[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Zomaar een week (de belevenissen van Shompie)


Gast shompie

Recommended Posts

Gast shompie

post-3346-0-44992400-1403551463_thumb.jp

 

Zo begon de nieuwe werkweek voor mij. Heerlijk rustig op mijn gemakje door het groene hart. Zo zou het altijd moeten zijn.

 

Op de A12 op de parkeerplaats bij de afslag Harmelen staat deze auto al meer dan een week. Ik denk dat zijn ontheffingen niet in orde zijn en dat ze hem van de weg gehaald hebben. Ik had er eigenlijk even willen stoppen om een praatje met de chauffeur te maken. En voor de tweede keer dacht ik er aan toe ik er voorbij reed.

 

post-3346-0-98590400-1403551566_thumb.jp

 

Hij heeft er een aardige ketel op liggen, volgens mij is het een Engelsman.

 

Even nadat ik de A15 opdraaide bij Deil maakte mijn computer van de auto een abrupt einde aan mijn rustige begin van de werkweek. Hij begon te piepen dat ik te weinig koelwater had. Geel....

 

Ik hoopte dat ik nog op de parking kon komen maar helaas, geel werd rood en ik besloot toch maar op de vluchtstrook te stoppen.

 

Cabine kantelen en kijken maar. In eerste instantie kon ik niets zien. Maar nadat ik 10 liter koelvloeistof en een liter of 10 water had bijgevuld hoorde ik het lopen. Er was een koelwaterslang van de retarder kapot. Er zat een scheur in van een cm of 5 dus hier kon ik echt niets meer mee. Dus belde ik met de werkplaats die een monteur stuurde.

 

post-3346-0-16621300-1403551577_thumb.jp

 

Hier is de boosdoener.

 

Om 00.00 uur reed ik weer en bij Dodewaard besloot ik een paar uur op bed te gaan liggen. Daar ging mijn rustig begin van de week.

 

post-3346-0-15198500-1403551592_thumb.jp

 

Aan het sleutelen raak je gewend, wij rijden ook veel oude machines en die hebben vaak wat hulp nodig om op te starten, zo ook vanmorgen. De shovel gaf geen boe of bah en had wat hulp nodig.

 

Het laden was zo gebeurd, een shovel kan (als je sterke zenuwen heb) er via de zijkant op dus zonder de nek er af te halen. Toen hij ook eenmaal liep stond hij er met 2 minuten op.

 

post-3346-0-43253400-1403551605_thumb.jp

 

Deze heb ik gelost in Antwerpen waar ik hem ook via de zijkant weer loste. Toen ik leeg was heb ik de trailer bij een klant van ons afgekoppeld in Antwerpen en ben ik met de trekker naar Zeebrugge gereden om een semi uit te halen die uit Zweden kwam. Die heb ik net op de zaak afgekoppeld.

 

Dus nadat ik heerlijk op de zaak gedoucht heb zit ik nu aan een wijntje een verhaaltje te typen. Morgen ga ik op Spaanse polder een hei stelling laden voor Den Haag.....

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast shompie

Die staat daar al denk ik al 2 weken ron,langs de a12.. Dacht vorige week nog even een smsje te sturen naar de klpd,voor het zelfde geld ligt de chauffeur ziek of dood in zn cabine?

 

Hij is vrij hoog, ik dacht eigenlijk dat ze hem van de weg gehaald hadden.

 

Maar Arie, ik zit hier al de hele avond naar die auto van jou te kijken. Is het rustig of zo.....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

haha .. Vandaag in de kieperscene gezeten ja.. Wel ff 6 ritten freesasfalt van Zwijndrecht naar Roosendaal gereden,dikke 600 km gereden vandaag.. Morgen laden in Culemborg met de Combi voor omgeving Mainz.. Twee heftrucks,een Manitou en een Linde heftruck.. :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast shompie

Die Arie, zijn combi staat de hele week al op de zaak.

 

Het is zeker niet zo druk.... :D

 

Maar eerst even een foto van een van onze twee kraanwagens. Dit is de R500 waar we het van de week over hadden. Er zijn dus op internet bijna geen foto's te vinden van deze auto, hij is een beetje top-secret...

 

post-3346-0-82782200-1403803732_thumb.jp

 

De chauffeur van deze auto komt bij Sarens vandaan en was daar kraanmachinist. We hebben van de week samen in Belgie geladen dus toen heb ik gelijk maar f wat foto's geschoten.

 

post-3346-0-46080300-1403803741_thumb.jp

 

Het is een hiab 80t/m met jib.

 

Ik kreeg van de week ook nog de vraag van een forumlid of hij een keer meekon. Niet omdat hij graag in dit werk wou maar gewoon omdat hij zich interesseerde voor mijn werk.

 

Natuurlijk mag hij mee. Ik ben trots op hetgeen ik doe en werk met veel plezier. Ik mag anderen graag laten zien wat ik doe en dat je nog steeds met plezier je werk kan doen.

 

Gister een stress dag, het is druk en we hebben een paar mensen te kort. Dus gister veranderde en om de 5 minuten wel wat, iets waar ik heel slecht mee om kan gaan maar het zei zo. Uiteindelijk moest ik vannacht een heistelling verplaatsen en ook vannacht weer terug zetten in Woerden. Vandaag heb ik een spoedcursus gehad in het bedienen van een goldhover. Goldhover is DE trailer voor het zware werk. Het was allemaal geregeld, er zou een begeleider mee gaan die alles wist, hij was ook chauffeur bij westdijk op het zware materiaal maar zijn gezondheid liet het afweten en nu zit hij op de begeleidingsbus. Maar hij weet heel veel en hij zou mij alles leren.

 

Alleen door de drukte zat hij op de vrachtwagen toen ik op de zaak was om de trailer te halen. Ik liep naar een monteur om te vragen mij te helpen met aankoppelen. Ik zou alvast naar de klant rijden en de begeleider zou daar dan ook heenkomen om mij te helpen laden. Met een goldhover kun je niet zo maar op pad, je moet sowieso de basis kennen.

 

post-3346-0-16061900-1403803765_thumb.jp

 

post-3346-0-19178000-1403803772_thumb.jp

 

En dit is dan alleen de nek. Dan heb je nog een berg kranen onder de trailer en bij elke as. ZO zit er stikstof vering op die je er handmatig op moet zetten als je leeg bent en weer dicht moet zetten als je geladen bent. Alleen voor de 5 aslijnen achter zijn dit al 6 kraantjes  Al deze kranen zijn genummerd, deze nummers moet je onthouden.

 

Dan moet je er ook nog wat voorspanning in brengen voordat je gaat laden. Dit is in principe heel eenvoudig maar lastig uit te leggen. Als ik er wat handiger in word plaats ik wel eens wat foto's.

 

Ik moest vandaag een kist laden van 93 ton, dit zit tegen het maximum aan wat deze trailer mag laden dus moest de maximale voorspanning er in. De begeleider was er niet dus besloot ik zelf te kijken hoe ver ik kwam. Dus eerst de stikstof dicht, daarna de trailer omhoog pompen, kranen dicht van de voorste as en weer zakken, strippen er tussen en weer omhoog, dit herhaalde ik bij de dolly.

 

post-3346-0-12602500-1403803750_thumb.jp

 

Alles ging zoals ik wou en met een klein uurtje was ik naar mijn mening klaar om te laden....

 

Alleen de begeleider was er nog niet en ik dorst niet te gaan laden zonder hem omdat ik alles gecheckt wou hebben.

 

Toen hij er uiteindelijk was liep hij snel een rondje om de trailer om alles te controleren. 0 fout dus tot zover ging het goed.

 

post-3346-0-23375400-1403803759_thumb.jp

 

Dit is het uiteindelijk geworden, ruim 150 ton totaal gewicht. Dit is dus het werk waar ze mij voor willen opleiden en werk wat ik graag wil doen. Echt weer een super dag gehad. Morgen om 05.00 gaan we rijden naar Antwerpen. We gaan daar lossen en dan gelijk weer terug om weer zo'n kist te laden. De week is dus weer vol....

bewerkt door shompie
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Met het klaarmaken voor het laden en lossen en tijdens het laden en lossen moet je toch goed je kop erbij houden.

Zit er ook nog een verschil in die kranen met gewichten? (Moet je met een lading van 10ton hetzelfde open/dicht zetten als met 90ton?)

Verzonden vanaf mijn Ei-Foon met behulp van Tapatalk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast shompie

Met het klaarmaken voor het laden en lossen en tijdens het laden en lossen moet je toch goed je kop erbij houden.

Zit er ook nog een verschil in die kranen met gewichten? (Moet je met een lading van 10ton hetzelfde open/dicht zetten als met 90ton?)

Verzonden vanaf mijn Ei-Foon met behulp van Tapatalk

 

 

Nee, je kan alleen wel instellen of er een 3, 4 of een 5 assige trekker voor staat. En de voorspanning natuurlijk. Bij 10 ton heb je niets nodig... :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Nee, je kan alleen wel instellen of er een 3, 4 of een 5 assige trekker voor staat. En de voorspanning natuurlijk. Bij 10 ton heb je niets nodig... :D

Die kraantjes heb ik laatst ook allemaal gezien,bij Jaco zonder FB.. Hij heeft mij een rondleiding en korte uitleg gegeven over hoe zoiets werkt.. Idd met dat stikstof verhaal en kraantjes omzetten bij de assen enz.. Op voorspanning brengen,erg leerzaam.. Wel heeeel veel info.. Maar wel erg interresant.. :ok:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast shompie

Enne hij staat er nog steeds.. :eek:

Volgens mij stond er .pl op de trailer.

Er zijn dus al wat forum leden met een goed gevoel voorbij gereden...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Volgens mij stond er .pl op de trailer.

Er zijn dus al wat forum leden met een goed gevoel voorbij gereden...

 

Volgens mij stond er .pl op de trailer.

Er zijn dus al wat forum leden met een goed gevoel voorbij gereden...

heb je vandaag gezien in antwerpen met kistje heb verhaal gelezen weet hoe het is met goldhofer zijn super trailers/modules kon er goed mee werken ps was met witte man gr ger 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast shompie

heb je vandaag gezien in antwerpen met kistje heb verhaal gelezen weet hoe het is met goldhofer zijn super trailers/modules kon er goed mee werken ps was met witte man gr ger 

 

Waarom zit je niet meer in dit werk als ik vragen mag?

 

Ik heb gister "les" gehad van onze begeleider. We waren voor de tweede keer leeg in Antwerpen en de begeleider vroeg of ik haast had.

 

Niet echt....

 

Ik had de trailer zelf al op voorspaning gezet. Ook weet ik ondertussen hoe ik de trailer op hoogte moet zetten en hoe ik om moet gaan met het stikstof voor het veren als je leeg ben. Door het te doen krijg je er routine in. Ik zal gerust nog wel eens wat vergeten, ik heb gelukkig collega's genoeg die wel weten hoe het werkt en die ik dus kan bellen.

 

Maar de dolly en de nek afkoppelen is een ander verhaal. Dan moet je pennen er uit persen. Die pennen pers je er uit met de bediening van de handstuur, je moet hiervoor wat kranen dicht en andere weer open zetten. Zowel kranen in de nek als kranen onder de dolly. Ik heb er foto's van gemaakt en alles opgeschreven. Ook hierbij geld dat je het een aantal keren moet doen.

 

post-3346-0-83774300-1403953056_thumb.jp

 

Dit was bij het lossen in Antwerpen, de kraan kan 200 ton liften dus van de 93 ton die de kist woog verblikte of verbloosde hij niet.

 

Vanmorgen heb ik samen met mijn jongste zoon de auto voorgeladen. Ik moet maandag lossen in drachten en aansluitend een puinbreker laden voor Engeland, helaas ga ik deze niet zelf wegbrengen, ze hadden het wel gevraagd maar ik moet donderdag thuis zijn omdat we een lang weekend weg gaan.....

 

Volgende keer maar weer....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast shompie

post-3346-0-38810200-1404462116_thumb.jp

 

Dit is de breker die ik maandag geladen heb. Bijna 80 ton woog hij. Ik kreeg laatst de vraag of ik veel machines zelf moest laden.

 

Deze moest ik dus zelf laden.

 

post-3346-0-35568300-1404462119_thumb.jp

 

Een PM 20 van Voorbij, geladen in Den Haag en mee naar de zaak genomen. Hij moest de volgende morgen pas op de oud veemarkt in Utrecht glost te worden.

 

post-3346-0-76383600-1404462104_thumb.jp

 

Dit is een hele aparte machine. Het is een PM18 maar dan als boorstelling. Het is de enige in Nederland Als je de machine smal zet is hij net 3 meter breed. Als hij plat ligt kun je giek inklappen en de boormotor laten zakken. Zo ben je dus onder de 4 meter hoog en steek je niet boven het dak uit. Wel woog hij 62 ton.

 

post-3346-0-78923800-1404462107_thumb.jp

 

post-3346-0-78187300-1404462110_thumb.jp

 

Hij moest naar Giessenburg, voor degene die daar bekend zijn, ik moest in het centrum bij de kerk lossen. Ik moest achteruit terug naar het industrie terrein om te keren. Toch ruim een kilometer schat ik.

 

post-3346-0-59252300-1404462113_thumb.jp

 

Dit is de weg naar Giessenburg toe, ik vond het tijd voor een foto momentje...

 

 

Nu heb ik lang weekend, het is echt verschrikkelijk druk bij ons en het kwam heel slecht uit maar ze hebben het geregeld en ik zit nu thuis. De planner vroeg of ik hem maandag even kon bellen.

 

P.s. Er is gister weer een nieuwe collega begonnen, ik weet een zwaluw maakt nog geen zomer maar toch....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast shompie

Maar even heel iets anders.

Mijn koelkast is kapot. Heeft er nog iemand een knappe compressor koelkast te koop....

Geen koelkast is echt een gemis.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast shompie

Gratis hoeft niet. Kan jij de maten eens opnemen voor mij. Ik begin dinsdag weer dan zal ik eens kijken hoeveel ruimte ik hem. Er zit een bedverhoging in en volgens mij past er een la in...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast shompie

Kom je terug van een weekendje weg.

 

Eerst kregen we telefoon van pleegzorg, of we weer beschikbaar waren? We hadden gezegd na ons laatste pleegkind dat we tot 07-07 even tijd voor ons zelf wilde. 07-07, dat is het vandaag dus kom maar op.

 

We krijgen dus op zeer korte termijn weer een meisje van ruim 2.5 jaar, waarschijnlijk vandaag of morgen al.

 

Terwijl mijn vriendin aan de telefoon zat kreeg ik een berichtje van de planner die buitenland "zwaar" doet. Of ik komend weekend kon werken. Ik had niets dus zei ja, achteraf iets te snel. Ik moet vrijdag in Denemarken laden voor Belgie en met de boot terug. Alleen laad ik vrijdag en gaat de boot zondag.

 

Ik ben met deze auto niet ingericht om een weekend onderweg te blijven staan.

 

Ik ga hier op de zaak dus nog even over beginnen. Eind van de maand ga ik met mijn trekker ook nog naar Spanje, dat moest ook met een 5 asser gebeuren. Ook hier zit een weekend in maar dan zit ik waarschijnlijk wel vanaf vrijdag op de boot.

 

Ik ga dus deze week met een dubbel gevoel op pad. Ik ga sowieso even goed boodschappen doen, Esbjerg is een mooie stad waar je jezelf goed kan vermaken. Jammer dat ik er de spullen niet meer voor heb en de auto niet.

bewerkt door shompie
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast shompie

dan toch maar een hotel.als je auto niet voldoet. :angel:

Waarschijnlijk wel ja.

Ik laat mezelf niet uitbuiten door een werkgever, zijn ze nu helemaal....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden