- 0
Stemmen 12 september, maar op wie?
Wie stem jij ? (je naam niet zichtbaar na stemming)
77 stemmen
-
1. Wie stem jij ? (je naam niet zichtbaar na stemming)
-
Volkspartij voor Vrijheid en Democratie (VVD)13
-
Partij van de Arbeid (PvdA)7
-
Partij voor de Vrijheid (PVV)31
-
Christen Democratisch Appèl (CDA)2
-
Socialistische Partij (SP)14
-
Democraten 66 (D66)3
-
GroenLinks (GL)0
-
ChristenUnie (CU)2
-
Staatkundig Gereformeerde Partij (SGP)2
-
Partij voor de Dieren (PvdD)1
-
Piratenpartij2
-
Partij voor Mens en Spirit (MenS)0
-
Nederland Lokaal0
-
Libertarische Partij (LP)0
-
Democratisch Politiek Keerpunt (DPK)2
-
50Plus1
-
Liberaal Democratische Partij (LibDem)0
-
Anti Europa Partij0
-
Soeverein Onafhankelijke Pioniers Nederland (SOPN)0
-
Partij van de Toekomst (PvdT)0
-
Politieke Partij NXD0
-
- Meld je aan of registreer je om te kunnen stemmen in deze peiling.
Vraag
Murphy
Heb vandaag het stembiljet gekregen voor de 2e kamer verkiezingen....
20!!!!!!!! partijen doen er dit keer mee.
Wat is het nut van zoveel partijen, die veelal echt een goede insteek hebben op HUN hoofdthema, maar op andere vlakken vrij oppervlakkig blijven?
Hier in Noorwegen hebben we een 6 tal partijen waarop de kiezer zijn stem kan uitbrengen. Lijkt mij in geval van formateren ook wat makkelijker.
Maar wat zou nu een goede partij zijn voor Nederland? lijst 11, de piratenpartij? Of 12, partij voor mens en spirit? Of 18, anti europa partij? 19 misschien:SOPN (what the fuck is SOPN????). of toch maar 20, partij van de toekomst????
Alle goede inzendingen worden door zowel Mevr. Murphy als door mijzelf beoordeelt.....
=====================================================================
BERICHT HIERONDER IS AANGEVULD DOOR FREDDY, opdat men ook kan zien hoe partijen denken over vervoer
=====================================================================
(TEXT komt van nieuwsblad Transport )
Volkspartij voor Vrijheid en Democratie
Mobiliteit:
De VVD wil de ‘hardwerkende Nederlander’ die ’s ochtends in de auto of de trein stapt en daarmee een steentje aan de economie bijdraagt, niet zwaarder belasten. De fiscale vrijstelling van de tegemoetkoming in het woon-werkverkeer blijft daarom behouden. De VVD blijft tegen de invoering van een kilometerheffing. In de Randstad moet een Vervoersautoriteit als ‘motorblok’ fungeren.
Wegen:
De VVD wil voor het uitbreiden van het wegennet jaarlijks 250 miljoen extra uittrekken. Ook moeten de procedures om wegen aan te leggen eenvoudiger. Publiekprivate samenwerking voor infrastructuur moet efficiënter. De partij is geen voorstander van tolheffing, tenzij het niet anders kan, want liever een tolweg dan helemaal geen weg.
Spoor:
Goederenvervoer over het spoor wordt zoveel mogelijk over de Betuweroute geleid, zodat de overlast voor omwonenden langs het gemengde net beperkt blijft. Er moet meer concurrentie op het spoor komen. De bevoegdheden van en de verhoudingen tussen NS, ProRail en het ministerie worden kritisch tegen het licht gehouden.
binnenvaart:
De binnenvaart kan bijdragen aan het terugdringen van de files op de wegen. Mainport Rotterdam kan verder worden ontwikkeld door het overhevelen van een deel van het goederenvervoer naar binnenvaart en spoor.
Luchtvaart:
Luchtvaart moet zich kunnen ontwikkelen. Om de mainportfunctie van Schiphol te behouden, krijgt Schiphol de ruimte om te groeien. Groei mag niet betekenen dat er in de omgeving geen plaats meer is voor woningen en bedrijven.
milieu:
Duurzaam ondernemen wordt uiteindelijk bevorderd door het principe te hanteren dat ‘de vervuiler betaalt’.
Dieren:
Afspraken over dierenwelzijn en productiemethoden moeten in internationaal verband worden gemaakt zodat op termijn sprake is van een internationaal gelijk speelveld.
partij van de arbeid
Mobiliteit:
De vrijstelling woonwerkverkeer blijft gehandhaafd. Betalen naar gebruik in plaats van naar bezit leidt tot een eerlijker verdeling van de kosten voor het autorijden. De PvdA zet in op een ‘eerlijke prijs per kilometer’. Voor vrachtwagens wordt een Maut ingevoerd, naar het voorbeeld van Duitsland, met gelijktijdige afschaffing van de wegenbelasting. Buitenlandse vervoerders gaan dan meebetalen en het leegrijden van vrachtwagens wordt teruggedrongen.
Wegen
: Door bezuinigingen is er minder geld beschikbaar voor de aanleg van wegen. De minst duurzame projecten worden uitgesteld. Voorfinanciering door publiekprivate samenwerking maakt het mogelijk de noodzakelijke (spoor)wegen versneld aan te leggen.
Spoor:
Om de problemen op het spoor sneller aan te pakken, moeten NS en ProRail weer samengaan in één organisatie. De minister draagt de eindverantwoordelijkheid. ERTMS wordt versneld ingevoerd.
Binnenvaart:
De binnenvaart wordt als duurzame vorm van goederenvervoer bevorderd, onder meer door onnodig wachten te beperken.
Luchtvaart:
De PvdA kiest voor ‘kwalitatieve groei’ van Schiphol die bijdraagt aan de economie en rekening houdt met leefbaarheid. Subsidies op kerosine worden afgebouwd en in Europees verband wordt een kerosinebelasting ingevoerd.
Milieu:
Voor doorbraken in duurzaamheid in de Rotterdamse haven zijn gebiedsvergunningen nodig.
Dieren
: Het vervoer van dieren door heel Europa moet sterk worden teruggedrongen.
partij voor de vrijheid
Mobiliteit:
De PVV is voor handhaving van de onbelaste reiskostenvergoeding, want de auto is geen melkkoe. ‘Geen forenzentaks’. Geen kilometerheffing. Mainports Schiphol en Rotterdam moeten tot de wereldtop behoren, ongehinderd door Europese regels die de groei bemoeilijken. Schengen-verdrag opzeggen en zelf verantwoordelijk voor de grenzen. Afspraken maken met de EU over vrij verkeer van goederen, diensten en kapitaal.
Wegen:
Omdat een goede infrastructuur van levensbelang is voor een gezonde economie, is de PVV ‘dolblij met elke meter asfalt’. Geen bezuinigingen op nieuwe wegen. Verplichte invoering rijtest voor beroepschauffeurs uit de MOE-landen. Afschaffen Europese rij- en rusttijdenregeling voor vrachtwagenchauffeurs.
Spoor:
Stoppen van ‘perverse bonuscultuur’ bij NS en ProRail, regie over het spoor moet terug naar het rijk.
Luchtvaart:
Schiphol moet groeien – daarom niet te moeilijk doen over regels.
Milieu:
Afschaffen van milieuzones. ‘Handen af van onze Hedwigepolder’. Stopzetten fiscale vergroening en subsidies voor CO2-reductie en duurzaamheidsprojecten.
Dieren:
Meer grenscontroles op diertransporten uit Oost-Europa.
Christen-Democratisch Appèl
Mobiliteit:
De onbelaste reiskostenvergoeding voor woonwerkverkeer blijft bestaan tot het kostenniveau van het openbaar vervoer (13 cent per kilometer).
Wegen:
Het CDA zet in op een betere benutting van de bestaande infrastructuur. Daarbij worden combinaties gemaakt tussen verschillende bestaande en nieuwe vormen van vervoer (bijvoorbeeld snelfietspaden).
Spoor:
De splitsing in NS en ProRail wordt ongedaan gemaakt. Uitbreiding van het huidige spoornet verdient hoge prioriteit, waarbij regionale overheden mee kunnen financieren.
Binnenvaart:
Deze ‘groene wijze van vervoer’ wordt gestimuleerd door het bevorderen van schone motoren, het openhouden van (kleine) vaarwegen, het stimuleren van overslagfaciliteiten naar weg en spoor en aandacht voor ligplaatsvoorzieningen.
Milieu:
Voorstander van een duurzame bereikbaarheid. Ondernemers die investeren in ecologische, economische en sociaal verantwoorde duurzaamheid (onder meer op het vlak van volks- en diergezondheid en -welzijn, landschappelijke inpassing en beperking milieudruk) verdienen ruimte.
Dieren:
De transportduur van slachtdieren wordt beperkt tot acht uur.
d66
Mobiliteit:
Anders omgaan met mobiliteit voor minder files, betere bereikbaarheid en minder vervuiling. D66 wil dat mensen betalen voor het gebruik, niet voor het bezit van een auto. Dat kan via het beprijzen van rijden (op langere termijn een kilometerheffing) en door het afbouwen van fiscale prikkels voor autogebruik, zoals die voor het woonwerkverkeer.
Wegen:
Verbeter in eerste instantie bestaande wegen. Nieuwe wegen worden alleen aangelegd als ze meerwaarde voor het functioneren van netwerken opleveren. Bestaande wegen kunnen beter worden benut, bijvoorbeeld door intelligente vervoerssystemen of het scheiden van doorgaand en regionaal verkeer.
Spoor:
Betere samenwerking door ProRail en gebruikers, vooral de NS, is noodzakelijk.
Luchtvaart:
D66 wil de mainportfunctie van Schiphol duurzaam versterken door een ‘selectieve ontwikkeling’. Voorstander van emissiesysteem voor de luchtvaart, het belasten van kerosine en het inrichten van een Europees luchtruim.
Milieu:
De vervuiler betaalt, onder meer via een CO2-heffing. 10% van de brandstoffen in de transportsector moet op een duurzame manier verkregen zijn. Nederland kan uitgroeien tot grondstoffenrotonde door kennis van logistiek en havens.
Dieren:
Een beschaafde samenleving gaat fatsoenlijk en veilig om met dieren.
groen links
Mobiliteit:
‘In een duurzame economie verplaatsen wij ons op een slimme manier’. Betalen per kilometer is goedkoper, efficiënter en beter voor het milieu dan het verbreden van wegen. De kilometerheffing wordt zo snel mogelijk ingevoerd. De vergoeding voor het woonwerkverkeer met de auto gaat onder het normale belastingregime vallen.
Wegen:
Een deel van de miljarden die aan asfalt wordt uitgegeven, investeert GroenLinks liever in ‘oplossingen voor de toekomst’: betrouwbaar en aangenaam opennaar vervoer en meer, betere en veiligere wandel- en fietspaden. Blankenburgtunnel, A13/A16 en doortrekking A15 gaan niet door.
Spoor:
Het vervoer per trein krijgt een impuls met extra treincapaciteit en een efficiënter Europees beveiligingssysteem. NS en ProRail werken beter samen. Er worden maatregelen genomen om bestaande diesellocomotieven en binnenvaartschepen schoner, stiller en zuiniger te maken.
Binnenvaart:
Zie spoor. Nederland maakt binnenvaart (en ook zeevaart) schoner door havengelden afhankelijk te maken van de milieuprestatie en door de verplichting van walstroom gebruik te maken.
Luchtvaart:
De groei van Schiphol en regionale vliegvelden wordt gestopt. Er komt een belasting op vliegen en in Europees verband een kerosinetax. Er komt een verbod op nachtvluchten.
Milieu:
Afspraken over Westerschelde nakomen, de Hedwigepolder ontpolderd. Brandstofaccijns krijgt klimaatcomponent die langzaam oploopt met prijs in andere sectoren. Verhoging dieselaccijns en gelijktrekking met Duitsland. IJveren voor strengst mogelijke milieunormen voer- en vaartuigen.
Dieren:
Veetransport wordt aan banden gelegd. Slachtvee mag niet langer dan vier uur worden vervoerd.
socialistische partij
Mobiliteit:
Belastingen en heffingen worden minder gebaseerd op het bezit en meer op het gebruik en de milieu-effecten. Een deel van de motorrijtuigenbelasting en BPM wordt omgezet in variabele kosten via de kilometerteller of via de brandstofprijs. Door een nieuwe visie op mobiliteit, goed ruimtelijk beleid, variabele werktijden en het bevorderen van thuiswerk kunnen we de files helpen terugdringen. Er komt geen forenzentaks.
Wegen:
Terughoudend met de aanleg en verbreding van wegen, maar aanpak knelpunten. Tegenstander van tolwegen. Het eurovignet wordt vervangen door een elektronisch toltarief (Maut) voor vrachtverkeer. De voorkeur gaat uit naar de Oranjetunnel boven de Blankenburgtunnel. Cabotageregels worden strenger gehandhaafd om de voorkomen dat transportbedrijven uit goedkope EU- landen oneerlijk concurreren en vrachtwagenchauffeurs uitbuiten.
Spoor:
NS en ProRail worden een publiek nutsbedrijf. De minister van Infrastructuur en Milieu is eindverantwoordelijk voor de kwaliteit van het spoorvervoer. Geen intensivering van het vervoer via de IJssellijn, de Twentelijn en de Twentekanaallijn volgens het Programma Hoogfrequent Spoor.
Binnenvaart:
Meer gebruik van binnenvaart en kustvaart in het goederenvervoer. Maatregelen om de kleine binnenvaart te bevorderen. ‘Zo zorgen we ook voor ontlasting van ons wegennet’.
Luchtvaart:
De overlast van Schiphol mag niet toenemen. De luchthaven blijft een publiek bedrijf.
Milieu:
Geen verdere verdieping Westerschelde, samenwerking Nederlandse en Belgische havens. Alternatief voor onder water zetten Hedwigepolder. Maatregelen voor ‘verantwoorde groei van het vervoer, betere luchtkwaliteit en minder geluidsoverlast’. Vervoer van weg naar spoor en binnenvaart.
Dieren:
Transporten van slachtdieren over lange afstanden worden verboden.
christen unie
Mobiliteit:
Trend van meer verkeer en minder bereikbaarheid keren door integratie van ruimtelijke ordening en verkeer, stimuleren lokale economie en ‘realistische beprijzing’ van verkeer. CU kiest voor verduurzaming van de mobiliteit, het vermijden van overbodig verkeer en een betere benutting van de bestaande infrastructuur. Geleidelijke invoering van kilometerheffing, maar direct al voor vrachtwagens. Het schrappen van de onbelaste reiskostenvergoeding wordt grotendeels teruggedraaid.
Wegen:
Om knelpunten op de weg op te lossen, wordt er eerst gekeken welke winst kan worden geboekt door beter benutten, door mobiliteitsmanagement en door de invoering van de kilometerprijs. Pas als er dan nog een structureel knelpunt is, kan weguitbreiding aan de orde zijn. Aanpak van de A15. Voorkeur voor de Oranjetunnel; het Blankenburgtracé is alleen acceptabel met een volledig geboorde tunnel.
Spoor:
De ChristenUnie stelt een Actieplan Spoor voor, waarvan goederencorridors om steden en dorpen te ontlasten een onderdeel zijn. Voorstander van de noordtak van de Betuwelijn en de ROBEL-lijn tussen Rotterdam en Belgie. ProRail komt onder directe leiding van de minister en wordt op termijn samengevoegd met Rijkswaterstaat.
Binnenvaart:
Om de binnenvaart te bevorderen, is een verbinding tussen het Twentekanaal en het Mittellandkanaal van belang. Bevorderen van schone motoren, uitbreiden van het aantal ligplaatsvoorzieningen en zowel de grote als kleine vaarwegen open houden. Achterstallig onderhoud wegwerken voor 2016.
Luchtvaart:
Schiphol kan slechts ten dele de groei van het intercontinentale vervoer opvangen. Bescherming van de regio tegen geluidsoverlast heeft prioriteit. De luchtvaart gaat bijdragen in de vervuilingskosten die ze veroorzaakt. Strenge doelstellingen voor emissiereductie.
Milieu:
Bevorderen van schone (zwavelarme) brandstoffen voor het goederenvervoer over water. Positie van Nederland in het goederenvervoer behouden, maar met verbetering van luchtkwaliteit en veiligheid en betere benutting van milieuvriendelijke vervoersmogelijkheden.
Dieren:
Diertransport wordt beperkt tot een maximum van 500 kilometer of acht uur.
staatkundig gereformeerde partij
Mobiliteit:
De SGP wil een beleid dat zich kenmerkt door een ‘nuchtere kijk’ op mobiliteit. Mobiliteit kan niet meer onbeperkt worden genoten en moet door ruimtelijk en fiscaal beleid worden afgeremd. De SGP verwerpt de ‘forenzenbelasting’ en verwacht veel van transportpreventie. Indien technisch haalbaar en betaalbaar voorzichtig voorstander van kilometerbeprijzing.
Wegen:
Een robuuste inzet voor het oplossen van knelpunten op hoofdwegen is hard nodig. Niet alleen in de Randstad, maar ook in de provincie, met name Gelderland, Zeeland en het Noorden. Er komt een verbod op vrachtverkeer op zondag.
Spoor:
De Betuweroute mag geen valse concurrentie voor de binnenvaart opleveren. Goederenvervoer over water is bij de SGP favoriet.
Binnenvaart:
Knelpunten in de vaarwegen moeten zo snel mogelijk worden weggewerkt, inclusief de kleinere vaarwegen, ‘als haarvaten van het systeem’. Voorkomen dat nieuw achterstallig onderhoud ontstaat. Het rijk moet de gevolgen van de crisis voor de binnenvaart bestrijden en een ‘koude sanering’ voorkomen.
Luchtvaart:
Omdat Schiphol tegen zijn grenzen aanloopt, moet de aanleg van een luchthaven in zee mogelijk blijven. De invoering van accijns op kerosine moet Nederland in internationaal verband sterk bevorderen.
Milieu:
De overheid schept randvoorwaarden waarmee schone vormen van vervoer worden gestimuleerd: elektrisch rijden, rijden op aardgas, groen gas, biobrandstoffen, waterstof en hybride rijden.
Dieren:
Transporten van met name slachtvee over lange afstand moeten worden beperkt tot maximaal 500 kilometer of acht uur.
partij voor de dieren
Mobiliteit:
De PvdD pleit voor het terugdringen van het woonwerkverkeer en het stimuleren van milieuvriendelijk vervoer. De belastingvrijstelling voor werkgeversvergoedingen voor reiskosten met het openbaar vervoer blijft bestaan. Er komt een gerichte kilometerheffing die rekening houdt met de plaats en het tijdstip van het autoverkeer. Er komt een kilometerheffing voor het vrachtverkeer van 15 cent. De overheid stimuleert het flex- en thuiswerken.
Wegen:
Er worden geen nieuwe snelwegen aangelegd. Bestaande plannen zoals de Rijnlandroute, de verbreding van de A15 en de Rotterdamsebaan gaan niet door. De Crisis- en herstelwet wordt afgeschaft.
Luchtvaart:
Nederland investeert niet in de uitbreiding van luchthavens. Er komt een einde aan nachtvluchten.
Milieu:
Biobrandstoffen bedreigen de voedselvoorziening en zorgen voor ontbossing. Zolang ze niet aan duurzaamheidscriteria voldoen, worden ze niet naar Nederland geïmporteerd. De verpakkingenbelasting weer invoeren. Accijnsvrijstelling voor rode diesel, lpg en kerosine wordt afgeschaft.
Dieren:
Veetransportwagens worden voorzien van een GPS-volgsysteem. Transporten over lange afstand worden uitgebannen.
Link naar opmerking
Deel via andere websites
Top Posters For This Question
60
52
27
24
Popular Days
12 sep
90
21 aug
36
6 sep
30
1 sep
22
Top Posters For This Question
hwm.klaassen 60 posts
Karel65 52 posts
europeaan 27 posts
MJPaauwe 24 posts
Popular Days
12 sep 2012
90 posts
21 aug 2012
36 posts
6 sep 2012
30 posts
1 sep 2012
22 posts
Posted Images
380 antwoorden op deze vraag
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.