[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

is dit slimme bedrijfsvoering?


Jos-the-Boss

Vraag

  • Forumlid

Een transportbedrijf met 100 auto's in Nederland, met allemaal Nederlandse chauffeurs erop deed het behoorlijk goed.

Ze bleven op 100 auto's zitten, maar haalden er 20 eigen rijders - charters bij, en stuurden 20 nederlandse chauffeurs naar huis.

Die 20 chauffeurs bleven ze wel betalen, ook al zaten ze thuis. Om dat te kunnen doen deden ze hun korten op bijvoorbeeld vakantiegeld, en bij de 80 werkende chauffeurs deden ze de overurentoeslag schrappen.

Is dit slim van ze?:

Dus 80 eigen auto's aan het rijden, 20 charters aan het rijden, en 20 eigen auto's stil laten staan en de chauffeurs naar huis sturen en toch door betalen (wel minder, geen verblijfskosten en overuren, maar nog net genoeg dat ze ervan kunnen leven)?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Antwoorden 118
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters For This Question

Recommended Posts

  • 0
  • Forumlid
Oké, dan weten we dat.....

Dank u voor de aanvulling Herman.

Die 20 auto's die stilstaan, en nu speculeer ik zomaar wat in het wilde weg, zouden wel stilgezet zijn op last van de financieringsmaatschappij omdat de er al langere tijd niet meer aan de leaseverplichting voldaan kon worden. Nu sla ik zomaar een dwarsstraat in hoor. En dat er in overleg voor deze oplossing is gekozen. Of dat de dieseloliemaatschappij z'n krediet heeft beperkt of aangepast. Dat is maar gissen.

Niet dat dit nu specifiek bij dat bedrijf uit de openingsbijdrage aan de orde is, maar als voorbeeld dat er best een positief operationeel resultaat kan zijn, terwijl niet aan (alle) financiële verplichtingen kan worden voldaan.

Dit nog even als uitleg waarom ik specifiek aan Jos-the-Boss vraag in hoeverre hij ervan op de hoogte is hoe dat bedrijf ervoor staat.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Is dat slim?

In eerste oogopslag niet, maar vaak is iets niet wat het lijkt. Ze zullen het wel berekend hebben.

Als de boel stil staan weet je wat het kost. :D In tegenstelling tot wanneer ze op de weg zitten.....:p

Maar de eigenrijders zullen de kosten van 20% van het personeel EN wagenpark wel bij elkaar rijden, boven op de normale "winst"......

Is dat het geval dan is het zeker slim.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Dan heb ik mijn bijdrage aan die vraag al geleverd in de m'n eerste reactie in dit topic. :p

100 nederlandse chauffeurs in dienst hebben, 20 charters aannemen en 20 eigen chauffeurs thuis laten zitten en die toch door moeten betalen. Daar gaat het om. Is dat slim?
Of het slim is weet ik niet, daarvoor zouden we in de boeken moeten kunnen kijken bij dat bedrijf.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Maar de eigenrijders zullen de kosten van 20% van het personeel EN wagenpark wel bij elkaar rijden, boven op de normale "winst"......

Los daarvan. Wat dacht u van de extra financiële armslag die (tijdelijk) even snel wordt gegenereerd.

Die eigen rijders zullen echt niet dezelfde week, of zelfs vooruit, betaald (hoeven) worden. Zo'n move geeft in ieder geval financieel wat lucht. Of in een slecht geval, zo nodig, uitstel van executie.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Die 20 auto's die stilstaan, en nu speculeer ik zomaar wat in het wilde weg, zouden wel stilgezet zijn op last van de financieringsmaatschappij omdat de er al langere tijd niet meer aan de leaseverplichting voldaan kon worden. Nu sla ik zomaar een dwarsstraat in hoor. En dat er in overleg voor deze oplossing is gekozen. Of dat de dieseloliemaatschappij z'n krediet heeft beperkt of aangepast. Dat is maar gissen.

Karel65: misschien wat minder speculeren? Hoe was u vroeger op school? De leraar gaf u een meerkeuze antwoord, A, B of C. Ging u er toen zelf ook een antwoord D en E bij schrijven en juist 1 van deze 2 als goed aanstrepen? U haalt er veel andere dingen zeg.

Maar de eigenrijders zullen de kosten van 20% van het personeel EN wagenpark wel bij elkaar rijden, boven op de normale "winst"......

Is dat het geval dan is het zeker slim.

De eigenrijders zullen zeker winst opleveren, maar 20 eigenrijders leveren nooit zoveel winst op om 20 thuiszittende chauffeurs te betalen (en misschien nog wel 20 stilstaande auto's, maar die auto's vind ik helemaal niet interessant)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
U haalt er veel andere dingen zeg.

Dat klopt.

Bij het beoordelen van een vraag zoals u die stelt moeten heel veel aannames gedaan worden omdat we simpelweg de ins en outs van dat bedrijf niet kennen. Ik in ieder geval niet. ;)

En dat maakt het dan gevaarlijk om specifiek over zo'n bedrijf iets te zeggen wat weer tot allerlei speculaties kan/zal leiden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
De leraar gaf u een meerkeuze antwoord, A, B of C. Ging u er toen zelf ook een antwoord D en E bij schrijven en juist 1 van deze 2 als goed aanstrepen?

In welke bijdrage heeft u uw A, B en C antwoorden waar we uit moeten kiezen trouwens neergezet?

Daar heb ik dan overheen gelezen. Excuus.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Arme eigenrijder... Ik gok een betalingstermijn van 90 dagen.

Ik vraag me overigens af of het steeds dezelfde chauffeurs zijn die aan de kant zitten, of iedere keer anderen? Want een loonbetaling van 40 uur per week wordt in de meeste loonadministraties verbouwd naar 160 uur per 4 weken, waardoor de chauffeurs die wel overuren maken deze als het ware in hun stil-week opmaken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Dank u voor de aanvulling Herman.

.

Graag gedaan, die afkorting had ik sinds mijn opleiding tot financieel expert niet meer gehoord. Ik denk voor het geval hier nog meer lezers zijn die het ook even ontschoten is, ik plaats even een stukje uit Wikipedia. :rolleyes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
@ ErikB

Desnoods nog met een legaal tintje onder het mom van een "vrijwillige" Tijd voor tijd regeling.

Die dan eerst wel goedgekeurd moet worden door werkgevers en werknemers organisaties.

En dan zal het betreffende bedrijf toch met de billen bloot moeten om deze maatregel te rechtvaardigen,ik denk.maar wie ben ik,dat het feit dat er 20 charters zijn aangenomen dan toch tegen deze maatregel werkt.

En volgens mij gaat de telling van de uren binnen een vrijwillige T.V.T regeling over de uren die iemand zelf maakt (de uren die gemaakt worden van maandag t/m vrijdag,zaterdag zon en feestdagen vallen hier buiten),en kan het niet zo zijn dat de overuren van degene die ze maken gebruikt kunnen worden om mensen te betalen die "vrijwillig"thuis zitten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
100 nederlandse chauffeurs in dienst hebben, 20 charters aannemen en 20 eigen chauffeurs thuis laten zitten en die toch door moeten betalen. Daar gaat het om. Is dat slim?

Ik neem aan dat het betreffende bedrijf hier over nagedacht/ gecalculeerd heeft dus zal het wel goedkoper zijn. Stel die 20 chauffeurs maakten per week 60 uur dan steekt het bedrijf nu al 20 * (1)30 % in haar zak + misschien nog wel wat weekend uren. Daarnaast nog eens 5 * € 48. Dit is € 450, een loondienstchauffeur kost die week € 1.400 dan blijft nog een gat over van € 950 per persoon welke thuis zit. Dat zou dan moeten beteken dat één charter € 950 goedkoper is in de week dan één van die 20 chauffeur in loondienst om het rendabel te krijgen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Als het UWV ook meebetaald aan die 20 chauffeurs die thuiszitten en 80 chauffeurs leveren in en die eigenrijders rijden voor bodemprijzen is het wel slim

Als t UWV meebetaald zal er WW aangevraagd zijn voor deze 20 man en hoeven de resterende 80 niks in te leveren.

Als die wel in moeten leveren en de charters rijden voor bodemprijzen heeft dit bedrijf geen recht van bestaan en moet zo snel mogelijk failliet gaan,zonder kans op doorstart,zodat het werk,wat er blijkbaar wel is gedaan kan worden door bedrijven die wel levensvatbaar zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Die dan eerst wel goedgekeurd moet worden door werkgevers en werknemers organisaties.

Dat is niet meer nodig Europeaan:

De vrijwillige TvT regeling is een aanvulling op de verplichte regeling genoemd in artikel 30 van de cao voor het Beroepsgoederenvervoer over de weg. Janssen: “Tegenwoordig kunnen werknemers ook zonder tussenkomst van de vakbond een vrijwillige tijd voor tijd regeling afspreken met hun werkgever. Maar de onderhandelingen bij Xtreem tonen aan dat de inschakeling van FNV Bondgenoten in grote mate heeft bijgedragen aan een evenwichtig pakket. En daar wordt de werknemer zeker niet minder van.”

Bron ( << klik !! < )

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Als t UWV meebetaald zal er WW aangevraagd zijn voor deze 20 man en hoeven de resterende 80 niks in te leveren.

Als die wel in moeten leveren en de charters rijden voor bodemprijzen heeft dit bedrijf geen recht van bestaan en moet zo snel mogelijk failliet gaan,zonder kans op doorstart,zodat het werk,wat er blijkbaar wel is gedaan kan worden door bedrijven die wel levensvatbaar zijn.

Jullie kennen het "bedrijf" allemaal!

Maar failliet laten gaan zonder kans op doorstart, dat kan in dit geval niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Als t UWV meebetaald zal er WW aangevraagd zijn voor deze 20 man en hoeven de resterende 80 niks in te leveren.

Als die wel in moeten leveren en de charters rijden voor bodemprijzen heeft dit bedrijf geen recht van bestaan en moet zo snel mogelijk failliet gaan,zonder kans op doorstart,zodat het werk,wat er blijkbaar wel is gedaan kan worden door bedrijven die wel levensvatbaar zijn.

Je hebt gelijk Europeaan maar als voor 20 man werktijd verkorting (of zo iets) wordt aangevraagt en die andere 80 zijn sociaal met hun collega s en die eigenrijders denken als ik maar werk heb is er maar 1 die lacht en dan is het wel slimme bedrijfsvoering

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Je hebt gelijk Europeaan maar als voor 20 man werktijd verkorting (of zo iets) wordt aangevraagt en die andere 80 zijn sociaal met hun collega s en die eigenrijders denken als ik maar werk heb is er maar 1 die lacht en dan is het wel slimme bedrijfsvoering

nu nog wat woorden veranderen en de moraal van het verhaal is er.

Wie kent het bedrijf?

Wie weet waar de directie zit?

Wie weet wie de eigenrijders zijn?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Dat is niet meer nodig Europeaan:

IK heb eens gekeken naar t artikel over Xtreem transporten en daar staat iets wat essentieel is om zo een regeling mogelijk te maken:

“Tegenwoordig kunnen werknemers ook zonder tussenkomst van de vakbond een vrijwillige tijd voor tijd regeling afspreken met hun werkgever

(IK heb t effe rood gemaakt)

Als nu deze werknemers het eens zijn met de genomen maatregelen valt daar niks van te zeggen,maar dan moet dat wel afgesproken zijn met de betreffende werknemers.

T.S heeft ons echter weinig details gegeven zodat dit moeilijk oordelen is,bij t bedrijf in het artikel, Xtreem, gaat t om seizoenwerk en kan ik me re wel wat bij voorstellen.

Maar een bedrijf die zulke maatregelen neemt en blijkbaar werk genoeg heeft,anders neemt hij geen 20 charters ,en 20 mensen naar huis stuurt,waar de andere 80 voor opdraaien zal dan misschien op een of andere manier wettelijk in orde zijn maar naar mijn mening is het ronduit asociaal.

Staat verder wel dat hij slechts de uren,gemaakt tussen maandag 0.00 uur en vrijdag 24.00 uur, en die de 160 uur per betalingsperiode van 4 weken te boven gaan hier voor mag gebruiken,nogmaals mits zijn mensen het hier mee eens zijn.

Als ik de posting van T.S goed gelezen heb gebruikt hij de overurentoeslag en vakantie geld van de mensen die werken om de 20 mensen die niet werken te betalen.

Dat gaat niet alleen tegen mijn rechtvaardigheids gevoel,maar wie ben ik,maar ik denk zelfs dat dit onwettig is,hij kon wat mij betreft i.i.g aan t G...

Ik kan me niet voorstellen dat 80 mensen daar intrappen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Begrijp mij niet verkeerd Jos he bos maar ik wil geen woorden van je veranderen hoor was alleen een gedachtegang van mij.

Nee maar je strekking is goed. De reacties die ik hier lees vind ik ook wel goed. Iedereen, behalve Karel65, zegt dat het niet kan. Maar iedereen laat het toch over zich heen komen!

Vul maar in:

naam bedrijf:

statutaire zetel:

de "eigen rijders":

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Ik kan het mij ook niet voorstellen Europeaan maar als een bedrijf 20 chauffeurs aan de kant schuift begint het bij die andere 80 wel te knijpen en dan slik je meer want iets minder in de maand is altijd meer als de WW.

Sterker nog: er zijn dan zelfs collega's die gaan op een cyprus-contract rijden. Als ze maar werk hebben. pensioen en ziektekosten denken ze niet bij na. En zolang als je die collega's hebt, kun je zelf nooit een goed normaal Nederlands contract krijgen. Kijk naar dat verhaal bij Brinkman. Als ik die auto's zie en naar de chauffeur kijk die achter het stuur zit, denk ik altijd: wat zal hij later nog voor pensioen hebben?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden