[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

En alweer niemand die het gedaan heeft...


Pierre

Recommended Posts

  • Administrators
In de tijd dat ik nog voor de profimarkt reed, hadden ze daar een oplegger waarvan de poten op luchtdruk naar beneden en naar boven gingen. Je hoefde alleen maar op een knop te drukken, dat systeem heb ik maar een keer gezien, waarom ze dit niet vaker toepassen is mij een raadsel. Makkelijker kan het niet lijkt mij, dit was in 1986. ;)

Nou, geweldig:mad:

Begin jaren 90 bij mijn toenmalige werkgever ook, inderdaad hydraulisch.

Als het nieuw is, een mooi systeem. Maar op leeftijd (of door 'iemand' iets te lomp behandeld) is het minder... Eén poot die het maar doet, lucht- en/of olielekkage etc. Laat maar.

Ooit na een lang weekend eens zo'n bak moeten verzetten die al een tijdje stond als pallet/boxenopslag. Oude, walmende 2500 er onder, lucht draaien op dat span en pal boven de uitlaat met die handel frotten om allebei de poten omhoog te krijgen. Krijg het er nog benauwd van...

Mooi systeem, maar niet voor algemeen gebruik door anonieme chauffeurs:nee:

Maarten

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Het spijt me zeer te moeten zeggen, maar mijn bescheiden mening over het `poten`verhaal is simpel..

Als je als chauffeur zijnde nog niet eens weet hoe je de poten van een oplegger op moet draaien kan je wat mij betreft beter je rijbewijs inleveren. Is toch een van de dingen die bij je basiskennis als chauffeur hoort vind ik.:ja:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Nou, geweldig:mad:

Begin jaren 90 bij mijn toenmalige werkgever ook, inderdaad hydraulisch.

Als het nieuw is, een mooi systeem. Maar op leeftijd (of door 'iemand' iets te lomp behandeld) is het minder... Eén poot die het maar doet, lucht- en/of olielekkage etc. Laat maar.

Ooit na een lang weekend eens zo'n bak moeten verzetten die al een tijdje stond als pallet/boxenopslag. Oude, walmende 2500 er onder, lucht draaien op dat span en pal boven de uitlaat met die handel frotten om allebei de poten omhoog te krijgen. Krijg het er nog benauwd van...

Mooi systeem, maar niet voor algemeen gebruik door anonieme chauffeurs:nee:

Maarten

Mooi stukje nostalgie, uit vroeger tijden. :ja:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Het spijt me zeer te moeten zeggen, maar mijn bescheiden mening over het `poten`verhaal is simpel..

Als je als chauffeur zijnde nog niet eens weet hoe je de poten van een oplegger op moet draaien kan je wat mij betreft beter je rijbewijs inleveren. Is toch een van de dingen die bij je basiskennis als chauffeur hoort vind ik.:ja:

We hebben uitzendkrachten gehad die moesten komen voor een avondrit. Koppelen met een collega vervoerder die wisten niet eens hoe dat moest. :eek: Die hoefden dus ook niet weer te komen. Of even koppelen was ongeveer 5 kwartier van de zaak is, Ze kwamen 3½ uur later eens terug :confused: Het zal allemaal.

En eigenwijze krengen zijn er ook bij. Laden omgeving Veendam, papieren halen in Meppen (D), word er door de planning bijgezegd toen hij geladen had, via Gieten en Emmen naar Meppen (D), wat doet die knurft, gaat de A31 op en heeft een fikse bekeuring gehad voor de maut. Weer een dag voor niks gewerkt. En zoveel heeft ie niet gewerkt, want die auto kwam ik tegen toen ik Enschede uitging en dat was net na 14:00 uur.Wist ik niet zegt ie ook nog. Was jaren internationaal chauffeur geweest, was overal geweest zoals ik hem vanmorgen hoorde om 06:00uur. We kunnen er zo langzamerhand wel een boek over schrijven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik weet wat je bedoelt Freddie. Heel irritant is dat idd.

Heb zelf ruim twee jaar voor uzb's gewerkt. Dan kom je overal en ziet veel. Op het einde ben JIJ de meest ervaren chauffeur.

Maar dat weten die apen in vaste dienst met altijd hetzelfde werk en adressen niet. En dan zijn er een aantal die zich dan superieur voelen. Zegt meer over hen dan over jou trouwens.

Van mijn ervaringen toen profiteer ik tot op de dag van vandaag als zelfstandige nog.

Enne: je bent sowieso nooit uitgeleerd.

-

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...
  • Forumlid
Zowieso kun je beter met de luchtvering van de trekker de pootjes iets van de grond tillen voor je het laatste zetje achteruit geeft (gratis tip:D).

D'r was bij ons ooit een figuur die een oplegger in de put aankoppelde. De put loopt wat schuin, had ie de kingpin bovenop de schotel staan. En niks doorhebben he. Dus een collega chauffeur mocht het de volgende ochtend oplossen.

De oplegger een stukje optillen als de schotel er onder zit doe ik ook altijd, heb het ook zo geleerd tijdens het lessen en was volgens mij ook verplicht met afrijden. Ik vind het sowieso makkelijk omdat je gewoon zeker weet dat de boel op elkaar ligt en je de poten niet kan beschadigen. Als je wel eens ziet wat een krassen die dingen achterlaten op de ondergrond als het een beetje schuift...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
De oplegger een stukje optillen als de schotel er onder zit doe ik ook altijd, heb het ook zo geleerd tijdens het lessen en was volgens mij ook verplicht met afrijden. Ik vind het sowieso makkelijk omdat je gewoon zeker weet dat de boel op elkaar ligt en je de poten niet kan beschadigen. Als je wel eens ziet wat een krassen die dingen achterlaten op de ondergrond als het een beetje schuift...

Yep, er zijn diverse redenen waarom het beter is. Op 1 puntje moet je wel oppassen: als er met de trekker weinig gekoppeld wordt en de schotel wat stroef is, en je probeert een stuuras oplegger aan te koppelen, dan is het mogelijk dat de schijf onder de oplegger gaat draaien.

Heb het zelf al een x gehad en een collega dat de stuuras wegklapte in zo'n geval (en ik weet zeker dat ik hooguit een paar cm naast het midden zat). En dan is het een hele klus om met de punten van de schotel de wig weer zo recht te duwen dat de oplegger gekoppeld kan worden!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Yep, er zijn diverse redenen waarom het beter is. Op 1 puntje moet je wel oppassen: als er met de trekker weinig gekoppeld wordt en de schotel wat stroef is, en je probeert een stuuras oplegger aan te koppelen, dan is het mogelijk dat de schijf onder de oplegger gaat draaien.

Heb het zelf al een x gehad en een collega dat de stuuras wegklapte in zo'n geval (en ik weet zeker dat ik hooguit een paar cm naast het midden zat). En dan is het een hele klus om met de punten van de schotel de wig weer zo recht te duwen dat de oplegger gekoppeld kan worden!

Gister nog zo'n leuke, stond een oplegger afgekoppeld voor de oud-ijzerbak, dus ik pak een terreintrekker, koppel aan volgens de "optilmanier" en rij de trekker er voorzichtig in. Komt er gelijk 1 op me aflopen: "wat doe je nou moeilijk dan, je kan toch in 1x de trekker eronder rijden?" Ik zeg nee want ik laat hem eerst zakken tot ik er een stuk onder ben, en dat til ik de oplegger een stukje van de grond, zo is het makkelijk en heb ik het geleerd. Kreeg ik iets van tijdrekken en pietje precies gebrabbel. Toen heb ik alleen gezegd dat ik op dat moment verantwoordelijk ben voor wat ik doe en dat ik mijn werk dan op mijn eigen manier doe, verder niks. Toen droop meneer af. En moet je nagaan, die heeft niet eens een groot rijbewijs maar kan het wel vertellen omdat ie in de 40 is, en ik nog een "snotneus" ben. Als je eens weet hoe hij op en afkoppelt op het terrein, die kan nooit een keer aankoppelen zonder een harde klap en krassen van het verschuiven van de steunpoten. Vervolgens op m'n dooie gemak de lucht erop gegooid en hem een stukje achteruit gereden en neergezet. Toen lekker de troep in de bak staan gooien...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Ik ben er sinds mijn vakantie niet meer geweest, 4 weken dus.

Ga er maar van uit dat het wederom een vette bende is. Ik zie het volgende week wel. Kan me er eigenlijk ook niet meer druk om maken, ik heb mijn best gedaan....;)

Troost je Pierre, je moet eens zien wat er terugkomt van de verhuur auto's. Kapotte en vette kabels, van alles kapot of beschadigd rondom de auto, en dan nog maar over de smerige bende in de cabines te zwijgen. Het toppunt was een beunhaas die een oplegger plus slangen en kabels bij ons had gehuurd. Meneer zet de oplegger neer, gooit de kabels los aan de trekker zijde en rijd er zo onder vandaan. Alle kabels lekker over de schotel geschoven, lui varken. Kon ik dus even 6 slierten gaan schoonmaken...:hamer:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Het is kennelijk overal een grote bende..In het weekend reed mijn trekker gewoon (zelfde werk, alleen andere chauffeur), kom je maandag terug op de zaak..hoe ze het presteren weet ik niet, maar slangen onder het vet, vet tegen het dak van de cabine binnen, vet op het bed en weet ik allemaal wat..

Probeer je beetje netjes met het spul om te gaan. Was iedere week raak.

Bij het bedrijf waar we veel koppelden, maakten ze gebruik van een terrein trekker met zon lift installatie op de schotel..Hoe vaak er wel niet kromme steunpoten onder de trailers zaten niet gezond..Kreeg je het ding maar max 3/4 in en weet ik allemaal meer.

Denk dat het tegenwoordig makkelijk gedacht wordt het is niet mijn auto....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Bij het bedrijf waar we veel koppelden, maakten ze gebruik van een terrein trekker met zon lift installatie op de schotel..Hoe vaak er wel niet kromme steunpoten onder de trailers zaten niet gezond..Kreeg je het ding maar max 3/4 in en weet ik allemaal meer.

Denk dat het tegenwoordig makkelijk gedacht wordt het is niet mijn auto....

Ik ben zelf ook chauffeur op zo'n terberg rangeertrekker,en nog nooit heb ik 1 poot kromgetrokken.

Het is zoals je zelf al aangaf,mensen zijn lakser geworden

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Wat ik veel zie gebeuren is dat ze de trailer neer zetten op de poten, schotel openen dmv de elektronica en daarbij trek je onbedoeld de trailer nog een stuk voorruit, waardoor de onderplaat blijft staan maar de voeten van de poot naar voren worden getrokken (die beweegbare wigjes onder de poot), lijkt me ook erg gezond voor de poot..

Of van die grappenmakers die te hoog je trailer afkoppelen, dat er verschil in schotelhoogtes zit ivm kan ik inkomen, daarom zet ik mn trailer gewoon nagenoeg in de rijstand weg. Hoe vaak ik wel niet gehad dat ze die trailer hoog hebben afgekoppeld op dat bedrijf is niet gezond. Van die rangeerders die boos zijn omdat ze een keer moeten werken, flikken ze dat. Of ze donderen de trailer op een plek wat half schuin hangt op het ijs waardoor je lekker door je differentieel werking geen grip heb. Heb 1,5 uur staan vloeken en tieren, uit eindelijk met de krikstang wat ijs weg gestoken en klaar.

Maar ik vind het gewoon zonde..net zoals warm rijden..ik hoef bij mijn wagen nooit olie bij te vullen..heeft er iemand anders een week opgereden is de peilstok gewoon leeg?? Genoeg van die grappen mee gemaakt..of wagens niet afgetankt weg zetten..dat is vrij frustrerend op de maandag morgen. Leg dan gewoon een briefje van sorry door omstandigheden wat er geweest is..tja dan kan ik ook inkomen. Dan hoor je me niet mopperen. Kan nu al een boek vol van schrijven..denk de echte oude rotten in het vak een compleet archief kunnen aanleggen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Dat probeer ik juist te vermijden door mn traanplaat en luchtslangen gewoon vetvrij te houden. Je hebt er wel van die onverlaten die gewoon strak de schotel tegen het kopschot poffen en al het vet op de rand schappen. dan kan ik het me inkomen maar toch..Je loopt toch niet over het plafond of wel? haha.

Maar goed dat is in ieder vak zo, al lijkt het me soms makkelijker in andere werk omgeving (garage bijvoorbeeld) dan zou je de desbetreffende persoon gelijk erop aan kunnen spreken nu is vaak de vogel allang gevlogen! En jij zit met de gebakken peren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Dat probeer ik juist te vermijden door mn traanplaat en luchtslangen gewoon vetvrij te houden. Je hebt er wel van die onverlaten die gewoon strak de schotel tegen het kopschot poffen en al het vet op de rand schappen. dan kan ik het me inkomen maar toch..Je loopt toch niet over het plafond of wel? haha.

Maar goed dat is in ieder vak zo, al lijkt het me soms makkelijker in andere werk omgeving (garage bijvoorbeeld) dan zou je de desbetreffende persoon gelijk erop aan kunnen spreken nu is vaak de vogel allang gevlogen! En jij zit met de gebakken peren.

Bak mijn peren liever in een ander vet :D:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Wat ik veel zie gebeuren is dat ze de trailer neer zetten op de poten, schotel openen dmv de elektronica en daarbij trek je onbedoeld de trailer nog een stuk voorruit, waardoor de onderplaat blijft staan maar de voeten van de poot naar voren worden getrokken (die beweegbare wigjes onder de poot), lijkt me ook erg gezond voor de poot..

.

Ik moet zeggen dat op mijn werk de (meeste ) terbergchauffeurs toch nog een beetje werkethiek hebben.

Ik open mijn schotel al wanneer de trailer nog in de lucht hangt,en rij dan een stukje vooruit.

Pas dan laat ik hem zakken. Nog nooit kromme poten gehad zo.

En te hoog afkoppelen kan gebeuren met zo'n rangeertrekker,ik heb dit ook al meermaals (onbedoeld) gedaan.

Niet zo'n groot probleem : chauffeur komt dan vragen of ik hem niet een stukje wil heffen en zo de poten wat indraaien.

Ik kan wel ook vaststellen dat de nieuwere chauffeurs nogal vaak hun broek vegen aan de collegialiteit.

Maar eikels heb je in elke beroepsgroep waarschijnlijk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Ik kan wel ook vaststellen dat de nieuwere chauffeurs nogal vaak hun broek vegen aan de collegialiteit.

Maar eikels heb je in elke beroepsgroep waarschijnlijk.

Ook zijn er chauffeurs die de luchtvering max hoog laten gaan en dan afkoppelen wordt dan leuk voor een andere collega om hem dan met een kleinere trekker (dus die minder hoog kan) om hem weer te koppelen heb ze ook al eens gevraagd waarom krijg je meteen weer een antwoord van zo doe ik het altijd. met andere woorden houd je :zegtniets:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden