[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Snelheid een beetje zat


jopse

Recommended Posts

  • Forumlid

Je kunt je snelheid nauwkeurig zelf meten .

Op de CC zetten, stopwatch (zit op elk mobieltje) starten en na 1km

(op die groene bordjes weet je wel) stoppen.

Dan 3600 delen door de secondes van je stopwatch en je hebt je snelheid.

Je kan ook over een langere afstand, dan per afgelegde km 3600 delen door de seconden.

Vandaag was het koud, natuurkunde-> temperatuur x inhoud =druk.

Lagere (buiten)temperatuur geeft een lagere bandenspanning.

Lagere bandenspanning geeft een kleinere straal dus ook een lagere snelheid.

Henk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Reacties 125
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • Forumlid

Vandaag was het koud, natuurkunde-> temperatuur x inhoud =druk.

Henk

Dat is een interessant sommetje:ja:

algemene gaswet:

gasconstante x temperatuur x inhoud (aantal gasdeeltjes) =druk x volume

Het absolute nulpunt ligt bij -273 graden celcius. Een temp van 0 graden celcius vergeleken met een temperatuur van 27 graden celcius is ongeveer 10% lager. Het product van druk en volume wordt dus ook 10% lager.Daarom is het best mogelijk dat het volume 5% afneemt, dus dat is idd best de moeite:eek:

Al maakt het ook uit of je de banden eerst even warm rijdt natuurlijk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Het is inderdaad bekend dat volume afneemt als het kouder wordt, ijzer krimpt dus ook.

Dus in principe duurt een treinreis zomers van bv Zwolle naar Amsterdam langer dan in de winter, domweg omdat de rails gekrompen zijn en dus korter. :(

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast sindaco
Het is inderdaad bekend dat volume afneemt als het kouder wordt, ijzer krimpt dus ook.

Dus in principe duurt een treinreis zomers van bv Zwolle naar Amsterdam langer dan in de winter, domweg omdat de rails gekrompen zijn en dus korter. :(

nee want de trein is ook van ijzer en die groeit cq krimpt ook mee.

als ie langer is...is de neus eerder in het station over de langere rails ( zomers ).

als ie korter is...is de neus later in het station maar de rails zijn ook korter. ( s'winters ).

ergo dan maakt het in TIJD niet uit....toch:confused:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
nee want de trein is ook van ijzer en die groeit cq krimpt ook mee.

als ie langer is...is de neus eerder in het station over de langere rails ( zomers ).

als ie korter is...is de neus later in het station maar de rails zijn ook korter. ( s'winters ).

ergo dan maakt het in TIJD niet uit....toch:confused:

Ow, dan zal het zijn dat het korter lijkt omdat je dichter op elkaar zit te knuffelen in die gekrompen trein, zeker als je tussen een koppel dames zit :confused:

Zouden die aardbevingen rond de evenaar dan ook krimpscheuren zijn tussen het koude noorden en het warme zuiden? :rolleyes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast sindaco
Ow, dan zal het zijn dat het korter lijkt omdat je dichter op elkaar zit te knuffelen in die gekrompen trein, zeker als je tussen een koppel dames zit :confused:

Zouden die aardbevingen rond de evenaar dan ook krimpscheuren zijn tussen het koude noorden en het warme zuiden? :rolleyes:

als je tussen een koppel dames zit krijg je het meestal warmer en dan zet alles uit.

ja dan wordt het allemaal wat strakker :D

dat van die aardbevingen kan niet.

het koude noorden maakt door inkrimping juist plaats voor het uitzettende zuiden.

lekker filosofisch hoekje hier....wiskunde kennen ze in riessen dus ook al naast internet en google:zegtniets:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
als je tussen een koppel dames zit krijg je het meestal warmer en dan zet alles uit.

ja dan wordt het allemaal wat strakker :D

dat van die aardbevingen kan niet.

het koude noorden maakt door inkrimping juist plaats voor het uitzettende zuiden.

lekker filosofisch hoekje hier....wiskunde kennen ze in riessen dus ook al naast internet en google:zegtniets:

Ja, het kan wel opwindend en warmteverwekkend zijn, maar of die trein dan ook uitzet en langer wordt betwijfel ik. Volgens mij zitten er warmtewisselaars tussen de coupé's en de wielen.

Als je het vanuit het zuiden bekijkt werkt het andersom, dan moet het warme zuiden in de overgang naar het koude noorden weer plaats maken. Dus treden er spanningen op en dus krimpscheuren.

Verder heb ik een sollicitatie lopen bij het IPCC ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast sindaco
Ja, het kan wel opwindend en warmteverwekkend zijn, maar of die trein dan ook uitzet en langer wordt betwijfel ik. Volgens mij zitten er warmtewisselaars tussen de coupé's en de wielen.

Als je het vanuit het zuiden bekijkt werkt het andersom, dan moet het warme zuiden in de overgang naar het koude noorden weer plaats maken. Dus treden er spanningen op en dus krimpscheuren.

Verder heb ik een sollicitatie lopen bij het IPCC ;)

was jij toevallig ook in kopenhagen:confused:

daar heb ik wel meer onsamenhangende berichten van gelezen.

of werk je undercover op het ministerie van milieu.

of ben je volgeling van gore al

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
was jij toevallig ook in kopenhagen:confused:

daar heb ik wel meer onsamenhangende berichten van gelezen.

of werk je undercover op het ministerie van milieu.

of ben je volgeling van gore al

Ik ben de geheime lover van onzin uit Cramer :bey:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Het is inderdaad bekend dat volume afneemt als het kouder wordt, ijzer krimpt dus ook.

Dus in principe duurt een treinreis zomers van bv Zwolle naar Amsterdam langer dan in de winter, domweg omdat de rails gekrompen zijn en dus korter. :(

In de zomer zet ijzer uit, dus de omtrek van de treinwielen wordt groter.

De rails zitten bevestigd in klemmen waarin de rails in en uit kan zetten.

De totale lengte van het spoor blijft gelijk.

S'zomers duurt de reis dus juist korter.

Ook omdat er dan geen sneeuw ligt:D

Hoe dat komt kan Herman vast even uitleggen;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast sindaco
In de zomer zet ijzer uit, dus de omtrek van de treinwielen wordt groter.

De rails zitten bevestigd in klemmen waarin de rails in en uit kan zetten.

De totale lengte van het spoor blijft gelijk.

S'zomers duurt de reis dus juist korter.

Ook omdat er dan geen sneeuw ligt:D

Hoe dat komt kan Herman vast even uitleggen;)

dat van geen sneeuw in de zomer of van die even lange treinreis:confused:

waarschijnlijk stappen in riessen zoveel dames in waar ie tussen kan zitten dat de reis langer lijkt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast sindaco
Omdat ze in de zomer beter strooien dan in de winter, denk ik traanschater.gif

daar kunnen die zwitsers in chur dan nog wat van leren.:p

ik zou ze er toch op wijzen als je volgende keer daar nog eens komt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
daar kunnen die zwitsers in chur dan nog wat van leren.:p

ik zou ze er toch op wijzen als je volgende keer daar nog eens komt.

Nou, die zijn me ook nog niet vergeten, vlak voordat ik viel reed de berger waar ik moest laden weg, dat doen bergers nu eenmaal als ze een melding hebben. Ik viel dus en krabbelde overeind, en mijn arm ging vanzelf weer omhoog????????? Ik denk, ik ben door die klap Duitser geworden! :stom:

Ik ben naar een bedrijf aan de overkant gelopen en heb verteld dat ik eigenlijk wel een beetje hulp kon gebruiken. Er waren 2 dames aanwezig, 1 op kantoor en 1 in de hal. Ze deden iets met glas dacht ik.

De vrouw op kantoor belde de ambulance: of ik aanspreekbaar was en mijn naam wist? Ja dus en de ambulance kwam niet, wel een Nottarts die me onderzocht en een verhaal in het Zwietz-Duuts vertelde, ik verstond het wel maar wilde toch graag in normaal (Hoch Deutsch) weten wat me mankeerde en wat de gevolgen waren. Ik vroeg dat en ze vroegen welke talen ik sprak, ik zeg Nederlands en Duits. De mevrouw op kantoor valt ongeveer achterover: Ik ben ook Nederlandse, geboren in Heerenveen en opgegroeid in Delft, en getrouwd met een Zwitser......

We komen wat aan de praat, welk werk ik doe en hoe ik daar verzeild geraakt was. Ik vertel hoe en wat, en ze zegt: Goh, ik heb een auto in Heerlen staan en die moet hierheen, kunnen jullie dat niet doen? Visietekaartje meegenomen en 2 weken later was de auto ter plekke in Chur....:ok:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators
Het is inderdaad bekend dat volume afneemt als het kouder wordt, ijzer krimpt dus ook.

Dus in principe duurt een treinreis zomers van bv Zwolle naar Amsterdam langer dan in de winter, domweg omdat de rails gekrompen zijn en dus korter. :(

Theoretisch, maar aangezien de spoorwegen de zaak niet op de rails hebben, gaat die vlieger niet op. De trein komt met vertraging of helemaal niet aan!:bey:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Cruise staat op display 83, digitacho zegt 84 en tom-tom van de pda spring tussen die 2 dus 83½

En op mijn nachtrit ben ik in totaal 10 minuten langer onderweg enkele reis. En als ik nu om 03.00 of om 03.10 binnen kom, de jongens zitten toch aan de koffie tot 04.00, en ik dus ook. Uiteindelijk schiet ik er weinig mee op.

vrij zielig

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
vrij zielig
goeie binnenkomer!!!!:ja::ok:................................................................................................:(:confused:

gr.Den

Inderdaad, welkom hier :cool:

Ook welkom hier:cool:

En vertel ons gelijk even waarom dat vrij zielig is ???? Want dat snap ik nog niet helemaal, ben maar een domme chauffeur. En volgens mij werkgever niet goed (klopt ook weer) als ik een bekeuring krijg. Moet hem zelf betalen, dus rij ik niet te hard. Mijn werkgever ziet het allerliefst dat we allemaal 83-84 rijden. Sommigen bij ons snappen dat nog niet. Als straks wel de begrenzer terug word gedraaid zijn dit de grootste huilebalken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden