[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

Fictief: chauffeursgilde


Gast Hallowed

Vraag

Ik wil proberen nog eens de discussie aan te zwengelen over ons beroep. Ergens vroeg iemand om software voor zijn digi tacho te kunnen aanpassen. Ik vind dat pure knoeierij, ik persoonlijk vind: hou je aan een soort erecode. Ja, soms kun je er niks aan doen, maar je kunt wel er naar streven om zo net mogelijk te werken.

Ik moest denken aan de Gilden uit de middeleeuwen.

Voor degene die niet veel van geschiedenis weten:

een gilde is een beroepsgroep, voornamelijk uit de middeleeuwen.

Je had bijvoorbeeld de Gilde der Smeden.

In zo'n gilde werden ervaringen uitgewisseld maar ook mensen opgeleidt. Je werd niet zomaar smid, zonder steun van de gilde kon je dat vergeten. Ook moest je bijvoorbeeld een meesterstuk maken.

Het ging soms best ver. Iemand die lid was van een gilde was verplicht om zich aan bepaalde regels te houden. Bijvoorbeeld in het gilde der klokkengieters was het regel dan voor het gieten van grote kerkklok langs de deur werk gegaan om zilverstukken op te halen. Dit zou de klok bevorderen. Des te meer zilver, des te mooiere klank.

Was natuurlijk grote onzin, maar een gildemeester die dit niet deed werd eruit gekeild en het werk (en het leven) onmogelijk gemaakt.

Maar ook regels als: zo moet je slachten. Of er moet minimaal zoveel puur goud in een armband zitten.

Waar ik op doel en is het puur fictief:

stel je zou een gilde van chauffeurs hebben.

Waar zou men aan moeten voldoen om dit werk te mogen doen? Kom eens met regels voor ons zelf, waarmee wij als beroepsgroep zouden kunnen zeggen: kijk hier voldoen wij aan, wij willen serieus genomen worden, willen respect voor ons vak. En de bijbehorende beloning.

Een regel zou kunnen zijn:

-respecteren van de inhaalverboden. Gewoon doen, niet liggen klooien, je wint er niks mee, gewoon netjes blijven rijden.

-het niet manipuleren van een tachograaf

Ik weet het is niet haalbaar, teveel volk wat maar al te graag aan klooit, maar speel eens met de gedachte en gooi die eens hier neer.

ps

adminteam. Als hij hier niet goed staat, nah, dan verplaats je hem toch effe ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Antwoorden 55
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters For This Question

Recommended Posts

  • 0

Mijn insteek is:

door jezelf als beroepsgroep regels op te leggen en die na te komen kunnen we zorgen voor een verbetering van ons "imago" en daarop volgend hopelijk ook het loon en andere arbeidszaken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Je zegt het eigenlijk zelf al Hallowed:

"RESPECT"

Dat zou ik graag terug zien op de Nederlandse wegen. Laten we trots kunnen zijn op wie we zijn en waar we voor staan.

Henk

Ja, maar respect moet je verdienen, hoe zouden wij dat nou voor elkaar kunnen krijgen als beroepsgroep zijnde?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

om te beginnen elkaar respecteren,

en om elkaar te helpen waar nodig,

laat zien dat je trots bent op hetgene wat je uitoefent (beroep)

als je samen 1 bent.......komt respect vanzelf.

maar ieder voor zich.....zie je nu wel waar dit op uit draait onderweg

en hoe druk je het ook hebt....blijft kalm,

door de rust komt er meer uit je handen, dan paniekeren:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

Wat ik bedoel is:

stel je zou wat normen stellen en gedragsregels aan ons zelf als beroepsgroep.

Wat zouden dan regels kunnen zijn?

Respecteer elkaar zoals Tiny zegt, maar wat nog meer?

Als we op die en die manier te werk gaan, komt dat respect vanzelf. Dus je legt je (fictief! fictief!) zelf eens wat regeltjes op waar we ons aan gaan houden om tot het gilde der beroepsrijders te kunnen en mogen horen.

regel 1

respecteer elkaar en andere weggebruikers

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Halloweed, ik zal een voorzet geven.

  • Hou je aan de verkeersregels, en rijtijdenwet.
  • Niet inhalen met een klein snelheids verschil. (mensen ergeren zich hier mateloos aan)
  • Controleer de technische staat van het materiaal regelmatig.(banden, remmen, constuctie, motorolie etc)
  • Je auto opleuken is goed en mooi, maar ga hier niet te ver in. (ziet er niet erg profesioneel uit)vind ik
  • ga zorgvuldig te werk bij het stuwen van lading, en het laden / lossen in het algemeen.
  • Verzorg jezelf (kleding, haar)

Dit zij er een paar, laat maar komen heren, en dames natuurlijk ook.:tu:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Geduld... geduld...

Stop voor het zebrapad, en geef even een handje dat men over kan steken..

Laat mensen invoegen, door zelf wat ruimte te creeren in een file.

Sta je ergens een inrit in te steken, en staan er mensen op te te wachten, geef even een handje als bedankje.

Laat die fietser eens voorgaan, ook al heeft hij geen voorang..

En maak je eens een fout waar een ander last van heeft, geef even een gebaartje van sorry...

Maak contact met de medeweggebruikers. Vooral in de bebouwde kom.

Dit soort kleine dingen kunnen al veel doen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Halloweed, ik zal een voorzet geven.

  • Niet inhalen met een klein snelheids verschil. (mensen ergeren zich hier mateloos aan) heb ik dinsdag en woensdag héél veel meegemaakt, vooral buitenlandse chauffeurs.:tu:

1tje van mij:

Hou je aan de 2seconde regel (wordt nog veel te weinig gebruik van gemaakt)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
om versneld het tijdige met het eeuwige te verwisselen??

daarom ook fictief :D

Je was verplicht om een ander in moeilijkheden te helpen.

Vertaald naar het chauffeurswerk o.a.:

helpen met lossen (ik snap nog steeds niet dat er collega's zijn van hetzelfde bedrijf die het vertikken elkaar te helpen met laden en lossen.

helpen met papieren, pasjes, tol dingen etc. Beetje collega doet eigenlijk al, maar er zijn er nog genoeg die zeggen: zoek het maar uit, moest ik ook.

nieuwe mensen zoveel mogelijk inleren. Prop die mensen vol met jouw ervaringen, maar geef ze ook de kans hun eigen fouten te maken

wie volgt???

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Heel belangrijk is collegialiteit.

Te vaak maak je het mee dat een collega voordringt bij een losadres en nog een grote bek opentrekt als je daar iets van zegt.

Ook als een collega met stukken staat gebeurt het regelmatig dat collega's, ook van hetzelfde bedrijf, hem gewoon aan zijn lot overlaten.

Terwijl het weinig moeite kost om hem even te helpen.

Daar kunnen we een voorbeeld nemen aan onze Oostblok-collega's!

Ook privé, als je een (vrachtwagen)chauffeur ziet die de weg kwijt is, stop even om hem op weg te helpen.

Ook een seintje geven/krijgen na het inhalen. Helaas komt dat hoe langer hoe minder voor.

Het gevolg daarvan is dat men "op de gok" terug naar rechts gaat, waarbij de ingehaalde, niet zelden, wordt gesneden!

Regels naleven die door anderen zijn gemaakt ligt wettelijk vast.

Dit soort regels, beroepscode-regels, zouden we zelf weer terug moeten laten komen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Gast johannes70

Laat ik er nog een schepje op doen,

Als een collega met een lege accu staat zeg dan niet; ik heb er een boordcomputer in en die raakt van slag als ik iemand over moet starten, of ik heb geen kabels of ik kan niet bij mijn accu's komen of meer van zulke uitvluchten.

Daar heb je het dus, hulpvaardigheid.

Tegenwoordig laten ze liever stikken dan je te helpen,

Als je dan onderweg staat met een lekke band en je vraagt aan een collega; mag ik even je krik gebruiken voor 15 minuten want ik krijg hem niet hoog genoeg en de man heeft het dan heel druk op zijn manier en maakt dat hij wegkomt, hoe wil je dan in godsnaam het respect terug krijgen voor elkaar???

Als nieuwe collega's niet eens het fatsoen opbrengen om zich fatsoenlijk voor te stellen, hoe krijg je dan weer collegialiteit terug??

Die is gewoon weg en komt nooit meer terug.

Jammer genoeg!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

Dit soort regels, beroepscode-regels, zouden we zelf weer terug moeten laten komen.

Ja, dat vind ik dus ook!

Sommige dingen zijn toch zo vanzelfsprekend?

Maar waarom zie je dat zo weinig terug op de weg?

Allemaal retorische vragen hoor!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

oke ik heb geen 20 jaar ervaring dus weinig vergelijkingsmateriaal. Maar ik heb eigenlijk weinig klagen over oncollegiale gasten....

Oke er wordt niet altijd bedankt na een knipper,maar meestal wel. (jaja zelfs oostblokkers doen het af en toe!)

Er zijn er die niet zien dat je een handje kunt gebruiken maar er heeft nog nooit iemand mijn verzoek om hulp afgewezen.

Uiteraard zie ik ze ook: inhalen in een inhaalverbod, te vroeg terug invoegen,niet bedanken,aso gedrag vertonen op de weg en bij klanten enz enz.

De vergeters bij bedanken onthou ik niet maar de uitbundige knipperaars des te meer. De collega's die ongevraagd uitleg en hulp bieden, netjes bij een klant zijn,goed verzorgd erbij lopen......die vallen nu des te meer op.

Ligt misschien aan mijn instelling of kijk op de zaken.

Daarbij denk ik vaak: ik hoef niet als een aso over de weg,als sloerie bij een klant enz enz. en wat een ander doet moet ie zelf weten.

Ik denk dat "het" er best wel is,maar misschien wat weinig?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Vroeger, in de middeleeuwen, toen de bomen nog van hout waren...

Toen werden nieuwe collega's al deze regeltjes, die het werk verlichten, geleerd.

Nu hebben ze genoeg aan een rijbewijs en een chauffeursdiploma...

Ze zouden dat laatste best mogen uitbreiden met een cursus collegialiteit waarbij ze bijgebracht worden dat we van elkaar afhankelijk zijn als het er op aankomt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Waar ik me nogal aan erger is dat sommige collega chauffeurs willen inhalen op het moment dat er een hele rits auto's op de linkerbaan naast zitten. Ze gooien hun knipperlicht uit naar links en geven in veel gevallen de links rijdende automobilisten niet de kans om ruimte te maken of af te remmen. Gooien gewoon de vrachtauto naar links waardoor de hele linkerbaan in de ankers moet, en daardoor kunnen gevaarlijke situaties ontstaan.

Waarom niet gewoon even wachten op een gaatje of een rustiger momentje? En als het gewoon echt druk is doe je je knipper aan en is er in de meeste gevallen wel een auto bij die voor je af remt zodat jij naar links kan. (klopt, niet alle automobilisten denken daar zo over)

Ik vind het in dat geval niet zo gek dat wij een slechte reputatie krijgen. Ben zelf ook wel eens met de auto zowat de weg af gedrukt op een 3 baans weg notabene die nagenoeg leeg was. Die gast reed rechts en ik op midden, gooit hij zijn knipperlicht naar links en gaat direct mijn baan op. Ik had nog niet de tijd en kans om in de spiegel te kijken of ik naar links kon. (en nee ik zat niet in de dooie hoek)

Zulke dingen kunnen me echt kwaad maken. In sommige gevallen moet je hem misschien wel naar links gooien als iedereen maar door blijft rijden en jij moet naar de linker baan toe omdat je anders de verkeerde weg op gaat. Maar als het puur en alleen om inhalen gaat lijkt het me gepaster en veiliger om gewoon even een beter momentje af te wachten.

Voor de rest stoort het mij niet als mensen het inhaalverbod negeren, bekeuring hoef ik toch niet te betalen en als ik achter een kraan zit die 75 rijd ofzo dan negeer ik het inhaalverbod ook wel. Heeft mij als automobilist ook nooit gestoord. Zolang ze me maar niet de weg af drukken.

Het lijkt af en toe wel alsof het chauffeursleven niet meer '1' is. Maar ieder voor zich. Terwijl het toch echt wel anders is geweest. Nu heeft een groot deel schijt aan elkaar. Of zie ik dit verkeerd????

Geduld is het woord....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

zal ik dan heeeeeeel voorzichtig zeggen dat er nog wel meer branches zijn waaronder helaas ook de uwe?:D

Kom op zeg het zijn de koelers,de containers,de spanjolen,de oostblokkers, of met andere woorden uit iedere groep heb je er dus een paar die t niet kunnen laten?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
het is de algemene lamlendige ikke ikke ikke mentaliteit!

ik zal enkele voorbeelden geven.

waarom zou je een collega niet ff helpen met dichtmaken van de trailer als je toch moet wachten ( is die pornofilm in de dvd speler zo interesant?)

waarom zou je je voorstellen aan je collega's? ( de volgende morgen niet raar kijken als hij je niet helpt als je de weg kwijt bent)

vrijdagmiddag zie je een collega met een lekke band ( ja maar als ik help dan ben ik een halfuur later thuis!)

inderdaad halowed dit zie je jammer genoeg steeds meer, die oude gedragscode is helemaal pleite.

net als dat de meesten bij de shell of een andere pomp gaan pauzeren, vieze koffie, kleffe broodjes en bovendien veel te duur.

terwijl 500 meter verderop een chauffeurscafe is met wel goede koffie en broodjes ( meestal nog goedkoper ook )

in de jaren 80 werd je er op aangesproken als je niet knipperde als een collega naar rechts wou.

toen gaf je je collega nog ongevraagd de gelegenheid om een bocht te maken als er weinig ruimte was.

toen ging je niet staan schelden als een collega achteruit bij een bedrijf moest inrijden.

dat was de tijd dat je je collega ongevraagd hielp bij het aandocken als de situatie dat vereiste.

als je toendertijd je collega via de bak waarschuwde dat hij een achterlamp had dat niet brande, je gewoon werd bedankt, in plaats van het standaard "waar bemoei jij je mee"van tegenwoordig

dat was ook de tijd dat alle controles netjes doorgegeven werden via het bakkie.

en zo zijn er vele voorbeelden meer!

Ik zie het wel, ik doe het zo slecht nog niet... :D:p:angel:

Zowat alle bovenstaande voorbeelden doe ik staandaard dus wel..... :ja:

Begin me ineens heeel oud te voelen... :rolleyes::o:p

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

Ik ben het wel met je eens Pierre!

Rij voor de aardigheid maar eens over de A15 richting Rotterdam. Daar ben ik vaak genoeg ingehaald (maar ja ik rij ook maar 82 a 83) door de containerboeren. Ik zeg niet dat jullie dat zo doen, maar ik heb er genoeg meegemaakt die ook nog redelijk agressief doen omdat ik me aan de snelheid houdt. Lekker stresswerk lijkt me dat!

Zelfde op de A12 richting Arnhem. Vooral net voor de grootste spits. Zijn een paar bloemenauto`s, en het vreemde is het zijn steeds dezelfde ik kan ze zo uittekenen, die daar altijd ongelooflijke haast hebben.

En niet 1 keer gezien, nee 4 jaar lang altijd op dezelfde dagen.

En maar inhalen en inhalen. In het geval van file via het tankstation rijden, veelvuldig van baan wisselen en vlak voor Arnhem op Buunderkamp, want daar hebben ze, volgens de `kenners` lekkere gehaktballen even stoppen.

OH! Daarom die haast, bang dat de gehaktballen en de koffie koud werden!

Het zijn er een paar die het verknallen voor de rest. Dat is in elke tak van transport hetzelfde. Maar het is voor `de burger` wel weer een vieze vrachtwagen die aan het inhalen is, met zijn poten voor het raam en druk aan het bellend, terwijl dat niet mocht.

Hoezo vooroordeel bevestigend?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Goed lezen, hoofdzakelijk, de uitzonderingen ( diegene die zich wel aan de regels houden en fatsoen hebben) daargelaten.

Het valt mij iedere keer weer op, dagelijks, dat diegene die mij met 90-95km/h voorbij knallen, zonder na een seintje te knipperen, tijdens een inhaalverbod bijna altijd containerboeren zijn. Met de bloemenboeren op een goede 2e plaats.

Sorry, het is niet meer dan een constatering.

En voel je vooral niet persoonlijk aangevallen....;)

sorry nee ik voelde me niet persoonlijk aangevallen,vooral na de zeer voorzichtig gebrachte waarschuwing:D.

Maar lees nu eens goed is het niet zo dat in elke tak van transport er enkelen (dus niet allemaal) zijn die denken dat ze zich niks van collegialiteit hoeven aan te trekken? In mijn ogen maakt t niet uit wat er achter de trekker hangt het gaat om degene die achter t stuur zit. Of je nu bloemenboer,groenteboer,containerboer,stukgoedboer,buitenlandse boer of wat voor boer ook bent.

Of ben ik nu opeens een uitzondering als ik zeg dat ik nu niet anders rij dan met een trailer? Ik zal toch niet de enige zijn die zo denkt? mag ik dan voorzichtig concluderen dat er, nu we het er hier toch over hebben, bepaalde vooroordelen heersen onder collega's? En dat ik daarmee een punt heb voor dit topic?

Collegialiteit houdt niet alleen in dat je mekaar netjes de ruimte geeft,knippert en bedankt maar ook niet met een vinger gaat wijzen naar een bepaalde groep in het transport, omdat die meestal,vaak,regelmatig enz enz.

Jij bent mijn collega ongeacht wat je achter je trekker hebt hangen en je bent een goeie collega als je probeert te voldoen aan voorgaande beschreven items.Ongeacht wat er achter hangt.

Ben ik nu duidelijk?

En voor we nu verzanden in welles nietes,containers annex koelers on topic maar weer;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

1) maar ook niet met een vinger gaat wijzen naar een bepaalde groep in het transport, omdat die meestal,vaak,regelmatig enz enz.

2) Jij bent mijn collega ongeacht wat je achter je trekker hebt hangen en je bent een goeie collega als je probeert te voldoen aan voorgaande beschreven items.

1) daar heb je een punt wat je als een norm kunt gebruiken. Maar ik vind wel: onderling mag je elkaar best de waarheid zeggen. Maar val elkaar "en publiek" niet af.

Maar wat is publiek. Een forum als dit is dat "en publiek" of wordt het alleen maar door de beroepsgroep en geïnteresseerden bekeken?

2) helaas gedragen die "collega's" zich ook niet collegiaal. Even zwart-wit denken: waarom zou ik mij dan wel positief ten opzichte van hun opstellen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden