shompie

Zomaar een week (de belevenissen van Shompie)

4319 berichten in deze discussie

Maandagmorgen eerst om 7 uur vertrokken om een combi in Rotterdam voor te laden voor een Duitse collega, op zich geen rare dingen. Het is een vrachtje kisten waarvan de grootste 3 meter breed is. Na wat gepuzzel staat alles er netjes en Duitsland proef op. Toen ik geladen was heb ik de auto terug gebracht naar de vestiging en kreeg ik te horen wat ik de rest van de week zou gaan doen.

Ik moest in de buurt van Nancy een kist laden van 6 meter lang, 3 meter hoog en 4.20 breed, gewicht 45 ton. Ik ging met een 6*2 trekker met een 5 assige semi. De trekker moest nog even de garage in voor nieuwe remmen op de trekas dus ik kon nog even aan de koffie.

Middags om 3 uur vertrok ik richting Frankrijk, ik koos ervoor om via Maastricht te gaan ivm de drukte rond Antwerpen en Brussel rond die tijden. Avonds om 9 uur ging ik de grens bij Rodange over en op de eerst parking ging hij aan de kant om mijn rust te maken.

Dinsdagmorgen om half 7 ging ik verder, ik werd geacht om rond 10 uur op mijn laad adres boven Nancy te staan dus dat zou ik makkelijk halen, ik hoopte wel dat ik eerder kon laden omdat dat met mijn uren veel beter uit zou komen. Maar het liep allemaal wat anders, ik reed over de ring van Metz langs een politieauto die gelijk achter mij de weg op kwam met de bekende blauwe lichten en mij vriendelijk verzocht om hem te volgen. Ik moest hem volgen naar Moulin de Metz alwaar hij mij onvriendelijk verzocht alle papieren af te geven en natuurlijk mijn digitale pas.

Na ongeveer een kwartiertje werd ik binnen geroepen en zat er een man achter een computer mij aan te kijken met een grote glimlach op zijn gezicht. Het enige wat hij deed was mij een briefje overhandigen met de gegevens van het bureau en het bedrag. Ik heb hem alleen gevraagd of hij een andere taal dan het Frans sprak (in het frans) en toen hij dit ontkennend antwoordde ben ik lachend weg gelopen. Ik kreeg namelijk een bekeuring die ik in Duitsland en in Nederland waarschijnlijk niet gehad zou hebben omdat ik het dan goed had kunnen uitleggen. Toch 750 euro, die ik niet zelf hoef te betalen maar toch...... Dus ik naar het dorp gelopen om geld te halen en op een terras gelijk maar even een bak koffie gehaald.

Toen ik terug kwam op de parking stond er nog een Nederlander, deze had een tijdje voor een grote transporteur uit het westland gecharterd en was hier mee gestopt omdat hij zich niet aan de uren kon houden (denemarken) hij was nu met zijn eerste ritje bezig bij zijn nieuwe opdrachtgever, hij moest daar even 2800 euro aftikken.

Nadat ik de bekeuring betaald had en de agent die nogal verbaasd was over mijn positieve houding netjes een hand had gegeven en hem vriendelijk in het Frans een prettige dag had gewenst ben ik het laatste stukje gaan doen naar mijn laad adres. Toen ik hier rond 11 uur aan kwam bleek dat ik nog niet kon laden omdat de kranen bezet waren en een kist van 45 ton pak je ook niet zomaar met de heftruck.

Ondertussen was mijn collega die zo'n zelfde kist moest laden ook gearriveerd en rond 2 uur konden we gaan laden.

De rest komt later wel, of niemand moet het interessant vinden....

Actros1945 en die-ene vinden dit leuk

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Het mooie aan het verhaal is is dat ik maandagavond nog een oude collega had gebeld hoe het nou zat met "metz", ik hoorde ook allemaal verhalen, hij had er ook nog nooit problemen gehad dus ik kon er gewoon langs dacht ik. Ik had twee weken daarvoor iets te lang achter elkaar gereden en dat mag natuurlijk niet....

Toen we gingen laden bleek dat de machine die in de kist stond niet in het midden stond, hier kwamen we achter omdat kist nummer 3 opgebouwd werd toen wij gingen laden. Als de kisten allemaal klaar waren geweest hadden wij dit dus nooit geweten. Nu staken we aan de bestuurderskant 110 over en aan de bijrijderskant 60 cm. Niet helemaal ideaal maar het kon niet anders. We konden de kisten ook niet draaien omdat er met 2 kranen geladen werd en voorruit de loods in was ook geen optie omdat de kraan de kisten niet over de cabine kon tillen.

Rond half 5 hadden de begeleiders de ontheffingen bekeken en de route doorgenomen. We moesten weer terug naar Rodange. Een stukje wat normaal ruim een uurtje rijden is. Nu deden we er iets langer over, we moesten over weggetjes heen waar ik met een normale vrachtwagen niet eens zou gaan rijden, laat staan met dit gewicht en deze afmetingen. Het waren allemaal kleine smalle weggetjes met veel haakse bochten en door allerlei kleine dorpjes, ik persoonlijk vind dit schitterend rijden maar mijn collega bleef het maar over de duitse autobahn hebben. Rond 9 uur kwamen we aan de grens aan en was het einde werk. Nadat we wat papier werk hadden afgehandeld werden we door de begeleiders naar een grote supermarkt gebracht waar we perfect hebben zitten eten bij een pizzeria en onder genot van een lekker rood wijntje de dag even doornamen.post-10753-1394786440,7479_thumb.jpg

Nadat we de volgende morgen heerlijk uitgeslapen hadden hebben we een trekker afgekoppeld om even naar Habay te gaan om te douchen. Ik had dit wel even gemeld aan de planning omdat dit toch bijna 30 km heen en 30 km terug was. Ik kreeg gelijk een bericht terug dat dit geen probleem was en dat ze het netjes vonden dat ik dit gemeld had.

In de middag nog even op bed gelegen om de tijd door te komen en daarna de auto nog even opgeruimd. In belgie mag je, als je breder dan 4 meter bent niet meer overdag rijden, vandaar ook dat we 24 uur aan de grens moesten blijven staan. Savond's om 20.30 kwamen onze begeleiders aan de grens, in belgie zijn ze heel streng en zijn de begeleiders mede verantwoordelijk voor eventuele problemen met vergunningen en routes dus alles werd goed doorgenomen tot aan het chassisnummer van de trekker en trailer aan toe. Na nog even een praatje gemaakt te hebben met 2 andere collega's die ook net waren gearriveerd waarvan een met een auto van totaal 120 ton onderweg was naar frankrijk zijn we om 21.00 uur gaan rijden, normaal een stukje van ruim 3 uur, nu hebben we er 8.5 uur over gereden en stonden we om 6.15 in antwerpen om te lossen. Het deel door de ardennen deed mij de nek om, ik had een auto mee met 400 pk en dat is veel te kort voor dit soort gewichten, sommige bergen moest ik in zijn 2 laag bedwingen en ging ik dus stapvoets omhoog.

Het lossen en het aansluitend laden in Antwerpen zal ik niemand mee vervelen, daar werken alleen maar hele vriendelijke mensen die echt heel erg behulpzaam zijn en ook echt heel gemotiveerd. Met dat soort mensen komt Belgie echt de crisis wel te boven, daar ben ik van overtuigd....

Actros1945 vindt dit leuk

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat mij trouwens opviel is dat in de tijd dat ik bij Moulin le Metz heb stilgestaan daar ongeveer 30 vrachtwagens zijn aangekomen en de meeste ook weer (na betaling) vertrokken zijn. Het waren Nederlanders, belgen, spanjaarden en duitsers, maar niet een fransman. Sorry maar de vooroordelen over onze Bourgondische vrienden zijn wel waar. Ze houden elkaar de handen boven het hoofd, ik kan ook wel begrijpen dat mijn opdrachtgever alle transporten naar spanje tegenwoordig allemaal via de boot doet.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
shompie mooi verhaal man, wel kloten dat ze je 750 euro afhandig maken shit happens!

Ja........als ik dit lees weet ik waarom ik de pest kreeg aan dat buitenland!!

Shompie, leuk verhaal!

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
duurt nu al lang! waarvoor kreeg je €750,- boete dan?

Ja Shompie, waar was die 750 euro nou voor? En die charter die 2.800 euro moest dokken, die zal wel meer dingen fout hebben dan paar keer te lang gereden? Effe 2.800 euro cashen... Moet je toch paar dagen voor werken om die weer te verdienen :cool:

Metz? vraag Frans 1960, die kan het daar dromen......

Ja, ik dacht er meteen aan toen ik het zag: Metz...

Geweldig om daar te komen. En ik zweer het je, ze kennen me daar. Ik verzamel altijd alle "bulletins de control". Heb inmiddels al een aardig boekwerkje vol van Frankrijk. En nog nooit hoeven te dokken. Laatste keer hadden ze eigenlijk alleen maar vroegen over die "bulletins de control" en of ik die in andere landen ook kreeg en of ik daar vaak werd aangehouden en bla-bla... Heb er een stuk van op film staan (weet de agent niet), maar had dat al eerder gezegd, zet dat hier niet op, want dan gaan er weer een paar gasten proberen leuk te doen over mijn rug. En in de regel ben ik het die leuk doet over iemand anders z'n rug, daarom: geen filmpje :cool:

Trouwens: toen ik nog met breedte transport reed, waren Metz en Nancy altijd al klote. Als ze daar ook maar één oranje zwaailamp zien, moeten ze je al hebben. Is al zo lang als ik weet. En dat er geen Fransozen aan worden gehouden dat is eigenlijk standaard in Frankrijk. Je gaat je eigen volk toch niet naaien? Vind trouwens in Duitsland ook dat er meer Nederlanders door de BAG eraf worden gehaald dan Duitsers...

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Ja Shompie, waar was die 750 euro nou voor? En die charter die 2.800 euro moest dokken, die zal wel meer dingen fout hebben dan paar keer te lang gereden? Effe 2.800 euro cashen... Moet je toch paar dagen voor werken om die weer te verdienen :cool:

Ik had twee weken geleden in Duitsland door omstandigheden even te lang gereden. Toen ik eindelijk een plekje gevonden had waar ik pauze kon maken en kon tanken werd ik door de politie weer weggestuurd omdat ik van mijn route was afgeweken.

Die eigen rijder die er stond had voor zijn vorige opdrachtgever een ritje denemarken gedaan en had 30 diensturen achter elkaar, dat vind ik dus gewoon een gevalletje eigen schuld....

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

En hoeveel is even te lang gereden? Ben daar gewoon benieuwd naar hè, bedoel het niet lullig...

Met die eigen rijder, was dat wel een echte eigen rijder? 30 uur diensttijd achter elkaar? Dat klopt toch niet? Over eigen rijders zeggen ze toch altijd:

"een eigen rijder heeft meer tijd dan geld". Ik denk hij was een bluffer :D

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
En hoeveel is even te lang gereden? Ben daar gewoon benieuwd naar hè, bedoel het niet lullig...

Met die eigen rijder, was dat wel een echte eigen rijder? 30 uur diensttijd achter elkaar? Dat klopt toch niet? Over eigen rijders zeggen ze toch altijd:

"een eigen rijder heeft meer tijd dan geld". Ik denk hij was een bluffer :D

Deze eigen rijder moest echt 2800 euro betalen, en als hij dat bereikt heb door 8 uur te maken is dat gewoon niet slim. Frans, ik had 6 uur en 48 min achter elkaar gereden en dat koste 750 euro. Er stonden nog meer foutjes op maar daar zei hij niets van. Ik heb dat risico in overleg genomen. Ik had twee keer geprobeerd om pauze te maken en 2 keer lukte dat niet. Ik was die rit 25 meter lang en 4 meter breed. Ik kwam vanaf maagdenburg en was al 1 keer weer achteruit terug de autobaan op gereden ( met hulp van begeleiders) en heb toen in overleg besloten om voor ieders veiligheid niet meer te stoppen tot in Venlo.

Ik weet zeker dat ik in Nederland of Duitsland dit uit had kunnen leggen, in Frankrijk ben ik er niet eens aan begonnen, zeker omdat deze super agent alleen maar frans sprak.....

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Nieuwe week,

Afgelopen vrijdag toen ik terug kwam vroeg de planner mij mijn klompen uit te doen en even wat foto's te bekijken. Dit ga je doen zei hij en liet mij wat foto's zien van een kist.

Het was een behoorlijke kist, 7.20 *6.60 * 1.50 en het gewicht was 21 ton. Deze kisten (we moesten met 3 auto's) moesten geladen worden in Rotterdam met de bestemming Newcastle.

Dus maandagmorgen om 8 uur melde ik mij bij de klant, hier stond ook al een collega, de portier zei ons dat de kraan er al stond dus dat we zo geladen konden worden. Dus ik reed richting de kraan en zag dat de kisten vanuit een binnenvaartschip rechtstreeks bij ons op de auto gingen. Een kleine 2 uur later stonden de kisten dan ook bij ons op de auto en konden we beginnen met afbinden en breedteborden en zwaailampen monteren. Aangezien 6.60 m toch wel breed was besloot ik de borden achterop maar met spijker te monteren omdat ik niet genoeg verlengstukken had om ze op de normale manier te monteren.

post-10753-1394786496,5462_thumb.jpg

Toen we rond een uur of 12 allemaal klaar waren zijn we richting P&O gegaan, dit was vrij simpel omdat dit binnendoor kon en na wat geslinger over de Parking om het ruimste pad te vinden stonden we binnen een kwartier bij de boot. Aangezien de boot pas om 22.00 uur vertrok hadden we nog even dus na wat gegeten te hebben in de bedrijfkantine voor weinig :cool: ben ik maar even op bed gaan liggen.

Rond een uur of 6 kwam mijn collega melden dat we de boot op konden, niet met de auto maar lopend, dan konden we alvast in onze hut ons wat opfrissen en alvast wat drinken en eten. Dus wij aan de wandel de boot op. De accomodatie op de boot was ronduit slecht, we hadden een eettafel om aan te eten en die gelijk diende al zitje voor de tv. Niet echt heel gezellig maar we moesten het er mee doen. Rond 20.00 kwam er iemand vragen of we de auto's aan boord konden zetten. Er waren ondertussen ook nog 2 auto's van van der Vlist aangekomen die ook redelijk breed waren (5.60).

post-10753-1394786497,8456_thumb.jpg

De volgende dag rond 14.00 kwamen we de boot af in Teessport, hier werden we opgewacht door een begeleider en twee politiewagens die ons begeleide naar een parking net buiten de haven waar we moesten wachten tot 18.30. De spertijd liep tot 18.30!!! Normaal mag je pas na 21.00 uur (belgie) of 22.00 uur (duitsland) rijden. De begeleider was nog even een klusje tussendoor gaan doen en nadat we de bestelling voor het eten hadden doorgegeven vertrok hij.

Hij had wel een leuke tekst op zijn auto staan, net of hij meer kon regelen als alleen eten, post-10753-1394786498,8623_thumb.jpg

De begeleider was rond 18.00 uur terug met onze pizza en ondertussen waren de twee agenten met de auto's ook weer terug samen met twee motoragenten die ons de hele weg zouden begeleiden. post-10753-1394786499,9415_thumb.jpg

Om 18.30 reden we de parking af en waren we na wat rotondes al snel op de snelweg, de politie waren vrij radicaal met het afsluiten van wegen, ze kwamen ons links en rechts voorbij om afslagen dicht te zetten en er voor te zorgen dat er niemand tussen de vrachtwagen in kwam te rijden. post-10753-1394786501,6578_thumb.jpg

Als je er achter rijd zie je goed hoe breed het is, post-10753-1394786502,7285_thumb.jpg

Na 2.5 uur waren we op onze eindbestemming, na wat geslinger door een woonwijk en een industrieterrein, hier kon ik helaas geen foto's van maken omdat ik mijn aandacht bij het rijden moest houden, konden we de auto's aan de kant zetten en konden we onder genot van een biertje de rit even doornemen, we hadden niets geraakt en daar doe je het voor, al was het in de woonwijk en met het indraaien bij de klant toch wel spannend.

De rest komt wel......

Als jullie het leuk vinden....??

Actros1945 vindt dit leuk

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
prachtig shompie, ziet er imposant uit zo op de weg.

had je toch nog mooi 2.5 uur verdiend, is het gelukt met de tacho?

Boot en wachturen, ook voor de spertijd word gewoon betaald, dus had die dag wel iets meer dan 2.5 betaalde uren....Met de taco is het goed gekomen, ik wist dus niet dat we al zo vroeg mochten rijden, ik heb nu gewoon weer 11 uur bij de klant voor de deur kunnen maken...

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
..Met de taco is het goed gekomen, ik wist dus niet dat we al zo vroeg mochten rijden, ik heb nu gewoon weer 11 uur bij de klant voor de deur kunnen maken...

HHMMM, lekker, taco's. Wist niet dat de mexicaanse keuken in opmars is in NL. Burrito's zijn mijn favoriete eten.

43975d1341557095t-zomaar-een-week-westdijk-6.60-breed-017.jpg

Over eten gesproken.. dat is een flinke lunchbox die je meeneemt Shomp....

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoi Ron leuke verhalen,

Lijkt me leuker als dat gezeul met schroot.. :D...

Ik zeg blijven schrijven,enne doe Ruud Bos maar de groeten van me...

Groeten Arjan

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!


Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.


Nu aanmelden