[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Mp4 problemen met de versnellingsbak


Actros1945

Recommended Posts

  • Forumlid

Hallo

 

Ik heb een Actros 1945 van het bouwjaar 2015 en heb nu bijna 450.000 km op de teller staan.

Een aantal maanden terug is er een terugroepactie geweest voor de retarder die eventueel inwendig zou kunnen lekken.(dit was niet het geval)

Tijdens die terugroepactie hebben ze bij de garage een software update doorgevoerd  voor de versnellingsbak en toen begon de ellende.

 

In eerste instantie ging hij zomaar van de 12 terugschakelen naar de 11 of zelfs de 10.

Dit zonder dat het nodig was, weg was vlak en zelfs als ik leeg of zelfs met een plat chassis rond reed.

 

Vervolgens schakelde hij iedere keer vannuit de eco roll terug naar de 11, maar net als eerder was dit 9 van de 10 keer niet nodig.

Nou hebben ze dit kunnen verhelpen door nog 2 updates door te voeren.

 

Maar een groter nog steeds aanwezig is probleem is dat hij af en toe gewoon weigert te schakelen.

Dit is iedere keer met een koude motor.

En zelfs als ik hem puur op contact zet maakt de versnellingsbak dan een klakkend geluid echter doet hij niks.

Op het dislpay staat dan een schakel indicatie maar dit blijft hij een aantal keer doen en stopt dan.

Met lopende motor wil hij koud vaker niet naar de D of de R en als hij de versnelling eenmaal heeft wilt hij niet meer terug naar de N.

Hij probeert het wel en het toerental verandert dan ook (ik hou dan of de rem ingedrukt of hij staat nog op de handrem. Het gas raak ik niet aan!!)

Ook maakt hij dan een klakkend geluid in de bak.

Maar het ergste is dat hij de enkele opschakelingen niet wilt doen terwijl hij het wel probeert te doen.

Van de 6 naar de 7 bijvoorbeeld krijg ik wederom het klakkende geluid, ook fluctueert het toerental dan erg.

Hij springt weer in zijn vrij en komt dan dus op stationair toerental, en schiet dan weer in de toerenomhoog iedere 1 a 2 seconden.

Dit blijft zo door gaan tot dat hij toch de 7 of maar de 8 of dan toch weer terug naar de 6 gaat.

Tijdens dit moment valt er handmatig niet te schakelen, en het is met name gevaarlijk omdat ik niet goed snelheid kan maken bij het invoegen op de snelweg.

In iedere schakelmodus komt dit terug, tot dat ik stappen van 2 doe, maar als je zwaar bent en een koude motor hebt is dit niet prettig.

Ook met enkele versnelligen terug schakelen doet hij hetzelfde.

 

Ik ben zeker 6 keer terug geweest bij de garage en ze weten er geen raad mee.

Uitlezen geeft geen problemen weer.

De ellende is dat het kreng het niet doet als er vanuit de garage koud gestart wordt, dus ik sta daar iedere keer stom te kijken.

 

Ik heb een R&O contract dus de auto komt niks te kort kwa onderhoud of wat dan ook.

Ook wordt er rustig mee gereden, de auto is netjes ingereden en krijgt altijd de kans om rustig op bedrijfs temperatuur te komen.

Ook laat ik hem 1 a 2 minuten uitlopen voordat ik hem uitzet.

Dus de omgang met de auto is beter als de meeste chauffeurs die ik onderweg zie.

 

De verschillende updates die ik tot nu toe heb gekregen helpen niet, en ondanks dit ben ik heel content met mijn eerste Mercedes.

 

Heeft iemand hier ervaring mee??

 

Alvast bedankt voor de eventuele reacties!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Is terugzetten naar de software status van voor de update niet mogelijk? Of mag dat niet vanuit de fabriek / importeur?

 

 Het enige wat ik herken, en dat is bij een Antoz (1933) is het soms niet willen inschakelen van D (of R) na starten van de motor. Even uitzetten en weer aan lost dat dan op.

 

Breng je de auto bij de garage zonder trailer / lading? Lijkt mij op zich logisch.. alleen simuleert dat dan niet joúw dagelijkse koude start.. Eén of andere sensor meet nu geen gewicht achter de auto en dat kan van invloed zijn op de schakelkeuzes, vermoed ik zo maar..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

Ik heb geen ervaring op dit gebied met de Mp4, wel met de Mp3. Jouw verhaal zo lezend denk ik dat de bak wel goed is en het probleem bij de aansturing door de computer ligt.

Een soort paniekvoetbal door de software als het ware: lastig uit te leggen én op te lossen problemen...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
12 minuten geleden zei RobNiat:

 

Da's een oudje! :rolleyes:

Als je het zo leest als jij Rob 

Dan rijd hij zelf ook niet zo´n jonkie meer : 1945 :confused:

Maar toen in die tijd hadden ze denk ik nog nooit gehoord van een automaat, alleen meer van bommen en granaten 

Maar ruil  dat ding in met zo´n kilometerstand, en koop een echte auto, een DAF of zo

  • Haha 1
  • Verward 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
8 uur geleden zei Durashift:

Is terugzetten naar de software status van voor de update niet mogelijk? Of mag dat niet vanuit de fabriek / importeur?

 

 Het enige wat ik herken, en dat is bij een Antoz (1933) is het soms niet willen inschakelen van D (of R) na starten van de motor. Even uitzetten en weer aan lost dat dan op.

 

Breng je de auto bij de garage zonder trailer / lading? Lijkt mij op zich logisch.. alleen simuleert dat dan niet joúw dagelijkse koude start.. Eén of andere sensor meet nu geen gewicht achter de auto en dat kan van invloed zijn op de schakelkeuzes, vermoed ik zo maar..

De software kunnen en of willen ze niet terug zetten aldus de garage.

 

Normaal ga ik inderdaad met losse trekker naar de garage, maar ik ben ook al 3 keer de avond van te voren er naar toe gegaan met trailer en een zware reefer erop.

Het is heel gek ik had het eens op Dinsdag ochtend, toen stond ik daar Dinsdag avond.

En Woensdag ochtend was er geen vuiltje aan de lucht, terwijl de weersomstandigheden hetzelfde waren.

 

Het niet in de versnelling willen zetten heeft vermoed ik iedere bak wel eens.

Maar het opnieuw starten helpt bij mij helaas niet.

Ik wou hem in het weekend thuis even verzetten, nou ik heb hier 30 minuten op zitten klooien!

 

 

6 uur geleden zei Marotrans:

Ik heb geen ervaring op dit gebied met de Mp4, wel met de Mp3. Jouw verhaal zo lezend denk ik dat de bak wel goed is en het probleem bij de aansturing door de computer ligt.

Een soort paniekvoetbal door de software als het ware: lastig uit te leggen én op te lossen problemen...

Bij een vorige Scania (R440 zonder adblue van 2010) had ik ook problemen met de versnellingsbak na een update.

Niet zo erg, maar was ook niet op te lossen.

  • Like 1
  • Sneu 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
9 uur geleden zei Actros1945:

Het niet in de versnelling willen zetten heeft vermoed ik iedere bak wel eens.

 

Zou kunnen, al heb ik die ervaring met MAN en DAF's nog niet gehad. Wél dat die MAN 'langzaam' schakelt.. bij vooral van D naar R.. (of ik ben te ongeduldig..:angel:)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Als je enigzins op de hoogte bent van de techniek van/in zo'n bak weet je ook wat de reden hier van is.

 

MAN en Daf gebruiken overigens de zelfde ZF AS-Tronic  "automaat" bak. Alleen de electronische aansturing van deze automatisch geschakelde versnellingsbak verschilt.

 

Kwalitatief is het een van de beste/sterkste verznellingsbakken in de markt. Maar dat maakt hem ook gelijk een moeilijk aan te sturen bak om hem onder alle omstandigheden vlot en soepel te katen schakelen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik rijd ook met een Actros maar heb het nog niet gehad. Maar een collega wel (verhaal redelijk gelijk aan het jouwe), bij hem bleek er teveel luchtdruk in de bak te blijven. Controledekseltje verwijderen en de bak resetten heeft het opgelost


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden