Spring naar bijdragen
flint

luchtbalg kapot: kantelgevaar?

Recommended Posts

Op 12 januari komen bij een vuilniswagen in een bocht naar rechts de wielen aan de rechterkant los van de weg. De chauffeur geeft aan dat hij hierover zeer verbaasd was (:eek::confused:) aangezien hij de bocht al duizenden keren eerder nam en de snelheid niet hoger lag dan normaal.

Enige weken later, op 5 maart, heeft deze vuilniswagen een gescheurde luchtbalg. De scheuring blijkt te zijn ontstaan doordat de luchtbalg gevouwd zat: de balg zat niet gelijkmatig over de onderpot gerold maar in een vouw. In deze vouw was de scheuring ontstaan. Het betreft de linker luchtbalg op de middelste as.

Mijn vraag nu aan jullie is:

Kan een luchtbalg die gevouwd zit, of een luchtbalg die lek is, van enige invloed zijn geweest op de stabiliteit van de wagen toen deze los kwam in de bocht?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 12 januari komen bij een vuilniswagen in een bocht naar rechts de wielen aan de rechterkant los van de weg. De chauffeur geeft aan dat hij hierover zeer verbaasd was (:eek::confused:) aangezien hij de bocht al duizenden keren eerder nam en de snelheid niet hoger lag dan normaal.

Enige weken later, op 5 maart, heeft deze vuilniswagen een gescheurde luchtbalg. De scheuring blijkt te zijn ontstaan doordat de luchtbalg gevouwd zat: de balg zat niet gelijkmatig over de onderpot gerold maar in een vouw. In deze vouw was de scheuring ontstaan. Het betreft de linker luchtbalg op de middelste as.

Kan een luchtbalg die gevouwd zit, of een luchtbalg die lek is, van enige invloed zijn geweest op de stabiliteit van de wagen toen deze los kwam in de bocht?

in een bocht naar rechts de rechterwielen los van de grond, dat kan alleen maar als er of een enorm gat in de weg zat, of als de wagen op zijn kant ligt!

de middelpuntvliedende kracht zal bij een bocht naar rechts naar de linker kant gaan, daar kan dan wiel van de grond loskomen!

als een luchtbalg gevouwen is dan zie je dat bij de dagelijkse inspectie.

verhelpen is heel simpel de luchtvering omhoog zodat de gehele balg opgepompt word en dan weer terug zetten dan zal de balg weer normaal oprollen

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

de middelpuntvliedende kracht zal bij een bocht naar rechts naar de linker kant gaan, daar kan dan wiel van de grond loskomen!

Heb je dat wel goed Freddie? Bij een bocht naar rechts gaat de middelpuntvliedende kracht inderdaad naar links, die banden gaan er plat onder liggen en de rechterbanden willen van de vloer komen. De auto wil op zijn linkerkant gaan liggen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Heb je dat wel goed Freddie? Bij een bocht naar rechts gaat de middelpuntvliedende kracht inderdaad naar links, die banden gaan er plat onder liggen en de rechterbanden willen van de vloer komen. De auto wil op zijn linkerkant gaan liggen.

naar welke kant helt de wagen over als je rechtsaf gaat?

rechterkant gaat naar beneden, linkerkant omhoog!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
naar welke kant helt de wagen over als je rechtsaf gaat?

rechterkant gaat naar beneden, linkerkant omhoog!

Freddie volgens mij ben jij in de war met je motorfiets?

Maar om op de oorspronkelijke vraag terug te komen, het zou goed kunnen dat het precies andersom ging dan je denkt: dat toen dat wiel loskwam van de grond (en met een klap weer neerkwam) de luchtbalg niet netjes is opgerold omdat het te snel ging. En vervolgens na een tijdje zo doorrijden, is door het veren en schuren de balg doorgescheurd.

Dat loskomen van de grond is misschien gebeurd omdat hij aan de ene kant ongemerkt zwaarder was geladen dan aan de andere kant.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maar om op de oorspronkelijke vraag terug te komen: het zou goed kunnen dat toen dat wiel loskwam van de grond (en met een klap weer neerkwam) de luchtbalg niet netjes is opgerold omdat het te snel ging. En vervolgens na een tijdje zo doorrijden, is door het veren en schuren de balg doorgeschuurd.

Dat loskomen van de grond is misschien gebeurd omdat hij aan de ene kant ongemerkt zwaarder was geladen dan aan de andere kant.

ik heb helemaal geen motorfiets! :ja::D

wat ik wel weet is dat als ik te hard door een bocht naar rechts ga en ik zou kantelen dat ik op mijn rechterkant kantel!

dus zit de druk op de rechterwielen want de linkerwielen komen dan los van de weg.

en idd die balg kan doorslijten als die niet netjes is opgerold, maar dat zie je bij de dagelijkse inspectie als je die goed uitvoerd!

maar of dit de oorzaak is van de instabiliteit is moeilijk te zeggen!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maar om op de oorspronkelijke vraag terug te komen, het zou goed kunnen dat het precies andersom ging dan je denkt: dat toen dat wiel loskwam van de grond (en met een klap weer neerkwam) de luchtbalg niet netjes is opgerold omdat het te snel ging. En vervolgens na een tijdje zo doorrijden, is door het veren en schuren de balg doorgescheurd.

Ook niet helemaal denk ik JP, de linker luchtbalg was kapot, ik denk dat die balg al eerder iets geleden had en daardoor minder of niet veerde waardoor de rechterwielen van de grond kwamen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
nee dat was joen solex, eigenlijk wol der gieniene op joen solex rieden, dat kreng wus allenig de weg noar de kroeg!

LOLLOL

Ow, allennig noar de kroeg??? Nit noar 't bordeel????? Vremd :stom: dat ding is ok nit mear wat ewest is.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
ik heb helemaal geen motorfiets! :ja::D

wat ik wel weet is dat als ik te hard door een bocht naar rechts ga en ik zou kantelen dat ik op mijn rechterkant kantel!

!

Denk er nog maar eens rustig over na, als je middelpuntvliedende krachten heb naar links, waar wil de auto dan naartoe?

Corydon heeft wel gelijk, alles moet je hem voorkauwen :D

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ow, allennig noar de kroeg??? Nit noar 't bordeel????? Vremd :stom: dat ding is ok nit mear wat ewest is.

aha noe heb ik oe, want mien solex was de iengiste die wös woar t bordeel was.

dan mot ie toch stiekum un poar keer mien solex metenömen hebben.

noe wet ik ok woarumme mien tank altied leug was!

LOLLOLLOL

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
aha noe heb ik oe, want mien solex was de iengiste die wös woar t bordeel was.

dan mot ie toch stiekum un poar keer mien solex metenömen hebben.

noe wet ik ok woarumme mien tank altied leug was!

LOLLOLLOL

Shitt, betrapt :(

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

na een grondige studie op youtube moet ik tot mijn schande bekennen dat ik fout zat.

enig excuus dat ik daarvoor heb is dat het al laat is, ik zeer vermoeid ben omdat ik terug moest lopen van het bordeel omdat breur herman mijn solex niet afgetankt had!

in een bocht naar rechts komen idd de rechterwielen los van de aardbodem en niet de linker.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
na een grondige studie op youtube moet ik tot mijn schande bekennen dat ik fout zat.

enig excuus dat ik daarvoor heb is dat het al laat is, ik zeer vermoeid ben omdat ik terug moest lopen van het bordeel omdat breur herman mijn solex niet afgetankt had!

in een bocht naar rechts komen idd de rechterwielen los van de aardbodem en niet de linker.

Geeft niet, waarschijnlijk heb je ook nooit op een vuiniswagen gereden. :angel:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik dacht , ik zeg maar ff niks , dat kwartje ehh.....dubbeltje van die blaasbalg zal toch wel bij hem gaan vallen als ie met zijn dinky-toytje gaat spelen en bemerkt dat bij een bocht naar rechts hij links op z,n kant gaat.....:D:D.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik dacht , ik zeg maar ff niks , dat kwartje ehh.....dubbeltje van die blaasbalg zal toch wel bij hem gaan vallen als ie met zijn dinky-toytje gaat spelen en bemerkt dat bij een bocht naar rechts hij links op z,n kant gaat.....:D:D.

Ja hoor, jij wist het ook niet waarschijnlijk? :angel::p

Gewacht zeker tot je buurjongetje sliep en even smoezen met de buuf over jeugdsentiment enzo.....jaja :D

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

ok ik zat ff fout, maar als dat wiel van de weg gekomen is, dan is het zeer goed mogelijk dat door klap waarmee hij terug op de weg kwam, de luchtbalg verkeerd is opgerold.

vind het wel vreemd dat je pas dagen later dat ontdekt nadat die geklapt is.

na zo een uitschieter had ik eerst wel ff gekeken of alles nog normaal was bij dat wiel!

had je dat gedaan, dan had je het gezien en had je maatregelen kunnen treffen.

daarom altijd kijken en je wagen controleren na zulke gevallen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

ik zag dat ik me vergiste door dit filmpje

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

En dan nu het antwoord op de vraag: JA. Een kapotte luchtbalg heeft absoluut invloed op de stabiliteit van een vrachtwagen.

(grappig zat hoor, dat gelul over solexen. Maar er werd hier een vraag gesteld:ja:)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
En dan nu het antwoord op de vraag: JA. Een kapotte luchtbalg heeft absoluut invloed op de stabiliteit van een vrachtwagen.

(grappig zat hoor, dat gelul over solexen. Maar er werd hier een vraag gesteld:ja:)

Waar dus ook serieus antwoord op is gegeven.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Kan een luchtbalg die gevouwd zit, of een luchtbalg die lek is, van enige invloed zijn geweest op de stabiliteit van de wagen toen deze los kwam in de bocht?[/QUOTE]

ja dat kan, maar bewijs maar eens dat die luchtbalg al gevouwen was op 12 januari!!!

en als een luchtbalg gevouwen zit dan is er sprake van verminderde werking, dus is de vering niet helemaal weg.

maar nogmaals mankeert er wel veel aan de voertuigcontrole, want als je elke dag oplet op je voertuig had je het kunnen zien.

dat je dan op 12 januari iets gebeurt en pas op 5 maart een lekke luchtbalg hebt dan is er gedurende minimaal anderhalf maand totaal niet gekeken naar de technische staat van die wagen.

maar wat wil je eigenlijk horen?

is het zo dat je baas vragen heeft gesteld en dat je het feit van die luchtbalg gebruikt om je onschuld te bewijzen?

het feit alleen al dat hij in de bocht met dat wiel is losgekomen, is voldoende voor mij om te bewijzen dat er veel te hard met die wagen door de bocht is gereden!

en ik ben er eigenlijk wel van overtuigd dat het voorval op 12 januarie ervoor gezorgd heeft dat die luchtbalg gevouwen is!

eigenlijk is het gewoon schandalig dat je als chauffeur gedurende anderhalf maand niet naar je wagen omkijkt!!!!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

(grappig zat hoor, dat gelul over solexen. Maar er werd hier een vraag gesteld:ja:)[/quote

Ja,Rob heeft gelijk.Ik heb het ook een keer meegemaakt toen ik een weegbrug op reed ,dat was zo,n plaat die zo,n 40 cm. hoger lag met zo,n oprijplaat ervoor.Ik had een 3 assige tankoplegger bij me met naloop as die met fuseepennen meestuurt.En op die 3e as klapte bij het oprijden de luchtbalg kapot.Dus even een zakmes gepakt en de slang doorgesneden,een t wrapje erom en gassen maar.Maar toen ik weer met een 3/4 geladen oplegger ging rijden merk je het wel.Bij het remmen zwabbert ie als een dweil van links naar rechts.Ach ja ,het is maar een thuiskomer.

Maar je merkt het toch dat je luchtbalg kapot is,dat de wagen steeds lucht verliest en/of op de rem blijft staan?.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden