[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Bedanken voor het seinen na inhalen


Knoalster

Recommended Posts

  • Forumlid

Het is een goed gebruik om even de door jouw ingehaalde truck te bedanken door even je knipperlichten te onsteken.

Doe het zelf ook altijd, kleine moeite, groot plezier.

Maar zelf doe ik dit altijd door een tweetal keren na het inhalen een bedankje te geven met mijn rechterknipperlicht en niet eerst rechts en dan links (of andersom natuurlijk :D).

Als ik zelf eens met mijn personen-auto op de linkerbaan aan het inhalen ben en ik zie opeens de linkerknipperlichten van een truck aangaan, dan is mijn eerste reactie altijd al naar het rempedaal, pas daarna bedenk ik me dat het een bedankje van de chauffeur is.

waar is eigenlijk het gebruik ontstaan om dit bedankje met beide zijden te doen?

groet,

Henk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Het is een goed gebruik om even de door jouw ingehaalde truck te bedanken door even je knipperlichten te onsteken.

Doe het zelf ook altijd, kleine moeite, groot plezier.

Maar zelf doe ik dit altijd door een tweetal keren na het inhalen een bedankje te geven met mijn rechterknipperlicht en niet eerst rechts en dan links (of andersom natuurlijk :D).

Als ik zelf eens met mijn personen-auto op de linkerbaan aan het inhalen ben en ik zie opeens de linkerknipperlichten van een truck aangaan, dan is mijn eerste reactie altijd al naar het rempedaal, pas daarna bedenk ik me dat het een bedankje van de chauffeur is.

waar is eigenlijk het gebruik ontstaan om dit bedankje met beide zijden te doen?

groet,

Henk

Ik denk dat het erin geslopen is,snap trouwens dat het wijzer is alleen een knippertje rechts tegeven ,begrijp precies wat je bedoelt.

Maar doet zelf ook links en rechts ( ga het me bij deze afleren en voortaan alleen rechts knipperen).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Dennis410

je mag tegenwoordig v geluk als je nog KUNT knipperen als ze je inhalen, de meeste trekken hem al zo snel naar rechts dat je niet eens de kans krijgt!!!:stom:

gr.Den

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Hallowed

Ik kan me nog herinneren dat de Cabinepost er toen aandacht aan heeft besteed. Ze noemden het toen het knipoogje, na inhalen even een knipper naar rechts geven. Later werden dat complete lichtshows :D

Ik vind het altijd wel wat moois hebben. Kan het me nog goed herinneren van mijn eerste rit, dan word je ingehaald, dan geef je dat seintje en dan krijg je dat bedankje. Ik zat toch effe een beetje te kicken... :banaan:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 weken geleden: ik moet een baan naar links opschuiven, en doe dus netjes knipperlicht aan. Personenauto achter me knippert met zn lampen. Netjes denk ik.....en ga naar links. Knipper netjes met mn lampjes links rechts links.

Dan gaat de telefoon: dochter aan de lijn met de mededeling:"Maaaaaaaaaam we rijden achter je."

Dagen later de bestuurder even bedankt dat hij zo netjes was me voor te laten.

Zijn antwoord:"Ehhhhhh ik knipperde omdat ik de auto herkende... En jij knipperde toch links,rechts omdat je ons ook herkende??????

Fenomeen bedanken is niet helemaal bekend dus bij personenauto bestuurders:cool:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

je mag tegenwoordig v geluk als je nog KUNT knipperen als ze je inhalen, de meeste trekken hem al zo snel naar rechts dat je niet eens de kans krijgt!!!:stom:

gr.Den

Precies ja...tegenwoordig nemen ze nog net je voorbumper niet mee!!!:mad:

De goede daar gelaten..:tu:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Ik knipper meestal 2x links en dan 2x rechts (snel achter elkaar)

De meeste automobilisten weten wel wat dat betekend.

Zo niet, houd het ze alleen maar scherp;)

Niks aan veranderen dus.

hier kan ik me wel een beetje in vinden....

pas moest ik een beetje remmen, omdat een voorganger ineens van zijn gas afging.

ik was eigelijk helemaal niet van plan in te halen,

omdat er een rits luxe wagens voorbij kwam.

ineens begon er een luxe wagen te seinen,:confused:

en toen nog een keer, en ze hield in,

ik denk dus, ik mag inhalen.....

en het moment dat ik wil gaan......komt ze ineens voorbij...

kantje boord, dus ze wou voorkomen...dat ik in ging halen.

dus ze snappen er toch niks vanLOL

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik kan mij hierin niet vinden.

Een seintje geven deed ik vroeger wel, maar toen reed men ook sneller na het inhalen.

sinds de begrenzer wordt er traag ingehaald.

Knipper je indien de manouvre voorbij is, komt de inhaler gewoon TE vroeg naar rechts. (vaak onnodig, bijvoorbeeld op driebaansstukken) Ik knipper alleen als het nuttig is. Meestal wordt er echter ingehaald en trekt men de boel direct naar rechts zonder rekening te houden dat er eerst een afstand moet worden gecreeerd van 50 meter, en dan hoef je niet meer te knipperen.

Waak is het bij driebaans stukken zo irritant, dat ik een 50 meter afstadn van mijn voorganger heb, wordt ingehaald en iedereen ziet dat hij straks ook de voorganger inhaalt, maar toch zo nodig nog even in dat gat van die 50 meter moet duiken zonder dat dit enige zin heeft. (er zijn geen achterliggers, vaak is de weg stil)

Chauffeurs blijken veelal een soort tik naar rechts te hebben.

Ik zou zo zeggen in dit soort gevallen, blijf op die middelste baan en laat de door mijn wettelijk voorgeschreven gehouden afstand in takt, Een knipje geven hiervoor zorgt er voor dat ik in overtreding ben en dat lijkt mij niet de bedoeling Integendeel, ik ga vaak dan zelf maar naar die middelste baan toe.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Het ging me bij dit onderwerp minder om het wel of niet seinen met de knipperlichten, maar meer om als we het wel doen waarom dan ook met de linker knipperlichten.

Mijns inziens heeft dit geen toegevoegde waarde (anders dan inderdaad een lichtshow) en schrikt het achteropkomende auto's op de linkerbaan alleen maar af.

Ben het er helemaal mee eens dat diegene die inhaalt inderdaad vaak bijzonder snel naar rechts gaat en weinig ruimte overlaat.

Henk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

waarom geef ik een seintje....?

ik geef dan aan....dat ik de situatie gezien heb......als die voor me komt rijden.

ik geef dat seintje uiteraard wel....als er genoeg afstand is.

tegenwoordig hoef ik niet zo veel te seinen, ze komen al terug voor je

je handel kunt vastpakken:(

als ze mij een seintje geven.....dan geef ik alvast richting aan....en wacht

tot ik de voldoende afstand bereikt heb,

alvorens terug te komen,

duurt nooit lang......rijd zelf ongeveer 83....

als ik ga inhalen, voer ik me snelheid op tot ongeveer 91.....

dus ben zo voorbij:tu:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

toen ik in de jaren 70 mijn legerdienst deed in duitsland

was er daar ook zoiets in gebruik met knipperlichten

en alle bestuurders kenden dat gebaar

nu zie ik dat nergens meer

het ging als volgt....

wanneer je met je vrachtwagen op een tweevaksbaan reed

en er zat er eentje in je achterste die niet genoeg overzicht had op mogelijke tegenliggers om je voorbij te gaan

dan keek je zelf en wanneer de weg vrij was van tegenliggers

knipperde je twee keer naar rechts terwijl je gewoon bleef doorrijden

dat was het sein dat ze de vrachtwagen veilig konden voorbijsteken

iedereen kende dat en kreeg de chauffeur een bedankje (jaja)

kunnen wij dat niet weer invoeren

de mensen die ons willen inhalen zouden ons dankbaar zijn

en kunnen wij ons ook een keer van onze goede kant laten zien

hoog in onze cabine hebben wij een goed overzicht en kunnen

een seintje geven wanneer de weg vrij is om voorbij te steken

de vraag blijft natuurlijk of de autobestuurders dat gebaar gaan kennen

t zal lang duren denk ik

greetz

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
toen ik in de jaren 70 mijn legerdienst deed in duitsland

was er daar ook zoiets in gebruik met knipperlichten

en alle bestuurders kenden dat gebaar

nu zie ik dat nergens meer

het ging als volgt....

wanneer je met je vrachtwagen op een tweevaksbaan reed

en er zat er eentje in je achterste die niet genoeg overzicht had op mogelijke tegenliggers om je voorbij te gaan

dan keek je zelf en wanneer de weg vrij was van tegenliggers

knipperde je twee keer naar rechts terwijl je gewoon bleef doorrijden

dat was het sein dat ze de vrachtwagen veilig konden voorbijsteken

iedereen kende dat en kreeg de chauffeur een bedankje (jaja)

kunnen wij dat niet weer invoeren

de mensen die ons willen inhalen zouden ons dankbaar zijn

en kunnen wij ons ook een keer van onze goede kant laten zien

hoog in onze cabine hebben wij een goed overzicht en kunnen

een seintje geven wanneer de weg vrij is om voorbij te steken

de vraag blijft natuurlijk of de autobestuurders dat gebaar gaan kennen

t zal lang duren denk ik

greetz

In frankrijk gebeurt dit nog steeds heb ik het idee:banaan:

Ik heb af en toe het idee dat ze in nederland de automobielisten eens een cursus logica moeten aanbieden:D Verder blijven knipperen!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
toen ik in de jaren 70 mijn legerdienst deed in duitsland

was er daar ook zoiets in gebruik met knipperlichten

en alle bestuurders kenden dat gebaar

nu zie ik dat nergens meer

het ging als volgt....

wanneer je met je vrachtwagen op een tweevaksbaan reed

en er zat er eentje in je achterste die niet genoeg overzicht had op mogelijke tegenliggers om je voorbij te gaan

dan keek je zelf en wanneer de weg vrij was van tegenliggers

knipperde je twee keer naar rechts terwijl je gewoon bleef doorrijden

dat was het sein dat ze de vrachtwagen veilig konden voorbijsteken

iedereen kende dat en kreeg de chauffeur een bedankje (jaja)

kunnen wij dat niet weer invoeren

de mensen die ons willen inhalen zouden ons dankbaar zijn

en kunnen wij ons ook een keer van onze goede kant laten zien

hoog in onze cabine hebben wij een goed overzicht en kunnen

een seintje geven wanneer de weg vrij is om voorbij te steken

de vraag blijft natuurlijk of de autobestuurders dat gebaar gaan kennen

t zal lang duren denk ik

greetz

Als jij het niet erg vind ga ik toch liever op mijn eigen ervaring af om te beslissen of ik wel of niet in kan halen.

Hetzelfde verhaal van het bedanken na het inhalen.

Ik heb een hele goede vrachtwagen waar twee hele goede spiegels opzitten waarmee ik heel goed kan zien of ik iemand voorbij ben of niet.

Daar hoeft niemand mij op te wijzen want dat zie ik zelf wel.

Ik haal even een voorbeeld aan van een voorval in belgie enkele jaren geleden.

Een belg die een eindje voor mij reed werd in gehaald door een poolse vrachtwagen.

Nadat de pool volgens de belg zelf er voorbij was gaf die belg een seintje.

Toen de pool eigenlijk door dat seintje terug aan het gaan was naar rechts gebeurde er wat voor die pool wat die ingehaalde belg dus nooit van zijn leven kon zien.

Die pool moest een noodstop maken waardoor die belg dus vol achterin die pool reed.

Daarom hoef ik van niemand en seintje te krijgen want ik beslis zelf wel of het verantwoord is om terug naar rechts te komen ja of nee.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Als jij het niet erg vind ga ik toch liever op mijn eigen ervaring af om te beslissen of ik wel of niet in kan halen.

Hetzelfde verhaal van het bedanken na het inhalen.

Ik heb een hele goede vrachtwagen waar twee hele goede spiegels opzitten waarmee ik heel goed kan zien of ik iemand voorbij ben of niet.

Daar hoeft niemand mij op te wijzen want dat zie ik zelf wel.

Ik haal even een voorbeeld aan van een voorval in belgie enkele jaren geleden.

Een belg die een eindje voor mij reed werd in gehaald door een poolse vrachtwagen.

Nadat de pool volgens de belg zelf er voorbij was gaf die belg een seintje.

Toen de pool eigenlijk door dat seintje terug aan het gaan was naar rechts gebeurde er wat voor die pool wat die ingehaalde belg dus nooit van zijn leven kon zien.

Die pool moest een noodstop maken waardoor die belg dus vol achterin die pool reed.

Daarom hoef ik van niemand en seintje te krijgen want ik beslis zelf wel of het verantwoord is om terug naar rechts te komen ja of nee.

oeps:confused: kort lontje zekker????

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Beste,

Laten we het ééns allen hebben over het algemeen, in de transport over de weg, en hoe het gedrag van de chauffeurs, in het algemeen na het zelfde is als in de jaren 80.

Vroeger wanneer een chauffeur in nood verkeerde of pech had onderweg, dat hij zich zelf niet kon behelpen, werd er collegiaal gestopt, en hielp men elkaar, meer en deels wanneer er jongere chauffeurs bij kwamen, dacht die enkel aan zijn vracht die moest gelost worden: en zo is het stilletjes aan, aan het verdwijnen ( het gevoel van collega's op de weg) is verregaand te zoeken; het is nu helaas niet meer als vroeger, tegenwoordig als er iemand inhaalt, gaat men soms zelfs nog een beetje gas bijgeven, of tijdens een afdaling een ander in gevaar brengen, om er toch over te kunnen gaan.

Zo zie je ze soms in Duitsland, als ook in Frankrijk bezig, wanneer men zelfs weet dat vtg met een max gewicht boven 7,5 70 km per uur de helling af mag komen er soms nog een boven de 100 km per uur voorbij raast.

Dan staat men versteld van de boetes, nog al wiedes dunkt me.

Dus op deze manier kan men al voorstellen hoe de meeste die vroeger van het avontuur hielden als chauffeur, hun droomwereld stuk zien gaan, aan de opkomende jeugd die er alleen maar zo snel mogelijk van zijn vrachten af wou, in plaats van voorzichtig te zijn en alles correct te doen.

hierbij wil ik niemand een deksel op de neus slaan, maar zo is tegenwoordig ons werk van chauffeur drastisch veranderd, en heeft het op deze manier een andere look gekregen dan wat het ooit was.

Denis

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik haal even een voorbeeld aan van een voorval in belgie enkele jaren geleden.

Een belg die een eindje voor mij reed werd in gehaald door een poolse vrachtwagen.

Nadat de pool volgens de belg zelf er voorbij was gaf die belg een seintje.

Toen de pool eigenlijk door dat seintje terug aan het gaan was naar rechts gebeurde er wat voor die pool wat die ingehaalde belg dus nooit van zijn leven kon zien.

Die pool moest een noodstop maken waardoor die belg dus vol achterin die pool reed.

Daarom hoef ik van niemand en seintje te krijgen want ik beslis zelf wel of het verantwoord is om terug naar rechts te komen ja of nee.

Dit zelfde is een collega van mij ook eens overkomen, hij werd ingehaald door een andere vrachtwagen, mijn collega geeft een seintje, de inhalende vrachtwagen komt terug naar rechts, en gaat ook haast meteen vol in de remmen.

Reden daarvoor?? Er stak een groep eendjes de weg over.

Gevolg was echter wel, (ondank het naar links kunnen sturen van de vrachtwagen) dat de vrachtwagen totall loss was.

En wat zeggen de instanties dan?? Had je maar meer afstand moeten houden.

(oja een deel van de groep eendjes had het ook niet overleefd, dus vrachtwagen totall loss, eendjes dood)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Beste,

Laten we het ééns allen hebben over het algemeen, in de transport over de weg, en hoe het gedrag van de chauffeurs, in het algemeen na het zelfde is als in de jaren 80.

Vroeger wanneer een chauffeur in nood verkeerde of pech had onderweg, dat hij zich zelf niet kon behelpen, werd er collegiaal gestopt, en hielp men elkaar, meer en deels wanneer er jongere chauffeurs bij kwamen, dacht die enkel aan zijn vracht die moest gelost worden: en zo is het stilletjes aan, aan het verdwijnen ( het gevoel van collega's op de weg) is verregaand te zoeken; het is nu helaas niet meer als vroeger, tegenwoordig als er iemand inhaalt, gaat men soms zelfs nog een beetje gas bijgeven, of tijdens een afdaling een ander in gevaar brengen, om er toch over te kunnen gaan.

Zo zie je ze soms in Duitsland, als ook in Frankrijk bezig, wanneer men zelfs weet dat vtg met een max gewicht boven 7,5 70 km per uur de helling af mag komen er soms nog een boven de 100 km per uur voorbij raast.

Dan staat men versteld van de boetes, nog al wiedes dunkt me.

Dus op deze manier kan men al voorstellen hoe de meeste die vroeger van het avontuur hielden als chauffeur, hun droomwereld stuk zien gaan, aan de opkomende jeugd die er alleen maar zo snel mogelijk van zijn vrachten af wou, in plaats van voorzichtig te zijn en alles correct te doen.

hierbij wil ik niemand een deksel op de neus slaan, maar zo is tegenwoordig ons werk van chauffeur drastisch veranderd, en heeft het op deze manier een andere look gekregen dan wat het ooit was.

Denis

Ben het helemaal met je eens Denis. Doe gewoon normaal, gezellig, geinteresseerd, vriendelijk, behulpzaam en vriendelijk tegen elkaar. Ik geef iedereen (NL en de anderen ook) een seintje van pak 'm beet 1 sec. Da's lang genoeg. Ik sta er versteld van hoe weinig ik een seintje (bedankje) terug krijg. Dat maakt t ook een stuk minder gezellig onderweg. Jaja, ik ben nog een ouderwetse liefhebber.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

Als chauffeurs onderling een seintje geven prima, vooral blijven doen:ja:

Maar personenwagens een seintje geven dat de weg vrij is... gaat me iets te ver. Stél dat opa het snapt, en hij kruipt je voorbij waardoor de inhaalmanouvre mislukt? Wie is dan schuldig? Noem maar even een voorbeeldje.

De meesten proberen je al in te halen als je staat te wachten op een tegenligger:mad:, of raggen je voorbij over drempels die ze zelf zo graag wilden hebben in de straat waar ze wonen...

De 'gewone' automobilist is al jachtig en eigenwijs genoeg, laten we hem nu niet in verwarring brengen met seintjes en zo: ze redden zich wel:rolleyes:

Maarten

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Wil voor mijn gevoel nog wel eens stoppen bij een collega chauffeur met pech maar ja je weet tegen woordig niet wat voor gespuis er op de weg rond rijdt en als je stopt krijg je een probleem met de verladen omdat je telaat op het los/laad adres ben.

wij rijden veel voor AH en hebben een "stop verbod".

ooit met collega samen naar Zwolle gereden krijgt hij een hert onder de auto we stoppen nemen de schade op en maken de auto voor zover mogelijk weer rijklaar politie erbij zaken afgehandeld en krijg van politie nog compliment voor collegialiteitin de nacht kom ik bij AH krijg ik een grotebek :confused:omdat ik een half uur telaat was en er diverse auto's op mij stonden te wachten :mad: .

Ik had toch geen hert onder de auto gehad en moest inhet vervolg gewoon doorrijden dus de volgen de keer met pijn in het hart durf ik niet eens meer te zwaaien als er een coll. met pech staat om problemen te voorkomen.:o

en seinen blijf ik doen met of zonder bedankje en die eikels die tevroeg terug naar rechts komen bedank ik via de bak met een vriendelijke kl**tz*k

en zelf doe ik kort R-L-R

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

De meesten proberen je al in te halen als je staat te wachten op een tegenligger:mad:, of raggen je voorbij over drempels die ze zelf zo graag wilden hebben in de straat waar ze wonen...

De 'gewone' automobilist is al jachtig en eigenwijs genoeg, laten we hem nu niet in verwarring brengen met seintjes en zo: ze redden zich wel:rolleyes:

Maarten

+1 :tu:

Net zoiets als je distri rijd, aan komen rijden, je moet achteruit ergens op draaien en de weg leent zich niet om te wachten tot het rustig is. Dus je zet meteen je alarmlichten aan, trekt hem dwars over de weg, en je wilt achteruit. Hoevaak staat er dan al niet 1 bijna klem onder de achterbumper of wroed nog snel ff door je dode hoek? Terwijl als je ergens bekend bent met dergelijke situatie's al vroeg genoeg je alarmlichten aanzet........ :kill:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Origineel gepost door corne64 viewpost.gif

Als jij het niet erg vind ga ik toch liever op mijn eigen ervaring af om te beslissen of ik wel of niet in kan halen.

Hetzelfde verhaal van het bedanken na het inhalen.

Ik heb een hele goede vrachtwagen waar twee hele goede spiegels opzitten waarmee ik heel goed kan zien of ik iemand voorbij ben of niet.

Daar hoeft niemand mij op te wijzen want dat zie ik zelf wel.

omdat je zegt ik zie zelf wel waneer ik naar rechts kan bij mij hoef je niet te knipperen tis net of je het niet wardeert dat iemand knippert dat je terug kan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden