[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Hoofdstroom schakelaar bij (een oude) Atego in de vorm van een zekering?


Durashift

Recommended Posts

  • Forumlid

Op het werk staat een Atego als reserve, is van de jaren 0 in deze eeuw. Collega had het ding met behulp van starthulp opgehaald en er een uurtje mee gereden. Staat nu op het depot.. maar aannemelijk dat de batterijen over enkele dagen weer laag in spanning staan.

 

Ik weet eigenlijk niet beter dan dat de hoofdstroomschakelaar in de vorm van een rode sleutel is.

Dat zat er bij die Mercedes-Benz niet op nabij de accubak. Wél twee rode draden richting een zekering(stekkervorm).

 

Werkt de hoofdstroom schakeling bij zo'n Atego dus via het uitnemen van de zekering?

Vind ik ietwat omslachtig, telkens die zekering uittrekken en induwen lijkt mij nou niet zo bevorderlijk voor de kwaliteit van die zekering.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
8 uur geleden zei Durashift:

Werkt de hoofdstroom schakeling bij zo'n Atego dus via het uitnemen van de zekering?

Vind ik ietwat omslachtig, telkens die zekering uittrekken en induwen lijkt mij nou niet zo bevorderlijk voor de kwaliteit van die zekering.

Waarschijnlijk wat Rob zegt, er zit geen hoofdschakelaar op. Maar iets anders: een uurtje rijden is niet voldoende om die accu's te laden, de dynamo kan hooguit 100 A leveren (wat niet wil zeggen dat je dat ook constant de accu in kunt jagen), met twee accu's van 120 Ah zul je die in dat uurtje niet hebben geladen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators
11 uur geleden zei Durashift:

....

Werkt de hoofdstroom schakeling bij zo'n Atego dus via het uitnemen van de zekering?

Vind ik ietwat omslachtig, telkens die zekering uittrekken en induwen lijkt mij nou niet zo bevorderlijk voor de kwaliteit van die zekering.

Als die zekering erin gestoken wordt staat er waarschijnlijk niet de volledige belasting op, als wanneer alles draait.

Dus daar ben ik niet zo bang voor.

Misschien een iewat goedkope diefstalverzekering, maar het zal wel werken....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
10 uur geleden zei Eeweep:

Waarschijnlijk wat Rob zegt, er zit geen hoofdschakelaar op. Maar iets anders: een uurtje rijden is niet voldoende om die accu's te laden, de dynamo kan hooguit 100 A leveren (wat niet wil zeggen dat je dat ook constant de accu in kunt jagen), met twee accu's van 120 Ah zul je die in dat uurtje niet hebben geladen.

 

Tja, feit is dat de auto de dag erna nog aansloeg. Ik heb de collega (jonge gast maar leergierig :ok: ) vertelt dat het niet handig is om telkens even te starten om te kijken of de batterijen nog 'vol' zijn.. want dat zullen ze niet zijn door het vermogen dat bij de start gevraagd wordt.

Vandaar dat ik op de noodstroom schakelaar kwam.. maar hij wist al wel te vertellen dat dit niet zo werkte als bij de MAN's van ons.

 

11 uur geleden zei RobNiat:

Niet elke vrachtwagen heeft standaard een hoofdschakelaar. Eigenlijk is dat alleen standaard op auto’s die met gevaarlijke stoffen rijden.

 

Zal dat niet iets van vroeger zijn?

 

Ik had het zelfs op de Renault Midlum, iets waarvan ik dankbaar gebruik heb gemaakt nadat ik op een koude maandagmorgen in Nijkerk stond te klooien met startboosters..

Inderdaad.. nadat ik eerst twee keer kortstondig de motor had laten draaien voor de PTO. :stom:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
12 uur geleden zei Eeweep:

Waarschijnlijk wat Rob zegt, er zit geen hoofdschakelaar op. Maar iets anders: een uurtje rijden is niet voldoende om die accu's te laden, de dynamo kan hooguit 100 A leveren (wat niet wil zeggen dat je dat ook constant de accu in kunt jagen), met twee accu's van 120 Ah zul je die in dat uurtje niet hebben geladen.

Ben jij nogal van de accu techniek?  Ik heb eigenlijk altijd de volt en ampere  meter digitaal aanstaan op het dashboard. Nu geeft de volt meter normaal gesproken 29,2 Volt aan tijdens het rijden, maar nu met dat warme weer, eigenlijk boven de 20 graden neemt het voltage af. Hoe warmer het is , hoe lager het voltage wordt. Bij 30 graden zit ik zo rond de 28,5 Volt.  Hoe zit dat precies?  Overigens geeft de mpere meter ook weleens (ruim) meer dan 100 Ampere aan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
13 uur geleden zei zoetwatermatroos:

Ben jij nogal van de accu techniek?  Ik heb eigenlijk altijd de volt en ampere  meter digitaal aanstaan op het dashboard. Nu geeft de volt meter normaal gesproken 29,2 Volt aan tijdens het rijden, maar nu met dat warme weer, eigenlijk boven de 20 graden neemt het voltage af. Hoe warmer het is , hoe lager het voltage wordt. Bij 30 graden zit ik zo rond de 28,5 Volt.  Hoe zit dat precies?  Overigens geeft de mpere meter ook weleens (ruim) meer dan 100 Ampere aan.

 

Om te beginnen die Ampèremeter: geeft die meer dan 100 A aan tijdens het laden, of tijdens het ontladen? Die 100 A die ik noemde is waarschijlijk slechts een van de dynamo's  die je voor deze wagen kunt kopen, daarmee kun je in theorie al, in jouw geval van 28,5 V, 2,8 kW vermogen opwekken, dat is best indrukwekkend veel voor verbruik (al zal dat wel piekvermogen zijn). Tijdens het starten worden bij het inslaan echter pieken van tegen de 1500 A bereikt, die zal die Ampèremeter niet weergeven (of het moet een inductieve meter zijn), tijdens doorstarten ergens rond de 400-500 A. Wat dat lagere voltage bij hitte betreft, dat ligt eraan dat de inwendige weerstand van je accu's hoger wordt bij hogere temperatuur, de soortelijke massa van je accuzuur wordt ook lager (er staan verschillende waarden voor de soortelijke massa daarvan in de tropen en in gematigde klimaten als het onze, in de tropen is die iets lager), ik vermoed dat de dynamo zo 'slim" is om daarom de laadspanning iets te verlagen om het "koken" van je accuzuur te voorkomen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
42 minuten geleden zei Eeweep:

 

Om te beginnen die Ampèremeter: geeft die meer dan 100 A aan tijdens het laden, of tijdens het ontladen? 

Komt boven de 100 ampere,meestal s'ochtends als je s'nachts veel stroom hebt verbruikt(standairco/kachel),na verloop  van tijd(duurt wel een paar uur)geeft de meter 0 amp aan en accu opgeladen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
10 minuten geleden zei andremast:

Komt boven de 100 ampere,meestal s'ochtends als je s'nachts veel stroom hebt verbruikt(standairco/kachel),na verloop  van tijd(duurt wel een paar uur)geeft de meter 0 amp aan en accu opgeladen

Ja, die standairco, daar had ik nog niet aan gedacht, dat is wel een grootverbuiker. Ik moet eens uitzoeken hoeveel zo'n ding verbruikt, waarschijnlijk krijg je daar echt wel wat grotere accu's bij. Die 120Ah-accu's zou je 20 uur lang op 6 A mogen gebruiken voordat de accuspanning (per accu) is gezakt op 10,5 V. Maar dan zou je maar een airco van 144 W hebben, dat schiet niet op. Ik dacht dat een slapend mens iets van 100 W warmte afgeeft. Hoe lang heb je zo'n ding eigenlijk aan als je in de hitte zit? De hele nacht?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik heb hem meestal de hele nacht aanstaan op 22 graden en dat gaat meestal wel goed.( afgelopen week sloeg zelf de kachel weer aan omdat het te koud was geworden in de nacht) Als je hem op de dag aanzet dan trekt het er wel met 40 A aan en dat houdt hij niet lang vol.

 

Je verhaal over de warmte en voltage is duidelijk, bedankt voor de uitleg.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei Eeweep:

Ja, die standairco, daar had ik nog niet aan gedacht, dat is wel een grootverbuiker. Ik moet eens uitzoeken hoeveel zo'n ding verbruikt, waarschijnlijk krijg je daar echt wel wat grotere accu's bij.    Hoe lang heb je zo'n ding eigenlijk aan als je in de hitte zit? De hele nacht?

Ik heb 1 stel accu's (nieuwe modellen bij volvo 2 set accu's)

Set voor accessoires  en set voor starten.

S'avonds voor slapen gaan cabine koelen met airco van de motor en daarna standairco op gewenste temp./stand,de fan op lage stand zetten (minder verbruik)

Eigenlijk pas 1 of 2 keer heel de nacht aan gehad,meestal een paar uurtjes.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden