[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

size does matter


accordracer

Recommended Posts

  • Forumlid
dit zag ik gisteren in den bosch bij laurus. Span was 19 meter lang. Hij reed alleen binnenland ermee. Maar de volgende morgen zag ik deze weer rijden in mechelen (belgie)

Hoe krijgen hun dat rond dat ze zo'n auto mogen rijden? En hij was geen eigen rijder, en gewoon een 13.60 trailer erachter.

Vrij simpel. Sinds enkele jaren is de laadlengte aan maxima gebonden, niet de totale lengte. Vandaar dat je tegenwoordig ook volumecombi's ziet met een gewone slaapkabine. Voorheen kon dat niet omdat dan de maximale voertuiglengte te lang werd, en moest het een topsleeper worden. Deze laatste mogen trouwens ook niet meer, maar dat terzijde..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Vrij simpel. Sinds enkele jaren is de laadlengte aan maxima gebonden, niet de totale lengte. Vandaar dat je tegenwoordig ook volumecombi's ziet met een gewone slaapkabine. Voorheen kon dat niet omdat dan de maximale voertuiglengte te lang werd, en moest het een topsleeper worden. Deze laatste mogen trouwens ook niet meer, maar dat terzijde..

die info die jij hier geeft klopt niet helemaal.

ten eerste mogen topsleepers nog wel degelijk.

maar omdat een topsleeper duurder is in aanschaf dan een gewone cabine zie je die bijna niet meer.

en vrachtwagens zijn nog wel degelijk gebonden aan maximale lengtes.

wij reden vroeger met topsleepers en 2 keer 8 mtr bakken erop.

die 2 keer acht meter mag niet meer.

de laadlengtes zijn dus ook aan maximale maten gebonden.

ik weet zo even de lengtes die mogen niet meer voor resp trekker opleggers en combi,s.

maar 1 ding is zeker die goede man die daar zo mooi met zijn hele mooie scania rond aan het rijden is is echt heel erg illegaal bezig.

want anders dan die andere foto wat trouwens een lzv is.

kun jevolgens mij geen vergunning krijgen om met zo,n gevaarte een 13.60 trailer te mogen trekken.

dat nemt niet weg dat dat er toch best veel doen.

kijk bv maar ens in frankrijk.

daar zie je veel amerikaanse torpedo trekkers voor 13.60 trailers staan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Een vrachtwagen of vrachtauto is een motorvoertuig geschikt voor het vervoeren van goederen.

15px-1rightarrow.png Zie ook: Geschiedenis van de vrachtauto

Voor het besturen van een vrachtwagen is een speciaal rijbewijs (rijbewijs C of rijbewijs CE, afhankelijk of er met een aanhanger gereden wordt) Het Arbeidstijdenbesluit stelt het bezit van een bewijs van vakbekwaamheid verplicht voor beroepschauffeurs die ná 30 juni 1955 zijn geboren. Indien u al een Rijbewijs C heeft en u bent voor die datum geboren dan hoeft u geen CCV-B diploma te hebben. Zo’n bewijs van vakbekwaamheid is het CCV/B-diploma. In tegenstelling tot de personenauto's, welke voor het remmen gebruikmaken van een hydraulisch remsysteem, maakt een vrachtauto gebruik van het EG-Volluchtremsysteem.

Vrachtwagens zijn maximaal 4 meter hoog en 2,55 meter breed. (koelwagens met een wanddikte van tenminste 4.5 cm mogen maximaal 2,60 meter breed zijn) Zonder aanhanger mag een vrachtauto maximaal 12 meter lang zijn. Een vrachtwagencombinatie bestaat uit of:

  1. Motorwagen en een aanhanger. Maximale lengte is 18,75 meter.
  2. Trekker met oplegger. Maximale lengte is 16,50 meter.
  3. Meervoudig samenstel voor kermis- of circusvervoer. Maximale lengte 24,00 meter.
  4. LZV. Maximale lengte 25,25 meter.

De trekker met oplegger is in Europa de meest voorkomende configuratie.

Alle voertuigen bedoeld voor goederenvervoer met een GVW Gross Vehicle Weight of MTM (maximale toegelaten massa) boven de 3500 kilogram vallen onder de noemer vrachtauto. Onder deze grens worden dergelijke voertuigen, bestelauto's lichte vrachtauto of gewoon personenauto genoemd. Vrachtauto's en bestelauto's tezamen worden bedrijfsauto's genoemd.

Het GVW of MTM is de optelsom van het gewicht van; voertuig + inzittenden + laadvermogen (maximale lading). In Nederland is dit voor het binnenlands vervoer maximaal 50 ton, in België 44 ton. De maximum toelaatbare massa van een zelfrijdend werktuig zoals een kraanwagen, betonpomp, etc is in Nederland 60 ton en deze (of samenstellen daarvan) mogen maximaal 22,00 meter lang zijn.

In het internationale verkeer binnen de EU is 40 ton het maximum. Voor zwaardere, langere en/of bredere transporten moet ontheffing worden aangevraagd.

In Zweden en Finland mogen vrachtauto's in het binnenlands vervoer maximaal 25,25 meter lang zijn en 60 ton zwaar zijn (GVW). In oktober 2004 is er in Nederland een tweede proef van start gegaan om zogenaamde LZV's (Langere en Zwaardere Vrachtwagens) op het Nederlandse wegennet toe te staan. Aan deze proef mogen maximaal 300 voertuigen meedoen. De proef duurt tot november 2006. Daarna wordt beslist of de LZV - ook wel Eco-combi genoemd - definitief toegelaten zal worden op de Nederlandse wegen.

Binnen de EU hebben vrachtauto's met een GVW van 12 ton en meer een tachograaf en een snelheidsbegrenzer.

Door het hoge gewicht van de vrachtwagen belasten ze het wegennet meer. In de meeste Europese landen moeten vrachtwagens (met GVW van 12 ton of meer) een extra belasting betalen voor het gebruik van de autosnelweg. In Nederland is dat de belasting zware motorrijtuigen (BZM). Wie deze belasting betaalt, ontvangt een eurovignet. In Duitsland betaalt men voor het gebruik van de autosnelwegen door vrachtauto's die zwaarder zijn dan 12 ton zogenaamde Maut (Duits voor tol). Zie Toll Collect

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Is dat werkelijk zo? Amerikaans systeem? Ik heb nog geen jaar geleden theori gedaan maar kan me dat niet herinneren. Zou wel mooi zijn trouwens!

groetjes Captain Krimson

Er is toendertijd wel e.e.a. veranderd ja. Vandaar dat er ook torpedo's met een 13.60 trailer rond kunnen rijden nu. Dat was voorheen te lang.

De torpedo op de foto is echter weer een stuk langer, of dat dan ook mag? Volgens bovenstaand niet..

Het verhaal van die 8 meterbakken heeft inderdaad ook met die wijzigingen te maken..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

Toch zie je het steeds meer: iemand uit Heemskerk rijdt met een blauwe NH + 13.60, en wat te denken van (ik geloof) van Vliet, een vloerenbedrijf. Weet niet waar ze wegkomen, maar rijden met mooi spul! Ook met een longliner én een Scania T; uiteraard ook voor 13.60.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Toch zie je het steeds meer: iemand uit Heemskerk rijdt met een blauwe NH + 13.60, en wat te denken van (ik geloof) van Vliet, een vloerenbedrijf. Weet niet waar ze wegkomen, maar rijden met mooi spul! Ook met een longliner én een Scania T; uiteraard ook voor 13.60.

er rijden ook nog steeds bedrijven rond die er nog wel 2 keer 8 meter op hebben staan.

dat maakt dat nog niet legaal!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ach niet zo moeilijk over doen, en gewoon proberen. zolang het goed gaat gaat het goed.

Als die man er nu schik aan heeft om met zo'n knappe auto te rijden (wat goede reclame is) en hij zich bewust is van het feit dat het niet mag dan moet hij dat mooi doen.

Hoeveel auto's rijden er wel niet zonder APK, chauffeurs zonder gordel, en rijden we niet allemaal 84 terwijl we maar 80 mogen?

Niet dat ik het allemaal maar goedkeur hoor, maar goed je moet je wel wat gunnen in het leven hé?

het enige probleem is dat als je met een dergelijke combinatie aangehouden word dan kan het zijn dat je moet afkoppelen en solo verder moet en een andere trekker moet komen (wel binnen de maten) om de trailer op te halen.

Het is wel een top combinatie!!!:tu:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Ach niet zo moeilijk over doen, en gewoon proberen. zolang het goed gaat gaat het goed.

Als die man er nu schik aan heeft om met zo'n knappe auto te rijden (wat goede reclame is) en hij zich bewust is van het feit dat het niet mag dan moet hij dat mooi doen.

Hoeveel auto's rijden er wel niet zonder APK, chauffeurs zonder gordel, en rijden we niet allemaal 84 terwijl we maar 80 mogen?

Niet dat ik het allemaal maar goedkeur hoor, maar goed je moet je wel wat gunnen in het leven hé?

het enige probleem is dat als je met een dergelijke combinatie aangehouden word dan kan het zijn dat je moet afkoppelen en solo verder moet en een andere trekker moet komen (wel binnen de maten) om de trailer op te halen.

Het is wel een top combinatie!!!:tu:

ik heb het een paar jaar geleden meegemaakt dat ik lengtecontrole kreeg op rekkem.

omdat ik 2X8 meter bakken erop had staan was ik dus fout.

175 euro moeten betalen en met de motorwagen naar hazeldonk daar bak afgezet en met kaal chassis terug naar rekkem.

daar de bak van aanhanger op motorwagen gezet en met kale aanhanger weer naar hazeldonk.

en dat allemaal op zaterdag.

nou daar word je dan niet echt vrolijk van.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Tja regels zijn regels maar snap van die lengte regels nog steeds geen snars. Alle politieke ome's en tante's zijn zo bezorgd over die chauffeurtjes (volgens hun zelf), niet te lang werken, lang genoeg rusten en goeie opleidingen. Maar als je een truck onder je achterste hebt waar je goed in kunt vertoeven, dan lopen ze te zeiken. Ik had liever het usa systeem: max laadlengte. Dus in "ons" geval: oplegger max 13.6 m en combi 15.5 m laadlengte en dan de truck vrij. Dan kun je er ook een longline of een torpedo voor spannen. Voordeel voor ons: torpedo is veiliger en kun je de truck voorzien van een fatsoenlijke vrije tijds vertrek.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

mischien ik helemaal fout hier maar is toch een proef met lzv's?

weet dat smiths in broek op langedijk er mee rijdt.

ik les in alkmaar en instrukteur al paar keer hem aangewezen chauffeurs hebben een certifikaat moeten halen is nog geen spec. rijbewijs voor volgens hem.

hierbij link naar uitleg lzv

http://nl.wikipedia.org/wiki/Langere_en_Zwaardere_Vrachtautocombinatie

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

de foto van die longline torpedo is volgens mij de oude auto van peter van kempen heeft ooit in de truckstar gestaan en die heeft er mee bij eikelenboom gereden en dat span woog toen een kleine 19t leeg en bij vsb rijdt er ook een rond met een kieper gr

Link naar opmerking
Deel via andere websites

de foto van die longline torpedo is volgens mij de oude auto van peter van kempen heeft ooit in de truckstar gestaan en die heeft er mee bij eikelenboom gereden en dat span woog toen een kleine 19t leeg en bij vsb rijdt er ook een rond met een kieper gr

Klopt, Ex Peter Kempen. Is toen nog in handen van een ander bedrijf geweest (Iets van Trio oid). En nu in handen van Bosch. En hij is inderdaad veel te lang!;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

mischien ik helemaal fout hier maar is toch een proef met lzv's?

weet dat smiths in broek op langedijk er mee rijdt.

ik les in alkmaar en instrukteur al paar keer hem aangewezen chauffeurs hebben een certifikaat moeten halen is nog geen spec. rijbewijs voor volgens hem.

hierbij link naar uitleg lzv

http://nl.wikipedia.org/wiki/Langere_en_Zwaardere_Vrachtautocombinatie

LZV's!! Dat is mijn stukje. Ik hou voor een ander forum een hele lijst bij. Een archief. Dit gaat allemaal automatisch. Zo proberen wij alle LZV's van Nederland te registreren. Ik heb er nu 116 die bij mij in het archief bekend zijn. Maar er zijn nog genoeg waarvan ik geen kenteken en/of foto heb! Er zijn zelfs LZV's waarvan ik het bestaan niet eens af weet.

Het klopt wat je zegt. Er is een certificaat voor. Geen rijbewijs!

Smith's heeft er 2 rijden. Een rode voor de Duyvis en een gele met Cheetos reclame. Kenteken van de rode: BN-HX-48. En de kenteken van de gele: BN-JF-69.

Informatie over de LZV's, of wil je weten of het klopt dat een bedrijf een LZV heeft? Grote kans dat bij mij alles bekend is!:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...
  • Forumlid

combi's mogen een laadoppervlak hebben van in totaal 15,60, dus 1x 8 meter en 1x 7,60 meter.

andere lengtes zijn ook mogelijk als je maar niet over de 15,60 meter uit komt.

moet dam wel kortkoppelsysteem zijn anders kom je weer over de 18,75 meter.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 5 months later...
  • Forumlid
dit zag ik gisteren in den bosch bij laurus. Span was 19 meter lang. Hij reed alleen binnenland ermee. Maar de volgende morgen zag ik deze weer rijden in mechelen (belgie)

Hoe krijgen hun dat rond dat ze zo'n auto mogen rijden? En hij was geen eigen rijder, en gewoon een 13.60 trailer erachter.

dsc00183fq5.jpg

Hallo het feit dat ze met deze combinatie mogen rijden is omdat deze combi als LZV hebben laten keuren, alleen snap ik niet dat ze er in Belgie me mogen rijden

Groeten Jan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Hallowed
de foto van die longline torpedo is volgens mij de oude auto van peter van kempen heeft ooit in de truckstar gestaan en die heeft er mee bij eikelenboom gereden en dat span woog toen een kleine 19t leeg en bij vsb rijdt er ook een rond met een kieper gr

staat hier ergens op het forum nog wel een topic over. Ook van die auto van Groot (zie foto hier onder) Peter van Kempen heeft ook nog een andere aparte gehad, foto staat hier op het forum ook ergens. (maar ik ben niet de beroerdste zet hem er wel effe bij) Peterrrrrr wist dat geloof ik... (heb geen zin om het forum af te zoeken met het risico het niet te vinden omdat het in één of andere crash verloren is gegaan)

post-1906-1394780098,3796_thumb.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden