[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

waarom is dit er niet


knoet

Vraag

  • Forumlid

wij als bestuurslid van een(groot) logistiek bedrijf worden op alles gecontroleerd door de verschillende instanties, en wee de gebeente als je een fout maakt of 5 minuten te kort eet ,kost je gelijk een boel geld, maar WAAROM gvd is er geen instantie die bedrijven controleert op het naleven van het cao, en niet aankomen met ,en de bond dan, die doen dit alleen bij grote bedrijven?? en dan nog, en vul maar in want daar is genoeg te halen en vooral publiciteit, maar werk je bij een wat kleiner bedrijf kun je beter, om in hun woorden te spreken eieren voor je geld kiezen 

de bond doet dit wel dmv hun juridische afdeling, krijg je de mededeling van de firma, we kunnen niet meer door 1 deur, je rijd hier nooit meer, krijg je een ontslag vergoeding van 1/3 maandsalaris per jaar dus 800 euro x x aantal jaren en je staat op straat, en niet aankomen met ik vind wel wat anders, zo denken er een paar duizend chauffeurs ook die op een nul uren contract voor 2 jaar staan ook,

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Recommended Posts

  • 0

^^  5 min. 'te kort eten' ??

 

Nee, nee, niet lullig bedoeld, maar blijf even rustig, en lees eens terug !

 

De meesten kunnen niets met je betoog !

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Beste Knoet, ik heb je verhaal nu een tig aantal maal gelezen maar snap er nog steeds geen hout van, leg nu eens stap voor stap uit wat je vraag of je mededeling is.

Ben jezelf chauffeur? of medewerker in een magazijn/hal etc. je bedoelt waarschijnlijk als je kort rust zoals die 5 min. die je aangeeft, ja dat is mij ook eens overkomen en dat gebeurt als je op je eigen klokje kijkt en niet op de tacho klok want daarin zat namelijk die 5 min. verschil en dat kostte mij toen in dat lekkere Frankrijk eventjes 900 frank, ja lang geleden alweer, stelletje mierenneukers, maar goed daar ben je dus Fransman voor die een militairachtig pakje aanheeft en dan schijn je dus jezelf alles te kunnen permitteren, maar dit terzijde.

 

En Knoet lees zelf nog eens je onsamenhangend stukje even terug en realiseer dat niet iedereen overal bij welk bedrijf dan ook de regels van zo'n bedrijf kent of hoe men daar met elkaar omgaat, wij zien graag hier enige juiste onderbouwing van jouw verhaal terug en wellicht snappen wij dan allemaal waar nu de "schoen" wringt.

 

Grt. Henry

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

nou het zal wel aan mij liggen maar goed, mijn verhaal verteld gewoon waar je als chauffeur met vast contract in loondienst staat, of waar je terecht kunt; en voor hetzelfde dat je het cao gewoon weg kunt gooien .

stel je baas ,en laat ik het netjes zeggen, vergeet 15/20 uur per maand te betalen en je spreekt hem daar op aan, steenvast de mededeling ,geen tjid gehad om dit na te kijken

stel je baas betaald geen +- 45 euro per overnachtingnacht maar 20 en je spreekt hem daar op aan verteld hij gewoon, klopt ook niet en thats it ,en vertel je hem hoe moet ik eten dan, thuis moet je toch ook eten neem je maar mee

stel je baas betaald geen ??? verblijfsvergoeding, vroeger hete dit koffiegeld maar 50 euro per maand en je spreekt hem daar op aan, en het antwoord laat zich raden

stel je werkt op een officiële feest/zondag is 200 procent, staat in elk cao boekje , krijg je gewoon je maandag dinsdag en weet ik veel wat voor uurtjes, geen 200 procent

en ik praat als loonchauffeur dus over een verschil van +- 700 euro in de maand en over een snipperdag, helemaal een lachertje, ja als ze niks te doen hebben moet je ze opnemen,

zo af en toe is 15 uur per dag werken nog niet genoeg, en als je door duitsland belgie en frankrijk rijd en je hebt 40 minuten ipv 45 minuten rust gehad, nou de bekeuringen liegen er niet om

bel je de bond op met dit verhaal, en verteld hem dus gewoon waar het op staat en verteld hem ook ,ik met mij 60ste waar ik bang voor ben, je een grote kans heeft dat je werkgever je verteld : jij rijdt hier geen meter meer, moet hij ontslag vergoeding betalen en dat is nu 1/3 maandsalaris per jaar dus in mijn geval uhh 700x10 jaar = 7000 euro en je staat op straat, voor mij gewoon een ??? in de plaats en die 700 heeft hij in een half jaar terug verdient.

er is geen instantie die het cao bij bedrijven controleert op gemaakt afspraken tussen werknemers (cao) en werkgevers, de bobo`s spreken dit wel af, maar wie controleert dit, niemand, en waar kun je terecht nergens

nu heb ik 1 geluk dat ik lid ben van de bond en als ik op straat sta, want ik irriteer me hier mateloos aan, aan het niet naleven van gemaakte afspraken, dat je tot 5 jaar terug recht hebt op niet ontvangen loon en vergoedingen

en natuurlijk praat ik er over met collega`s, en we zijn het er allemaal over eens dat het niet klopt, maar liever 1800 per maand dan niks, en dit heeft niks met het vak te maken, alleen waar je staat, nergens dus

het gaat me er niet om , om het onderste uit de kan te halen, en als het met een bedrijf erg slecht gaat moeten we allemaal water bij de wijn doen, alle begrip voor want we zijn er met ze allen om bedrijven in stand te houden en een net maandsalaris te ontvangen, maar bij een x aantal bedrijven gaat dit wat ik net beschreven heb al jaren zo,

dit verhaal gaat uiteraard niet over de goede bedrijven die wel hun mensen wel een goede en correcte betaling voor geleverde diensten betaald, want die zijn er uiteraard ook, en alle respect voor de eigenaren van dit soort bedrijven , en als die mensen iemand zoeken geef maar een gil

en als laatste, nu niet aankomen met: zoek je wat anders/ ik had dit niet gepikt/en vul maar in, het slappe gelul heb ik al genoeg gehoord, en voor de gene van wie vrachtwagen rijden een hobby is, dus voor duizenden euro`s aan lampen en noem maar op op hun auto zet, bedenk 1 ding, ik stel maar wat, of spreek uit ervaring, om op een zaterdag een bijeenkomst te hebben om te horen van de directeur, heren dit is ??? u nieuwe werkgeven en tot ziens, auto,s gaan weg,want ze rijden geen Scania maar dafs incluis jouw lampjes want je hebt geen poot om op te staan, en schroef je ze stiekem op een zaterdag eraf, krijg je een rekening van de reparatie en een ontslagbrief, want de auto is niet van jouw

maw je hebt geen poot om op te staan, en bedenk, de bank klopt ook bij mij elke maand aan de deur, dus keus....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Nou Ger, de realiteit is meestal toch wel iets genuanceerder dan jij het hier tracht voor te stellen.Natuurlijk kan je naar de bond gaan maar of je dan ook je recht haalt ?????? Datzelfde geld trouwens voor je rechtsbijstand verzekering hoor, als je zelf niet exact weet hoe de vork in de steel zit, word je met hetzelfde gemak met een kluitje in het riet gestuurd, zo weer een zaak opgelost. Mogelijk heb je je dag niet maar aan dit antwoord heeft deze man niets en is trouwens een vakbondsman onwaardig. :bey:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Gast transploft

En als U geen vertrouwen heeft in de bond, dan zorgt de rechtsbijstand wel voor U (mits U daar voor verzekert bent). En ja, ook ik spreek uit ervaring. Maar zorg wel altijd dat U bewijzen heeft, zonder dat kan geen enkele advocaat iets.....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

al mijn gewerkte urenstaten heb ik nog, moet hij eigenlijk ondertekenen, doet hij natuurlijk nooit en mijn loonstroken heb ik ook nog, ik heb in de ziektewet gelopen voor een maand of 10 hoort hij gewoon 15 overurenpm over te betalen is nooit gebeurt, het probleem is als volgt, ik sta nu in dubeo, of ontslag of werken, en geheid als ik dit aankaart of aanhangig maak heb je de poppen aan het dansen weet ik nu al, ik weet ook dat er bedrijven zijn die nog weel slechter met hun mensen omgaan, bv maar 2 uur voor lossen cq laden krijgen en voor de rest eigen rekening, het werk op zich is prima ,en de lange dagen is inherent aan het werk, niet dat het altijd leuk is, maar toch

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

ik praat niet over 8 uur per week minimaal maar over 15 uur per maand, en naar mijn oordeel denigrerende opmerking over toevalig thuis zitten, wat denk je over een hart bypass operatie, ja die krijg je toevallig, heb ik niet om gevraagd wel gekregen en gewoon je basis salaris krijgen zonder die 8 minimaal aan overuren per week, schilder ik het nog netjes af he

ik schrijf dit niet onder mijn eigen naam want er zijn figuren ~~ collega's~~ die hier ook lezen

bewerkt door knoet
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

ik schrijf dit niet onder mijn eigen naam want er zijn figuren ~~ collega's~~ die hier ook lezen

 

En dat zijn net zulke figuren die zich laten bestelen ?? Lekkere collega's heb je. Dit is iets wat je met elkaar moet aanpakken. Maar dat zullen wel van die zielige azijnzeikers zijn. onderweg een grote bek maar als baasje vrijdagmiddag zegt je gaat nog ff naar parijs gaan ze ook al kunnen ze eigenlijk niet...

 

Weet niet tot hoe lang je terug kunt vorderen maar alles op papier zetten. Via de bond indienen met ontvangstbevestiging en uiterste betaaldatum. Als je dit samen doet zal hij moeten betalen, betaald hij niet kun je dreigen. Betaal je niet, laten we je failliet verklaren...... Je hebt recht op dat geld en kun je beter zorgen dat je het krijgt. Wel op papier. Word je bruto jaarsalaris hoger van en dus ook je pensioen of ww.

 

Zo'n werkgever was ik nog lang niet klaar mee.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

dit wist ik al maar het gaat me er niet om , om een bedrijf naar de kloten te helpen, maar in alle redelijkheid een goed salaris te ontvangen, werken is niks maar thuis zitten ook niet, de meesten( collega's) zeg maar bijna alles zitten op een contract van ?? uur per maand vul maar in ,zijn ook bang om hun werk te verliezen

bewerkt door knoet
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

ook weer zoiets u bent verschrikkelijk boos en de hele wereld is tegen u, is dit niet denigrerend, je moet het verhaal lezen en de context begrijpen , in mijn optiek heb je daar een probleem mee, maar het zij zo,

het gaat me erom dat er afspraken gemaakt zijn door de bonden / fnv/cnv en die worden met voeten getreden cq niet nageleefd, terwijl je dit aangeeft bij je werkgever en die er geen ruk mee doet, en als je praat over boos, ja dat klopt de onmacht die je als werknemer hebt, en ik weet zeker dat en nog duizenden lotgenoten zijn die dit op de 1 of andere manier meemaken

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

zo af en toe is 15 uur per dag werken nog niet genoeg, en als je door duitsland belgie en frankrijk rijd en je hebt 40 minuten ipv 45 minuten rust gehad, nou de bekeuringen liegen er niet om

 

 

 Sorry hoor,maar dit doe je jezelf aan,als je niet oplet en te snel gaat rijden( ook je dagelijkse rust moet je zelf in de gaten houden) kost jouw dat geld,daar kun je ,met de beste wil van de  wereld,je baas niet voor aansprakelijks stellen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

En als U geen vertrouwen heeft in de bond, dan zorgt de rechtsbijstand wel voor U (mits U daar voor verzekert bent). En ja, ook ik spreek uit ervaring. Maar zorg wel altijd dat U bewijzen heeft, zonder dat kan geen enkele advocaat iets.....

Maar dan moet je dat "recht"wel hebben.

ook een rechtsbijstands verzekering zal eerst aan de  door jouw aangedragen gegevens toetsen of je wel een "zaak "hebt.

Als je die niet hebt zullen ze je dat,evenals een vakbond, duidelijk maken en niet namens jou gaan prcederen.

Die gegevens maken uit of er stappen ondernomen worden,en niet jouw( of mijn) "rechtsvaardigheids gevoel"

bewerkt door europeaan
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

voorbeeld, 13 uur gewerkt dus 8 rijuren en de rest werk cq aanwezigheids uren , en je staat in rotterdam, te laden cq te lossen duurt totaal 3 uur en dan ,je mag niets meer en bij de uitgang staat de ?? controle, wat dan??

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Gast transploft
^^^ uiteraard er van uit gaande dat alle hierboven aangehaalde zaken op waarheid berusten, en U daar bewijzen van heeft. En daar ga ik dan ook van uit, waarom hier dit anders plaatsen????
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Beste Knoet,

 

Je post hier in dit topic in eerste instantie een ietwat onduidelijk verhaal. Hieruit kunnen we dan opmaken dat je op dit moment een niet al te beste verstandhouding met je werkgever hebt, maar het hoe en wat is in 1e instantie nogal onduidelijk.

 

Dan verwacht je steun hier op het forum te ontvangen c.q. tips hoe je dit moet aanpakken. Als er dan reacties komen waar je het niet mee eens bent, zijn het in jouw ogen denigrerend of de wereld is tegen mij. Het is dan jammer dat je wel hier je frustratie van je af wilt schrijven, maar dan ook gelijk mensen die je niet eens kent en die je toch van dienst willen zijn op deze manier af serveert. Kan toch niet de bedoeling zijn ;) ??

 

Hendrik

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Geachte heer Knoet, na alle comments gelezen te hebben zal ik U een tip geven en neem deze ter harte a.u.b.

U bent 60 jaar dus nog een jaar of 6 dan kunt U het stuur aan de willigen hangen als U dat blieft (in Uw geval zou ik dat zeker doen) maar nu daar de tegenwoordige tijd, ga in gesprek met Uw rechtsbijstandsverzekering/vakbond etc.en neem hun adviezen serieus, wees niet bang voor uw "baasje" want U bent maar een kostenpost in zijn boekhouding, hij verdient over Uw rug zijn geld en als tegenprestatie krijgt U daarvoor loon uitgekeerd in welke vorm of CAO dan ook.

Zorg ervoor dat U goed beslagen ten ijs komt, houdt in alle papieren, loonstroken en wat allemaal niet van belang kan zijn meenemen en bijhouden en eventueel uitwerken, dat zal zeker helpen en duidelijkheid verschaffen.

 

Ga procederen en ik kan U nu zeggen na uw 2e verhaal nogmaals gelezen te hebben en als het allemaal waarheid is wat er staat en dat zou echt wel moeten, dan bent U waarschijnlijk de gebeten hond bij het bedrijf en zal men U proberen weg te treiteren maar houd Uw rug recht, laat U vooral niet intimideren en neem of schrijf alles op, het kleinste detail kan al cruciaal zijn (weet ik uit ervaring, maar dat terzijde) die paar jaar dat U nog te gaan heeft wat maakt dat nu uit, Uw werkgever zou nog weleens zwetend wakker kunnen worden als hij aan U denkt , maar vooral: "goh had ik die man en zijn collega's nu maar gewoon volgens de geldende regels (CAO) betaald dan had ik nu al die sores niet".

 

Denk er goed aan dat ook hij het niet makkelijk zal gaan krijgen, dit had hij nooit en te nimmer kunnen voorzien dat zijn gemakzucht hem weleens lelijk zou kunnen gaan opbreken en let op hè hij doet net alsof het hem niets kan schelen maar neem van aan dat ook hij niet lekker in z'n velletje zit, welnee het zit hem dwars, mateloos zelfs, maar dat laat hij zeker niet aan U of aan Uw collega's merken want dat is zijn "bescherming" gebroken.

 

Man ga ervoor, pak op die strijdbijl en of Uw collega's nu hier zo blij van worden?.........................jazeker wel!  want jij bent diegene die de kastanjes uit het vuur heeft mogen halen en jouw werkgever kan hier aan datzelfde vuur weleens flink zijn billen branden, vergeet dat niet.

 

Ga naar de juiste personen toe die je kunnen helpen om dit door te zetten, alle begin is moeilijk maar als je eenmaal in die (malle) molen zit kan je niet meer terug, en wat Ger hier vertelde daar zou ik maar eens goed aandacht aan besteden stuur hem desnoods een PB zodat Ger je wat wegwijs kan maken in die wereld, hij kan het weten en ik neem soms weleens m'n petje af voor Ger want hij laat zich niet omlullen door een werkgever etc.

 

En zet die boosheid aan de kant, want boze mensen worden niet serieus genomen namelijk, wel redelijk blijven, die boosheid reageer je maar af tegen een boksbal in de sportschool o.i.d. nee niet je vrouw gebruiken als af-reageer obstakel zij is er juist ook om je te steunen vergeet dat niet, Uw dierbaren moet je te vriend houden ten alle tijden hoe moeilijk je het ook hebt.

 

Derhalve wens ik U veel sterkte in de strijd en oh ja ik durf het haast niet te vragen, maar laat zo af en toe eens wat horen hier hoe de zaken verlopen, zal je veel respect geven.

 

Grt. Henry.

bewerkt door Henry Neycensas
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Gast Johannie

Ja, dat is mij ook eens overkomen en dat gebeurt als je op je eigen klokje kijkt en niet op de tacho klok want daarin zat namelijk die 5 min. verschil en dat kostte mij toen in dat lekkere Frankrijk eventjes 900 frank, ja lang geleden alweer, stelletje mierenneukers, maar goed daar ben je dus Fransman voor die een militairachtig pakje aanheeft en dan schijn je dus jezelf alles te kunnen permitteren, maar dit terzijde.

Tuurlijk mag die Fransman in dat militairachtige pakje zich dat permitteren, dat is namelijk zijn werk, hij heeft die regel niet bedacht, hij controleert alleen. Dat pakje heeft hij overigens ook niet zelf bedacht. Bijzonder hoe de man die controleert de boeman kan worden. Jij gaat vijf minuten te vroeg rijden, jij maakt die domme fout, niet die Fransman.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Administrators

....

dat is gewoon een afspraak die in de CAO vermeld staat.

....

Een CAO waarover deze werkgever zich kennelijk niet echt zorgen over maakt, dan wel krachtens deze CAO uitbetaald..... :stom:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Tuurlijk mag die Fransman in dat militairachtige pakje zich dat permitteren, dat is namelijk zijn werk, hij heeft die regel niet bedacht, hij controleert alleen. Dat pakje heeft hij overigens ook niet zelf bedacht. Bijzonder hoe de man die controleert de boeman kan worden. Jij gaat vijf minuten te vroeg rijden, jij maakt die domme fout, niet die Fransman.

Ik kan uit uw reactie maar één ding concluderen "U bent een Frankrijk" liefhebber, dat is uw goed recht en ik namelijk niet alhoewel ik zelf Franse voorouders heb, heb ik alsnog een bloedhekel aan de Franse politie die je voor de lulligste zaken proberen om geld uit je zak te kloppen, als ze niks kunnen vinden wat rij en rusttijden aangaat, ze vinden altijd wel wat, sommige denken dat je een rijdende "Flappentap" bent.

Er zit trouwens wel een verschil in mentaliteit heb ik al die jaren wel opgemerkt toen ik nog regelmatig door het Franse land heen reed en dat is of je met een Noorderling of met een Zuiderling te maken hebt, de laatste zijn wat toegeeflijker is mijn mening.

Maar ik zal het wel weer fout hebben, betweters heb je namelijk overal, ja ook hier dus, maar het is een vrij land dus U mag ervan vinden wat U het beste lijkt, gelukkig hebben we allemaal een andere mening.

Ik zal mijn familie daar er nog eens over onderhouden hoe de verstandhoudingen liggen met de bevolking en lieden die niet oorspronkelijk uit Frankrijk komen, je schrikt behoorlijk als je dat hoort, over discriminatie gesproken!!!

 

Grt. Henry

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Gast Johannie

Ik kan uit uw reactie maar één ding concluderen "U bent een Frankrijk" liefhebber, dat is uw goed recht en ik namelijk niet alhoewel ik zelf Franse voorouders heb, heb ik alsnog een bloedhekel aan de Franse politie die je voor de lulligste zaken proberen om geld uit je zak te kloppen, als ze niks kunnen vinden wat rij en rusttijden aangaat, ze vinden altijd wel wat, sommige denken dat je een rijdende "Flappentap" bent.

Er zit trouwens wel een verschil in mentaliteit heb ik al die jaren wel opgemerkt toen ik nog regelmatig door het Franse land heen reed en dat is of je met een Noorderling of met een Zuiderling te maken hebt, de laatste zijn wat toegeeflijker is mijn mening.

Maar ik zal het wel weer fout hebben, betweters heb je namelijk overal, ja ook hier dus, maar het is een vrij land dus U mag ervan vinden wat U het beste lijkt, gelukkig hebben we allemaal een andere mening.

Ik zal mijn familie daar er nog eens over onderhouden hoe de verstandhoudingen liggen met de bevolking en lieden die niet oorspronkelijk uit Frankrijk komen, je schrikt behoorlijk als je dat hoort, over discriminatie gesproken!!!

Grt. Henry

Serieus... Dit is je reactie? Ook nog inhoudelijke argumenten? Anders dan stereotype "anti-Frankrijk"-argumenten?

Als je stamtafel cq CF-stoere mannen verhaal over Frankrijk; een verhaal is waarbij je bent beboet omdat je zelf vijf minuten te vroeg gaat rijden. Dan zullen de andere verhalen ook wel meevallen...

Ik heb overigens niets in het bijzonder met Frankrijk, niet anders dan België, Duitsland of Engeland.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Heeft U een stigmatiserend probleem of zo?  zoek een goede psycholoog knulletje en hiermee discussie ten einde, U valt over die vijf minuten, ik niet, allang niet meer trouwens, man man is al ruim 15 jaar geleden, weet je wat ik zal de admin vragen om dat storende verhaaltje waar jij je zo druk over maakt weg te halen, dus Admin doe je best want er zijn hier lieden die zich hieraan storen en het is dat het vandaag 4 mei is anders had ik hier wel een andere zin geplaatst maar ik verlaag mij niet aan lieden waarvan hun achtergrond nogal dubieus is gezien het feit dat U zich hier nogal over opwind.

U leest ook niet goed, het was ook MIJN FOUT en ja daar heb ik dus een boete voor gekregen en weet je wat ik verhoog om U een plezier te doen die 900 Franc naar 9000 franc, is het zo beter Mijnheer?

Hier komt bij dat ik in mijn werkbare leven als beroepschauffeur nog NOOIT in een kroeg of sterker nog aan een stamtafel heb gezeten, neen ik hield mij daar van verre, als ik sterke verhalen wil horen dan kijk ik wel naar SBS 6 o.i.d.

Nog wat, U kent mij niet en ik laat mij dan ook hier niet betichten van onwaarheden, trouwens U komt mij bekend voor in U almachtige overtuiging dat U een liefhebber bent van de Franse overheid!!!

Kan alleen ff niet op de naam komen :D

 

Grt. Henry

bewerkt door Henry Neycensas
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden