[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Veranderen van de begrenzer bij DAF FA700


DaF700

Recommended Posts

  • Forumlid

Geachte Forumleden,

Een DafF FA 700DE385 is het voertuig waar ik mee rijd en het bakwagentje komt uit '77

De motor staat begrenst op precies 80 km/u en dit is naar mening net iets te langzaam.

Alle vrachtwagens moeten uit hun baan en inhalen terwijl ik wel plankgas rijd(sorry jongens!:bey:

Ik zou het persoonlijker iets veiliger en makkelijker vinden om toch iets meer snelheid te hebben om mee te kunnen rijden met de rest

Het is een 3,86l motor met 59kw, als ik heuvel afrijd of 3 ton laad dan merk ik dat ik vermogen overhoud(cilinders ander geluid,iets minder zwaar)

kom de wagen zelf nooit tegen, kan er weinig over vinden en je ziet hoogstens nog een 1100 of 1300 rijden, is niet zelfde blok

zou graag begrenzer afstellen op 90(wagen moet perse begrenst zijn toch?

-Weet iemand hier wat meer van-

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Heb je al gekeken op oudedaftechniek kun je zien hoeveel toeren de 700 mag maken, als de max onbelast niet bereikt wordt kun je misschien het boutje op de pomp dat de maximumstand van het gas beperkt wat indraaien.

Maar het zou ook zomaar kunnen zijn dat het pedaal teveel begrenst is, daar zit ook een stelboutje onder.

En nogmaals, een begrenzer is NIET verplicht op jouw auto.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
neuh kevin, dat rode lampje is waarschuwing dat je harder rijd dan de ingestelde snelheid en heeft niks met de begrenzer te maken.

als je de tachograaf open doet dan zie ergens een soort schakelaar zitten met daarboven een venstertje, waar in jouw geval 80 in zal staan.

dit knopje kun je gewoon verdraaien en op 90 of 70 of 100 zetten.

het enigste waar dat voor dient is jouw een seintje geven met dat rode lampje dat je boven de ingestelde snelheid van dat knopje rijd.

er zitten drie verschillende schakelaars achterop de tacho, waarvan meest linkse de klok is( een van die andere twee ga ik dus op 90 zetten

normaal als een motorblok op zijn hardst loopt, dan hoor en zie je aan de toeren dat hij op de max zit.

Hij houdt op de 80 gewoon op met doortrekken in zijn toeren, hij kan niet op max( die stelschroef tussen gasstang en blok heb ik al aangepast, geen verschil niet meer gas op pedaal

er is al wel aan geknutseld door de eigenaren door de jaren voordat ik hem kocht, oude paardenwagen kan er aan verbouwen wat ik wil, tis mijn prive auto

bewerkt door Knoalster
quote hersteld
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

kan ook zijn dat er een "speed-hold" schakelaar op zit

dit was de voorloper van de begrenzer

die kon je dan zelf aan zetten bij een bepaalde snelheid

het rode lampje stel je zelf in , in de tacho met een schroevedraaier (snelheid staat erbij in een vierkantje )

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Helaas weet de DAF dealer het niet, model is ouder dan 10 jaar, onderdeel nummers hebben ze nog wel mogelijkheid om te zoeken op microchip.

Nergens meer onderdelen te krijgen bij DAF, ook niet bij hun oldtimerclub

Ze kennen geen begrenzer in dat ding

lampje staat inmiddels op 90, nu nog rond het gaspedaal aan het kijken en die stelbout op de gashaan verder in de maximum gezet

Hard rijden intresseert me geen moer, dat iedere vrachtauto me moet inhalen is minder handig, de DE385 en de Mercedes-Benz OM314 zijn vergelijkbare blokken en meestal lopen die 508tjes 90

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 9 months later...
  • Forumlid

op de brandstof pomp zit een membraam(met een leiding naar de inlaat) deze regelt vollast,deellast en nullast... zit een drukveer achter...

aan de hand van het vacuum wat gecreeerd wordt blablabla technisch geneuzel...

is voor mij erg lang geleden uit mn hoofd zeg ik de veer strakker zetten... zou ook andersom kunnen zijn

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
op de brandstof pomp zit een membraam(met een leiding naar de inlaat) deze regelt vollast,deellast en nullast... zit een drukveer achter...

aan de hand van het vacuum wat gecreeerd wordt blablabla technisch geneuzel...

is voor mij erg lang geleden uit mn hoofd zeg ik de veer strakker zetten... zou ook andersom kunnen zijn

Volgens mij een klok/klepel verhaal.

Op brandstofpompen van dit soort pre- historische voertuigen had het membraan maar één doel: de druk in het lage druk gedeelte van de pomp constant houden.(zo ongeveer als het expansie vat werkt in de centale verwarming van een huis)

En als er in een brandstofpomp een vacuüm gecreeërd zou worden wil dat zeggen dat er ergens een belemmering van brandstof toevoer is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Volgens mij een klok/klepel verhaal.

Op brandstofpompen van dit soort pre- historische voertuigen had het membraan maar één doel: de druk in het lage druk gedeelte van de pomp constant houden.(zo ongeveer als het expansie vat werkt in de centale verwarming van een huis)

En als er in een brandstofpomp een vacuüm gecreeërd zou worden wil dat zeggen dat er ergens een belemmering van brandstof toevoer is.

Volgens mij valt dat wel mee

Het membraam zit in de regulateur van de pomp en regelt inderdaad de opbrengst van de pomp bij verschillende toerentallen

De lage druk in de (lijn) pomp werd meestal min of meer constant gehouden door een gecalibreerde opening in de retour leiding van de pomp.

Hoewel ze in een huis zitten zijn de eigenlijke inspuitpomp en de regulateur twee op zich zelf staande delen bij een oude lijnpomp.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als het goed is heb je een vier cilinder motor.

Op deze motor zit volgens mij een roterende pomp van CAV of Roto Diesel

Een membraam zit niet in deze pomp, het is wel belangrijk dat het opvoerpompje voldoende brandstof levert.

Er vanuit gaande dat er geen filters verstopt zijn moet je allereerst controleren of de pomp in de volgas stand komt, controleren met de cabine in de rijstand !

Hier heb je het instructieboekje

https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&ved=0CDEQFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.oudedaftechniek.nl%2Ffotomap%2520paginas%2FPDF%2520bestanden%2FDaf%2520F%2520500%2520700%2FInstructieboekje%2520daf%2520500%2520700%2Finstructieboek%2520daf%2520500%2520700.pdf&ei=jKCDUt22HYGKtAan64H4DA&usg=AFQjCNFC3IcK6ojEtFPMNLyqsD4WNqVyOA&bvm=bv.56343320,d.Yms

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
  • Forumlid

thanx voor de reacties, heb een vierpitter met maar 59 kw dus volgens de schakel diagrammen kan hij niet boven de 2800 toeren meer koppel maken, snelheid is gewoon met 2800 toeren max 80, deze serie is ook geleverd met een dd 575 motor met 10 pk meer, grote verschil met de de385 is dat het een zespitter is.

heb toen die veer strakker gezet en hij geeft langer brandstof maarja, hij kan wel meer toeren maken maar het koppel zakt en hij zuipt alleen maar meer.... dus ben gewoon gaan leven met die 80, het fijne is wel dat als hij koppel heeft het niet uitmaakt of het ding nu 6 of 8 ton weegt. trekt even snel op lijkt wel.

nu zit ik al een week of twee met het volgende, de vorige eigenaar heeft ooit stuurbekrachtiging opgebouwd, en de pomp aan de steun van de dynamo bevestigd.

die steun is niet sterk genoeg en een keer gebroken, toen hebben ze hem opnieuw gelast met een versteviging en de dynamo gerepereert met kit.

n een jaar rijden is de steun rond de lassen gebroken(stuk naast de las) en waren de lagers van de dynamo kapot.

probleem met de 700/900 is dat de boel op 12 volt werkt en dus goed zoeken naar nieuwe dynamo, eentje gevonden die precies 14 v 55 a was en erop gezet.

bleek stuk en toen weer op de sloop een nieuwe gevonden, daar braken de moeren van af en dus weer een nieuwe gevonden.

nu is deze dynamo iets moderner en heeft dus een ingebouwde spanningsregeleaar.

die ouwe had dus een externe regelaar en nu heb ik dus problemen met het bijladen.

dynamo is nagekeken en die laadde bij, op de ouwe dynamo had ik dus 5 draden

1=B+ =accu

2 df= motormanegement

3 61 gele en blauwe draad

4D-= blauwe draad

D- controle lamp

op die nieuwe valeo dynamo zit er

b+

B-

D+

W

heb al van alles geprobeerd, ik weet dat ik die oude regelaar er tussen uit moet halen en deze draden dus vervallen, maar het is een grote spaghettizooi in de relais kast en weet echt niet welke draden en welk relais nu voor de regelaar is.

maar met de accu op de b+ en een draaiende motor dan laad de dynamo niet.

met de draadjes 1 voor 1 op een + ook niet

mijn probleem is dus dat ik er niet uitkom met die overige 4 draden dan de b+

heeft iemand hier kaas van gegeten?

Ben hier nu al twee weken ieder vrij uurtje in aan het steken en pfffffff, zou graag hebben dat hij weer laad zodat ik weer de weg op kan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nieuwe dynamo:

B plus is de dikke laadkabel naar de accu

B min gaat naar de massa .

D plus gaat naar het laadstroomlampje.

W is voor een elektronische toerenteller dus die heb je waarschijnlijk niet nodig.

Het is bij deze dynamo de bedoeling dat je via het controlelampje spanning zet op D plus van de dynamo (voorbekrachtiging)

Zodra de dynamo gaat laden komt er tegen- spanning te staan op D plus van je dynamo waardoor het lampje uit zal gaan.

De draad naar het controlelampje kan je vinden bij de oude losse regelaar (meestal een dunne blauwe draad, op je oude regelaar).

Deze draad moet je aansluiten op D plus van je nieuwe dynamo, hiervoor kan je een van de draden gebruiken die je over hebt.

Als het goed is dan werkt het.

Wil je snel testen of je dynamo werkt dan moet je een eenvoudige spanningzoeker aansluiten tussen B plus en D plus van je nieuwe dynamo, op voorwaarde dat je motor voldoende toeren draait zal het laden dan moeten starten

Het elektrisch schema:

http://www.oudedaftechniek.nl/fotomap%20paginas/PDF%20bestanden/Daf%20F%20500%20700/Elektra%20schema/bedrading%20daf%20500%20700.pdf

Als je het niet begrijpt kan je het beter door een garage laten doen want je hebt zo weer een dynamo om zeep geholpen als je het verkeerd doet, of in het ergste geval fikt je hele wagen af, dus pas op met stroom.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

3 draden geven min

b+ gaat goed en als de gele draad erop gaat dan laad hij ineens wel,maar met 2300 toeren laad hij 15 tot 19 volt.

ook is de accu kabel wel aan de dunne kant.

kan het zijn dat het controle lampje via de externe regelaar loopt en je dus die regelaar erbij haalt en heel de boel van slag loopt.

hij hoort niet boven 14,7 te laden. enfin ook al zitten alle draden erop dan geeft hij dus teveel volt

kreeg het advies om nieuwe draad van accu naar dynamo naar contact te trekken om de oude regelaar die ik dus niet kanvinden te bypassen.

dan moet hij goed zijn of is de wisselaar stuk

bewerkt door DaF700
aanvulling
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Alles aangesloten en dynamo laadde toen 15 en 19 volt.

De controlelamp en de + gingen nog steeds via het relais van de oude regelaar die ik niet kan vinden.

Heb nieuwe kabel getrokken van accu naar dynamo en van contact naar dynamo, op een + die spanning geeft als je contact erop draait.

laadde 13 volt bij maar de dynamo begon te roken, wat gaat er fout?><

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

uiteindelijk de spannings regelaar gevonden, was erg moeilijk, zat ergens bij luchtinlaat. ook nieuwe kabel getrokken van controlelamp en accu, laadde niet bij.

Toen naar garage gebracht want ik kom er niet uit, die zijn al drie dagen bezig, nieuwe bekabeling, spanningsregeleaar ertussenuit, laadde niet, andere spanningsregelaar ertussen, laadde niet.

Nu zijn ze naar die dynamo wezen kijken en zeggen dat het een fransman is(valeo) en dat het hier in zit...

Die valeo kwam van een dd 575 blok, ik heb een de385

Link naar opmerking
Deel via andere websites

uiteindelijk de spannings regelaar gevonden, was erg moeilijk, zat ergens bij luchtinlaat. ook nieuwe kabel getrokken van controlelamp en accu, laadde niet bij.

Toen naar garage gebracht want ik kom er niet uit, die zijn al drie dagen bezig, nieuwe bekabeling, spanningsregeleaar ertussenuit, laadde niet, andere spanningsregelaar ertussen, laadde niet.

Nu zijn ze naar die dynamo wezen kijken en zeggen dat het een fransman is(valeo) en dat het hier in zit...

Die valeo kwam van een dd 575 blok, ik heb een de385

Compleet onzin verhaal van de garage, iedere dynamo die te monteren is, is eventueel met een kleine aanpassing in de bedrading aan te sluiten, het merk van de dynamo is totaal niet van belang.

Volgens mij heeft de garage er totaal geen verstand van.

Heb nieuwe kabel getrokken van accu naar dynamo en van contact naar dynamo, op een + die spanning geeft als je contact erop draait.

laadde 13 volt bij maar de dynamo begon te roken, wat gaat er fout?><

Nogal wat als er rook uitkomt.

Ik heb in een eerdere post aangegeven dat je via het laadstroomlampje de dynamo moet voorbekrachtigen, dat heb je niet gedaan maar de spanning vanaf het contact rechtstreeks aangesloten met het genoemde gevolg (rook)

Vermoedelijk is nu de dynamo en/of de regelaar om zeep.

Voor je verder gaat dus eerst testen of je dynamo nog wel werkt, anders blijf je bezig.

Hoe je dat snel kan testen heb ik al uitgelegd in een eerdere post.

Als je het niet snapt vooral niet zelf verder prutsen want dat levert alleen maar frustratie en een hoge rekening op, maar het op laten lossen door een monteur die kan improviseren (BV een wegenwachter in zijn vrije tijd of een monteur die reparaties doet in de scheepvaart)

Het is beslist geen lastig probleem om op te lossen maar zoals met alles moet je er wel verstand van hebben.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

wat voor apparaat zat er orgineel in?

was dat een gelijkstroomdynamo of een wisselstroomdynamo?

beide produceren stroom maar op verschillende manieren.

de gelijkstroomdynamo is ouderwets en word niet meer gebruikt, maar hem vervangen door een moderne wisselstroomdynamo is geen kwestie van simpel vervangen aansluiten en klaar.

de oude gelijkstroomdynamo had een uitwendige spanningsregelaar, bij de moderne zit hij ingebouwd in de dynamo zelf.

lees hier meer -----> Snorkel - Over Dynamo's en Alternators

als jij dus een oude gelijkstroomdynamo had en die vervangen hebt door een moderne wisselstroomdynamo dan mag je de oude spanningsregelaar niet eens gebruiken.

die moet uit het circuit gehaald worden, maar je zegt dat je hem niet kunt vinden, loop alle kabels na die van de dynamo afkomen en je komt hem ergens tegen.

het is een klein vierkant doosje die vaak ergens tegen het chassis gemonteerd zit.

In het instructieboekje wat ik gepost heb kan je lezen ,en op een afbeelding zien dat er standaard sprake is van een 55A wisselstroomdynamo, ook het schema is heel duidelijk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

was gewoon wisselstroom

bedrading een grote zooi, is door iemand voordat ik hem kocht flink aan geprutst, spanningregelaar is ontweken door nieuwe draden te trekken, nieuwe dynamo was diodebrug niet goed van en ook nog nieuwe spanningsregelaar opgezet, laad nu netjes 14 volt!!!, dus nu kan hij naar de apk

daar gaat hij denk tegen de remmen aanlopen want dat was vorig jaar ook al, hij remt namelijk een beetje scheef, hij trekt naar rechts bij het doorremmen, was al toen ik hem kocht maar wil het wel eens oplossen, weet iemand waar in de trommel rem je dit kan afstellen, bij de handremkabel misschien?><

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden