[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

Is vrachtwagenchauffeur wat voor mij?


Guus 1972

Vraag

  • Forumlid
Ik mij sinds kort aangemeld en ook al veel meegelezen hier. Heb zelfs al een bekende gezien hier, ook al ben ik totaal nieuw in het chauffeurswereldje. Ik zal mij even voorstellen en ik heb meteen wat vragen.

 

Mijn naam is Guus. Ik ben 43 jaar oud en heb zo'n twintig jaar geleden een HBO diploma gehaald voor bibliotheekwerk. Helaas is dat nooit echt een succes geworden. Ik wil graag wat anders gaan doen. Ik zit nu in een loopbaantraject (er is een kans dat mijn werk in de loop van 2016 gaat stoppen) en één van de dingen die naar voren kwamen, was vrachtwagenchauffeur. 

 

Dat is iets wat ik al als klein jongetje wilde. Ik ben altijd gefascineerd geweest door vrachtwagens en het beroep van vrachtwagenchauffeur. Ik ben nu aan het kijken of het wat voor mij zou kunnen zijn. Het rijden met mooi en groot materieel lijkt me gaaf en ook vind ik het fijn dat ik meer het gevoel heb dat ik werk voor mijn centen: een gevoel dat ik nu niet heb als ik voor mijn beeldscherm zit. Meer afwisseling, meer vrijheid en praktischer werk. Dat is waarnaar ik op zoek ben.

 

Ik weet inmiddels al dat ik meer moet werken om hetzelfde salaris (€ 1400,= netto voor 24 uur werken) binnen te krijgen als nu, maar dat vind ik niet erg. Mijn C moet ik nog halen en dat wil ik graag zelf gaan betalen, zodat ik alle vrijheden houd. Ook wil ik direct daarachter aan E halen, zodat ik daarmee ook alle kanten op kan. 

 

Waar zou ik dan willen werken als ik het papier heb? Het leukste lijkt mij (winkel)distributie. Ik denk dat dat ook een prima tak is om ervaring op te doen. Het rijden met een autotransporter lijkt me ook leuk, maar ik denk dat de kansen als beginner daar niet zo groot zijn.

 

Omdat ik een gezin heb zou ik het liefst overdag rijden. Eerst had ik supermarktdistributie op het oog, maar daar moet je vaak al 's nachts beginnen. Een oom van mijn vrouw is ook een tijdje vrachtwagenchauffeur geweest (Kadavers ophalen voor de Rendac meen ik). Hij raadde mij supermarktdistributie af (vanwege de werktijden), maar dacht dat er wel voldoende ander distributiewerk moest zijn. 

 

Als het lukt wil ik wel kijken of ik kan starten met invalwerk naast mijn huidige werk. In dat geval vind ik het niet erg om supermarktdistributie op de zaterdag te doen. 

 

Zijn mijn wensen een beetje realistisch of moet ik ze bijstellen? Wat voor soort werk past het beste bij mijn voorkeuren? 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Recommended Posts

  • 0
  • Forumlid

Jij zegt supemarkt distri en werktijden, maar die werken vaak in 2 ploegen vroeg beginnen en om 14 uur thuis, of dan beginnen en om middernacht thuis. Als ik mocht kiezen doe mij die eerste maar. Heb je thuis het meeste aan.

Zit zelf ook in de distri en heb ook nooit een vaste start tijd.

Begin ook wel om 7 uur, maar ben zelden voor 18 uur thuis.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Ik kan mij wel een stuk herkennen in jouw verhaal, Guus. Als je een tijdje hier meeleest krijg je best wel een goede indruk van het vak.. (je moet soms ff om de 'ego's ' heen lezen).

 

Ik lees dat je nu (begrijp eruit) dat je nu een baan voor 24 uur hebt. Dat klopt?

Wil jij dat ook in het chauffeursvak?

Dan is dat, op wat ik aan vacature's gezien heb, in de supermarkt distributie wel mogelijk. Maar goed, de supermarkt is maar één detailhandelsgroep die bedient moet worden,.. Drogisterijen, kleding, elektronica zaken, meubels, kennen ook zo hun eigen vervoersoplossingen.

 

Ik zou inderdaad eerst een soort van meeloopdag organiseren. En misschien wel beter, eerst een zgn. take-in-est doen bij de rijschool.

Lees hier meer. http://www.vanbuuren.nl/rijopleidingen/vrachtwagen-rijbewijs

 

Hier is zo'n test gratis indien de opleiding gevolgd wordt.. Bij een andere rijschool las ik een bedrag van € 225,00

 

Het lijkt mij voor een werkgever die jou een meeloopdag wil aanbieden wel handig dat je kan laten zien dat je er serieus werk van maakt en er ook geschikt voor kan zijn.

Rijscholen hebben misschien wel een contactbedrijf voor jou.

 

Succes met je verdere stappen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Dank jullie wel voor de reacties. Misschien nog belangrijk om te melden: ik woon in de omgeving van Nijmegen. Op zich zitten daar wel veel vacatures. Van mijn loopbaanbegeleidster heb ik nu ook opdracht gekregen om me eerst in het vak te verdiepen (moet nog een interview houden). Andere distributie dan supermarktdistributie is ook goed trouwens hoor, zoals Kruidvat, elektronika e.d.

 

Ik wilde ook een keer een proefles van twee uur doen: dat kan bij Weeren Wesseldijk en Paul Lam hier. Dan kan ik voelen hoe het is om met zo'n ding te rijden.

 

In het chauffeursvak zou ik wel fulltime willen werken (ik reken op ca. 48 uur, mag ook over vier dagen).

 

Is het wel mogelijk om mee te rijden met een chauffeur i.v.m. verzekering? Ik had hier gelezen dat dat meestal moeilijk ligt? Als dat kan houd ik wel een keer een beldrondje.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

In het chauffeurs vak maak je vaak lange dagen, via uzb veel takken van transport gezien, conclusie is dat voor kinderopstatijd van huis bent en rond of net na kinderopbedtijd weer thuis bent. Is dat een ramp? Ach de meeste chauffeurs verdienen het in 3 a 4 dagen in de week. Dat dan wel weer.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Gast transploft

In het chauffeurs vak maak je vaak lange dagen, via uzb veel takken van transport gezien, conclusie is dat voor kinderopstatijd van huis bent en rond of net na kinderopbedtijd weer thuis bent. Is dat een ramp? Ach de meeste chauffeurs verdienen het in 3 a 4 dagen in de week. Dat dan wel weer.

ohhh???? In 3 of 4 dagen??? Ik heb een 4 daagse werkweek, maar een dag extra in de week werken, zijn toch wel de krenten uit de pap hoor.........
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

je mag wel een keer een dagje mee met mijn.

ik rij voor cornelissen voor het kruidvat.

en wij mogen wel iemand meenemen mits we het aanmelden bij de planning.

en dan ben je ook verzekerd bij mijn werkgever.

 

Dat is een gaaf aanbod. Dank daarvoor. Dat gaat mij enorm vooruit helpen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

je mag wel een keer een dagje mee met mijn.

ik rij voor cornelissen voor het kruidvat.

en wij mogen wel iemand meenemen mits we het aanmelden bij de planning.

en dan ben je ook verzekerd bij mijn werkgever.

Doen!

Dit is een mooi aanbod!!

Het is leuk om eens een dag mee te rijden.

Leer je iemand kennen in het vak

Op zo'n dag komen de leuke gesprekken vanzelf.

Aan het eind van die dag heb je een goed beeld.



Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Administrators

Is ook een beetje afhankelijk bij/via wie je dat doet Eduard.

 

Via een grote vervoerder die zeg 20 trekkers neerzet met 30 chauffeurs op die standplaats ben je flexibeler dan wanneer de keten zelf 15 auto's heeft en daar 3 of 4 reservechauffeurs bij zet (zomaar wat voorbeelden om de verhouding aan te geven). Dan verschilt het ook per werkgever hoe ver die wil gaan in flexibele contracten qua uren/dagdelen/dagen en de verschillen zijn daar.

Wat ik zelf bij C1000 heb gezien is dat de eigen chauffeurs daar een CAO hadden met een gouden randje; maar dat in veel gevallen duur hebben moeten bekopen...

 

Maar als je bij Cornelissen gaat kijken: die rijdt voor meerdere supermarktketens, (ook pendels etc.), Kruidvat, Etos, Gall & Gall dus variatie genoeg!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

mooie dagen, niks mis mee, heb je nog wat aan de avond.

 

Bij Action rijden ze veel in 2 ploegen. En hier bij Jumbo ook volgens mij

 

Ik heb mij toevallig verdiept in de Jumbo, omdat die in mijn regio zitten. Als ik de advertenties goed gelezen en begrepen heb dan werken ze daar in twee ploegendienst: van 3.00-13.00 uur en van 13.00 tot 23.00 uur. Ik vroeg me ook af hoe je dat doet met slapen dan: ga je direct om 13.00 uur (of wat later) naar bed of ga je vroeg in de avond?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Gast transploft

Klopt helemaal Peter. Maandag ook weer, loopt de weker weer om 02.45 uur, om om 4 uur te vertrekken............. zondag avond moet ik er toch uiterlijk om 21.00 uur onder de wol...........

Gezellig hoor voor het thuis front  :stom:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

Alhoewel je er vaak logistiek technisch niet onderuit komt, zijn dit soort aanvangstijden natuurlijk uiterst onaantrekkelijk om nieuwe aanwas te werven.

Heeft ook deels met de venstertijden te maken die gemeentes hanteren.

Of produktielijnen die fabrieken hanteren.

bewerkt door routier
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Shit, wat heb ik het maandag dan goed voor elkaar, zal het denk ik niet halen om de wekker te horen om negen uur, ben ik allang wakker.

 

 

wehehehe begin om 13 uur..... 4 dagen geen wekker, rond middernacht erin........ Om 12 uur de kids van school halen dat is het enigste wat in de planning staat.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Alhoewel je er vaak logistiek technisch niet onderuit komt, zijn dit soort aanvangstijden natuurlijk uiterst onaantrekkelijk om nieuwe aanwas te werven.

Heeft ook deels met de venstertijden te maken die gemeentes hanteren.

Of produktielijnen die fabrieken hanteren.

 

Klopt. Wij moeten meestal om 8 uur bij de eerste staan als we het land in gaan. Bouwputten vaak om 7:30 want er staat vaak een kraan te wachten. 

En de meeste super dc's kun je vanaf 6 uur terecht. 

 

En dan vinden sommigen het gek dat je door de week niet naar een verjaardag gaat, of 's avond wat kunt doen of met ergens aan mee doen. 

 

Toen ik nog in de bouw zat, had ik meer hobby's die ik door de week uitoefende dan nu. Je moet soms zelfs je zondags al aanpassen om op maandag te werken. 

bewerkt door Schots en Scheef
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Als chauffeur dien je er vaak voor te zorgen dat een ander op tijd kan beginnen.

Helaas wordt dat nog wel eens vergeten, danwel gewaardeerd.

 

Woensdag moest ik om 8 uur in Wijde Wormer zijn. Ik vertrek om 5:30, Het is 170 km, dus moet makkelijk kunnen. Maar bij Nunspeet, Nijkerk tot Hoevelaken en van Hoevelaken tot Muiderberg in de file gestaan, Bel je netjes op dat het wat later word dat het 1 grote file is, krijg je nog een grote bek ook.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden