[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

De 24-uurs regel


Pierre

Recommended Posts

  • Reacties 137
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • Forumlid

Wie weet hoe het zit??

Je zit dus fout.

Volgens Verordening EU 561/2006:Art 8.2

2. Binnen elke periode van 24 uur na het einde van de voorafgaande dagelijkse of wekelijkse rusttijd moet een bestuurder een nieuwe dagelijkse rusttijd genomen hebben.

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:32006R0561:NL:HTML

Vanaf het tijdstip dat je met je werk begint moet je binnen 24 uur een dagelijkse rust/verkorte rusttijd voltooid hebben.

Als je dus 15 uur(wat eigenlijk het maximum is)gewerkt heb kun je nooit een dagelijkse rust meer nemen,alleen een verkorte,(15 +11 = 26 uur)

En na 15 uur moet je s.w.s. stoppen,anders ga je over je uren,ook al heb je totaal maar 1 uur gereden 10 uur geladen en 4 uur gerust.

Gr Peter.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Pierre, die 16uur diensttijd die ze bij jullie 'hanteren' zal niet vanaf vandaag zijn?

Dan 'hanteren' ze al langere tijd denk?

De controlle valt dan alles mee, of de boete natuurlijk. ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Die kunnen ze zoiets wijs maken en naar huis laten komen, zulk soort figuren slikken alles voor zoete koek wat de heren planners zeggen.

Wat de eventuele gevolgen zijn als ze aangehouden worden is latere zorg.....

Ik neem aan dat de firma de evt boete betaald.

Denk dat elke chauffeur wel door zou rijden.

Behalve die Pierre heten natuurlijk. :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Maar 1x per week mag je toch 24uur werken? :D

Daar heb jij helemaal gelijk in Willem,:D:D

Thuis het leeg goed bij elkaar rapen en weer inleveren bij de super,als je om nieuwe ,volle,kratten gaat.:cool:

Het tuintje van je vrouw/vriendin onderhouden,als jij t niet doet komt de buurman langs. :D:ja: .

En je moet mee om te winkelen,iemand moet de aankopen dragen.LOL

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 9 months later...
Gast trucker10
Mijn vraag van vandaag: collega vandaag een boete in Be. Volgens de controleur moet elk blok van 24 uur voledig afgemaakt worden.

Ik heb ze vandaag zien staan langs de E411 parking met de mobile controle , ook op de E42 Luik > Charleroi

Dan loop ik soms ook dat risico :ja: , die zal dan toch wat te pennen hebben als hij me daarvoor een briefje heeft .

post-15033-1394789219,2737_thumb.jpg

Ik kan U verzekeren daarover wat zal afgeschreven worden . Ik stuur snel een mailtje maar de big chief van die mannen .

post-15033-1394789218,9687_thumb.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast trucker10
Was E19 bij waarloos,was trouwens wel de doaunne die de rijtijd controlerde..?

De heren van de douane hebben politionele bevoegdheid , de jonge garde is opgeleid , zeker de motards , de oudere hebben er al eens iets over gehoord .

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
De heren van de douane hebben politionele bevoegdheid , de jonge garde is opgeleid , zeker de motards , de oudere hebben er al eens iets over gehoord .

Dat lijkt me sterk,dat die ouderen er al iets over gehoord hebben.:nee:

Die hebben jarenlang de kroegen bezocht aan de vele grensposten tussen Belgie /Frankrijk en Belgie/Nederland.biertje:wijn:

Toen de grenzen wegvielen hebben ze de hele Ardennen geterroriseerd met controles op het eurovignet.:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Volgens controleur zou er op woensdag weer om 6 uur gestart mogen worden omdat dan het blok van 24 uur om is ???
Onzin!

Binnen een blok van 24 uur dient je dagelijkse rust van 11 uur genoten te zijn, eventueel ingekort tot 9 uur, dat hief ik verder niet uit te leggen.

Piërre heeft helemaal gelijk, je hebt hier duidelijk te maken gehad met een controleur die niet goed op de hoogte is van de regels:hamer::hamer:.:kill::kill:

Je moet binnen een blok van 24 uur vanaf het tijdstip van aanvang een dagelijkse rust(11 uur) of een verkorte dagelijkse rust( 9 uur) voltooid hebben.

Dat blok is maximaal,het mag ook minder zijn,zodra je dus 11(of 9 )(binnen dat blok) uur rust hebt gemaakt vangt er weer een nieuw blok van 24 uur aan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Zo doe ik het ook altijd binnen een blok van 24 uur 9-11 uur rust en mijn collega ook daarom snap ik ook niet waarom hij die boete kreeg.

Als je nachtrust genoten hebt 9-11 uur dan sluit je blok binnen de 24 uur en mag je weer een nieuwe beginnen.

De controleur is dus niet goed op de hoogte geweest of heeft niks anders kunnen vinden ofzo blijft toch jammer als je je best doet dit zo word afgestraft...

Vandaar ook mijn vraag hier omdat ik ging twijfelen. Maar blijf het doen zoals ik al deed en zoals hierboven staat.

Bedankt voor de bevestiging

Protest aantekenen

Is het mogelijk om de bekeuring hier te plaatsen, gewoon om eens te kijken welk art. er op staat;)

Net wat Ger zegt,protest aantekenen.

Als je dit op zijn beloop laat gaat t van kwaad naar erger en ben je op een gegeven moment "freiwild"voor de h.h."controleurs"

En ik ben ook benieuwd naar het artikel nummer waarop ze je collega bekeurt zouden hebben

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik denk dat de meeste de fout in gaan en zeggen ik heb binnen mijn 24u mijn rust genoten,en begin dan aan de vlg 24 u maar vergeten daarbij dat de eerste 24u nog niet om zijn en binnen de 22 a 23u weer beginnen aan de vlgd 24u en dan zit je fout.

Starttijd of begintijd als deze om 0400u is betekend voor de rest van de week ook pas beginnen om0400u en niet vroeger.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Scania 1001 je mag het voor mij onzin noemen,maar ik had het geluk dat ik bij een telefoongesprek stond bij mijn baas met de controlerende instantie,en er was bij toeval iemand die dat had gedaan op zondag vertrekken en 11u pauze en dan opnieuw was begonnen en hiervoor niet de 24u in acht had genomen en daarvoor het belachelijk vond om daar een bekeuring voor uit te schrijven.

Deze controlerende instantie legde hem het uit van de 24u regeling dus vertrektijd is de hele week vertrekken om deze tijd.

Nou weet ik ook dat die ook niet alles goed weten uit te leggen maar je verwacht het wel van ze.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast trucker10
Ik denk dat de meeste de fout in gaan en zeggen ik heb binnen mijn 24u mijn rust genoten,en begin dan aan de vlg 24 u maar vergeten daarbij dat de eerste 24u nog niet om zijn en binnen de 22 a 23u weer beginnen aan de vlgd 24u en dan zit je fout.

Starttijd of begintijd als deze om 0400u is betekend voor de rest van de week ook pas beginnen om0400u en niet vroeger.

Bij ons zijn er chauffeurs die b.v. de maandag om 7 uur beginnen , vroeg terug zijn 16 uur de dinsdag worden deze dan naar Lux. gestuurd en dan vertrekken die rond 03:00 dan dan een dagje van dik 14 uur de woensdag starten deze dan terug rond 5u30 of 6 uur enz.

Dan moeten er bij ons toch ook tegen de lamp lopen .

Daar ik over weinig gegevens beschik kan ik het ook niet uitgebreid vragen , maar naar aanleiding van het voorval heb ik met iemand gebeld en deze sprak van de 9 + 3 regel of dat er evenrueel nog inhaal rust was van vorige week die niet gerespecteerd is . De persoon in kwestie kon ook niet direct een oplossing geven voor de boete omdat de chauffeur al na 23 aan een andere dagtaak is begonnen , wat hij ook nog zei is dat je maar max 6 startdagen mag hebben , bepaalde proberen om er een zo een 7de bij te maken .

Alles zal wel in verhouding bekeken zijn met zijn voorgaande activiteiten .

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast trucker10

@trucker10, Daniël het klopt er zijn verschilende mitsen en maren, en mijn vermoeden is dan ook dat betreffend persoon ergens een foutje heeft gemaakt, daarom vroeg ik ook naar een plaatsing van de bekeuring op het forum.

Dat was hetgeen de persoon bij wie ik al eens een vraag stel ook dacht . Stel dat hij vorige week vrijd- zaterdag ook een verkorte pauze had genomen en tijdens het weekend ook al de verkorte weekend rust , maandag had hij terug een verkorte pauze dan moest hij disndag eigenlijk al die 3 uur extra inhaal rust bijpakken en daar was ik dan ook terug de draad kwijt want de persoon sprak dat 9 + 3 voldoende was > ik dacht dat het 11 + 3 was , maar .....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
deze sprak van de 9 + 3 regel
de persoon sprak dat 9 + 3 voldoende was > ik dacht dat het 11 + 3 was , maar .....

Er bestaat geen 9 + 3 regel,en ook geen 11 + 3 regel.

Wel een 3 = 9 regel,en dat houdt t volgende in:

Wij moeten een dagelijkse rust maken van 11 uur( binnen de 24 uur) # keer per week( tussen ma 00.00 u en zo 24 uur) mogen wij dat inkorten naar 9 uur,dat noemt men een verkorte dagelijkse rust.

Als je nu echter in de situatie bent dat je eerst 3 uur rust kunt nemen,hoef je later op dezelfde dag maar 9 uur meer te maken,nog steeds binnen deze 24 uur,en dat word dan gezien als een "dagelijkse rust"dus geen verkorte.

EU 561/2006 Hoofdstuk 1-art 4-g:

g) "dagelijkse rusttijd": de dagelijkse periode waarin een bestuurder vrijelijk over zijn tijd kan beschikken, en die een "normale dagelijkse rusttijd" en een "verkorte dagelijkse rusttijd" omvat;

- "normale dagelijkse rusttijd": een periode van rust van ten minste elf uur. De normale dagelijkse rusttijd kan ook worden opgesplitst in twee perioden, waarvan de eerste ten minste drie ononderbroken uren bedraagt en de tweede ten minste negen ononderbroken uren bedraagt;

- "verkorte dagelijkse rusttijd": een periode van rust van ten minste negen uur doch minder dan elf uur;

Als je dus 9 + 9 +(3+9)+9 +(3+9) ben je volmaakt in orde,maar wel eerst 3 uur en dan 9,niet andersom.

Groeten Peter.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Scania 1001 je mag het voor mij onzin noemen,maar ik had het geluk dat ik bij een telefoongesprek stond bij mijn baas met de controlerende instantie,

En wij( en jij ook) hebben het geluk dat we en internet aansluiting hebben en het precies na kunnen zoeken op de site van de instantie die deze regels opstelt:

EUR-Lex - 32006R0561 - NL

De site van het Europese parlement en de raad ;verordening 561/2006.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
wat hij ook nog zei is dat je maar max 6 startdagen mag hebben , bepaalde proberen om er een zo een 7de bij te maken ..

Daar is hier op t forum al een discussie over:

http://www.chauffeursforum.nl/transport-en-de-praktijk/42596-hoe-zit-het-met-de-zeven-dagen-regel-6.html#post568927

En in Posting 80 stel ik dat dat niet waar is, en be-argumenteer waarom ik denk dat ik gelijk heb.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
de dinsdag worden deze dan naar Lux. gestuurd en dan vertrekken die rond 03:00 dan dan een dagje van dik 14 uur de woensdag starten deze dan terug rond 5u30 of 6 uur enz.

ZE moeten die dag dan wel ergens 4 uur rust maken:D:D.

,in EU 2002/15 staat onder artikel 7 het volgende:

.

Artikel 7

Nachtarbeid

1. De lidstaten nemen de nodige maatregelen om ervoor te

zorgen dat:

— in geval van nachtarbeid, de dagelijkse arbeidstijd niet meer

bedraagt dan 10 uur per periode van 24 uur

Nachttijd word hier als volgt omschreven:( in art 3)

h) „nachttijd”: een periode van ten minste vier uur, zoals

omschreven in de nationale wetgeving, tussen 00.00 uur en

07.00 uur;

Het Nederlandse Arbeids tijden besluit vervoer zegt er dit over:

Artikel 2.5:4a

3. Ten aanzien van de werknemer die arbeid verricht die geheel of gedeeltelijk is gelegen in de periode tussen 01.00 en 05.00 uur, geldt dat zijn totale arbeidstijd niet meer bedraagt dan 10 uur in de periode van 24 achtereenvolgende uren, te rekenen vanaf het begin van zijn arbeid.

Maar dit zijn dingen waar je onderweg niet op word gecontroleerd hoor,maar je moet er wel rekening mnee houden dat er ophet bedrijf gecontroleerd kan worden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden