peter

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
vraag 2 is wat hij bedoelt de gevarenkaart of (oficieel de schriftelijke instructie) en een papier waarop staat, wanneer wanneer hij elke keer gekeurd moet worden, en waarop de de stempels en datums van de voorgaande keuringen staan, als een voertuig adr gekeurd is.

gr peter

Danku! Ik houdt het op de gevarenkaart.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
vraag 2 is wat hij bedoelt de gevarenkaart of (oficieel de schriftelijke instructie) en een papier waarop staat, wanneer wanneer hij elke keer gekeurd moet worden, en waarop de de stempels en datums van de voorgaande keuringen staan, als een voertuig adr gekeurd is.

gr peter

Gevarenkaart hoort toch bij de ladingpapieren?

ADR/VLG-Certificaat hoort bij de voertuigpapieren. Ik denk namelijk dat het een beetje strikvraag is omdat er staat "autopapieren".

Of zien jullie dit anders?

Vraag 1 (ook graag commentaar van de collega's als ik het mis zie):

Half 4 (15:30 hr) zou in principe toch ook kunnen?

Om 5:40 Hr de auto vooruit rijden, meteen ruim 15 minuten pauze maken, om 6:00 Hr wegrijden/vertrekken, 4,5 uur rijden, van 10:30 tot 11:00 hr pauze en dan weer 4,5 uur rijden. Om 15:30 nog net op tijd om te lossen ... :p

Of zie ik wat over het hoofd?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

opgave 1: vertrek geladen om 6:00

rijden 4,5 uur is : 10:30

pauze 46 minuten:11:16 (een minuut extra vanwege de digi tacho registratie)

rijden 4,5 uur : 15:45.

je mag een week maken van 2x 10 uur, 4x 9 uur = 56 uren, 2e week niet meer dan 90 uur met week 1 meegerekend.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
vraag 2 is wat hij bedoelt de gevarenkaart of (oficieel de schriftelijke instructie) en een papier waarop staat, wanneer wanneer hij elke keer gekeurd moet worden, en waarop de de stempels en datums van de voorgaande keuringen staan, als een voertuig adr gekeurd is.

gr peter

DE gevaren kaart en de schriftelijke instructie is hetzelfde,deze algemene instructie moet iedere chauffeur die ADR vervoert bij m hebben,ook in colli vervoer,in een voor hem begrijpelijke taal.

tot voor een paar jaar terug moest deze in de taal van het land van bestemming,het land van doorvoer,en een ADR taal(frans,engels of duits).

Het document dat bij een tank moet zijn is ,zoals Karel al zegt,het keurings document van de tank en het voertuig.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Dit heb ik op deze manier uitgerekend:

540:60= 9 Je bent dus 9 uur aan het rijden. Je mag toch 9 uur op een dag rijden? En 2x in de week verlengen naar 11 uur?

Pas op hoor,je mag 2 keer per week je rijtijd verlengen van 9 uur naar 10 uur per dag.

Je moet 11 uur dagelijkse rust maken,en dat mag je 3 x per week inkorten naar 9 uur.

Haal deze dingen niet door elkaar.

Gr Peter.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Gast Orca0809

Dagelijkse rijtijd

Totale rijtijd tussen 2 rusttijden (dagelijks of wekelijks)

- Normaal: maximaal 9 uur

- Maximaal 2 x per week: 10 uur

Ononderbroken rijtijd

- Na 4,5 rijtijd neemt bestuurder onderbreking van 45 aaneengesloten minuten

- Mag worden vervangen door onderbreking van 15 minuten, gevolgd door één van 30 minuten (totaal minimaal 45 minuten)

Ik lees bij sommige collega;s hier een rusttijd van 30 minuten inplaats van 45 maar dat kan ik nergens terug vinden

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Ik lees bij sommige collega;s hier een rusttijd van 30 minuten inplaats van 45 maar dat kan ik nergens terug vinden

Dat klopt, omdat het zo niet expliciet is beschreven.

Het komt er op neer dat u in een (eerste) periode van 5 uur en 15 minuten totaal 4,5 uur rijtijd mag hebben. Binnen die periode voldoet een opgedeelde pauze van 15 minuten en een pauze van 30 minuten (verplichte volgorde). Maar nergens staat waar die 15 minuten en 30 minuten onderbreking moet plaatsvinden binnen die periode van 5 uur en 15 minuten.

Die eerste, korte onderbreking van 15 minuten daar zou dus in mijn voorbeeld eigenlijk mee begonnen kunnen worden. Aan het eind van die rijtijd van 4,5 uur wordt dan die onderbreking van 30 minuten gepakt. Na die 30 minuten heeft u dus 15 minuten onderbreking gehad (aan het begin) en 30 minuten (aan het eind), samen 45 minuten, en begint vervolgens een nieuw "rij-blok" wat maximaal 4,5 uur aaneengesloten mag duren.

Het is hier al meerder malen langsgekomen op het forum en de eerste die ik zo snel kan terugvinden is RobNiat, die geeft HIER zo'n zelfde voorbeeld:

(..) je kunt nu bij wijze van spreken bij een klant aan de ramp je pauze erop zetten. Dan als je vol bent de auto naar voren trekken, deuren dichtmaken, papieren halen, plassen en koffie halen en -voila- je eerste kwartier pauze staat er alvast maar op. Dan hoef je na (bijna) 4 1/2 uur rijden maar een half uurtje pauze te nemen voor je nog eens 4 1/2 uur kunt gaan zitten.
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

Dit heb ik op deze manier uitgerekend:

540:60= 9 Je bent dus 9 uur aan het rijden. Je mag toch 9 uur op een dag rijden? En 2x in de week verlengen naar 11 uur?

Om de 4,5 uur een halfuurtje pauze aangezien de rit 9 uur+ duurt. Dan kom ik dus uit op 1 heel uur pauze.

06.00+ 10 uur = 16.00 Volgens mijn berekening zou je dus om 4 uur er moeten zijn, kan dit kloppen?

Carlo.

Je moet na uiterlijk 4,5 uur rijden drie kwartier stoppen. (of je pauze splitsen maar voor mijn voorbeeld doet dat er niet toe)

Dan kom je theoretisch op 6+9+45min op 15:45 uur uit.

In de praktijk zal je niet na precies 4 1/2 uur een parkeerplaats vinden en moet je iets eerder aan de kant.

Als je dan na je rust van drie kwartier weer verder gaat heb je dus iets meer dan 4,5 uur nodig.

Daarom moet je voor de tweede keer die rit verplicht drie kwartier stilstaan en kom je op 16:30 uur uit.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Administrators
Danku! Ik houdt het op de gevarenkaart.

Neeeeeee.

De gevarenkaart "hoort" bij de lading papieren, omdat die geregeld veranderd (de lading).

Een document dat bij de wagenpapieren hoort, schrijft de TS. Dan denk ik aan het keuringscertificaat van de wagen mbt ADR...(daar hij praat over een kemlerbord OP DE VRACHTWAGEN denk ik aan tankcontainer of tankwagen) Dacht dat stukgoed geen kemler bord voert, enkel oranje bord ZONDER kemler code....

Dus keuringsdocument mbt ADR vervoer, weet ff niet de juiste gegevens over dit doc.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Administrators
Je moet na uiterlijk 4,5 uur rijden drie kwartier stoppen. (of je pauze splitsen maar voor mijn voorbeeld doet dat er niet toe)

Dan kom je theoretisch op 6+9+45min op 15:45 uur uit.

In de praktijk zal je niet na precies 4 1/2 uur een parkeerplaats vinden en moet je iets eerder aan de kant.

Als je dan na je rust van drie kwartier weer verder gaat heb je dus iets meer dan 4,5 uur nodig.

Daarom moet je voor de tweede keer die rit verplicht drie kwartier stilstaan en kom je op 16:30 uur uit.

Houden jullie ook nog ff rekening met files? Hij vertrekt om 06.00 uit Utrecht.....540 km verderop.... je komt zeker ergens een file tegen....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

De gevarenkaart "hoort" bij de lading papieren, omdat die geregeld veranderd (de lading).

Maar de gevarenkaart (schriftelijke instructie) is geschikt voor alle ladingen dus die hoef je niet te veranderen als je met andere lading gaat rijden.

Het hoort inderdaad wel bij de lading en ik denk dat het goede antwoord een keuringsdocument is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Houden jullie ook nog ff rekening met files? Hij vertrekt om 06.00 uit Utrecht.....540 km verderop.... je komt zeker ergens een file tegen....

Gegeven is dat hij gemiddeld 60 rijdt dus heb ik niet meegerekend maar je hebt wel een punt (op ma. t/m vr.)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Administrators
Maar de gevarenkaart (schriftelijke instructie) is geschikt voor alle ladingen dus die hoef je niet te veranderen als je met andere lading gaat rijden.

Het hoort inderdaad wel bij de lading en ik denk dat het goede antwoord een keuringsdocument is.

Staat er niet op de gevaren kaart (schriftelijke instructies) bv hoe te handelen bij brand en wat dan te doen?

Dan lijkt het mij niet dat alle ladingen de zelfde kaart hebben....

Een lading met bv kl 4.3 doet heel lullig indien je een brand met water gaat bestrijden, terwijl dat water voor een andere brand wel de geschikte blusmethode zou kunnen zijn.

(dacht dat het 4.3 was die een lullige reactie heeft op water....brandbare gassen ontwikkelen)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Staat er niet op de gevaren kaart (schriftelijke instructies) bv hoe te handelen bij brand en wat dan te doen?

Dan lijkt het mij niet dat alle ladingen de zelfde kaart hebben....

Een lading met bv kl 4.3 doet heel lullig indien je een brand met water gaat bestrijden, terwijl dat water voor een andere brand wel de geschikte blusmethode zou kunnen zijn.

(dacht dat het 4.3 was die een lullige reactie heeft op water....brandbare gassen ontwikkelen)

Nee Murphy,al enige tijd is er een universele gevaren kaart,deze nioemt men schriftelijke richtlijnen en moet in een taal zijn die de bemanning kan begrijpen.

Zoals vroeger,een kaart voor verschillende klasse's en in de taal van de chauffeur,het land van bestemming en landen van doorvoer+ een adr taal is niet meer vereist.

Over het blussen van branden staat er het volgende in:

Waar dit mogelijk is en zonder risico kan gebeuren,de brandblussers gebruiken om een begin van brand in de banden ,de remmen of het motorcompartiment te blussen.

DE bemanningsleden mogen niet proberen om branden in het ladings compartiment te blussen.

Dit is werk voor de brandweer,daar moet je ,als chauffeur, je vingers niet aan branden,voor je t weet sta je in een restaurant ook zelf je biefstuk te bakken,er is al werkeloosheid genoeg.:D:D

Groeten Peter.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden