[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Nieuwe STREPEN Duidelijk???


Gast bernadette

Recommended Posts

Gast bernadette

"Op veel Nederlandse wegen komt u tegenwoordig een nieuw soort strepen tegen. Ze geven meer duidelijkheid hoe hard u mag rijden en of u mag inhalen. De nieuwe strepen kunt u zien als een geheugensteuntje op de weg. Handig, want u heeft ze constant in beeld. U weet beter waar u aan toe bent en zit rustiger achter het stuur. Meer duidelijkheid maakt het verkeer zo voor iedereen veiliger.

Daarnaast beïnvloeden de nieuwe strepen uw rijgedrag, vaak zonder dat u het zelf beseft. Zo zorgen dubbele middenstrepen ervoor dat tegenliggers meer afstand tot elkaar houden. De kans op een botsing neemt daardoor af. Op smallere plattelands- en dijkwegen ontbreken middenstrepen. Dat leidt ertoe dat u voorzichtiger en alerter gaat rijden. Ook dat is goed voor de verkeersveiligheid.

Ter voorkoming van misverstanden: De bestaande maximum snelheden zijn niet veranderd. Voor de juiste toepassing van de regels geldt nog steeds: verkeersborden gaan vóór strepen. "

Aldus de nieuwe Campagne van ANWB en Ministerie van Verkeer en Waterstaat.

Graag zou Autobaanradio van jullie willen weten wat jullie bevindingen zijn met deze nieuwe strepen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Hallowed

Ik vind het onduidelijker geworden.

Gewoon borden met max. snelheid en een doorgetrokken lijn of onderbroken lijn voldoet in mijn ogen meer dan genoeg. Die kleuren werken alleen maar verwarrend, waarom moeilijk dan als het simpel kan??

Per slot van rekening leert iedereen toch borden kijken?

Het werkt in mijn ogen alleen maar verwarrend!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik ben niet bekent met de nieuwe strepen, maar uit hallowed zijn posting begrijp ik dat er ook met div kleuren gewerkt word?

wat nieuwe strepen betreft is nederland dan niet echt europees bezig.

hoe gaan buitenlanders ooit begrijpen wat er met die strepen allemaal bedoelt word?

en niet alleen voor de buitenlandse vrachtwagens, maar ook de buitenlandse toeristen etc.

Persoonlijk zie ik meer in een Europese benadering van weg belijning en regelgeving betreffende het verkeer.

daar zit ik ook vaak aan tedenken. in het kader van de europeese eenwording, zou het toch niet moeilijk moeten zijn om bv eens tebeginnen om alle strepen even breed temaken. (kijk maar eens naar het verschil in breedte tussen nederlandse en duitse strepen)

maar ook verkeersborden. vaak lijken de afbeeldingen wel op elkaar, maar er zitten kleine verschillen in. spreek europees eens precies dezelfde verkeersborden af. het stopbord is daar een mooi voorbeeld van.

hele kleine dingen, die volgens mij makelijk aftespreken zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Hallowed
ik ben niet bekent met de nieuwe strepen, maar uit hallowed zijn posting begrijp ik dat er ook met div kleuren gewerkt word?

Ik moest het effe opzoeken hoe het ook alweer zat:

http://www.strepenopdeweg.nl/belijning.html

Op zich is het niet heel lastig, maar ik kan me voorstellen dat als je er niet dagelijks mee te maken hebt je ontzettend gaat twijfelen.

Dan hebben we nog de suggestie strook voor fietsers (rood) wat totaal geen waarde heeft, beter gezegd geen wettelijke status.

Mooiste is: dan rij je ergens buitenaf en kom je het bord zone 60 tegen zonder middenstreep. Die zone eindigt na een paar kilometer en wordt dan een "gewone" ontsluitingsweg (toch??) met borden van max. snelheid...

60. Nu moeten ze alleen na elke kruising herhaalt worden. Maar ja het is crisis-tijd en de bordenmaker zal vast blij zijn met die extra opdrachten. Je mag al die tijd gewoon inhalen. Of het veilig is, dat is vers 2, maar het mag

Dan kom je op de provinciale weg met daarop een dubbele ononderbroken lijn. Er mag dus niet ingehaald worden maar de snelheid is verrassing: 80. Alleen zie je hier geen borden van max. 80

Logisch, buiten de bebouwde kom is de snelheid 80 tenzij anders aangegeven (toch?).

Dan gaan we weer van die 80 km weg naar een groot rood gedeelte met daarin heel groot 60. En borden zone 60. Dat bord wordt niet herhaald, is immers zone.

Ik rij in het grensgebied met Duitsland. Tja, je voelt hem al komen, die Duitsers snappen er niks meer van. En ik geef ze ook nog gelijk ook!

Het is op zich niet heel lastig, maar waarom ze dit doen? Optisch verkleinen van de weg? Nou dat lukt prima, ik rij op precies dezelfde weg als eerst maar nu met een dubbele middenstreep. Maar toch lijkt hij kleiner. Terwijl die onstsluitingsweg geen middenstreep heeft en veel groter lijkt. Tot je iemand tegen komt, dan is het opeens verrekte smal. En op die provinciale weg ben je blij dat ze niet je spiegel eraf rijden omdat ze (OOK) gewend zijn tegen die middenstreep aan te rijden.

Degene die dit allemaal bedacht heeft, mist volgens mij echt een lijntje... eeeeh streepje!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

De nieuwe strepen liggen er nu toch al wat jaren toch???

Zo nieuw zijn ze toch niet meer???

En toen ze net werden ingevoerd is er ook een campagne geweest.

Info die nu vrees ik bij de meesten wel weer is weggezakt ...

Tijd dus om voor iedere rijbewijs categorie een 5 jaarlijkse herhaling in te voeren = op zijn minst THEORIE!!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik bedoelde zelf: Ik heb mijn rijbewijzen gehaald in een tijd dat de wetgever begreep dat er mensen met een beperking konden zijn en dus de verkeersregels en tekens slechts voor een uitleg mogelijk waren.

Mijns inziens worden de verkeersregels en tekens heden ten dagen aangepast aan het feit dat iedereen maar een rijbewijs moet kunnen halen.

Een klein voorbeeld : weet iedereen waarom de 3 borden betrekking hebbende op de voorrangs-regels een afwijkende vorm hebben, waarom en welke vorm?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Die groen strepen vind ik persoonlijk heel duidelijk.

Wel is het minder dat op een hoop 60km wegen de middenstreep weg gehaald is. De strepen op een meter van de zijkant geven sommige automobilisten het idee dat ze erbinnen moeten blijven. Met alle gevaarlijke gevolgen van dien:(

Tussen Tolbert en Leek heb je een weggetje waar de middenstreep zwart gemaakt is en vervolgens van 1 kant een stuk asfalt weg is gehaald. Mensen zien de oude lijn nog wel staan en denken dat ze de "helft" tot die lijn op kunnen eisen. Een weg veiler maken door hem te versmallen gaat hier dus absoluut niet op!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
"Op veel Nederlandse wegen komt u tegenwoordig een nieuw soort strepen tegen. Ze geven meer duidelijkheid hoe hard u mag rijden en of u mag inhalen. De nieuwe strepen kunt u zien als een geheugensteuntje op de weg. Handig, want u heeft ze constant in beeld. U weet beter waar u aan toe bent en zit rustiger achter het stuur. Meer duidelijkheid maakt het verkeer zo voor iedereen veiliger.

Ja, op zich wel, als men maar weet wat ze betekenen! En eerlijk gezegd weet ik het ook niet altijd meer. Alleen met de vrachtwagen is 80 80, dus maakt het niet zo veel uit met of zonder groene lijn ertussen.... :angel:

Daarnaast beïnvloeden de nieuwe strepen uw rijgedrag, vaak zonder dat u het zelf beseft. Zo zorgen dubbele middenstrepen ervoor dat tegenliggers meer afstand tot elkaar houden. De kans op een botsing neemt daardoor af. Op smallere plattelands- en dijkwegen ontbreken middenstrepen. Dat leidt ertoe dat u voorzichtiger en alerter gaat rijden. Ook dat is goed voor de verkeersveiligheid.

Klopt helemaal, vooral die dubbele middenstreep vind ik ideaal. Dat mag op meer plekken van mij!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Ik bedoelde zelf: Ik heb mijn rijbewijzen gehaald in een tijd dat de wetgever begreep dat er mensen met een beperking konden zijn en dus de verkeersregels en tekens slechts voor een uitleg mogelijk waren.

Mijns inziens worden de verkeersregels en tekens heden ten dagen aangepast aan het feit dat iedereen maar een rijbewijs moet kunnen halen.

Een klein voorbeeld : weet iedereen waarom de 3 borden betrekking hebbende op de voorrangs-regels een afwijkende vorm hebben, waarom en welke vorm?

vanwege de eventuele sneeuwbuien dacht ik (sneeuw blijft op de borden plakken maar door de vorm kan je zien wat ze betekenen)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
ik vind het ook verwarrend en zelfs gevaarlijk

vooral het weghalen van de middenstreep en die vervangen door een onderbroken streek langs beide randen.

vroeger wist je precies waar het midden was op deze 80km weg,

tegenwoordig zie je de mensen krampachtig proberen om vooral niet over de strepen aan de rechterkant van de weg te gaan.

met als gevolg, een tegenligger die hetzelfde doet.

Dit is dus de belijning van een 60 km/h weg Freddie. Bedoelt om hem optisch smaller te laten lijken en jou het gevoel te geven van 'laat ik hier maar rustig aan doen'.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden