[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

weekend-uren overhevelen.


Gast routier

Vraag

Ik had zojuist een discussie met een collega, waar we zelf niet uitkomen.

Stel je hebt een contract van 40 per week, zonder vastgesteld rooster/arbeidstijd.

Je werkt van maandag tm vrijdag bijv 36 uur.

En op zaterdag bijvoorbeeld 4.

Mogen die zaterdaguren dan overgeheveld worden naar die 40 uur, met als enige toeslag die resterende 50%?

En hoe zit dit met een feestdag die doordeweeks valt?

Immers, die dag krijg je wel doorbetaald als je thuis zit.

Mogen zulke dagen ook overgeheveld worden, met als enige toeslag die 100%?

Eigenlijk is de cao hier niet helemaal duidelijk over.

Immers, nergens staat geschreven dat die 40 uur per definitie van maandag tm vrijdag plaats moet vinden.

Wie o wie snapt hoe dit geregeld is?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Recommended Posts

  • 0
  • Forumlid

Die 36uur mogen aangevuld worden met de 4 zaterdag uren volgens mij.

Hoe het met een feestdag zit weet ik niet. Maar lijkt me niet.

Al zal het vast gebeuren.

De cao is hier idd niet echt duidelijk over en de werkgever zal het ook zo invullen zoals het hem het beste past.

En dan kan je als chauffeur weer aan een discussie beginnen die je niet makkelijk zal winnen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Ik had zojuist een discussie met een collega, waar we zelf niet uitkomen.

Stel je hebt een contract van 40 per week, zonder vastgesteld rooster/arbeidstijd.

Je werkt van maandag tm vrijdag bijv 36 uur.

En op zaterdag bijvoorbeeld 4.

Mogen die zaterdaguren dan overgeheveld worden naar die 40 uur, met als enige toeslag die resterende 50%?

En hoe zit dit met een feestdag die doordeweeks valt?

Immers, die dag krijg je wel doorbetaald als je thuis zit.

Mogen zulke dagen ook overgeheveld worden, met als enige toeslag die 100%?

Eigenlijk is de cao hier niet helemaal duidelijk over.

Immers, nergens staat geschreven dat die 40 uur per definitie van maandag tm vrijdag plaats moet vinden.

Wie o wie snapt hoe dit geregeld is?

Daar is hier nog niet zo lang geleden een discussie over geweest,die ik zo 1,2,3 niet terug kan vinden.

Daaruit bleek dat,als je je 40 uur nog niet vol gemaakt hebt van maandag t/m vrijdsag,de evt gewerkte uren van zaterdag of zondag daarmee aangevuld mogen worden,er dient dan altijd wel een toeslag van 50,c.q. 100 % betaald te worden over.

Voor feestdagen door de week waarop je werkt mag t bedrijf kiezen: 100 % loon + een vrije dag of 200% loon.

Daar is de CAO toch vrij duidelijk over,toch?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

Ik weet het niet....op zo'n manier kan een werkgever je elke week 6 dagen laten werken, om aan die 40 uur te komen.

Dan ben je in theorie dus van elke 4 weken maar 4 dagen vrij, terwijl er dan niets anders dan een schamel basisloontje betaald wordt.

(los van die extra toeslag).

Op zich ook al een vreemd verhaal.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

Je hebt een urengarantie van 40 uur per week, ongeacht of je ze ook werkelijk maakt.

Een week duurt in de CAO zeven dagen (art 3 lid 11)

Maandag tot en met zaterdag is een normale werkdag (art 3 lid 12), die vier uur maak je dus op een normale werkdag en zijn normale diensturen met op zaterdag een toeslag van 50 %.

Je hebt die week dus je veertig diensturen gemaakt en over vier uur zaterdag toeslag

De feestdag is lastiger.

Om dat te bepalen is een dienstrooster nodig.

Onderstaand een uitleg van TLN en een uitspraak van de rechter over dit onderwerp.

https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=5&cad=rja&ved=0CEMQFjAE&url=http%3A%2F%2Foud.tln.nl%2Fmedia%2F1_tln%2Fa_artikelen_magazine_tln%2F2004%2Ft38_2004_26_sociaal_cao_pe.pdf&ei=94nqUqqDO-KU0AX2xYGoAQ&usg=AFQjCNEcJpcfIMpTMEXC3LPIUoJA39bU8w&bvm=bv.60444564,d.d2k

https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=7&cad=rja&ved=0CFUQFjAG&url=http%3A%2F%2Fuitspraken.rechtspraak.nl%2Finziendocument%3Fid%3DECLI%3ANL%3ARBLEE%3A2005%3AAT6513&ei=94nqUqqDO-KU0AX2xYGoAQ&usg=AFQjCNHmh8_ch3POUaMYp89DjMJsMccYOw&bvm=bv.60444564,d.d2k

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

In het geval van een feestdag op een rooster vrije dag is dat ook wel de logische uitspraak.

De interessante situatie is naar mijn idee als de werknemer doordeweeks 36 uur werkt en dan op zondag nog 4. Moeten dan de 4 uren worden aangevuld en de zondaguren ook nog tegen 200% worden betaald?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
In het geval van een feestdag op een rooster vrije dag is dat ook wel de logische uitspraak.

De interessante situatie is naar mijn idee als de werknemer doordeweeks 36 uur werkt en dan op zondag nog 4. Moeten dan de 4 uren worden aangevuld en de zondaguren ook nog tegen 200% worden betaald?

Ook hier weer urengarantie 40 uur per week, en de week duurt volgens CAO 7 dagen, de vier uur op zondag tellen mee voor de 40 uur omdat ze in de week vallen en de toeslag is 100% oftewel dubbel geld.

Een andere mogelijkheid zie ik niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Ik denk dat je gelijk hebt dat niemand in dat geval de uren dubbel betaald zal krijgen. Uit je redenatie dacht ik uit te maken dat jij vond dat het wel verschil zou maken als de extra uren op zondag vallen.

Maandag tot en met zaterdag is een normale werkdag (art 3 lid 12), die vier uur maak je dus op een normale werkdag en zijn normale diensturen met op zaterdag een toeslag van 50 %.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

In de Metaal CAO heeft het FNV de feestdagenregeling aan de rechter voorgelegd en verloren.

Hun stelling was toen doorbetaalde feestdag.

Werken op die dag was volgens hen alle gewerkte uren betalen plus de toeslag en dat bovenop de doorbetaalde feestdag maar dat was volgens de rechter wel wat te veel van het goede.

Ik heb de brief van de vakbondsbestuurder nog wel ergens liggen want het speelde bij het bedrijf waar ik toen werkte.

De CAO beroepsgoederenvervoer is in CAO land een geval apart vanwege de afwijkende begrippen van week en de garantie van 40 uur per week.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • 0

Volgens de CAO heeft de werkgever inderdaad veel vrijheid om je in te roosteren, maar hij moet daarbij wel rekening houden met de (rusttijd) regels in het ATB vervoer, en die regels geven gelijk de grenzen van zijn vrijheid aan .

Zie ook vraag 6.3 Mag ik aangeven enkel te willen werken op bepaalde dagen binnen betaalde tijdstippen?

5 maal 8 zou goed zijn (overuren) maar dan moet gelijk bepaald worden dat de normale werkweek loopt van maandag tot en met vrijdag en alle overige uren dus toeslaguren zijn, werken op onregelmatige werktijden kost de werkgever dan altijd meer.

En dat zal volgens mij nooit lukken want de werkgevers willen juist hetzelfde uurloon voor alle uren van de week (24/7 economie)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

De huidige 50% en 100% toeslagen voor zaterdag en zondag zijn hele redelijke vergoedingen om wel in het weekend te werken. Zowieso doe je er wel verstandig aan om in een vast patroon doordeweekse vrije dagen er voor in de plek af te spreken. Anders wordt je roostervrije dag - heel toevallig - op een feestdag gepland;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

En als je baas je na 5,5 gewerkte uren op een dag naar huis stuurt.....dient er dan gewoon 8 uur per dag betaald te worden? of geld dan gewoon dat het aangevuld word met de rest van de uren van die lopende week.Waarbij dus misschien wel 3,5 overuur weg gestreept word om die 5,5 uur aan te vullen en zodoende 3,5 overuur misloopt.

lekker ingewikkeld trouwens.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Gast rik bos

ja Josimo welkom in het transport.

je werk gewoon 40 uur en dan pas gaan de overuren in.

dus als je 5,5 uur werk en je werk de andere dag 11,5 uur dan gaat dit dus naar de vorige dag en heb je nog geen een overuur.

fijn he

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Gast rik bos

wist maar een geintje moet kunnen.

maar het is wel de realiteit.

eerst 40 uur en dan pas overuren.

want zo kan het ook

maandag 5,5 uur

dinsdag 5,5 uur

woensdag 5,5uur

donderdag 12 uur

vrijdag 12 uur.

is de hele week werken voor 40 uur.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
^^ nee maar duizenden collega's wel, die worden op woensdag naar huis gestuurd, maar dat boeit niet als jij maar aan het werk bent, jij staat voor iedereen die het aangaat, dus is niet persoonlijk bedoeld

????? op wie en wat slaat dit 1000 en 1 nacht?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Cao is algemeen bindend voor de periode waarin die Cao loopt.

Nu, dus bij een Cao die is afgelopen zijn TLN leden nog steeds aan die Cao gehouden. Niet TLN leden kunnen hun personeel minimumloon betalen. Of 5.000 euro per maand net wat ze zelf willen en met hun personeel afspreken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Cao is algemeen bindend voor de periode waarin die Cao loopt.

Nu, dus bij een Cao die is afgelopen zijn TLN leden nog steeds aan die Cao gehouden. Niet TLN leden kunnen hun personeel minimumloon betalen. Of 5.000 euro per maand net wat ze zelf willen en met hun personeel afspreken.

Het is toch om te lachen

Een werknemer is gewoon vogelvrij

Huub

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden