[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Pauze met de digitale tachograaf


Gast Trucklily

Recommended Posts

  • Forumlid
en toch gaat dit sprookje niet op,je moet nl. 45 min. pauze hebben gehad, en laden en lossen is geen pauze(maar als je uiteraard de tacho op pauze zet tijdens het laden en lossen mag je wel weer rijden)

dat is het foute aan de tacho,die registreerd nl. alleen wat de auto doet, en niet de chauffeur !!!!

Als ik 1 uur laad/los, is mijn RIJTIJD onderbroken. Daar gaat het me om. Het principe.

Ik ben het met je eens dat je Tacho daar geen rekening mee houd, en gewoon je rijtijd wer verder telt na het lossen, tot hij het na 4.15 uur rijtijd welletjes vindt en gaat knipperen.

Maar in de rijtijdenbesluit staat duidelijk: ONonderbroken RIJTIJD, en die is onderbroken als ik 1 uur aan het laden/lossen was!

Uiteraard vang ik het als het kan ook op met de tacho op pauze zetten, maar het gaat mij om het principe dat het dus niet klopt!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Reacties 122
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • Forumlid

je hebt helemaal gelijk en tis al eerder gepost. Daarom is er op 11 april 2007 een nieuwe rij en rusttijdenwet gekomen.(aanvulling op)

om onderstaand te voorkomen dat je geen pauze neemt ivm laden lossen/rijden/laden/lossen /rijden en je dus niet aan 4 1/2 uur ONONDERBROKEN RIJTIJD komt is de hetvolgende van toepassing:

Nieuwe regels voor pauze wanneer rijden wordt afgewisseld met ander werk.

- Wanneer de chauffeur het rijden afwisselt met ander werk geldt dat:

o De arbeidstijd niet langer dan 6 uur mag duren zonder een pauze

o Bij arbeidstijd langer dan 6 uur moet er een pauze zijn van ten minste 30 minuten, eventueel op te splitsen in 2 x een pauze van minimaal 15 minuten

o Bij arbeidstijd langer dan 9 uur moet er een pauze zijn van ten minste 45 minuten, eventueel op te splitsen in meerdere pauzes van minimaal 15 minuten.

- Deze regels zijn een aanvulling op de pauzeregels in de rij- en rusttijdenregeling. Ze zijn bedoeld om in situaties waarin de werknemer door een afwisseling van rijden en werk niet aan 4,5 uur rijtijd toekomt en dus op basis van de rij- en rusttijdenregels geen pauze zou hoeven te hebben, toch een pauze te garanderen.

- Ook deze regels gelden alleen voor het tachograafplichtig vervoer, dus beroepsgoederenvervoer en besloten busvervoer

Als ik 1 uur laad/los, is mijn RIJTIJD onderbroken. Daar gaat het me om. Het principe.

Ik ben het met je eens dat je Tacho daar geen rekening mee houd, en gewoon je rijtijd wer verder telt na het lossen, tot hij het na 4.15 uur rijtijd welletjes vindt en gaat knipperen.

Maar in de rijtijdenbesluit staat duidelijk: ONonderbroken RIJTIJD, en die is onderbroken als ik 1 uur aan het laden/lossen was!

Uiteraard vang ik het als het kan ook op met de tacho op pauze zetten, maar het gaat mij om het principe dat het dus niet klopt!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
je hebt helemaal gelijk en tis al eerder gepost. Daarom is er op 11 april 2007 een nieuwe rij en rusttijdenwet gekomen.(aanvulling op)

om onderstaand te voorkomen dat je geen pauze neemt ivm laden lossen/rijden/laden/lossen /rijden en je dus niet aan 4 1/2 uur ONONDERBROKEN RIJTIJD komt is de hetvolgende van toepassing:

Nieuwe regels voor pauze wanneer rijden wordt afgewisseld met ander werk.

- Wanneer de chauffeur het rijden afwisselt met ander werk geldt dat:

o De arbeidstijd niet langer dan 6 uur mag duren zonder een pauze

o Bij arbeidstijd langer dan 6 uur moet er een pauze zijn van ten minste 30 minuten, eventueel op te splitsen in 2 x een pauze van minimaal 15 minuten

o Bij arbeidstijd langer dan 9 uur moet er een pauze zijn van ten minste 45 minuten, eventueel op te splitsen in meerdere pauzes van minimaal 15 minuten.

- Deze regels zijn een aanvulling op de pauzeregels in de rij- en rusttijdenregeling. Ze zijn bedoeld om in situaties waarin de werknemer door een afwisseling van rijden en werk niet aan 4,5 uur rijtijd toekomt en dus op basis van de rij- en rusttijdenregels geen pauze zou hoeven te hebben, toch een pauze te garanderen.

- Ook deze regels gelden alleen voor het tachograafplichtig vervoer, dus beroepsgoederenvervoer en besloten busvervoer

Kijk!! Daar heb je wat aan!

Heb je een (officiele?) link waar je dit vandaan hebt??

Alleen erg jammer dat je digitacho dan toch gewoon gaat piepen na die 4,5 rijuren... ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

leuk speelgoed he?

Je moet wel met de knop waar de 1 op staat hem op een stoeltje zetten he anders staat hij op werken en dan heb je dus geen pauze maar gewerkt en dien je dus nog pauze te nemen.

maar laden is werken he en geen pauze.

dus als je geladen ben even naar de auto en hem op pauze zetten.

1e pauze minimaal 15 minuten de tweede minimaal 30 minuten he.

succes.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
je hebt helemaal gelijk en tis al eerder gepost. Daarom is er op 11 april 2007 een nieuwe rij en rusttijdenwet gekomen.(aanvulling op)

om onderstaand te voorkomen dat je geen pauze neemt ivm laden lossen/rijden/laden/lossen /rijden en je dus niet aan 4 1/2 uur ONONDERBROKEN RIJTIJD komt is de hetvolgende van toepassing:

Heej kijk, dat zocht ik dus al die tijd. Bedankt voor het posten van deze tekst :tu: Was dus wel al een beetje zoals ik had verwacht inderdaad, nu kan je rekening houden met een maximum van 6 uur achter elkaar rijden/werken in plaats van continu op pauze zetten. :rolleyes:

Erik, als je een deel van de tekst tussen aanhalingstekens " " zet op Google kan je altijd proberen te achterhalen of je een officiele bron kunt vinden. Ik vond onder andere deze: FNV Bondgenoten

Kijk via Google maar welke bron je het liefst gebruikt :p

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Ik wordt dol van al die getallen! Heel veel van wat hier geschreven wordt en wat waarschijnlijk klopt krijg ik niet op een rij. Ligt dat puur aan mijn dyslexie of hebben meer mensen dat?

groetjes Captain Krimson

Alles wat ik over arbeidstijden heb gezegd kun je in principe vergeten en lees gewoon het stukje van JanH over de 6 uur arbeid die je mag verrichten.

Voor wat betreft de dingen die ik heb gezegd over de rijtijden en die 2.15 uur. Sjah, ik vind het zelf soms ook erg ingewikkeld om na te gaan of ik wel netjes binnen de rijtijden val. Maar nu ik er even voor heb gezeten heb ik het een klein beetje door. Denk niet dat dat specifiek aan jou ligt. ;)

Misschien maak ik het voor mezelf wel onnodig moeilijk, maar het had betrekking op de reactie van Erik-DL:

Op zich een leuk plan, maar dan kom ik weer wat anders tegen, namelijk het tweede blok:

2,5 uur rijtijd, half uur pauze, 2,5 uur rijden.

Kijk je op puur naar dit blok, heb je dus op 5 uur rijden maar een half uur pauze...

Anders gezegd: op 5 en een half uur maar een half uur pauze, ipv 3 kwartier in 5 uur en 15 minuten.....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...
  • Forumlid

Zo werd ik afgelopen vrijdag aan de kant gesommeerd.

Ik reed al te hard, 90. En rijd binnenland.

Maar kreeg daar niets over te horen.

Ik had net van wagen verwisselt en in mijn automatisme heb ik voor de 2de wagen een nieuwe schijf geplaatst.

Oeps.

Bij overhandiging van de schijf kreeg de heer dus 2 schijven van 4-4-08 in zijn handen.

Hij deed er niet moeilijk over maar legde we uit dat ik gewoon op de achterkant van de 125km/u schijf nog wel 2 verschillende kentekens op kon schrijven. Oke bedankt voor de uitleg.:rolleyes:

"Heeft u ook een digitale bestuurderskaart?"vroeg hij.

"Die heb ik ook" zei ik.

"Zou ik die even mogen uitlezen?"

"U dringt niet aan en u mag hem uitlezen"zei ik.

Hup in de kaartlezer van de laptop en mijnheer kom precies zien hoe de kaart was gebruikt, hoelang gereden, stil gestaan etc.

Namelijk:

Een rechthoekig balk, met de kleuren blauw en groen geven aan wanneer de wagen stil heeft gestaan en gereden.

Onder de balk loopt een dunnere rode streep en die was bij ononderbroken wat hem vertelde dat ik de digi niet goed bediende.

In mijn geval helemaal niet bediende.

Hij gaf me de tip van 15 min en 30 min. rust in die volgorde. Door op vierkant of bedje te drukken.

En maakte een aantekening alszijnde een waarschuwing, dus ik moet nu wel goed de regels hanteren anders ben ik misschien wel flink de pineut bij een volgende controle.

Arrie.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
!

alleen bij het vervoer van gevaarlijke stoffen mag alleen de ivw en de douane deze controleren.

Ik had vorig jaar bij Dow in Stade een vrachtje ADR geladen en tussen Emmen en Hoogeveen een grote controle, het ADR gedeelte deed een ambtenaar van VROM! Ik kon verder rijden, de ambtenaar ging er maar vanuit dat het inderdaad "verse chemicalien" betrof en geen afval transport. Het betrof klasse 6 en ik vermoed dat hij geen zin had om de vracht te monsteren.............

Hoezo wantrouwig?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Hallo Heren chauffeurs,

Als je een magneet op het huis van de tachogever plaats dan zal de tacho geen rijden constateren.

Het kan zijn dat je de magneet moet draaien ( + - zijde van de magneet)

Ik zelf zou hier niet mee gaan rijden, maar het wel gebruiken.

Het kan natuurlijk wel eens goed uitkomen als je op een losadres je wagen moet verplaatsen en dat de tacho dit niet signaleerd.

Let wel dit is verboden. Maar nood breekt wet zullen we maar zeggen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast rik.bos
Hallo Heren chauffeurs,

Als je een magneet op het huis van de tachogever plaats dan zal de tacho geen rijden constateren.

Het kan zijn dat je de magneet moet draaien ( + - zijde van de magneet)

Ik zelf zou hier niet mee gaan rijden, maar het wel gebruiken.

Het kan natuurlijk wel eens goed uitkomen als je op een losadres je wagen moet verplaatsen en dat de tacho dit niet signaleerd.

Let wel dit is verboden. Maar nood breekt wet zullen we maar zeggen.

het is hele foute informatie die je geef ten eerste wisten wij dat al lang.

ten tweede is het strafbaar en het valt onder fraude.

dit kan dus je baan kosten want er zal geen enkele werkgever zeggen dat hij jou toestemming heeft gegeven en draai je zelf op voor de boete, en die is niet misselijk.

hij geeft namelijk alleen op de kaart door niet aan de computer die in de wagen zit. de computer die in de wagen slaat op voor 365 dagen.

dus kijk uit wat je doe het kan je je baan kosten of als je eigen rijder bent je bedrijf.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
het is hele foute informatie die je geef ten eerste wisten wij dat al lang.

ten tweede is het strafbaar en het valt onder fraude.

dit kan dus je baan kosten want er zal geen enkele werkgever zeggen dat hij jou toestemming heeft gegeven en draai je zelf op voor de boete, en die is niet misselijk.

hij geeft namelijk alleen op de kaart door niet aan de computer die in de wagen zit. de computer die in de wagen slaat op voor 365 dagen.

dus kijk uit wat je doe het kan je je baan kosten of als je eigen rijder bent je bedrijf.

En ik heb ook gehoord dat er ook grote schade kan ontstaan door verkeerd gebruik van zo'n magneet dus nog meer financieel risico.

Ik zou liever aangehouden worden met een rij uur teveel dan met zo'n magneet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...
  • Forumlid
nee das een fabeltje.

de politie mag ook controleren op rij en rusttijden!

alleen bij het vervoer van gevaarlijke stoffen mag alleen de ivw en de douane deze controleren.

de politie mag je wel staande houden en zal dan de controle aan de ivw of douane overlaten

Korps Controleurs Gevaarlijke Stoffen doet dit ook

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast peter-opc
het is hele foute informatie die je geef ten eerste wisten wij dat al lang.

ten tweede is het strafbaar en het valt onder fraude.

dit kan dus je baan kosten want er zal geen enkele werkgever zeggen dat hij jou toestemming heeft gegeven en draai je zelf op voor de boete, en die is niet misselijk.

hij geeft namelijk alleen op de kaart door niet aan de computer die in de wagen zit. de computer die in de wagen slaat op voor 365 dagen.

dus kijk uit wat je doe het kan je je baan kosten of als je eigen rijder bent je bedrijf.

Beste Rik.Bos

Dit lijkt me echt onzin wat je nu zegt!

Als de klok niet registreerd en gewoon op bedje blijft staan ,dan lijkt mij het heel normaal dat het zo in de digi-klok als op je digi-kaart word geregistreerd en niet afzonderlijk.

Dat zal dan wel heel apart zijn.:rolleyes:

Overigens maak ik hier zelf geen gebruik van,maar ben wel op de hoogte van wie wel en heb daar hierover nog niets gehoord.

mvgr. peter.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Hallo Heren chauffeurs,

Als je een magneet op het huis van de tachogever plaats dan zal de tacho geen rijden constateren.

Het kan zijn dat je de magneet moet draaien ( + - zijde van de magneet)

Ik zelf zou hier niet mee gaan rijden, maar het wel gebruiken.

Het kan natuurlijk wel eens goed uitkomen als je op een losadres je wagen moet verplaatsen en dat de tacho dit niet signaleerd.

Let wel dit is verboden. Maar nood breekt wet zullen we maar zeggen.

Met een beetje pech blokkeer je niet alleen het signaal van de tachogever, maar ook van het ABS, ASR en ga maar door. DAt zijn namelijk hulpmiddelen die de data van je rijsnelheid en afstand nodig hebben, zodra je daar dus de sugnalen van blokkeert, heb je grote kans dat jouw wagen lekker doorglibbert wanneer het glad is.

Dit heb ik kortterug van een instructeur gehoord, dus weet niet helemaal hoe het helemaal zit, maar ik probeer het niet uit in ieder geval.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Tankliner
nee das een fabeltje.

de politie mag ook controleren op rij en rusttijden!

alleen bij het vervoer van gevaarlijke stoffen mag alleen de ivw en de douane deze controleren.

de politie mag je wel staande houden en zal dan de controle aan de ivw of douane overlaten

Waar haal je dit "fabeltje" vandaan.

Hier klopt dus helemaal niets van.

Dat zou dus betekenen,dat wanneer er geen Inspecteur van Verkeer en Waterstaat of iemand van de Douane aanwezig is,dat ik dan de agent ter plaatse kan sommeren,te stoppen omdat hij/zij niet bevoegd is dergelijke zaken uit te voeren?

Onzin dus.

Iedere rijksambtenaar met opsporingbevoegdheid,heeft het recht je te controlren op dergelijke zaken.

Of ze er verstand van hebben,dat is een andere zaak.

Ook de "mannen" van de grenscontroles.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Tankliner
Met een beetje pech blokkeer je niet alleen het signaal van de tachogever, maar ook van het ABS, ASR en ga maar door. DAt zijn namelijk hulpmiddelen die de data van je rijsnelheid en afstand nodig hebben, zodra je daar dus de sugnalen van blokkeert, heb je grote kans dat jouw wagen lekker doorglibbert wanneer het glad is.

Dit heb ik kortterug van een instructeur gehoord, dus weet niet helemaal hoe het helemaal zit, maar ik probeer het niet uit in ieder geval.

Dat is nog niet het grootste gevaar.Maar de kans dat je je computer om zeep helpt,en de boel dusdanig in de war schopt,zodat je een service punt kunt gaan opzoeken,is veel groter aanwezig.

Ook de kosten die daarmee gemoeid zijn,zal je opdrachtgever(baas) niet leuk vinden,en wellicht jou aanwrijven.

Je had immers geen "schriftelijke" teostemming dergelijke zaken uit te voeren.

Ik volg dit draadje nu al een hele poos,zij het offline.

Maar ik begrijp werkelijk niet,waarom men nu ineens een hekel heeft aan zo'n dergelijk apparaat.

De meeste chauffeurs zijn in loondienst.

Maar het enigste wat die mensen nu nog schijnen te moeten, is "ROTZOOIEN en ROMMELEN".

Waarom?Om dat je baas dat wil?Of omdat je niet krijgt wat je eigelijk toebehoord.

Iedre chauffeur die georganiseerd is,heeft in principe bijgedragen,aan het feit dat dit er eindelijk is.

Een rechtvaardige manier van registratie van gewerkte uren etc.

Nu hebben ze zo'n ding,en nu moet ineens van alles en nogwat gebruikt worden om dat ding te "omzeilen".

Ik maakte afgelopen week ook nog een oudere chauffeur van Den Hartogh mee,die nog 2 jaar "moest"en zij.,laat mij die oude tacho maar houden.

Kan ik nog even "aanrommelen".

Ik ben er blij mee.Werk er nu een dik jaar mee.

Het ding is alleen te laat uitgevonden.Het had er 30 jaar eerder moeten zijn.Dan hadden we dat gezeur van nu niet gehad.

Iedere chauffeur kan nu legaal zeggen dat hij/zij zich aan de uren diend te houden op straffe van een fikse prent.

Ik ben "ZZP-er"en heb dus ook zo'n ding.

Ik kan er fatsoenlijk mee werken,en heb nog nooit hoeven "rotzooien".

Zolang er van die fiuren blijven,die allen maar willen "rommelen",zolang blijven er verladers,die lak en schijt hebben aan hun bezorgers.

Als iedere chauffeur zich aan de regels hield,was de concurrentie in "chauffeursland" niet zo moordend.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Dat is nog niet het grootste gevaar.Maar de kans dat je je computer om zeep helpt,en de boel dusdanig in de war schopt,zodat je een service punt kunt gaan opzoeken,is veel groter aanwezig.

Ook de kosten die daarmee gemoeid zijn,zal je opdrachtgever(baas) niet leuk vinden,en wellicht jou aanwrijven.

Je had immers geen "schriftelijke" teostemming dergelijke zaken uit te voeren.

Ik volg dit draadje nu al een hele poos,zij het offline.

Maar ik begrijp werkelijk niet,waarom men nu ineens een hekel heeft aan zo'n dergelijk apparaat.

De meeste chauffeurs zijn in loondienst.

Maar het enigste wat die mensen nu nog schijnen te moeten, is "ROTZOOIEN en ROMMELEN".

Waarom?Om dat je baas dat wil?Of omdat je niet krijgt wat je eigelijk toebehoord.

Iedre chauffeur die georganiseerd is,heeft in principe bijgedragen,aan het feit dat dit er eindelijk is.

Een rechtvaardige manier van registratie van gewerkte uren etc.

Nu hebben ze zo'n ding,en nu moet ineens van alles en nogwat gebruikt worden om dat ding te "omzeilen".

Ik maakte afgelopen week ook nog een oudere chauffeur van Den Hartogh mee,die nog 2 jaar "moest"en zij.,laat mij die oude tacho maar houden.

Kan ik nog even "aanrommelen".

Ik ben er blij mee.Werk er nu een dik jaar mee.

Het ding is alleen te laat uitgevonden.Het had er 30 jaar eerder moeten zijn.Dan hadden we dat gezeur van nu niet gehad.

Iedere chauffeur kan nu legaal zeggen dat hij/zij zich aan de uren diend te houden op straffe van een fikse prent.

Ik ben "ZZP-er"en heb dus ook zo'n ding.

Ik kan er fatsoenlijk mee werken,en heb nog nooit hoeven "rotzooien".

Zolang er van die fiuren blijven,die allen maar willen "rommelen",zolang blijven er verladers,die lak en schijt hebben aan hun bezorgers.

Als iedere chauffeur zich aan de regels hield,was de concurrentie in "chauffeursland" niet zo moordend.

Yep! Alleen de controles zouden wat schappelijker mogen. 1 keer 2 minuten te lang in de file, en je loopt 4 weken risico. Daar zit het grootste probleem.

Wat mij betreft zou er meer naar het totaalbeeld van die 4 weken gekeken moeten worden, in geval van kleine overschrijdingen... En niet dat pietluttige gedoe van direct elke minuut beboeten..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Yep! Alleen de controles zouden wat schappelijker mogen. 1 keer 2 minuten te lang in de file, en je loopt 4 weken risico. Daar zit het grootste probleem.

Wat mij betreft zou er meer naar het totaalbeeld van die 4 weken gekeken moeten worden, in geval van kleine overschrijdingen... En niet dat pietluttige gedoe van direct elke minuut beboeten..

Hier kan ik me wel in vinden. Kijken of het stelselmatig gebeurd, of dat het een keer is voorgekomen door inderdaad bijvoorbeeld een file. Dat zou al een heel stuk eerlijker zijn...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden