[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Revisie Interval R500


BAS TGX

Recommended Posts

  • Forumlid
Maar dat is dus verder niet echt te zeggen.:p

Nee, eigenlijk niet.

Door "normale slijtage" komt het vrijwel nooit meer voor. Als een blok in de soep loopt is er meestal wel iets meer aan de hand. En vaak wordt er dan niet eens meer helemaal gereviseerd, maar wordt er een ander blok in gehangen.

Het enige waar ik zoiets van dichtbij heb meegemaakt, was allebei "eigen schuld". En toevallig ook nog beide keren een Scania. :p

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Tja Bas, net wat Willem schrijft. Sommige draaien een motor in no time in de soep.

Ik zeg altijd, een diesel is niet voor snel acceleren gebouwd, maar om relatief weinig vermogen voor een lange tijd te leveren. Ook hard remmen, hard door bochten is niet echt bevoordelijk. En dan iets wat ik zo vaak zie, de handrem erop gooien voordat je helemaal stil staat.

Mijn geel truckie heeft nu 1.200.000 mijl erop staan, zo een 18 maanden terug zijn er nieuwe injectors in gezet, dat is alles, motor draait als een zonnetje.

Ook helpt het om alles visueel te controleren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ook helpt het om alles visueel te controleren.

Ja ... en af en toe wil je oog (als het goed is) wel eens per ongeluk op een metertje op het dashboard vallen, of in sommige gevallen wil het ook gelukkig bij veel chauffeurs nog wel eens opvallen als er ergens op het dashboard een rood lampje begint te branden of te knipperen.

Ik zeg bewust bij "veel" chauffeurs. Uit ervaring weet ik dus, niet bij alle chauffeurs .... :p

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
In dit geval kon de DAF fan dus niet rijden, die vertelde dat hij een R500 hijgline had die na 140000 km voor een revisie kon.

Dat weet ik zo niet.

Bij zo weinig kilometers zou ik eerder denken aan een fabrieksfout. Heeft die man niet verteld wat er dan precies aan de hand was?

Het is zo wie zo (gelukkig) niet gewoon dat een motor met krap 150.000 km voor een "revisie" moet. Bij geen enkel merk. Ik ben benieuwd wat die man dan onder een revisie verstaat.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Cilinder koppen,

Dit geloof ik niet. Dat zal wellicht een misverstand zijn.

versnellingsbak en aandrijfas moesten allemaal gereviseerd worden, want die waren in de soep gelopen.

Hier kan ik me wel het één en ander bij voorstellen.

Versnellingsbak dan nog in wat mindere mate, want dat gaat vooral om de opti-cruise die niet fijn schakelt, maar aandrijfassen en steekassen ..... :p

Link naar opmerking
Deel via andere websites

In dit geval kon de DAF fan dus niet rijden, die vertelde dat hij een R500 hijgline had die na 140000 km voor een revisie kon.

@bas als je zo omgaat met je voertuig dan kan het wel kloppen :hamer:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Is er bij DAF niet een serie geweest met een productiefoutje in de nokkenstok? Of in de lagering ervan? Ook hier op het forum zijn er meerdere met een XF die al een revisie achter de rug hebben. Dan zou het verhaal met de cilinderkoppen wel deels kloppen, ivm verwijderen ed.

Steekassen kan eventueel komen door een versnellingsbak die stotend optrekt.

Groet ron

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Is er bij DAF niet een serie geweest met een productiefoutje in de nokkenstok? Of in de lagering ervan? Ook hier op het forum zijn er meerdere met een XF die al een revisie achter de rug hebben. Dan zou het verhaal met de cilinderkoppen wel deels kloppen, ivm verwijderen ed.

Steekassen kan eventueel komen door een versnellingsbak die stotend optrekt.

Groet ron

Yep, eerste generatie MX motoren. Ik heb nu een wat jongere generatie en van beurt tot beurt 10 liter verbruikt, 110000 km. Niet verkeerd vind ik

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een R-500 tussen de 1.500.000 en 2.000.000 km.

Een DAF tussen de 1.100.000 en 1.400.000 km.

En Scania V-8 kan 3 miljoen km halen. Een Volvo ook. Een DAF bij hoge uitzondering 2.000.000 km.

overigens denk ik dat er niet veel R500's rondrijden die inmiddels al over de 1.500.000 km zitten. Tenzij er altijd met 2 man op gereden is.

Eind 2004 had ik één van de eerste R500 demo's die Beers had.

In 2001 had ik trouwens ook al een 164-580 demo. Effe ritje Portugal meegedaan.

Daarna MAN-TGA 410 pk demo. Ook ritje Portugal meegedaan.

En geloof het of niet: de MAN had meer diesel nodig dan de 164-580.

MAN was iets van 1:2,65. De Scania 164-580 (opticruise) iets van 1:2,75.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Daf heeft een serie auto's waarvan de cardan as spontaan als een wokkel in elkaar draait.

En dan staat de cardan as in eens sitl, terwijl de achteras vastloopt, en de steekassen een opdonder krijgen.

En aan de andere kant staat die cardan as dan ook in eens stil. Zullen versnellingsbak en motor niet lekker vinden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Daf

U zegt Daf ..... ???

Ik neem aan dat u met de "cardan as" de gewone lange as bedoelt, tussen de versnellingsbak en het cardan? Het merk waar het dan over gaat zitten wel een a in, twee keer zelfs, maar bestaat uit 6 letters en niet uit 3 .... :ja:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Over de benaming van de as zijn we het alvast eens. :ok:

Ik heb het van horen zeggen. Heb er heel de dag nog wel aangedacht. Was het nou Scania of Daf.

Ik dacht dus Daf.

Maar ik wil ook wel geloven dat het Scania was.

Iig een van de merken heeft een serie met dat probleem.:ja:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
DafDaf?

dafmaf dan hea ! haha

mijn auto gebruikt tussen de beurten trouwens een liter of 6-7 (75.000km)

en frans, mijn vorige daf met inmiddels 1.400.000km op de teller heeft nog geen revisie gehad

net als de andere 4 van die leeftijd.. ( t is nu een reserve auto maar toch)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden