[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Voorkomen Duitsland


SHEILTJ

Recommended Posts

  • Forumlid

Enige tijd geleden heb ik een brief ontvangen uit Duitsland dat ik de 21e in Duitsland verwacht wordt.

Ruim 3 jaar geleden ben ik "betrokken" geweest bij een vrachtwagen ongeluk. Vanaf de bijrijderskant heb ik moeten aanschouwen dat een ongeluk niet te vermijden was.

Er is politie aan te pas gekomen die onze gegevens geregistreerd heeft.

Nu krijg ik 3 jaar na dato een brief dat ik verwacht wordt in Trier en dat als ik niet kom er concequenties aan hangen. Nou is mijn Duits niet best, maar cijfertjes begrijp ik wel.

Er wordt een bedrag van € 1.000,- genoemd en ik geloof niet dat dat de reiskostenvergoeding is.

Na navraag te hebben gedaan bij de eigenaar van de Truck bleek dat hij er geen baat bij heeft en het dus voor hem niet uitmaakt of ik daar heen ga of niet.

Ook voor de bestuurder heeft het geen verdere concequenties, dus ik heb geen reden om daar heen te gaan.

Heeft iemand ervaring wat betreft een soort gelijke situatie die mij kan vertellen of hun mij inderdaad kunnen verplichten te komen?

Alvast bedankt voor jullie reacties

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Kun je je brief niet even posten hier? Misschien lees je het verkeerd, je geeft namelijk zelf aan dat je Duits niet al te best is. Het is namelijk vreemd dat je moet komen! Normaliter geef je later een schriftelijke verklaring als er om gevraagd word. Ben zelf namelijk een aantal keer betrokken geweest als getuige bij ongevallen en kreeg inderdaad later post thuis waar om nog een verklaring werd gevraagd.

twee keer ging het om fahrerflucht, en in een geval herkende ik al snel een fahrerflucht en seinde de politie in. Later werd me schriftelijk nog om verklaring gevraagd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Als jij als getuige opgeroepen wordt te verschijnen zul je daar naar toe moeten.

De enige mogelijkheid is om meteen in contact te treden met het betreffende gerecht in Trier en te verklaren waarom het voor jou onmogelijk is te verschijnen.

Je zult dan een heel goede reden moeten hebben:D

Als jullie alleen maar getuigen waren en niet de veroorzaker of betrokkenen dan heb je niets te vrezen.

Je kunt er t.a.t. voor vrijgesteld worden en je krijgt reiskosten en verpleging betaald.

Die € 1000,- zal de dwangsom zijn die je betaald als je niet verschijnt.

Als er iets onduidelijk is, vertaal ik hem graag, ik leef al 23 jaar in Dld en ken zulke situaties.

PB gaat ook

Noud

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Mijn ex was de bestuurder die het ongeluk "veroorzaakt" heeft, ik zelf was enkel bijrijder.

Kunnen ze mij dan echt verplichten te komen?

Een goede reden om af te zeggen heb ik niet, of ik moet die ter plekke verzinnen.

Ik zal de brief overtikken zodat iemand m voor mij volledig kan vertalen, want ik zou de 21e in Duitsland moeten zijn, dus ik ben er al laat mee.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als er iets onduidelijk is, vertaal ik hem graag, ik leef al 23 jaar in Dld en ken zulke situaties.

PB gaat ook

Noud

lijkt mij een super-aanbod!

noudi staat hier bekend als iemand die hier geen flauwekul over loopt te maken.

de groenten, frank.

administrator chauffeursforum

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
lijkt mij een super-aanbod!

noudi staat hier bekend als iemand die hier geen flauwekul over loopt te maken.

de groenten, frank.

administrator chauffeursforum

Danke voor het vertrouwen Frank.

Eenieder die problemen heeft met, of iets weten wil over een duistese instantie kan zich melden.Als ik helpen kan doe ik dat.

Noud

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik heb zojuist even de eerste 2 pagina's overgetikt.

De rest is bijlage. ( Hinweise, Bescheinigung über Verdienstausfall, Antrag auf Entschädigung, Zeugenkontaktstelle)

Hier onderstaande de 2 pagina's.

In Sachen

Achmea Holding N.V. ./. HUK-Coburg Haftpflicht-Unterstützungs-Kasse kraftfahrender Beamter Deutschlands a.G. u.a.

Wg. Schadensersatz

Sehr geehrte Frau B,

Im oben bezeichnuten Verfahren wurde Termin bestimmt auf:

Donnerstag, 21.10.2010, 09:00 Uhr, Sitzungssaal 60, EG, Justizestrasse 2, 4, 6.

Zu diesum Termin werden Sie als Zeugen geladen.

Sie sollen zu folgendem Beweisthema vernommen werden: Verkehrsunfallgeschehen am 15.08.2006 gegen 15:45 Uhr auf der A 602 Koblenz Richtung Trier bei KM 7,7 in Höhe der Ausfahrt Trier-Ehrang.

Bringen Sie bitte etwa vorhandene schriftliche Unterlagen zum Beweisthema mit.

Als Zeuge erfüllen Sie eine gesetzliche Pflicht. Mit Ihrer Aussage tragen Sie unter Umständen in erheblichem Masse zur Entscheidung des Gerichts bei, auch wenn Sie meinen, nichts Wesentliches aussagen zu können. Ihre Vernehmung um oben genannten Termin ist zur Wahrheitsfindung erforderlich, auch wenn Sie in dieser Sache bereits einmal ausgesagt haben.

Sie haben Anspruch auf Entschädigung für Verdienstausfall und Ersatz von Auslagen; für Reisekosten kann Ihnen unter umständen ein Vorschuss gewährt werden.

S oerhalten Sie nach dem Termin Ihre Zeugenentschädigung.

Die Auszahlung der Zeugenentschädigung erfolgt grundsätzlich bargeldlos. Sie werden deshalb gebeten, den beiliegenden Antrag auf Überweisung von Entschädigung ausgefüllt mitzubringen und nach dem Termin auf Zimmer Nr. 53 abzugeben.

Geben Sie bitte dem Gericht sofort Nachricht, wenn Sie beabsichtigen, die Fahrt zum Termin von einem anderen als dem in Ihrer obigen Anschrift genannten Ort anzutreten, da Ihnen sonst Nachteile bei der Festsetzung Ihrer Entschädigung entstehen können. Bitte teilen Sie auch jede Änderung Ihrer Anschrift sofort mit, damit Sie für das Gericht jederzeit erreichbar bleiben.

Wenn Sie ohne gen:ugende und rechtzeitige Entschuldigung im Termin nicht erscheinen, müssen Ihnen die durch das Ausbleiben verursachten Kosten auferlegt werden.

Zugleich kann gegen Sie ein Ordnungsgeld bis zu 1000 € und für den Fall, dass es nicht beigetrieben werden kann, Ordnungshaft bis zu 6 Wochen festgesetzt werden. Im fall wiederholten Ausbleibens wird das Ordnungsmittel noch einmal festgesetzt. Auch kann Ihre zwangsweise Vorführung angeordnet werden.

Bitte bringen Sie zu diesum Termin folgende Unterlagen mit:

Diese Ladung

Mit freundlichen Grüssen

Auf Anordnung

Schmidt, Justizbeschäftigte

Dieses Schreiben wurde elektronisch erstellt und ist ohne Unterschrift gültig

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Hallowed

Ik heb nog een punt, wat je er mee doet, moet je zelf weten.

Allereerst de inleiding.

Door mijn doofheid begrijp ik lang niet altijd wat iemand zegt. En zelfs als ik het begrepen heb kan een klein woord er tussen door schieten. En ja of nee, dat is een wereld van verschil. Of je begrijpt een woord verkeerd, of zoiets dergelijks.

Nu kan ik me voorstellen dat iemand niet perfect Duits beheerst. Dat laat je eigenlijk ook zien door die brief. Dat is geen schande, absoluut geen verwijt of zo.

Maar aan jouw wordt gevraagd, beter gezegd, van jouw wordt ge-eist dat je als getuige op een rechtzaak moet komen.

Hoe ga je dat daar doen?

Stel je begrijpt iemand niet helemaal? Want zeker ambtelijke taal en gerechtelijk taal kan erg moeilijk en verwarrend zijn.

Als ik iets officieels heb zorg ik voor een tolk. Die "vertaalt" voor mij het gesprokene op een laptop zodat ik woordelijk kan volgen wat er gezegd wordt.

Misschien is het een idee om in een brief o.i.d. aan het gerechtshof te vragen of er voor jouw een tolk DE-NL aanwezig kan zijn? Dan kun je in elk geval niet de fout maken dat je iets zegt waar door je een ander misschien in grote problemen kunt brengen wat misschien wel niet terecht zou zijn.

Begrijp je mijn punt?

Ik weet niet waar je voor zoiets dergelijks terecht kunt. Maar dat zal misschien wel iemand hier weten en ik zou in elk geval contact op nemen met degene die jouw vordert te komen. Maak dan je punt duidelijk dat je denkt niet voldoende duits te beheersen en of zij dan in elk geval voor een tolk kunnen zorgen!

Dat zou ik in elk geval doen in jouw situatie!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

noudi zal waarschijnlijk nog meer aanvullende info kunnen geven

zover als ik het lees wordt er het volgende van je verwacht:

ze hebben je verhaal in de rechtszaak als getuige nodig en vandaar deze uitnodiging.

hun menen dat jou mening kan bijdragen aan de rechtszaak.

er is een bijgevoegd papier waarop je kunt aangeven wat de kosten voor jou zijn voor het vrijnemen om te kunnen verschijnen en de reiskosten e.d. Je snipperdag wordt dan ook bekostigd door hun.

je kunt dat allemaal claimen als je er heen gaat en moet dat dan in kamer 53 afgeven en dan zul je kosteloos worden gesteld voor de door jouw gedorven inkomsten.

denk ook aan je ibannummer voor buitenlandbetalingen .

de duitsers moeten jou terugbetalen dus alle info al netjes op een rijtje zetten

je bank weet meestal de code's en ibannummers.

je wordt wel geacht te verschijnen op straffe van maximaal 1000 euro ( als je gewoon wegblijft ).

dus erg belangrijk dat je er wel heen gaat. ( eigenlijk zeg maar een verplichting op straffe van. )

je wordt gehoord als getuige .

schrijf netjes alles op wat je kosten zijn en maak daar officiele kopieen van ( je hebt nog tijd genoeg )

bereken je reiskosten en zet alles netjes op papier.

en vraag inderdaad wat hallowed al zegt na hoe je kunt communiceren met hun nu en daar als je ter plekke bent.

misschien heb je rechtsbijstand en dan kun je daar ook ten rade gaan.

ik zou me er niet zo druk over maken.

en als er niemand meegaat dan moet de rechtbank maar uitzoeken hoe ze met jou communiceren.

je bent niet verplicht duits te gaan leren omdat hun geen nederlands kunnen.

dat is hun probleem en dan zorgen hun maar voor een tolk als je jou verhaal willen begrijpen.

wij hollanders passen ons een beetje teveel aan.

maar noudi zal mij nog wel verbeteren als ik nog fouten gemaakt heb, alhoewel ik denk dat ik een heel eind in de goede richting zit.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Wat Hallowed en Sindaco zeggen is absoluut juist en correct.

Ik zal nog ff enkele details vertalen die heel bepalend zijn.

I.i.g. mee te brengen , eventuele schriftstukken die van belang zouden kunnen zijn voor de bewijsvoering. Bijv een kopie van jouw vroegere "statement".

Het beste is dat je gewoon alles meebrengt wat je hebt dat ermee te maken heeft. Zij zoeken het dan zelf wel uit.

Je draagt als getuige onder omstandigheden "bepalend" bij om de daadwerkelijke waarheid te vinden.

Na het lezen van het bovenstaande "in Sache" en ihet datum van het ongeval vermoed ik al te weten waar het om gaat. Het toeval wil dat ik dit zelf ook in een vergelijkbare vorm heb meegemaakt.

De verhandeling gaat om een geschil tussen de Achmea en de Huk Coburg, een duitse verzekering.

Waarschijnlijk zijn de getuigenverklaringen van de verschillende parteien uiteenlopend zijn.

Jouw uitspraak, verklaring, kan dus heel bepalend zijn voor de beslissing van de rechtbank over wat "WAAR" is, dwz. wie "wat" moet betalen.

Bijna 3,5 jaar na een ongeval nog een rechtszitting hierover wil zeggen dat er al een zitting in 1e instantie is geweest. (die moeten nl vroeger plaatsvinden).

Ook al heb je al een verklaring afgegeven, zo schrijven zij, is de ondervraging een wezenlijk aandeel de waarheid te vinden. Vandaar dat het belangrijk is wat Hallowed zegt hun zo snel mogelijk ervan in kennis te brengen dat jouw duits slecht is. Een exacte aangifte is belangrijk en als jij je verkeerd uitdrukt kan dat fatale gevolgen hebben.

Je bent i.i.g. wettelijk verplicht te verschijnen. Kom je niet imoet je hiervoor een héééél goede reden hebben en je moet het hun OP TIJD laten weten.

Je kunt bij niet verschijnen of niet correcte afmeldin een boete krijgen tot een maximale hoogte van € 1000,-. Zou deze niet te casseren zijn kan een "meestal voorwaardelijke gevangenisstraf van 6 weken uitgesproken worden. Klinkt hard, is het ook maar het is nu eenmaal wet hier in Dld dat je verplicht bent te getuigen.

De ontstane kosten voor reis en verpleging enz kunnen niet contant uitbetaald worden. Daarvoor heb je extra die formulieren gekregen die je ingevuld op kamer 53 moet afgeven.

Je krijgt het geld overgeboekt op je giro in NL. Dus wat John, Sindaco schrijft over codes en iban-nummer is inderdaad belangrijk.

Zou je niet van thuis (ik neem aan dat de brief naar thuis gestuurd is) vertrekken naar Trier maar vanaf een ander Adres, dan de rechtbank meteen hiervan op de hoogte brengen.

Je kunt zelfs een voorschot voor de reis aanvragen, maar of je daar nog op tijd mee bent?????

Iig moet je het schrijven meenemen dat ze je gestuurd hebben

Pas of identiteitskaart niet vergeten en als het mogelijk is ook ieen pas of een bewijs waarop je momentele adres staat.

Heb je nog verdere vragen, meld je maar per PB. kan ik kijken wat ik evt. nog verder voor je kan doen.

Noud

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Als je eigen vervoer gaat heen en terug 0,228 cent de KM.

Tolk zal er zijn Als die er niet is, En begrijpt iets niet Dan vraag je om uitstel

En de volgende zaak om een tolk.En pas op dat je de waarheid zegt

Want de boete is hoog in Duitsland.Zelfs je mag nog een advocaat hebben Op hun kosten

Hoop dat het goed af loopt Voor ik het vergeet 2 uur rijden dan eten Zorgen dat je de onkosten hebt

En vergeet niet de terug reis Jou verlof dag Bruto Huub

Link naar opmerking
Deel via andere websites

om even naar een klein detail te kijken, heb ik hetvolgende even ge-quote:

Je bent i.i.g. wettelijk verplicht te verschijnen.

Noud

volgens de DUITSE wet, dat klopt. (voor zover ik het weet dan.)

maar heb je als nederlander, in nederland, je aan deze wet te houden?

temeer omdat je post krijgt die je maar een klein beetje begrijpt, van een instantie die je niets zegt, of hoeft te zeggen...

maar even een gedachte, ik zou gewoon op komen draven.

zeker gezien het feit waar je voor zou getuigen.

frank

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Stuur je toch een brief in het Nederlands dat je er niets van begrijpt.

Krijg je een brief in het Nederlands terug waarschijnlijk.

En dat voor een verzekeringskwestie, maar de Duitsers zijn grundlich

en de politie/justitie is verplicht om op elke aangifte actie te ondernemen.

Niet zoals hier dat ze soms geen aangifte willen opnemen.

Henk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Als je eigen vervoer gaat heen en terug 0,228 cent de KM.

Tolk zal er zijn Als die er niet is, En begrijpt iets niet Dan vraag je om uitstel

En de volgende zaak om een tolk.En pas op dat je de waarheid zegt

Want de boete is hoog in Duitsland.Zelfs je mag nog een advocaat hebben Op hun kosten

Hoop dat het goed af loopt Voor ik het vergeet 2 uur rijden dan eten Zorgen dat je de onkosten hebt

En vergeet niet de terug reis Jou verlof dag Bruto Huub

Luister eens Huub, de hoogte van de km-vergoeding iwordt bepalald door de Duitse staat, een vastgelegd bedrag dus.

Indien je in Trier in de rechtszaal zit en zegt, "ik begrijp het niet" zullen ze vast en zeker de verhandeling uitstellen:D:D Droom verder.

Zij is getuige en niet aangeklaagd of offer van de handeling, dus zij heeft geen advocaat nodig.

Zij hoeft niets te getuigen waarmee ze zichzelf belast dus..........

Ook de verpleging onderweg is veen an tevoren vastgelegd bedrag, net zoals de uitval op het werk. Jij hoeft geen bonnetjes en rekeningen mee te nemen, interessert hun geen kloot.

De terugreis hoeft ze niet aan te geven, die zit al in de km-vergoeding.

Eigenlijk had ik dit niet hoeven schrijven als je de vorige berichten GOED gelezen had.

Noud

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

ik heb in het verleden iets soortgelijks meegemaakt,ik was betrokken bij een ongeluk met een zwaar gewonde militair.

na een paar weken kreeg ik bericht uit Duitsland dat men mij niet verder vervolgde,na verloop van een jaar ongeveer na dit viorval kreeg ik een dagvaarding uit Duitsland voor een getuigenverhoor,net als jij.

In deze oproep stond echter ook dat,als ik niet naar duitsland kon komen ,ik ook voor een nederlandse rechtbank mijn verklaring mocht afleggen.

Ik heb hier gebruik van gemaakt en heb toen bij het kantongerecht in Zevenbergen een verklaring afgelegd;voor een nederlandse rechter,in tegenwoordigheid van vertegenwoordigers van mijn verzekeringsmaatschappij en vertegenwoordigers van een van de eisende partijen.

gewoon,vlak bij huis,in t nederlands.

Dit is echter al een jaar of 20-22 geleden maar ik denk dat er op dit gebied niet veel veranderd is.

Hoe je e.e.a voor elkaar krijgt weet ik niet maar ik stel me voor dat de verzekeringsmaatschappij van de eigenaar van de auto, waar je in gezeten hebt,toen t zich voordeed,je hier wel verder mee kan helpen,zij zullen er,denk ik ,ook belang bij hebben.

En anders zelf z.s..m contact op nemen met een goede advocaat(Vallenduuk kan je misschien verderhelpen)

groeten Peter

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Ik zo er gewoon heen gaan Het wordt allemaal betaald.

En gewoon af kijken hoe het loopt.

Vergeet niet een advocaat kost veel geld geloof 180,-Euro per uur

Je kunt bij de zitting naar een Nederlandse tolk vragen Kosten de rechtbank

Ik zo er mij niet zo druk om maken.Huub

Ik zou dus netjes (zoals iemand al eerder opmerkte) een brief terugschrijven dat U er niets van begrijpt en dat een uitnodiging in het nederlands gewenst is. De partijen die er bij betrokken zijn hebben vast wel connecties en/of zusterbedrijven in Nederland die dat netjes kunnen regelen. En ik zou zeker niet op de gok duitstalig gestelde vragen beantwoorden als je de taal niet machtig bent. Kan zijn als je daar ter plaatse pas om een tolk vraagt dat ze moeilijk doen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden