[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Uitlaat systeem storing


Retteketed

Recommended Posts

  • Forumlid

Ik ben gisteren de 75.000km gepasseerd en dat in ruim 2jaar tijd!

Ik heb maar 2 keer de Ad-blue tank gevuld. De eerste keer was nadat de wagen net afgeleverd was en na een half jaar een keer omdat het Ad-blue peil op het dashboard maar niet echt wilde zakken en ik dus wilde weten of de tank nu wél of niet leger was geworden. Nu zit ie nog steeds tussen een kwart en halfvol.

Nu heb ik de afgelopen maanden diverse keren met storingen gereden maar het kon absoluut niet liggen aan het Ad-blue gebeuren.

Dus ook niet aan oude Ad-blue in het systeem en vorst kan ook geen problemen veroorzaken ( zeggen ze ).

Ik rijd een DAF CF65 en die schijnen nogal weinig te verbruiken, zeker in het werk wat ik doe. Een beetje rond de kerk rijden...

gr Jeroen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Reacties 92
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • Forumlid

Bij koude motor staat de koelvloeistof gewoon tegen de onderrand van de vulopening dus het lijkt me dat er genoeg in zit.

Ik zou tenminste niet weten hoe ik er nog meer in krijg.

Nu heb ik niet zoveel verstand van DAF, zeker de nieuwste types niet.

Zit er niet veel te veel in?

Bij koude motor nog wel .... Naarmate de motor op temperatuur komt en de koelvloeistof ook, gaat (koel-)vloeistof uitzetten. Dat zou betekenen dat het systeem dan onder (zeer hoge) druk komt te staan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Nu heb ik niet zoveel verstand van DAF, zeker de nieuwste types niet.

Zit er niet veel te veel in?

Bij koude motor nog wel .... Naarmate de motor op temperatuur komt en de koelvloeistof ook, gaat (koel-)vloeistof uitzetten. Dat zou betekenen dat het systeem dan onder (zeer hoge) druk komt te staan.

Nee, er zit zeker niet teveel in.

Tenminste daar ga ik vanuit, ik heb nooit wat bijgevuld.

Ik neem aan dat Daf de juiste hoeveelheid in het systeem doet.

Hij geeft juist aan dat er te weinig inzit.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik neem aan dat Daf de juiste hoeveelheid in het systeem doet.

Haha ..., zelfs dáár durf ik geen vergif op in te nemen hoor!

Niet alleen bij DAF, maar ook bij andere merken zijn dit toch meestal de klusjes (bij een beurt) voor een stageloper. Naar aanleiding van verhalen van chauffeurs, maar ook een kameraad die chef-werkplaats is bij een bedrijfswagengarage, sta ik in ieder geval nergens meer van te kijken .. :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Nou niet zo zeer alleen voor u. Heb het meer dan 1x gehad dat er op een rekening staat ruitensproeiervloeistof of koelvloeistof bij gevuld, terwijl ik zeker weet dat bij beide bijvullen niet nodig wqas of kon(ruiten). Bel je er over op, sorry meneer dat hoort bij de standaard beurt bla bla maar dan krijgt u het wel terug. Fijn zulke garages vooral voor het vertrouwen.

Ja ja, ruitenwisserbladen en diverse losse onderdelen is ook zo'n standaard item.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Nou niet zo zeer alleen voor u. Heb het meer dan 1x gehad dat er op een rekening staat ruitensproeiervloeistof of koelvloeistof bij gevuld, terwijl ik zeker weet dat bij beide bijvullen niet nodig wqas of kon(ruiten). Bel je er over op, sorry meneer dat hoort bij de standaard beurt bla bla maar dan krijgt u het wel terug. Fijn zulke garages vooral voor het vertrouwen.

Nu snap ik 'm.

Daar hebt u helemaal gelijk in. Het is gewoon een standaardvermelding bij een beurt. Zoals het op de factuur komt, zo staat het ook op het lijstje wat de stagair in handen gedrukt krijgt met punten om even na te lopen. Maakt niet uit of er nu 1 liter wordt afgetapt, of 5 liter moet worden bijgevuld ... het is na gelopen - een standaard handeling - en het komt automatisch op de factuur.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Nu heb ik niet zoveel verstand van DAF, zeker de nieuwste types niet.

Zit er niet veel te veel in?

Bij koude motor nog wel .... Naarmate de motor op temperatuur komt en de koelvloeistof ook, gaat (koel-)vloeistof uitzetten. Dat zou betekenen dat het systeem dan onder (zeer hoge) druk komt te staan.

Was bij de 95XF en XF95 ook al zo. het enigste wat veranderd is ten opzichte van de XF105 is het motorblok, van 11.6 liter naar 12.8 liter cylinder inhoud.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Nee, er zit zeker niet teveel in.

Tenminste daar ga ik vanuit, ik heb nooit wat bijgevuld.

Ik neem aan dat Daf de juiste hoeveelheid in het systeem doet.

Hij geeft juist aan dat er te weinig inzit.

Ik was vanmiddag nog even bij de ebag, en even voor gelegd want mijne begint ook constant te jengelen..Terwijl er echt genoeg in zit (net onder de rand). wat ik al wist, zoals hier ook te lezen en elders op het web dat het een bekend probleem is, hij begon al over om de sensor te vervangen, want er was een andere sensor uitgebracht maar hij vond dat er nog teveel mee terug kwamen.

Kwam het toen straks ook tegen op het forum hier om de auto achterover weg te zetten en de volgende dag af te vullen..Ga dat van de week ook een proberen..baat het niet dan schaat het niet. Overigens heb ik er niet zoveel last van, meestal laat ik hem even 2-3 minuten draaien voordat ik weg rijd (verhoogd stationair)..koffie pakken, toko afsluiten, hek open maken en klaar.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Bij DAf kennen ze het probleem wel, ze willen het alleen niet erkennen. Of de dealer is te beroerd om verder te zoeken. Maar is die 105 nog van voor april???

Nee hij is van Oktober 2007. We hebben nog een 105 / 460 van november 2009 lopen en die uitlaat begint ook al wit te worden.

Ze zeggen bij de Daf dat wij de enigen zijn. De storing komt volgens hun door water in de adbleu. De witte uitlaten weten ze niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Yep kwaaltje van die eindhovense meuk...Die van mij gebruikt nu meer ad blue dan diesel...:D Ik zeg ben goed bezig voor het milieu..

Enne de storingen op stuurbekrachting,word ik ook goed zat..Zijn nu al aan een vermogen aan nieuwe sensors ingegaan...Ik zeg die k.t computertroep eruit,en weer gewoon op de oude manier verdergaan...Maar ja dat zal dan wel niet toch? Sensortje a 90 eurie tikt lekker aan toch..Dan nog ff arbeidsloon erbij...Kassa...:mad:

Ja zoeen ster voor op je grill is zo verkeert nog nieLOL

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Nee hij is van Oktober 2007. We hebben nog een 105 / 460 van november 2009 lopen en die uitlaat begint ook al wit te worden.

Ze zeggen bij de Daf dat wij de enigen zijn. De storing komt volgens hun door water in de adbleu. De witte uitlaten weten ze niet.

dat witte is hardgeworden/versteende ad blue.

ik heb vrijdag binnengestaan met en storing. waarna ze het inspuitgedeelte vervangen hebben.

denk dat de monteur ongeveer 2 tennisballen aan versteende adblue eruit gehaald heeft.

nu zou het bij mij weer goed moeten zijn.

waar is de uitlaat wit? aan het uiteinde waar je in kunt kijken? of net na het inspuit gedeelde (dat stukje bocht? )

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Dat met je koelvloeistofniveau luistert idd nogal nauw ja...Moet echt tegen het streepje aan staan (koude motor)

Zit ie er net onder dan begint je computer gelijk te jengelen..Maar rij je daarna gewoon weg houd ie op met jengelen..Lang leve de sensoren...:zegtniets:

Daf wel blij natuurlijk,katsjing kassa...

Het is echt een mooie auto,maar de techniek en electronica is echt bagger..En heb voorheen echt met plezier met Daf gereden,weinig gezeik..

Als je nu wat hebt sta je gelijk een halve dag aan de pc,ja sorry chauffeur we hebben een update of 20,heb je even de tijd?

Planning bellen,joh kan dat..Nee want je moet dit en dat nog doen..! Joh kom van de week nog wel ff langs als het me uitkomt..Monteur met grote ogen van,wat is dit nou? Kom je week of 3 later terug,zijn de updates voor de software verdubbeld...

Echt die computerzooi is echt funest voor het transport..Je zal maar eigenrijder zijn..?!:zegtniets:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Dat met je koelvloeistofniveau luistert idd nogal nauw ja...Moet echt tegen het streepje aan staan (koude motor)

Zit ie er net onder dan begint je computer gelijk te jengelen..Maar rij je daarna gewoon weg houd ie op met jengelen..Lang leve de sensoren...:zegtniets:

Daf wel blij natuurlijk,katsjing kassa...

Het is echt een mooie auto,maar de techniek en electronica is echt bagger..En heb voorheen echt met plezier met Daf gereden,weinig gezeik..

Als je nu wat hebt sta je gelijk een halve dag aan de pc,ja sorry chauffeur we hebben een update of 20,heb je even de tijd?

Planning bellen,joh kan dat..Nee want je moet dit en dat nog doen..! Joh kom van de week nog wel ff langs als het me uitkomt..Monteur met grote ogen van,wat is dit nou? Kom je week of 3 later terug,zijn de updates voor de software verdubbeld...

Echt die computerzooi is echt funest voor het transport..Je zal maar eigenrijder zijn..?!:zegtniets:

precies ja! snap niet dat er met zo'n auto nog wat verdient kan worden:mad:.

vandaag had ik voor de verandering WEER iets kapot.

nu zat er een scheurtje in het flexibele stuk van de compressorleiding... (die zilver kleurige aan achterkant van het blok)

stond dus met 6bar druk te kijke... is gelukkig direct vervangen door de eigen garage... met de mededeling.. daf kwaaltje:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Misschien kijken we teveel naar het negatieve? Als er teveel negatief is ga je daar maar enkel op letten.

Heb v/d week eens erop gelet wat er nou zo`n beetje rijd aan diverse merken trucks en vind DAF wel hoog boven uit springen. Er zijn ook wel zat bij die er weinig tot geen problemen mee ondervinden, en als je problemen hebt en je bent eigen rijder zou je toch enige coulance of een oplossing vanuit de dealer mogen verwachten.

Met de luxe auto kun je ook diverse problemen mee hebben en die sommige kunnen ook niet opgelost worden.. En daarbij als je beetje veel rijd met de vrachtwagen zeg 1 tot 1,5 ton p/jaar..dan mag er toch wel iets stuk gaan? Dingen zijn wel zwaar gebouwd maar die hebben ook niet het eeuwige leven. Zeker niet hoe sommige er soms mee om springen.

Tuurlijk, no hard feelings tegenover hun maar, denk als je aan een echte chauffeur, met diesel in de aderen een nieuwe truck geeft dat ie ook zeker netjes is op het spul en niet gelijk vol gas de straat uit.

Maar het kan ook wel beetje de techniek zijn, meestal brengen ze het te vroeg uit waardoor er gewoon kinderziektes nog in zitten, met een modificaties/software update wordt het spul bijgebracht maar ik kan dat ook allemaal niet bevatten..Kost allemaal klauwen vol met geld en dat kan dan wel? Ieder merk loopt elkaar onder druk te zetten.

@Gsjuhh ik had zoiets gehad met een ster..bleek kop van de compressor lek die zn lucht door perste naar het koelcircuit..was ook een leuke.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
precies ja! snap niet dat er met zo'n auto nog wat verdient kan worden:mad:.

vandaag had ik voor de verandering WEER iets kapot.

nu zat er een scheurtje in het flexibele stuk van de compressorleiding... (die zilver kleurige aan achterkant van het blok)

stond dus met 6bar druk te kijke... is gelukkig direct vervangen door de eigen garage... met de mededeling.. daf kwaaltje:D

Idd bij mij ook al vervangen, auto had nog geen 2 ton gelopen...En dat zijn dan van die kleine dingen die dan voorkomen,maar wel net buiten de garantie.. en dan weer een heel gezeik van wel of niet vergoed...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Vaak ligt het ook vanuit de importeur/ in dit geval dan gewoon DAF nederland. Voor een garantie reparatie of wat dan ook wordt eerst uit de zak van de garage betaald. Deze krijgt dat vervolgens terug.

Als het blijkt dat er een re-call moet plaats vinden gaat dat ook zo op die manier. Wanneer het net buiten de garantie periode plaats vind, krijg je dan een kat en muis spelletje met de garage en importeur. Die coulance die wel eens berekent wordt komt gewoon van de dealer dan zelf. Die vecht het later wel uit met de importeur. Zo gaat dat in de personen auto wereld ook zo.

Ook nog zoiets; 1,5 maand terug is mn wagen voor groot onderhoud weg geweest bij de daf, moest e.e.a. gebeuren nou prima. Nu viel er vd week een brief van hun op de mat met het feit dat de auto 4 jaar oud wordt en dat er dan een nieuwe multiriem set erop moet met bijbehorende spanrollen (of bij 4 ton km`s ofsow). Nou die dingen hebben ook niet het eeuwige leven maar waarom gewoon niet gelijk met de beurt? Eerst moet die auto weer vrij gepland worden, moet weer naar de daf toe..Ik snap dat niet?? Waarom niet in ene keer.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 months later...
  • Forumlid
Zooooo, nog geen 1000km op de klok en nu al uitlaatsysteem storing bij de nieuwe CF:eek:.

EAS-unit op de uitlaatpot kapot:(. dat beloofd nog wat voor de komende jaren:ja:

haha kwaliteitje he

hebben ze bij ij ook gedaan maar wel pas bij bijna 4ton.

moet je auto wel 'trekken' ? of heb je meer dan genoeg pk's voor je werk?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
haha kwaliteitje he

hebben ze bij ij ook gedaan maar wel pas bij bijna 4ton.

moet je auto wel 'trekken' ? of heb je meer dan genoeg pk's voor je werk?

Tja, dat varieerd nogal...

vandaag bv met 50t naar gent en leeg terug(is nog 23,5t totaal), daarna nog 2 bakjes enkel met de mw leeg gemaakt op een fabrieksterrein 20 min van de zaak af. dus het ene moment heb ik pk`s te kort, ander moment te veel....

Het was vrijdag al begonnen, was nog geen uurtje weg uit de garage toen de kop.beveiliging uit geschakeld was...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

hmm lekker dan ja.

heb het inderdaad ook gehad maar duurde wel flink langer.

scheelt dat het bij de jouwe dan nog garantie is!

schijnt dat als hij er aan moet trekke het langer mee gaat... maar dan nog verschilde t sterk vertelde de monteur mij toen.

ik heb ook eerst een aantal keer t lampje aan gehad. na tijdje weer uit. paar dagen later weer aan en uit... en toen aan en niet meer uit :p

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden