[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

Hobbychauffeur ?


minuteman

Vraag

  • Forumlid

Beste,

Ik ben 42 jaar en afgelopen mei geslaagd voor mijn C en nu bezig voor E.

Vrachtauto rijden is niet mijn beroep maar ik doe het voor de hobby. Ik heb zelfs een vrachtauto gekocht om ritjes mee te maken en naar oldtimer shows te gaan.

Zijn er nog meer hobbyisten hier ?

Minuteman.

Edit: Plaatje bijgevoegd,

Dit is mijn truckje, hij staat momenteel bij Gomes in Zaandam voor onderhoud en wordt gereedgemaakt voor de RDW keuring. Hij heeft 7 jaar stilgestaan.

img_2303.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Recommended Posts

  • 0

chauffeur zijn is voor iedereen een hobby.

want denk je dat iemand die voor zijn werk dit doet voor een fooitje.

dus als je wilt werken voor geld word je geen chauffeur

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
chauffeur zijn is voor iedereen een hobby.

want denk je dat iemand die voor zijn werk dit doet voor een fooitje.

dus als je wilt werken voor geld word je geen chauffeur

Sorry hoor mijnheer Bos, wat een enorm stom gelul weer. Ik ga er maar van uit dat u een borreltje te veel op heeft.:wijn:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

shompie , had rijden nu bij mij geen hobby geweest, dan stapte ik toch niet op een werkdag in de truck om me door 60% van de andere weggebruikers te laten uitschelden dat ik tijdens de file " woon- werkverkeer " in hun weg rij .

Ieder werk moet en beetje hobby zijn anders is er werk voor de instellingen die zich bezig houden met de bovenkamer .

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Tsja mijnheer Shompie, uw reactie daarentegen is weer in tegenspraak met uw eigen onderschrift : :D

Ik doe het niet voor niets, ik doe het omdat ik het leuk vind.

Nee hoor. Alleen dat simpele geouwe.... over dat we voor een fooitje aan het werk zijn slaat nergens op.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Nee hoor. Alleen dat simpele geouwe.... over dat we voor een fooitje aan het werk zijn slaat nergens op.

Nou Ron, gezien de verantwoording die je hebt is het niet in overeenstemming zeg maar.

Maar mooi ding Minuteman, heb zelf ooit een magirus van de BB gehad als camper (vergelijkbaar)

Had nog een linnen kenteken bewijs en was iets ouder :rolleyes:

Denk dat je veel bekijks krijgt met die 'benz' :ok:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Interessante discussie, vooralsnog laat ik het rijden van een vrachtauto maar mijn hobby zijn anders kan ik mijn hobby straks niet meer betalen ;)

Rijbewijs C had ik in 15 lessen met de complimenten van de examinator, kijken of het met E net zo soepel gaat. Rijbewijs E heb ik voor de hobby eigenlijk al helemaal niet nodig maar ik ben er toch mee bezig, zat toch in het lesritme en de theorie was nog geldig. Ik heb nu een les of 5 gehad en achteruitrijdend bochtje om gaat al heel aardig. Met een beetje geluk in september afrijden en dan heb ik die ook binnen.

Het blijft wel een heel eind auto een lange combinatie.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Loop maar eens door omstandigheden 2 maanden thuis, dan zie je het verschil in inkomen...

Verzonden met mijn ie-foon 4S via Tapapraat

Ik weet het allemaal wel. Ik heb ook een tijdje thuis gelopen. Ik moest ook een paar stappen terug. Maar bezint eer gij begint, je moet er rekening mee houden dat je ook alles moet kunnen blijven betalen als je overuren wegvallen. Als je dat niet kan leef je op te grote voet.

Maar dit is niet het juiste topic om deze discussie aan te gaan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

oeps ik schrik eigenlijk.

dit was niet mijn bedoeling maar een opmerking.

ik zelf vind ook nu ik in de pre zit nog steeds leuk.

ik heb nu een aantal weken thuis gezeten en mijn werkgever belde vanmorgen.

zeg Rik morgen en de rest van de week kom ik een chauffeur te kort zou jij even willen bij springen als tweede chauffeur.

ik heb ja gezegd om dat ik mijn hobby dus eigenlijk mijn werk nog steeds leuk vind.

dus ik ga morgen avond als tweede chauffeur mee kom donderdag morgen weer thuis en ga donderdag avond weg en kom zaterdag morgen thuis vind ik leuk.

maar het leukste vind ik dat ik er voor betaald word.

want met mijn € 1747,80 in de maand heb ik het goed maar even rosbief in plaats van ham op mijn boterham is ook lekker.

ik doe het omdat het nog steeds een hobby is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

De auto is inmiddels technisch in orde gemaakt en goedgekeurd door de RDW. Vorig weekende de eerste echte ritjes gemaakt naar IJmuiden en Rotterdam. Leuk om te zien dat chauffeurs spontaan seinen in het voorbij gaan of een duim opsteken.

Overigens is op deze site meer te vinden: Daimler Benz LA 1113B | Oftewel een Mercedes Kurzhauber

Hieronder een stukje wat ik eerder op een ander forum had geplaatst

-->

Vandaag was het dan zover, de eerste rit zat er aan te komen.

Na alles in de voorgaande dagen geregeld te hebben, van kentekenplaten, verzekering, stalling en een maatje om te komen helpen (dank nog Rob) was het er dan toch van gekomen.

's-Ochtends om 8 uur hadden we afgesproken en reden we naar Zaandam. Daar waren we rond een uur of half negen en zagen dat de auto nog in de garage stond met de kap open. Dat had ik niet direct verwacht maar goed, het viel mee. Er miste nog een stuk flexibele buit van de kachel/aanjager en ze waren nog aan het passen of ze daar iets voor konden bedenken. Dat viel nog niet mee en ondanks dat ze het onderdeel hadden besteld was het nog niet binnen. Uiteindelijk hebben we het even gelaten voor wat het is. Raampje open en ventilatie genoeg zou je denken voor het moment en zodra het onderdeel binnen is rijd ik nog wel langs.

De meegebrachte platen werden snel gemonteerd en zitten er keurig op. Hoewel hij achter links een beetje wegvalt acht het trappetje is het niet anders en hoor ik het wel als het anders moet.

Voor:

dsc_4893.jpg

En achter:

dsc_4904.jpg

Toen kon de kap dicht en werd er gestart, maar wat een gesis was dat ? Het bleek een ventiel te zijn van een van de luchtketels die lekte. Dat is niet zo mooi want dan kun je echt niet weg en dat moet eerst opgelost worden. Gelukkig viel het mee en na een paar keer aan de ontluchter te hebben getrokken was het probleem weg, kennelijk een stukje vuil of zoiets dat tussen het ventiel was gekomen. Ook weer opgelost dus. Daarna werden de banden nog even nagekeken en nog wat bijgevuld met lucht.

dsc_4897.jpg

Eenmaal buiten kwam de monteur nog langs die aan de auto had gewerkt. Hij had het onderhoud gedaan en ook een elektrische ruitensproeier gemonteerd. Het oude systeem met een balgje daarvoor bij de pedalen werkte niet meer goed maar dat was nu dus dik in orde, veiligheid voor alles.

dsc_4913.jpg

Eenmaal buiten was het een dubbele 'maiden voyage'. Zowel voor de auto, die in al die jaren niet meer had gereden (alleen naar de RDW), en voor mij omdat dit de eerste keer was dat ik zonder instructeur een vrachtauto bestuurde. Het ging eigenlijk prima ondanks dat het flink regende. Ik pas er eigenlijk wel goed in, het is zelfs niet heel ruim.

dsc_4918.jpg

De auto laat zich eigenlijk besturen als een grote personenauto, doordat je wat naar achteren zit, en niet zoals bij moderne vrachtauto's dat je voor de vooras zit. In dit geval zit je zelfs achter de vooras.

Het rijden gaat prima, het gaat allemaal zwaar en kost kracht maar eenmaal op gang is het goed te doen. Stukken 80 en zelfs 90 gereden zonder problemen, de auto blijft goed stabiel en voelt voorspelbaar aan. Herrie ? jazeker wel, meer dan mij lief is zelfs maar het rijdt verder prima. De vering valt me echt alles mee, dat had ik veel stugger verwacht, zeker zonder lading.

Vanuit Zaandam ging de reis naar Nieuw Vennep. Daar is een wasplek voor campers en bussen en daar paste mijn auto ook precies in. Ik heb overwogen om de auto door een automatische wasstraat te halen maar wilde het alsnog met de hand doen, zo kon ik de auto ook wat beter leren kennen.

dsc_4922.jpg

dsc_4924.jpg

dsc_4926.jpg

Het wassen ging redelijk voorspoedig, met een wasborstel aangesloten op water en schuim en een paar losse borstels zijn we de auto te lijf gegaan. Het vuil zat heel vast en koste meerdere ronden met de borstel en schuim om het opgelost te krijgen. Uiteindelijk liet het redelijk los en konden we de auto afspuiten.

De volgende stap was even tanken, een liter of 50 bijgevuld dan kunnen we weer even verder. Het verbruik ligt op 1:4 ongeveer dus dat belooft nog wat.

Kijken of ik harder kan tanken dan hij kan lossen :-)

foto (8).jpg

Na het tanken zijn we naar huis gereden. De auto paste maar net op de oprit en we zijn toen verder gegaan met het schoonmaken van de binnenkant van de cabine. Die was eveneens erg vuil en vele emmers met sop zijn er doorheen gegaan voordat het weer toonbaar was. Uiteindelijk is de cabine nu om door een ringetje te halen zo netjes. Het is er schoon fris en gewoon een goede plek om in te willen zitten, precies zoals ik het graag zie. Bijzondere aandacht heeft het stuur gekregen, die kon je namelijk nauwelijks loslaten zo vies was hij ;-)

foto (9).jpg

Na het interieur gedaan te hebben zijn we verder de buitenkant gaan opknappen. Met een polijstmachine en verschillende polijstschijven en poetsmiddelen hebben we in een heel kort tijdsbestek veel resultaat behaald. De auto ziet er geweldig uit en glimt je tegemoet !

Even poseren

DSC_4932.jpg

De cabine is erg opgeknapt van de poetsbeurt. De letters van het rode kruis zijn er ook goed uitgegaan

DSC_4934.jpg

Zelfs de achterkant is weer toonbaar

DSC_4936.jpg

Wat glimt ie hé?

DSC_4938.jpg

Ik ben met mijn oudste zoon toen een leuk ritje gaan rijden waarbij we langs Sassenheim zijn gegaan. Daar heeft maatje Eric nog even plaatsgehad achter het grote ronde stuur en ondanks dat hij voor zijn beroep dagelijks achter het stuur van een veel fraaiere vrachtauto zit, vond hij dit toch wel leuk. Het werd uiteindelijk een kort rondje, ik had afgesproken de auto niet al te laat naar de stalling te brengen dus vandaar dat we uit Sassenheim rechtstreeks naar Nieuw Vennep zijn gereden. De stalling is erg netjes en op 2 kilometer afstand van mijn huis. Ik had mijn fiets al bij vertrek achterin gedaan en ik kon zo snel naar huis.

Helaas kan ik morgen niet met de auto op stap, te veel verplichtingen maar voor volgend weekend staat er weer wat op stapel!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

mooie wagen.

ook hier een hobby rijder, mijn C gehaald met omscholing en een uurtje na mijn proef besloten terrein kreeg ik een verbod van het uwv, lichamelijk te zwaar.

met het C examen had ik stress, ik wist eigenlijk al dat het uwv tegen was.... met de laatste proef zag mijn instructeur mij spelen met de wagen, een soort van truck trail.

wel krijg ik binnenkort een "tour" van "mijn" inboedel, welke eindingt in Devon, zelfstandig rijden met rechts gestuurd aan de linker kant in een huur wagen..

verder heb ik een rechts gestuurde 101fc welke 250kg teveel laadvermogen heeft om op B te rijden, verder nog een hand vol links en rechts gestuurde lichtere modellen.

cheers en misschien tot ziens op een oldtimer dag,

Arjan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

In een van mijn verhalen heb ik laten weten, dat ik toen vele uren maakte, die allen betaald werden. In mijn begintijd was uren maken geen probleem. Kwam je bij een bank, voor 'n hypotheek, dan kreeg je die zonder problemen. Want als chauffeur kon je een goed inkomen hebben en gingen de banken gemakkelijker met jou in zee, als met een ander beroep.

Ik moet zeggen dat ik in al die jaren een goede boterham, met als chauffeur heb verdiend. Jarenlang heb ik D-5 gehad, ook wanneer ik naar Duitsland, België of Frankrijk ging. Dat kwam dat mijn vak als chauffeur niet onder het goederenvervoer viel. Ik was chauffeur, die eigen materiaal van het bedrijf overal naar toebracht. Later ben ik toch nog in E-6 terecht gekomen, waar ik zeer blij mee was.

Op z'n laatst mocht ik ook nog een specialistenloon ontvangen van F-7. De allerlaatste jaren dat ik nog dienst deed als chauffeur, zijn de uitbetalingen terug gedrongen naar de 60 uur. De uren die meer waren werden opzij gezet voor vrije dagen, die je haast niet kon opnemen. Wilde je twee of drie dagen opnemen, dan liep je de rest thuis aan de werf. Het baasje dwong je dan, om ook de rest van de week vrij te nemen van jou eigen opgebouwde dagen. Staffelen noemde ze dat toen.

Toen begon de klad van overuren maken erin te komen en probeerde iedereen niet onnodige uren te maken. Zelfs nu zijn er chauffeurs die met D-5 door Europa toeren, terwijl ze recht hebben op E-6. Ze weten het niet of ze laten zich verleiden met een nieuwe truck. Een F-7 is uitzonderlijk, dat kwam dat ik met vrachten van 110 á 120 ton rond reed. Later toen ik zelf door vijzels of met een kelderwinden, 'n kist of machine omhoog moest brengen. Om dan de trailer er voorzichtig onder te rijden.

Ik ben nu met pensioen en heb dat de AOW en een pensioentje van die F-7. Je hoeft nu niet te hopen om ergens nog een F-7 af te trochelen, dat is echt voorbij. Rijden doe ik niet meer, dat is nu voor hun die graag chauffeur willen zijn. Het stelt niet veel meer voor, je hebt enkel nog het vrije leventje, met 'n vraagteken. Met een uitbetaling waar je tevreden mee moet zijn.

Heb je weinig, dan geef je niet veel uit. Heb je veel, dan kan het niet op. En heb je niets meer, dan krijg je tranen met tuiten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

En vandaag in een keer het CE rijbewijs behaald. Nu kunnen we zelfs een aanhanger achter de Kurzhauber hangen, er zit tenslotte een vangmuil op.

Ik ben nu wel even klaar met de opleidingen. Vanaf maart bezig geweest met de theorie examens, aansluitend in mei het C rijbewijs en vandaag dan E.

Als je, zoals mij helemaal geen vrachtwagen rijdt (af en toe een rondje in de 1113 daargelaten dan) en het alleen moet hebben van de wekelijkse les dan is het nog best pittig om ervaring op te doen. Ik moest dan ook alle zeilen bijzetten op het examen want de examinator liet mij flink zweten.

Uiteindelijk iets van 18 lessen gedaan voor E.

Volgen jaar misschien A, die heb ik nog niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Morgen met de 1113 naar de bandenspecialist om grotere banden te passen. Ik wil van de 9r22.5 naar supersingles 385/65 22.5 toe en heb daarvoor al de juiste velgen gekocht.

Het is even de vraag of de ruimte in de wielkast aan de achteras voldoende is, of dat de spatborden moeten worden verbreed. Ik verwacht dat het wel lukt.

Een belangrijke reden om dit te doen is de toeren terug te krijgen. Bij 80kmh draait de auto nu richting 2400 - 2500 toeren en dat is best een hoop herrie in een ongeïsoleerde cabine. Aangezien de afrol van de nieuwe 385 banden een goede 15% groter zal zijn ten opzichte van de oude en redelijk versleten 9r22.5 banden, zal het toerental navenant dalen bij dezelfde snelheid. Daarnaast zijn de oude banden al weer 20 jaar oud en hebben ze platte kanten, redenen genoeg dus.

Ik sta alleen nog in dubio wat voor banden ik zal bestellen. Behalve op de snelweg wil ik er ook een bospad of iets dergelijks mee op kunnen, de auto is tenslotte een volwaardige 4x4 met sper, lage gearing etc. Met snelwegbanden kom ik dan niet ver vrees ik maar van die grove woestijnbanden zie ik ook weer niet zitten. Iets anders is dat ik 4 dezelfde banden wil hebben, dat is wel zo praktisch.

Ik zit daarom te denken aan een stuurband van Goodyear, de Omnitrac MSS II, dit is een zogenaamde 'baustelle' band. Met deze band verwacht ik zowel op het asfalt en (beperkt) off road uit de voeten te kunnen. Heeft iemand ervaring met deze banden ?

Omnitrac_MSS-II_Max-Tech_315-80-R22.5_tcm2148-121664.png

Het zal er een beetje als dit gaan uitzien

1113_2.JPG

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden