[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Transportbedrijf fungeert als bank


Kuusee36

Recommended Posts

  • Forumlid

In de rubriek "Failliet" lees je het zo vaak: De bank heeft het krediet terug gedraaid...... En dan? Iets roepen is dan heel gemakkelijk. Maar is het ook realistisch?

Het is absoluut geen uitzondering dat transportbedrijven onbedoeld een bancaire functie vervullen bij hun klanten. Zo in het wild hoor en lees je weleens over 3 maanden betalingstermijn. Hoe moet je dat in vredesnaam in deze tijd goed kunnen krijgen? Zodra je een auto op je naam krijgt, moet je wegenbelasting en verzekering betalen. Vooraf! Het zelfde principe hanteert de leasemaatschappij, die ook standaard zo'n 10 mille als aanbetaling willen hebben. Dan heb je nog geen meter gereden, en dat kan ook niet. Eerst nog even naar de pomp om er diesel in te gooien en zonder vignet kun je je ook niet op de weg vertonen. Inclusief de BTW ben je al gauw 25.000,00 lichter voordat je de chauffeur de eerste meters laat maken.

En daarna? Elke week komt er zo'n slordige € 1750,00 aan kosten bij. Dat betekent gewoon dat als je dat 3 maanden moet voorfinancieren, er gewoon € 20.000,00 bij komt, voordat de eerste pegel eens op je bankrekening wordt bijgeschreven. Dat opgeteld bij de eerste investering is gewoon € 45.000,00!!!! Dat is véél geld! Onderschat dat niet! En stel dat je een goede bank trof die de helft daarvan wilde financieren. Mooie situatie, behalve als de bank zich bedenkt en het recht heeft om zich terug te trekken. Dat betekent gewoon dat je per auto € 22.500,00 moet hebben liggen om je tentje overeind te houden. Voor een klein bedrijfje met 4 a 5 auto's is dat al gauw een ton. Hoe moet je dat ophoesten? Waar zijn die liggende gelden?

De branche is ook gewoon ziek. En niet een beetje ziek, echt gewoon doodziek! Waarom vinden wij het heel gewoon dat als wij een brood bij de bakker kopen, wij echt niet de deaur uit komen zonder € 1,50 neer te leggen en is het wel als normaal te beschouwen dat een klant gewoon € 35.000,00 of meer per auto open heeft staan?

Banken zijn niet gek. En wees eens eerlijk.................., als jij daar jouw spaarcentjes in zou hebben zitten...... Zou je dan niet heel nerveus gaan worden?

Ik heb verder geen idee hoe de praktijk is, maar het IS ook gewoon niet gek dat de banken weg willen blijven bij onze branche.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

Rinus heeft wel een punt.

Nagenoeg iedere bedrijfstak wordt gewerkt met betalingtermijnen, maar er zijn er maar weinig waarin die zio wordt opgerekt als in het transport. En waarin te laat betalen mode is.

Waar kortingen op inkoop bijna direct doorberekend worden naar de opdrachtgever (lees klant). Waar verhogingen NIET altijd doorberekend worden....

En waar het bijna normaal is om de wet te overtreden, omdat de klant het onmogelijke wenst....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik kan mij wel vinden in deze topic van Rinus,

Het is wel realiteit, en ook al betaald een opdrachtgever binnen 30 dagen, voordat de eerste kms zijn afgelegd heeft de ondernemer al een best bedrag voorgefinancierd.

Regelmatig word het onderwerp: ik wil voor mij zelf beginnen bij mij aangezwengeld (via CF maar ook bij mij aan de tafel hoor ik het vaak). Als ik dan snel ff het sommetje optel en een voorbeeld geef dan beseffen velen niet dat je toch echt een behoorlijk startkapitaal achter de hand moet hebben voordat je daadwerkelijk voor je zelf kunt beginnen. Als ik dan vraag heb je € 25.000,- op je spaarrekening staan of vrij vervoegbaar, is de reactie vaak: Nee, hoezo?

Mijn reactie is dan vaak... Niet aan beginnen en eerst zorgen voor een eigen startkapitaal..

Tot 2008 kon je via de Gemeente, Banken of Leasingmaatschappijen wel eens en lening geregeld krijgen maar dat is sinds de huidige ontwikkelingen in de markt haast niet meer te realiseren. Als je de overwaarde van je huis er in wilt steken of garant willen/kunnen staan voor de lening (maar denk dan aan de overwaarde of garantstelling van het 3 voudige van het te lenen bedrag) Dan willen de lease/financieringgoochelaars, nog wel eens "een gokje" wagen, maar verder krijg je snel 0 op request.

En dat allemaal om het zelfde salaris (of minder) te kunnen verdienen dan dat je in loondienst hebt, en om met je eigen naam op de auto te morgen rijden, met alle risico's van dien? Het is maar wat je leuk vind?

(al zeg ik het zelf ;) )

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Regelmatig word het onderwerp: ik wil voor mij zelf beginnen bij mij aangezwengeld (via CF maar ook bij mij aan de tafel hoor ik het vaak). Als ik dan snel ff het sommetje optel en een voorbeeld geef dan beseffen velen niet dat je toch echt een behoorlijk startkapitaal achter de hand moet hebben voordat je daadwerkelijk voor je zelf kunt beginnen. Als ik dan vraag heb je € 25.000,- op je spaarrekening staan of vrij vervoegbaar, is de reactie vaak: Nee, hoezo?

wat doe jij nu mark, heb je nu nog wel of niet een transportbedrijf, want dat begrijp ik niet zo uit je berichten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
wat doe jij nu mark, heb je nu nog wel of niet een transportbedrijf, want dat begrijp ik niet zo uit je berichten.

Ik maak gebruik van de veelzijdigheden die ik in de afgelopen jaren heb ontwikkeld, maar heb zeker geen transportbedrijf...

(kan geen financier vinden LOL)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

om dan maar weer met een cliché te spreken "niemand wordt er toe gedwongen" ga wat anders doen ;)

Snap je reactie niet helemaal aangezien Rinus gewoon een heel goed punt heeft en maakt, misschien zit jij als chauffeur niet vaan op een site als timocom en teleroute als voorbeeld, maar daar staat vaak gewoon bij betalingstermijn 90 dagen, en dat is gewoon van de zotten. Ik begrijp je standpunt best dat je zegt je doet het of je doet het niet maar voor een ondernemer is die keus vaak niet zo makkelijk als jij hem stelt ivm lopende verplichtingen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Freddepet

Onderstaand stukje komt van de site antwoordvoorbedrijven.nl

Dit geldt dus voor alle bedrijfstakken!

[h=1]Betalingstermijnen worden wettelijk vastgelegd[/h][h=2]Wat verandert er?[/h]De betalingstermijnen bij overeenkomsten tussen bedrijven en bij overeenkomsten tussen bedrijven en overheden worden wettelijk vastgelegd. Nu bepaalt de wet alleen dat de betalingstermijn niet onredelijk mag zijn.

[h=3]Business-to-business (B2B)[/h]

  • Als u contractueel niets regelt, moet binnen 30 dagen na de factuurdatum worden betaald.
  • In de overeenkomst mag een langere betaaltermijn van maximaal 60 dagen worden afgesproken.
  • Een betalingstermijn van langer dan 60 dagen is alleen toegestaan als aangetoond kan worden dat dit voor geen van beide partijen nadelig is.

[h=3]Bedrijven en overheden[/h]Binnen 30 dagen na de factuurdatum moet worden betaald. Afwijken van deze termijn is vrijwel niet mogelijk.

[h=3]Minimumbetalingstermijn[/h]Er is en er komt geen wettelijke minimumbetalingstermijn. U maakt hierover zelf afspraken met de tegenpartij. U kunt zelfs afspreken vooraf te betalen. Hierbij geldt dat de de (minimum-) betalingstermijn niet onredelijk mag zijn.

[h=2]Voor wie?[/h]Alle bedrijven

[h=2]Wanneer?[/h]De wijziging gaat in per 16 maart 2013. Dit is de datum waarop hetwetsvoorstel ter uitvoering van de richtlijn uiterlijk in werking moet zijn getreden.

Let op: De ingangsdatum van deze (wets)wijziging is nog niet definitief. Inwerkingtreding is afhankelijk van goedkeuring door de Tweede en Eerste Kamer of afkondiging van de Algemene Maatregel van Bestuur(AMvB) of ministeriële regeling én publicatie in het Staatsblad of de Staatscourant.

[h=2]Links[/h]

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Freddepet

Freddie,

Het geldt zowel voor overeenkomsten tussen bedrijven onderling als tussen bedrijven en overheid.

Hier een stukje uit de staatcourant:

4. De termijn bedoeld in lid 2 onder c bedraagt niet meer dan 30 dagenvanaf de datum van ontvangst van de prestatie, tenzij partijen uitdrukkelijkeen langere termijn overeenkomen en deze termijn niet kennelijk onbillijkis jegens de schuldeiser, mede gelet op:

a. de vraag of de schuldenaar objectieve redenen heeft om af te wijkenvan de 30 dagen termijn;

b. de aard van de prestatie; en

c. elke aanmerkelijke afwijking van goede handelspraktijken.

5. Partijen kunnen een uiterste dag van betaling overeenkomen van ten

hoogste 60 dagen, tenzij zij uitdrukkelijk een langere termijn van betalingin de overeenkomst opnemen en deze termijn niet kennelijk onbillijk isjegens de schuldeiser, mede gelet op:

a. de vraag of de schuldenaar objectieve redenen heeft om af te wijkenvan de 60 dagen termijn;

b. de aard van de prestatie; en

c. elke aanmerkelijke afwijking van goede handelspraktijken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Freddepet

Dat is wel heel makkelijk gezegd. Je gaat volledig voorbij aan hetgeen er achter staan en de sub-leden a,b en c.

Het gaat in dit topic erover dat transporteurs als bank fungeren. Wettelijk was hierover niets geregeld, nu wel.

Dan kan de transporteur dus andere betalingstermijn afspreken die wel binnen de wettelijke kaders vallen. Mocht een opdrachtgever dit niet kunnen handhaven zal de opdrachtgever wel aantoonbaar dienen te maken of

a. de vraag of de schuldenaar objectieve redenen heeft om af te wijkenvan de 30 dagen termijn;

b. de aard van de prestatie; en

c. elke aanmerkelijke afwijking van goede handelspraktijken.

Mochten er ander betalingstermijnen overeengekomen worden dan dienen die niet onbillijk te zijn.

Deze wetten zouden, indien ze goed gehanteerd worden, voor eigen rijders ook positieve gevolgen kunnen hebben door de kortere betalingstermijn.

En wat te denken dan dichtgedraaide kredietkranen, veelal het gevolg van te lange betalingstermijnen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En dat allemaal om het zelfde salaris (of minder) te kunnen verdienen dan dat je in loondienst hebt, en om met je eigen naam op de auto te morgen rijden, met alle risico's van dien? Het is maar wat je leuk vind?

Stel dat je wel het krediet van 45000 euro krijgt en je gaat beginnen met een auto. Ik weet niet wat de rentestand op dit moment is maar die zou zo maar 10% op jaarbasis kunnen zijn. Dus de eerst 4500 euro "winst" geef je al weer zo weg.

Als ik al weer ooit een auto zou kopen zou ik zelfs nog meer geld achter de hand willen hebben, je gaat toch voor een stukje vrijheid, en die heb je niet als je jezelf vastlegt in een te duur krediet. Ik zou een groot deel van de auto ook zo af willen tikken, maar ja dit is mijn mening en ik heb geleerd van fouten uit het vereleden....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Juist en daar heb ik jou, voor een chauffeur zou het dan wel makkelijk zijn? maar daar wordt hier op het forum dan wel weer vaak tegen gezegd "ga dan wat anders doen" of het allemaal zo gemakkelijk is. :rolleyes:

Sorry je heb mij niet want ik zeg nergens dat het voor een chauffeur wel makkelijk zou zijn toch ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

Daarom had ik al vrij snel een fax in de wagen. Met de (vaste) opdrachtgever afgesproken dat de factuur NIET samen met de CMR verstuurd werd. Zodoende kon ik in bv Milaan de factuurgegevens naar moeders faxen waarna deze de factuur (per rit) kon maken en opsturen naar de opdrachtgever. We reden op basis van gereden km........

Scheelde dus een week of meer....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Dit probleem speelt niet alleen in het transport. Heb het hier al vaker geschreven, mijn kennis die bij een vlees groothandel werkt hebben dit probleem ook. 90 dagen betalingstermijn is bij hun heel normaal.

Kijk eens op de factuur van de lading, bij een vracht waar douane papieren bijzitten. Ook vaak 90 dagen.

Die vergelijking van het brood bij de bakker die direct betaald wordt, klopt ook niet. Die bakker zal met zijn leveranciers ook een betalingstermijn hebben. Dus wel bedrijven onderling gaan vergelijken.

Verstuurd van mijn Nexus 7 met Tapatalk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Dit probleem speelt niet alleen in het transport. Heb het hier al vaker geschreven, mijn kennis die bij een vlees groothandel werkt hebben dit probleem ook. 90 dagen betalingstermijn is bij hun heel normaal.

Kijk eens op de factuur van de lading, bij een vracht waar douane papieren bijzitten. Ook vaak 90 dagen.

Die vergelijking van het brood bij de bakker die direct betaald wordt, klopt ook niet. Die bakker zal met zijn leveranciers ook een betalingstermijn hebben. Dus wel bedrijven onderling gaan vergelijken.

Verstuurd van mijn Nexus 7 met Tapatalk

KPN is/was ook zo'n voorbeeld. Herinner me nog een berichtje van een paar jaar geleden dat ze 90 dagen gingen hanteren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden