[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Heeft hier iemand weleens gereden met een secundaire retarder die bediend wordt door het rempedaal?


Eeweep

Recommended Posts

  • Forumlid

Ik denk, dat dat vooral voor bussen met automaat geldt. Ik kom documentatie tegen die de bediening van een secundaire retarder (=:werkt op uitgaande as van de versnellingsbak) via een inschakelhende/knop + intrappen van het rempedaal regelt. Dat zou dan bv. bij de Allison WT-bakken worden toegepast. Kent iemand die regeling?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

Wij hebben die op de bussen gehad. 

Of het aan de kwaliteit of afsteling lag weet ik niet, maar de meesten schakelde deze uit vanwege het onconfortabel rijgedrag (hard inschakelen, neusje naar de voorruit).

We hadden allison automaat bakken.

Op de scania 730 uit 2016 heb ik die ook, maar wederom, wegens het nogal brute gedrag gebruik ik gewoon de retarder met de hendel.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei Eesti:

Bij MAN spreekt men van een intarder, wat is het verschil?

 

De intarderb zit binnenin de versnellingsbak, werkt verder precies hetzelfde. MAN heeft de keuze uit zowel een primaire retarder als een secundaire retarder (een intarder bij MAN).. De eerste zit aan de voorkant op de motor (kan bij andere merken ook tussen bak en motor zitten, kenmerk van een pritarder is, dat hij op het motortoerental werkt). Een secundaire retarder werkt op het toerental van de cardanas naar het differentieel. Strict genomen zijn de Telmarem en de verschillende motorremmen ook retarders.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei Murphy:

Wij hebben die op de bussen gehad. 

Of het aan de kwaliteit of afsteling lag weet ik niet, maar de meesten schakelde deze uit vanwege het onconfortabel rijgedrag (hard inschakelen, neusje naar de voorruit).

We hadden allison automaat bakken.

Op de scania 730 uit 2016 heb ik die ook, maar wederom, wegens het nogal brute gedrag gebruik ik gewoon de retarder met de hendel.

 

Die hadden dus een dubbele inschakeling: je moest hem aanzetten èn je moest het rempedaal intrappen? Over hoeveel jaar geleden heb je het nu? Is het bij die Scania uit 2016 ook echt zo'n ramp (in mijn beleving moest je het pedaal bij de remtest bij Scania altijd door de vloer trappen om de apk te kunnen halen; tot de Actros deed alleen Mercedes het nog slechter). En bij het inschakelen met een hendel kon je niet uit verschillende standen kiezen?

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
2 uur geleden zei Eeweep:

Strict genomen zijn de Telmarem en de verschillende motorremmen ook retarders.


Strikt genomen schrijf je strikt met een “k”. En strikt genomen is elke rem, al is het de hak van je rijlaars of het houten blok van je bijrijder, een retarder. 
Een “retarder” is niets meer of minder -letterlijk- dan een “vertrager”. Ofwel een “rem”. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators
19 uur geleden zei Eeweep:

Die hadden dus een dubbele inschakeling: je moest hem aanzetten èn je moest het rempedaal intrappen? Over hoeveel jaar geleden heb je het nu? Is het bij die Scania uit 2016 ook echt zo'n ramp (in mijn beleving moest je het pedaal bij de remtest bij Scania altijd door de vloer trappen om de apk te kunnen halen; tot de Actros deed alleen Mercedes het nog slechter). En bij het inschakelen met een hendel kon je niet uit verschillende standen kiezen?

 

We hadden de keuze, of aangestuurd via de reguliere voetrem, of via een hendel aan de stuurkolom.

Op de  bus hakte die retarder er echt in. Van de 6 bussen was er eentje die wat soepelere reageerde maar die andere was het gewoon een anker dat je uitwierp.

Bij die scania hakt ie er ook goed in wanneer je hem automatisch met de voetrem liet gaan, beter was handje aan de hendel houden. Bij gladde weg gewoon ff he-le-maal geen retarder gebruiken....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
21 minuten geleden zei RobNiat:


Strikt genomen schrijf je strikt met een “k”. En strikt genomen is elke rem, al is het de hak van je rijlaars of het houten blok van je bijrijder, een retarder. 
Een “retarder” is niets meer of minder -letterlijk- dan een “vertrager”. Ofwel een “rem”. 

Goed gezien, ik weet niet wat me bezielde met "strict¨. En inderdaad, zelfs rolweerstand is een retarder, maar ik had de bedoeling het hier over de duurremmen te hebben (en nog strikter genomen is die rolweerstand dat ook, maar ik denk dat iedereen wel snapt wat ik bedoel, nu) 🙂

  • Like 1
  • Haha 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
2 minuten geleden zei Murphy:

We hadden de keuze, of aangestuurd via de reguliere voetrem, of via een hendel aan de stuurkolom.

Op de  bus hakte die retarder er echt in. Van de 6 bussen was er eentje die wat soepelere reageerde maar die andere was het gewoon een anker dat je uitwierp.

Bij die scania hakt ie er ook goed in wanneer je heb automatisch met de voetrem liep gaan, beter was handje aan de hendel houden. BBij gladde weg gewoon ff he-le-maal geen retarder gebruiken....

Bedankt!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden