[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

Sterkte accu's


Bert

Vraag

  • Forumlid

Gisterenmorgen kom ik in bij een klant aan om fust te laden staat daar een DC auto te lossen.

Dus ik loop er even heen om te kijken of ze, het was een jonge meid, al bijna klaar was of dat ik eerst koffie kon gaan pakken.

Maar ze was net leeg en wilde gaan vertrekken dus ben ik vast naar mijn auto gelopen zodat ik kon gaan laden als ze weg was.

Alleen duurde het wel heel lang en op een gegeven ogenblik komt ze naar me toe lopen met de mededeling dat het starten niet meer lukte omdat haar accu's te leeg waren.

Dus gekeken of ik iets voor haar kon betekenen maar helaas, onze stekkers voor de laadklep waren allebei een mannetje dus overstarten zou niet lukken zonder iets te demonteren dus ze belde met haar planner dat dit hem niet zou gaan worden. Na overleg met haar planner dat ik niet de verantwoording op mij nam als de stekker kapot zou gaan heb ik de stekker uit elkaar gehaald en de losse polen tegen mijn stekker gehouden zodat het toch mogelijk was om te starten. Zij blij, de planner van Dasko blij en ik ook want ik kon gaan laden.

Nu is eigenlijk mijn vraag omdat ik eigenlijk nooit een volle vracht bij de klant lost: is dit normaal en komt dit vaker voor als je de motor niet laat lopen of zijn haar accu's toch te zwak geweest ???

En wat zouden jullie in zo'n geval doen ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

19 antwoorden op deze vraag

Recommended Posts

  • 0
  • Forumlid

lijkt me dat je een volle trailer toch wel moet kunnen lossen op je accu;s...

maar als je geen accu;s onder de trailer zelf hebt is dit wel link gokken natuurlijk want dan heb je je auto accu's geheel ontladen (zijn ze ook kapot dus).

zou eventueel halverwege het laden/lossen de motor weer even kunnen starten...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
.

laten we voor het gemak een accu nemen van 100Ah

stel je laadklep gebruikt 10 ampere, dan zal hij bij 100Ah theoretisch 10 uur continu kunnen draaien.

maar als je naar de dikte van de kabels kijkt dan weet je wel dat het heel wat meer is dan 10 ampere wat hij verbruikt.

stel hij trekt 100 ampere dan is de accu na 1 uur draaien leeg.

De laadklep gebruikt niet continu stroom Freddie. Met een volle oplegger is het max 19 klepjes naar beneden en daarna 10 tot 15 klepjes met fust omhoog. Dat laatste is nog het zwaarste voor de accu oa met rolcontainers bierkratten.

Maar ik heb wel n's een winkel leeggehaald en allemaal zware containers opgeladen. De accu's gaven geen krimp. In het verleden hadden we ook opleggers met accu's maar dat was meer voor het gemak, voor de ritten met meer adressen.

Gebruik je de accu's van de trekker, dan zullen die wel veel korter meegaan natuurlijk. In ons werk worden de accu's relatief vaak vervangen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Administrators

Net als bij personenauto's vallen de slechte accu's vaak door de mand met de overgang van koud naar warmer weer, zoals nu dus! Eens zijn ze op...

Wij hebben wel accu's onder de trailers, die laden bij onder het rijden ná de accu van de trekker.

Wanneer die leeg (beginnen te) raken zijn daar de gebruikelijke signalen voor: langzaam/haperend naar boven gaan, binnenverlichting die wegvalt etc.. Dan hebben wij nog de optie om de trekker te starten, iets optoeren en vóila hij gaat weer! En van horen zeggen: het sluiten van een achtersluitklep trekt de meeste stroom weg.

Andersom kan het ook: één collega heeft geregeld zijn vorige trekker gestart met de traileraccu's na een overnachting. Ook even een stekkertje verbouwd;)

Als je een beetje weet waar je mee bezig bent kan dat best; wel bedenken dat ook al is het 24 Volt de klap alsnog hard aankomt door de hoge Amperage als er iets fout gaat!

Maarten

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Net als bij personenauto's vallen de slechte accu's vaak door de mand met de overgang van koud naar warmer weer, zoals nu dus! Eens zijn ze op...

Wij hebben wel accu's onder de trailers, die laden bij onder het rijden ná de accu van de trekker.

Wanneer die leeg (beginnen te) raken zijn daar de gebruikelijke signalen voor: langzaam/haperend naar boven gaan, binnenverlichting die wegvalt etc.. Dan hebben wij nog de optie om de trekker te starten, iets optoeren en vóila hij gaat weer! En van horen zeggen: het sluiten van een achtersluitklep trekt de meeste stroom weg.

Andersom kan het ook: één collega heeft geregeld zijn vorige trekker gestart met de traileraccu's na een overnachting. Ook even een stekkertje verbouwd;)

Als je een beetje weet waar je mee bezig bent kan dat best; wel bedenken dat ook al is het 24 Volt de klap alsnog hard aankomt door de hoge Amperage als er iets fout gaat!

Maarten

normaal gesproken is dit andersom hoor maro?

jullie systeem lijkt me ook veiliger eigenlijk...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Gisterenmorgen kom ik in bij een klant aan om fust te laden staat daar een DC auto te lossen.

Dus ik loop er even heen om te kijken of ze, het was een jonge meid, al bijna klaar was of dat ik eerst koffie kon gaan pakken.

Maar ze was net leeg en wilde gaan vertrekken dus ben ik vast naar mijn auto gelopen zodat ik kon gaan laden als ze weg was.

Kim? ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Nou, het is me zelf al meermaals overkomen: de hele winter geen centje pijn, en op de eerste vorstvrije dag op de fiets naar de Kwik- of Euro om 'n accu te scoren... Inderdaad omdat de auto het niet meer startte bij gebrek aan prik:mad:

Dat heb je met die Jappen troep :p

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
één collega heeft geregeld zijn vorige trekker gestart met de traileraccu's na een overnachting.
Dan kan hij zijn TV e.d. beter aansluiten op de accu van de trailer, het kan best zijn dat dit een tractieaccu is ( met dikke platen = C20 capaciteit )

Die zijn wat minder geschikt om kortstondig een hoge stroom te geven voor het starten.

Dan kan hij starten met de startaccu.

In ons werk worden de accu's relatief vaak vervangen.
Een bespaartip van mij :

Vervang de traileraccu door de 2e hands startaccu.

Zo hoef je voor elke vervanging maar 1 accu aan te schaffen, en heb je een nieuwe voor het starten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Administrators
Dan kan hij zijn TV e.d. beter aansluiten op de accu van de trailer, het kan best zijn dat dit een tractieaccu is ( met dikke platen = C20 capaciteit )

Die zijn wat minder geschikt om kortstondig een hoge stroom te geven voor het starten.

Dan kan hij starten met de startaccu.

Nee, dat zijn universele accu's die net zo goed op 'n trekker of bakwagen gezet kunnen worden.

Maar dit was ook aan het eind van de levensduur van accu's én auto :ja:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Administrators

Is net hoe je het bekijkt Freddie!

Er zit een permanent aangesloten laadklepstekker tussen trekker en oplegger (Hulo-stekker noemen ze dat geloof ik, model jaren '60, steek je in een contactdoos op de trailer) en het diodeblok zit in de accubak van de trekker. Dus men neme 'n Hulo-stekker met een meter of wat dikke kabel, twee krokodillebekken er aan en starten die hap!

Maarten

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Net als bij personenauto's vallen de slechte accu's vaak door de mand met de overgang van koud naar warmer weer, zoals nu dus! Eens zijn ze op...

NU heb ik in de loop der jaren ook wel eens startproblemen gehad,maar meestal was dat van warm naar kouder weer.:eek::eek::eek:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Administrators
NU heb ik in de loop der jaren ook wel eens startproblemen gehad,maar meestal was dat van warm naar kouder weer.:eek::eek::eek:

Start- of accuproblemen?

maarten je hebt helemaal gelijk, hoe kon ik zo stom zijn om dat niet te weten.

Heb je mij nu in de maling Freddie?;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Accu's op de trailer worden niet via de verlichting stekker geladen maar via een 3 polige Clang stekker ook zijn er die hem met een Rema, Nato of brat en harison stekker laden.

Wij monteren semi-tractie accu's op de trailers indien gewenst, standaard 200 amp/u en een motor laten lopen is niet geheel zonder risico het kan je de dynamo kosten of de bedrading hier na toe als het mis gaat.(gemiddeld wordt deze bijladerij af gezekerd met 60 tot 100 amp)

Maar accu's hebben hun uitval er zijn die vrij snel problemen hebben maar heb ook al een trailer gehad waar ze ruim 6 jaar opzitten zonder ook maar 1 probleem te geven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Administrators
Wij monteren semi-tractie accu's op de trailers indien gewenst, standaard 200 amp/u en een motor laten lopen is niet geheel zonder risico het kan je de dynamo kosten of de bedrading hier na toe als het mis gaat.(gemiddeld wordt deze bijladerij af gezekerd met 60 tot 100 amp)

Moet je ook geen gewoonte van maken, maar als die klep niet meer dicht wil dan is het wel een oplossing om even de generator aan te slingeren:ja:

Bij Pacton zitten er twee plaatzekeringen á 60 Amp in: één op het kopschot meteen achter de contactstop en één net voor de accu's.

Die eerste heb ik best wel even moeten zoeken, ooit...

Maarten

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden